De meeste social media gebruikers zijn bekend met hashtags. Het zijn trefwoorden of zinnen die je schrijft met een hekje (hash of #) ervoor. Mensen gebruiken hashtags om aandacht te krijgen voor hun meest recente vakantiekiekje, update of inspirerende quote.
Stel dat iemand net is teruggekomen van een reis naar Barcelona. Zodra de retourvlucht landt, posten ze hun mooiste selfie van de reis met de hashtags #Barcelona, #Spanje en #reizen. Nu ziet iemand die het komende uur deze termen zoekt, dat bericht. En misschien is hij of zij zo aardig om het bericht een ‘like’ te geven. Na een tijdje raakt de feed voor elk van deze hashtags vol met recentere foto’s. Het gaat snel op social media.
GEBRUIK RELEVANTE DAGELIJKSE HASHTAGS OM UW MERK TE PROMOTEN
Hashtags zijn niet alleen handig voor selfies en sociale validatie. Ook bedrijven kunnen ze gebruiken voor het strategisch aanspreken van een specifiek publiek. Ze kunnen daarnaast voor extra verkeer op Twitter, Instagram en Facebook zorgen. Met hashtags verwerkt u metadata effectief in social media berichten. Gebruik ze om berichten onder de aandacht te brengen van niche groepen en een algemeen publiek. De relevantie van hashtags verandert per dag. Voor elke dag van de week zijn er specifieke, populaire hashtags. Sommige hashtags hebben een erg kort leven, anderen lijken te blijven hangen. Gebruik deze hashtags om uw bereik op elke dag van de week te verbeteren. Zorg er wel voor dat u uw berichten op een zo goed mogelijk tijdstip publiceert. Dan komen uw gelabelde berichten bovenaan in zoekopdrachten!
MAANDAG
Maandag is de saaiste dag van de week, tenminste voor de meesten van ons. Na een weekend vol lol en ontspanning moeten mensen terug naar de realiteit en weer aan het werk. De populairste hashtags voor maandag hebben met dat thema te maken. Er is echter een treffend contrast. Sommige mensen gaan de uitdaging gewoon aan en anderen wentelen zich om in zelfmedelijden. De hashtag #MondayMotivation hoort bij de eerste categorie. Je komt deze hashtag vaak tegen bij sportfoto’s, afbeeldingen van gezonde voeding en plaatjes van mensen die in de spiegel kijken. Gebruik de hashtag op maandagen om de doorzetters van deze wereld aan te trekken!
De hashtag #MondayBlues is ook populair op deze dag van de week. Het geeft weer hoe mensen zich voelen die terugkeren—vaak met een kater—naar de saaie routine. Gebruik deze hashtag bij een vrolijk bericht en geef uw klanten energie op maandag. U kunt deze zin altijd gebruiken voor het promoten van cadeautjes of aanbiedingen die het thema ‘geluk’ onderstrepen!
#MarketingMonday is een populaire e-commerce hashtag. Gebruik deze voor het promoten van aanbiedingen of producten die u op maandag onder de aandacht wilt brengen.
DINSDAG
Voor hashtags die men vaak op dinsdag gebruikt, is geen strikt thema. Er zijn diverse populaire trefwoorden en zinnen waaruit bedrijven kunnen kiezen. #TakeMeBackTuesday is een van de populairste hashtags op deze dag van de week. Instagram gebruikers vermelden deze zoekterm om aandacht te krijgen voor reisfoto’s of speciale momenten in hun verleden. Bedrijven kunnen dit trefwoord en algemene thema inzetten voor het aanpassen van berichten. Voeg hiermee wat nostalgie toe aan producten die wat minder populair zijn. Of gebruik het om de schijnwerper te richten op recente producten.
De hashtag #TransformationTuesday is het vervolg op het thema #MondayMotivation. E-commerce bedrijven op het gebied van gezondheid, fitness, zelfhulp en vergelijkbare categorieën, gebruiken deze term voor hun doelgroep.
#TipTuesday is ook een ontzettend populaire hashtag op de tweede dag van de week. Social media gebruikers zoeken massaal op deze term voor nuttige informatie en alledaagse dingen. Zet deze hashtag in om mensen aan te trekken die graag problemen oplossen. Gebruik het bij producten die het leven makkelijker maken.
WOENSDAG
Het midden van de week is gearriveerd. Zowel de wereld van Twitter als Instagram barsten uit de voegen door contrasterende hashtags. Gemotiveerde personen promoten nog steeds hun gezonde levensstijl met de hashtag #WellnessWednesday. Gebruik deze hashtag bij supplementen, kleding en wellness-producten. Dan vallen ze op tussen de altijd aanwezige selfies waar het zweet van afloopt en de CrossFit work-outs!
Veel social media gebruikers zijn hard aan het werk in de sportschool. In de tussentijd gebruiken de meer hedonistische types hun kurkentrekker. Zij documenteren hun drankconsumptie met de hashtag #winesday. Gebruik deze grappige hashtag om uw producten en advertenties met een grappige twist te promoten.
Social media heeft woensdag een nieuwe naam gegeven: #humpday—een bijnaam die erop wijst dat de ‘hump’, ofwel hobbel, van de week er weer op zit. Vanaf dit moment gaan we heuvelafwaarts totdat het weekend is. Gebruik deze hashtag om uw klanten te helpen vieren. Bied hen iets aan wat hen helpt tijdens de laatste twee werkdagen.
DONDERDAG
Nostalgie en reflectie zijn het thema van veel social media berichten op donderdag. Talrijke gebruikers plaatsen afbeeldingen van goede herinneringen, reizen en levensgebeurtenissen met de hashtag #ThrowbackThursday. Bedrijven kunnen hun eigen draai geven aan deze populaire zin. Bijvoorbeeld om professionele hoogtepunten, eerdere campagnes of favoriete producten uit het verleden onder de aandacht te brengen.
Social media bevatten op donderdag ontzettend veel berichten met het thema ‘dankbaarheid’. Gebruikers laten zien waar ze dankbaar voor zijn met de hashtag #ThankfulThursday. Zet deze zoekterm in om uw klanten te bedanken. Misschien kunt u ze een cadeautjes geven voor hun loyaliteit.
De hashtag #thursdate gebruikt men voor afspraken en romantische ontmoetingen op donderdag. Gebruik deze hashtag voor klanten die op zoek zijn naar een speciale invulling van deze avond. Bijvoorbeeld om hun betere helft op een creatieve manier te verrassen. U kunt producten uit uw assortiment aanbevelen die ze als attent geschenk kunnen geven.
VRIJDAG
Vrijdag is een dag van vieren in de wereld van social media. Gebruikers laten merken dat ze zin hebben in het naderende weekend. De hashtag #TGIF (Thank God It’s Friday) is misschien de meest gebruikelijke hashtag van de dag. De term gaat meestal vergezeld van plaatjes met vrolijke gezichten, alcoholische drankjes en party scenes. Gebruik de hashtag bij een vrolijk bericht waarin u iets viert. Ook brengt u hiermee producten onder de aandacht die uw klanten helpen bij online shoppen in het weekend.
Het lijkt erop dat veel lezers ervan houden om op de laatste dag van de werkweek een goed boek of blogpost te lezen. De hashtag #FridayReads komt regelmatig voor op social media feeds op vrijdag. Daarbij vindt u plaatjes van half gelezen boeken en geopende Kindles. Gebruik deze hashtag bij een blogpost waarin uw volgers informatie krijgen over een relevant onderwerp. Promoot berichten met interne links om uw klanten naar bepaalde productpagina’s te verwijzen.
Social media gebruikers delen op vrijdag ook informatie over zichzelf of hun passies met de hashtag #FactFriday. Misschien vertellen ze hoeveel huisdieren ze hebben of laten ze zien wat hun favoriete hobby is. Gebruik deze hashtag om uw volgers te informeren over een specifiek product of dienst en hoe dat hun leven makkelijker maakt.
ZATERDAG
Het is weekend! Veel social media gebruikers staan vroeg op en geven hun innerlijke strijder de ruimte. Ze gaan op pad om te wandelen. Anderen hebben een meer ontspannen benadering. Zij blijven liever wat langer in bed in het gezelschap van hun kat. Daarvoor gebruiken ze de hashtag #caturday. Gebruik deze hashtag en belangrijke afbeeldingen om klanten die van katten houden aan te spreken!
#SaturdaySale is een populaire hashtag voor bedrijven die willen profiteren van de vele online aankopen in het weekend. Gebruik deze hashtag om de wereld te laten weten wat u in de aanbieding heeft.
Zaterdag biedt u ook een nieuwe kans om een persoonlijke connectie aan te gaan met uw klantenbestand. Gebruik de hashtag #SaturdayShoutOut om een specifieke klant in het zonnetje te zetten. Selecteer iemand die recent een giveaway heeft gewonnen of iemand die regelmatig uw berichten deelt of liket.
ZONDAG
Zondag is voor veel social media gebruikers een rustdag. Ze genieten van nietsdoen en ontspannen en gebruiken de hashtag #WeekendVibes om hun comfort te vieren. Misschien verkoopt u iets wat hen helpt te ontstressen en te ontspannen? U kunt de populaire hashtag #SundayFunday gebruiken. Daarmee promoot u producten waarmee hun dag nog leuker wordt.
Andere mensen zijn juist heel actief op zondagen. Ze gebruiken de hashtag #SundaySweat voor Instagram berichten over sport. Gebruik deze term om uw blog over gezondheid en wellness onder de aandacht te brengen. Of voor het promoten van uw laatste aanbieding van supplementen.
HASHTAGS VOOR ELKE DAG VAN DE WEEK
Het maakt niet uit welke dag van de week het is. Er is altijd één (of zelfs meer) geschikte hashtag die u kunt gebruiken om uw producten of diensten te promoten. Het is daarbij belangrijk dat u uw tags afstemt, zodat men uw berichten ziet. Met bovenstaande informatie hopen we dat u het proces van wekelijks hashtaggen niet ingewikkeld, maar juist leuk gaat vinden!