De beste en slechtste momenten om iets te posten op social media

Hello Yuqo
S
Social media kunnen als communicatiemiddel dienen tussen een bedrijf en zijn doelgroep. Het is dan ook een essentieel onderdeel voor elke onderneming. Daarbij is het belangrijk dat u op een optimaal tijdstip post. Dat kan namelijk van grote invloed zijn op de aandacht en betrokkenheid die uw berichten opleveren.

Social media hebben een revolutie veroorzaakt in de manier waarop we met elkaar communiceren. Daarbij zijn meerdere platformen ontstaan, waarop merken hun klanten kunnen bereiken. Bedrijven kunnen deze media dan ook handig inzetten om te laten zien wat ze in huis hebben. Social media zijn dus een krachtig middel. Het moment waarop u een bericht post, is echter van grote invloed op uw bereik. En dus ook op de effectiviteit ervan. Kortom, timing is essentieel. Een social media content kalender helpt u bij het organiseren van campagnes rondom belangrijke data. Het moment waarop u een post online zet, is echter minstens zo belangrijk.
 

SOCIAL MEDIA ZIJN DE BAAS

Uit onderzoek blijkt dat merken die geen consistente social media strategie hebben, geen kans maken op te vallen of herkend te worden. SEO is niet meer het allerbelangrijkste en social media bieden eindeloze mogelijkheden. Berichten blijven inderdaad vaak lange tijd aanwezig op een specifiek platform. Ze verdwijnen echter ook weer gauw naar de achtergrond. Newsfeeds zijn vaak erg druk, waarbij voortdurend nieuwe, concurrerende content binnenkomt. Het is daarom essentieel berichten te posten op een tijdstip waarop veel mensen ze waarschijnlijk ook zien. Hier kunt u eenvoudig een inschatting van maken. Veel mensen checken social media bijvoorbeeld na het opstaan om te zien wat er ’s nachts is gebeurd. Ook tijdens de lunch worden de platforms regelmatig bekeken. Daarnaast scrollen veel mensen nog even door hun newsfeed voordat ze gaan slapen. Een inschatting is echter niet genoeg als u wilt dat uw berichten een grote doelgroep bereiken.
 

 

KEN UW DOELGROEP

Het beste tijdstip om een bericht op social media te plaatsen, is niet voor ieder bedrijf hetzelfde. De gewoontes van klanten zijn zeer divers en hangen af van meerdere factoren. Voor elk bedrijf is het dan ook nuttig om een duidelijk en gedetailleerd beeld te krijgen van zijn doelgroep. Het is daarbij belangrijk inzicht te krijgen in de patronen van de groep. Zo weet u namelijk wanneer mensen online zijn en dus uw bericht zien.
 
Het beste tijdstip om een bericht op social media te plaatsen, is niet voor ieder bedrijf hetzelfde.
 

VERSCHILLENDE MOMENTEN VOOR VERSCHILLENDE PLATFORMS

SurePayroll noemt een aantal optimale tijdstippen voor het posten van content. Deze momenten variëren per platform. Let hier dus op, zodat u voor elk platform op het optimale tijdstip een bericht uitbrengt.
 

FACEBOOK

Als we kijken naar Facebook, dan ligt het hoogste gemiddelde klikpercentage tussen 13 en 16 uur. Dat is niet een heel grote verrassing, omdat veel mensen ergens tussen deze uren gaan lunchen. Het is ook de periode waarin we wat lusteloos worden en ons gaan vervelen. Dat maakt dat we door onze feed gaan scrollen. 15 uur blijkt het drukste moment te zijn op het platform. Zorg er dus voor dat uw Facebookberichten er dan op staan en houd dat tijdstip consistent aan. Het weekend is het slechtste moment om iets te posten op Facebook. Tenminste, als u echt aandacht wilt krijgen. Dat komt doordat mensen dan vrij hebben. Ze zijn niet zoveel online, omdat ze tijd doorbrengen met familie en vrienden. Ook voor 8 uur en na 20 uur bereiken uw berichten waarschijnlijk niet zoveel mensen. Het blijkt dat foto’s zorgen voor de meeste betrokkenheid op Facebook. Zo leveren ze 53% meer likes en 104% meer reacties op dan andere berichten.
 

TWITTER

Twitter is een geweldig platform voor het delen van kleine stukjes informatie en marketing materiaal. Het is ook een fantastische plek om klanten op de hoogte te brengen van merk gerelateerd nieuws. Net als Facebook ligt de optimale periode voor een bericht op Twitter tussen 13 en 15 uur. Dat geldt van maandag tot en met donderdag. Het slechtste tijdstip om iets op Twitter te zetten, is dagelijks na 20 uur en vrijdag na 15 uur. Dit is voor de meeste mensen waarschijnlijk te laat om hun newsfeed nog te checken. Ook Twitter is een platform waarop afbeeldingen erg belangrijk zijn. Ze kunnen er zelfs voor zorgen dat een post al dan niet succesvol is. Een aantrekkelijke afbeelding die de aandacht trekt, zorgt dan ook eerder voor interactie dan alleen tekst. Tweets met afbeeldingen leiden tot 36% meer clicks, 31% meer bezoeken en 41% meer retweets. Daarbij worden ze 48% vaker als favoriet gemarkeerd.
 
Instagram is verreweg een van de meest bezochte social media platforms ter wereld.
 

LINKEDIN

LinkedIn is een essentieel platform voor bedrijven en merken. Op deze site kunt u netwerken, bijvoorbeeld binnen uw bedrijfstak. Ook op LinkedIn ziet u een tijdlijn. Hier komen artikelen, afbeeldingen en updates voorbij. Het is te vergelijken met Facebook, maar dan voor bedrijven. Daarbij is het een fantastische manier om ervoor te zorgen dat uw merk gezien wordt en dat mensen betrokken raken. Het beste moment voor het plaatsen van content op LinkedIn is middenin de week – tussen dinsdag en donderdag. LinkedIn is een fantastisch platform voor het creëren van nieuwe netwerken binnen uw branche. Er zijn drie optimale tijdstippen om een bericht met maximaal bereik te plaatsen op dit platform. De eerste piektijd is tussen 7:00 en 8:30 uur. De tweede is tijdens de middag en de derde tussen 17:00 en 18:00. Het slechtste tijdstip om een bericht te plaatsen op LinkedIn is wanneer iedereen slaapt, gewoonlijk tussen 22:00 en 6:00.
 

INSTAGRAM

Instagram is een geweldig platform om een merk op te bouwen. Zo heeft u hier de mogelijkheid om specifieke doelgroepen te bereiken. Dit doet u met hashtags. Het platform is met name populair onder jonge vrouwen. Maar liefst 68% van de gebruikers van Instagram is vrouw. Daarvan zit 59% in de leeftijdscategorie 18–29. Instagram is verreweg een van de meest bezochte social media platforms ter wereld. Er zijn meer dan 800 miljoen actieve gebruikers. Daarmee is het een fantastische online omgeving voor het bereiken van consumenten. 80% van de gebruikers van Instagram woont buiten de VS. Daardoor is het erg nuttig voor internationale bedrijven. Omdat Instagram zoveel gebruikers heeft, zijn gedurende de hele week mensen aanwezig op het platform. Zondag is echter de slechtste dag om een bericht te plaatsen. De twee beste dagen zijn maandag en donderdag. De beste tijdstippen zijn 2:00 uur, tussen 8:00 en 9:00 en rond 17:00. Tussen 15:00 en 16:00 hebben berichten het minste bereik.
 

PINTEREST

Pinterest is ook een social media platform dat overwegend vrouwelijke bezoekers trekt. Maar liefst 70% van alle gebruikers is vrouw. Pinterest is een uniek platform en heel anders dan andere populaire social media. Om gebruikers te bereiken, moet u onderzoek doen en inzicht krijgen in hun gedrag. De gemiddelde leeftijd van bezoekers is 40, maar de meest actieve gebruikers zijn jonger. Succesvolle berichten op Pinterest moeten zo specifiek mogelijk zijn. Het hangt namelijk van de dag van de week af welke pins het meest populair zijn. Houd daarom onderstaand schema in gedachten:

  • Maandag – Fitness
  • Dinsdag – Gadgets
  • Woensdag – Quotes
  • Donderdag – Outfits
  • Vrijdag – Cadeautjes
  • Zaterdag – Reizen
  • Zondag – Eten

Het beste tijdstip voor een bericht op Pinterest met optimaal bereik is tussen 20:00 en 23:00 uur. Daarbij is zaterdag de beste dag. Pinterest is veel minder populair tijdens werkuren. Op die tijdstippen kunt u dus beter geen bericht plaatsen.
 

SAMENVATTEND

Deze informatie geeft goede uitgangspunten, maar behelst geen vaste regels. Verschillende bedrijfstakken en bedrijven hebben elk hun eigen publiek. Daarom is experimenteren de beste aanpak. Plaats verschillende content op diverse platforms gedurende de dag of week. Analyseer vervolgens de resultaten.
 
Pinterest is ook een social media platform dat overwegend vrouwelijke bezoekers trekt.