De beste marketingtips voor de feestdagen voor uw e-commerce bedrijf

Ryan
A
Als u een e-commerce bedrijf heeft, dan kunnen we ons voorstellen dat u optimaal wilt profiteren van de drukke tijd rondom de feestdagen. Succes is binnen handbereik, maar u moet wel weten wat u wilt verkopen en hoe u dat in de markt zet. Wij leggen uit welke strategieën u kunnen helpen om dit seizoen veel klanten te bereiken.

Elk jaar voorafgaand aan de feestdagen maken e-commerce bedrijven zich weer klaar voor extra verkeer op hun website, meer omzet en verzendingen aan de lopende band. Maar iets wat nog meer stress geeft dan drukte, is niets te doen hebben. Als u het druk hebt, kunt u immers compenseren wat u afgelopen jaar wellicht heeft misgelopen. Bovendien kunt u behoorlijk wat winst maken. Met dat in gedachten is het een goed idee om onze marketingtips te bekijken. Laten we snel beginnen!
 

MARKETINGTIPS VOOR DE FEESTDAGEN VOOR ONLINE BEDRIJVEN

Marketingtips voor de feestdagen voor online bedrijven
Mensen kopen vanaf Black Friday tot aan het nieuwe jaar veel meer spullen dan in de rest van het jaar. Daarom is het een goed idee om u juist in deze periode extra op marketing te richten. Online (en andere) bedrijven kunnen diverse beproefde marketingtips aanwenden om zichzelf en hun producten tijdens de feestdagen onder de aandacht te brengen. We behandelen ze hieronder een voor een.
 

OPTIMALISEER UW WEBSITE EN MOBIELE AANWEZIGHEID

Voordat u iets anders gaat aanpakken, moet u zorgen voor optimale gebruiksvriendelijkheid.
Vraag medewerkers om uw website via hun telefoon en laptop te bezoeken en laat ze controleren of er bugs voorkomen bij het browsen of shoppen. Als u dat heeft uitgezocht, onderzoek dan hoe u zaken kunt uitbouwen of herstructureren om de gebruikerservaring te verbeteren. Vraag ook onbevooroordeelde buitenstaanders om advies.
Het kan daarbij een goed idee zijn om uw site voor de feestdagen te versieren. Maar de webdesigners moeten wel voorzichtig zijn met de veranderingen die ze aanbrengen. U wilt immers niet een vreemd uitziende site of een website die niet meer werkt.
 

BEDENK WELKE PRODUCTEN U WILT PROMOTEN

Als u de website voor elkaar heeft, moet u bepalen welke producten u voor de feestdagen in de schijnwerpers gaat zetten. We kunnen niet precies zeggen wat een goed product is voor de feestdagen, maar bepaalde productcategorieën hebben in deze periode wel meer succes dan andere.
Veel mensen kopen bijvoorbeeld een elektronisch apparaat voor hun geliefden, zoals een smartphone, laptop, tv of gameconsole (en bijbehorende games). Dat kan behoorlijk in de papieren lopen, maar omdat zo’n apparaat lang meegaat, kan de ontvanger er wel veel plezier van hebben. Mensen sparen er daarom vaak de rest van het jaar voor en kopen het vervolgens voor Kerst of Sinterklaas.
Ook mode doet het erg goed in deze tijd van het jaar. Dat komt deels doordat veel merken rondom Black Friday met de sale beginnen. En die uitverkoop duurt vaak tot aan de kerstdagen of zelfs tot nieuwjaarsdag. Dat geldt ook voor schoenen, brillen, sieraden en dergelijke.
Het is echter lastiger om basics, zoals witte T-shirts, sokken en ondergoed, te verkopen, tenzij u deze items in de markt zet als iets leuks voor de feestdagen (en zodanig laat ontwerpen). Het kan ook een opgave zijn om te profiteren van de periode voor de feestdagen als uw producten te groot zijn om als cadeau te geven. Auto’s zijn daarop een uitzondering, want ook dat kunnen kerstcadeaus zijn (onder de meer welgestelden).
 

DOE BEPAALDE PRODUCTEN IN DE AANBIEDING

Door uw allerbeste, meest gevraagde producten in de aanbieding te doen, kunt u uw klanten extra fijne feestdagen bezorgen.
Waarschijnlijk hebben klanten een bepaald item al het hele jaar op het oog en ervoor gespaard. Dus u kunt zich wel voorstellen hoe blij ze zullen zijn als ze ontdekken dat dit product met de feestdagen 30% goedkoper is! Door een dergelijke aanbieding zijn ze geneigd om de aankoop sneller te doen en omdat ze geld besparen, genieten ze ook meer van het product, waardoor ze in de toekomst eerder nog iets bij u zullen kopen.
U kunt ook overwegen om uw klanten een cadeau te geven. Mensen zijn u daar langere tijd dankbaar voor en het is voor u een prettig idee dat meer mensen uw producten gebruiken.
 

VERTEL MENSEN EROVER OP SOCIAL MEDIA

Als u eenmaal heeft besloten welke producten u gaat promoten en in de aanbieding doet, is het tijd om dat met uw volgers te delen op social media.
Dit lijkt misschien wat vaag, maar hoe u het invult, is afhankelijk van uw gebruikelijke strategie op social media. Verwachten uw volgers een aankondiging? Of hebben ze liever meteen een uitgebreide omschrijving van de aanbiedingen? U moet uw klantenbestand goed kennen om op dit gebied de beste keuzes te kunnen maken.
Een merk als Coca-Cola hoeft bijvoorbeeld geen advertenties te plaatsen die vermelden dat het drankje in de aanbieding is. In plaats daarvan is het zinvoller te benadrukken dat ze familie, liefde en de kerstgedachte net zo belangrijk vinden als hun klanten. Hun product spreekt al voor zich en heeft niet meteen met de feestdagen te maken, waardoor het zinvoller is om in te spelen op emoties waarmee ze het product kunnen verkopen.
Een ander bedrijf, bijvoorbeeld een klein kledingmerk, kan echter voor explicietere aanbiedingen met foto’s en video’s kiezen en niet zozeer voor marketing content met een feestdagthema. Dus in plaats van te benadrukken waarom iemand de kleding voor Kerst moet kopen, ligt de focus hierbij op de exclusiviteit van de kleren of de prijs.
Het beste zou natuurlijk zijn dat uw berichten viral gaan of dat u veel engagement en internetverkeer vergaart vanuit uw klantenbestand en daarbuiten. Om die bekendheid te genereren, moet u wel goede content of een geweldig product hebben, maar daarmee is het zeker mogelijk!
 

GEBRUIK HASHTAGS WAAR DAT VAN TOEPASSING IS

Ook is het goed om te overwegen of u hashtags kunt gebruiken in uw marketingberichten voor de feestdagen.
Als hashtags doen wat ze moeten doen, kunnen ze veel gespreksstof opleveren en uw bedrijf naamsbekendheid geven. Maar als u het niet goed aanpakt, kunt u de plank volledig misslaan. Mensen krijgen dan de indruk dat u probeert ‘hip’ te zijn, maar net niet weet hoe dat moet. Bovendien kunnen te veel hashtags ervoor zorgen dat uw berichten als spam worden gezien.
Tegenwoordig gaat het bij het correct gebruiken van hashtags om relevantie. Vijf jaar geleden konden er misschien prima tien of meer hashtags in een bericht staan, maar in het huidige social medialandschap heeft u meer succes met enkele zorgvuldig bedachte hashtags die echt aanleiding geven tot communicatie.
Gebruik dus alleen hashtags die tijdens de feestdagen veel worden gebruikt of bedenk een of meerdere die uw volgers aanmoedigen actie te ondernemen (misschien ook met een bepaalde beloning).
Met andere woorden, gebruik alleen weloverwogen hashtags.
 


Yuqo quotesMensen kopen vanaf Black Friday tot aan het nieuwe jaar veel meer spullen dan in de rest van het jaar. Daarom is het een goed idee om u juist in deze periode extra op marketing te richten.


 

ZORG DAT UW MAILING LIST UP-TO-DATE IS

Hoe populair social media ook zijn, niet iedereen is hier actief op. Veel mensen ontvangen alleen updates van bedrijven via e-mails met producten en aanbiedingen. Met andere woorden, e-mailmarketing is nog springlevend. Voor de feestdagen kunt u prima een reguliere update versturen, maar maak ook speciale berichten voor de afzonderlijke feestdagen.
U kunt bijvoorbeeld een nieuwsbrief maken waarin u uw klanten bedankt voor hun steun of met een speciale kortingscode voor extra korting op de meest geliefde producten. Ook kunt u speciale blogcontent aanbieden of nieuwsbriefabonnees toegang geven tot exclusieve items. Daarmee beloont u hen voor hun toewijding aan uw merk en vergroot u de kans dat klanten gebruikmaken van uw aanbieding.
 

MAAK RELEVANTE VIDEO- EN BLOGCONTENT

Dit kost iets meer tijd, maar u zult al gauw de voordelen inzien van professioneel gemaakte video’s die uw boodschap overbrengen. Hiervoor hoeft u uw producten niet eens uitgebreid in beeld te brengen. Laat gewoon de kerstgedachte en de filosofie van uw merk zien: ook daarmee kan uw bedrijf de nodige aandacht krijgen.
Terwijl uw videoteam zich hierover ontfermt, kunt u uw contentschrijvers ook aan het werk zetten. Laat hen blogs schrijven waarin ze uw producten onder de aandacht brengen, met relevante info waarmee potentiële klanten hun voordeel kunnen doen. Laat zien dat u een autoriteit bent in uw vakgebied. Dat verhoogt namelijk de kans dat lezers u gaan vertrouwen en steunen.
 

ZORG VOOR LAGERE VERZENDKOSTEN

Zelfs als iemand de moeite heeft genomen om uw video’s te bekijken, uw productpagina’s te bezoeken en uw producten in zijn winkelmandje te doen, kunnen hoge verzendkosten er alsnog toe leiden dat de persoon de bestelling annuleert of minder koopt dan dat hij van plan was. Om de aankoop aantrekkelijker te maken, kan het daarom slim zijn om tijdens de feestdagen te werken met lagere verzendkosten – of gratis verzending vanaf een bepaald bedrag.
Het lijkt misschien dat u zo minder verdient, maar op de lange termijn betaalt dit zich zeker terug. Het moedigt mensen namelijk aan om de aankoop te doen die ze van plan waren. En misschien maakt het zelfs dat ze later weer terugkomen om meer te kopen!
 

BIEDT SNELLERE VERZENDING AAN, INDIEN MOGELIJK

Mensen hebben echter niets aan lagere of helemaal geen verzendkosten als ze hun spullen niet voor de feestdagen in huis hebben. Ook als ze op tijd een aankoop doen, is een product dat meer dan twee weken onderweg is minder aantrekkelijk dan iets wat binnen vijf dagen wordt bezorgd.
Hierbij kunt u echter beperkt zijn door uw verzendbudget en -methodes, waardoor snellere verzending niet altijd mogelijk is. Wel kunt u in dat geval overwegen om gedetailleerde trackinginformatie aan te bieden, zodat klanten hun pakketje in alle rust kunnen volgen. Biedt u daarnaast telefonische klantenservice aan? Zorg er dan voor dat u alle vragen over de verzending en andere relevante vragen kunt beantwoorden.
 

ZORG VOOR DE ALLERBESTE TIMING

Tot slot is het belangrijk te weten dat een goede timing essentieel is. Als u bijvoorbeeld een aanbieding te vroeg publiceert, zijn mensen deze alweer vergeten als ze gaan shoppen. Begint u echter te laat, dan hebben ze hun cadeaus misschien al elders gekocht.
De timing is afhankelijk van onder andere de reguliere verzendtijd en de aard van uw producten, maar plan alles in ieder geval een aantal maanden, zo niet een heel jaar, van tevoren in. Dit lijkt misschien veel werk, maar het betaalt zich zeker terug als uw producten eenmaal bij mensen onder de kerstboom liggen. Hopelijk heeft u al een social media marketingkalender gemaakt, zodat een feestdag of bijzondere gebeurtenis u niet overvalt.
 

PRAKTIJKVOORBEELDEN

Praktijkvoorbeelden
Ter afsluiting nog een aantal voorbeelden van bedrijven die hun marketing voor de feestdagen tot een ware kunst hebben verheven.
 

UNWRAP THE FEELS: SAMSUNG GALAXY

Samsung had bij de Galaxy S7 last van de nodige controverse, maar ze ontstegen dat met een pakkende commercial voor de feestdagen. Hierin lieten ze zien wat het apparaat kon doen op het gebied van virtual reality.
De campagne met de titel Unwrap The Feels laat verschillende families zien die zittend in hun woonkamer toekijken hoe iemand een doos met een nieuwe VR-bril van Samsung openmaakt. Terwijl de ontvanger de virtual reality-ervaring uitprobeert, kijken de anderen gefascineerd toe. We zien hoe de drager zich verwondert en onder de indruk is van de nieuwe technologie.
We zien echter niet waar de dragers naar kijken en dat komt omdat het niet om de telefoon, de VR-bril of het bedrijf gaat. Het gaat om de liefde, het samenzijn en de vreugde van het beleven van iets nieuws met de mensen van wie we houden. Door te laten zien dat familie belangrijker is dan de technologie op zich, wist Samsung respect en vertrouwen te winnen.
 

REI GAAT NAAR BUITEN

Soms is de beste manier van verkopen helemaal niets verkopen (tenminste, voor een dag).
In de meeste winkels werken medewerkers harder dan ooit om klanten op Black Friday te helpen. Maar REI, een outdoorwinkel, besloot te kiezen voor een andere benadering. Want juist op die dag gaven ze hun winkel-, bedrijfs- en distributiepersoneel een dagje vrij en nodigden ze klanten uit om dat ook te doen en naar buiten te gaan!
Ze vroegen mensen om te gaan wandelen, klimmen, etc. en foto’s van hun uitstapje op Instagram te zetten met de hashtag #OptOutside. Ook partnerbedrijf Outdoor Research deed mee, die $10 aan een goed doel doneerde voor elke Instagram post met de hashtags #OptOutside en #OutdoorResearch.
Draaiden ze daarmee verlies op Black Friday? Natuurlijk, maar iedereen vrij geven om van de natuur te genieten, past precies bij het merk. Zowel klanten als het personeel waardeerden het besluit om even niet te hoeven meedoen aan de consumentenhype. Bij het openen van de winkeldeuren de volgende dag, gingen klanten er met extra waardering weer naartoe.
 

HOTELTONIGHT HELPT U OMGAAN MET FAMILIE

Veel mensen houden van hun familie, maar HotelTonight weet ook dat bepaalde familieleden soms wat teveel van het goede kunnen zijn en dat mensen niet altijd bij hen willen blijven logeren.
Daarom besloot het bedrijf om bij aanbiedingen van last minute hotelboekingen stereotype beelden van gekke oma’s en tantes te gebruiken, met hun eigenaardigheden. Het merk moedigde hiermee potentiële klanten aan niet te overnachten bij familie.
Het is misschien wat controversieel om tijdens de feestdagen de draak te steken met familie. Maar iedereen heeft wel vreemde familieleden en HotelTonight heeft daar op grappige wijze gebruik van gemaakt. Tegelijkertijd bracht het merk zijn voordelen en persoonlijkheid hiermee onder de aandacht.