4 uitdagingen voor e-commerce bedrijven die internationaal uitbreiden

Steven Mike Voser
Steven Mike Voser
L
Laten we eerlijk zijn; elk e-commerce bedrijf wil de verkoop stuwen. En hoe kunt u dat beter doen dan door internationaal uit te breiden en zich te richten op een wereldwijd publiek? In dit artikel bekijken we de 4 grootste uitdagingen bij het internationaal uitbreiden van uw e-commerce bedrijf en hoe u ze overwint.
Reading Time: 5 minutes

Internationaal uitbreiden met uw e-commerce bedrijf is superspannend. Toch brengt het ook een hoop uitdagingen met zich mee. In dit artikel kijken we naar de vier grootste uitdagingen waar elk klein e-commerce bedrijf voor komt te staan als het internationaal uitbreidt.

 

4 UITDAGINGEN BIJ HET WERELDWIJD UITBREIDEN VAN UW E-COMMERCE BEDRIJF

 

4 uitdagingen bij het wereldwijd uitbreiden van uw e-commerce bedrijf

 

1: DE JUISTE MARKT KIEZEN

Voordat u overweegt om uw e-commerce bedrijf uit te breiden, zou u zich de volgende vraag moeten stellen: “Op welke markten zou ik moeten uitbreiden?” En hoewel dat redelijk eenvoudig mag lijken, is het een vrij lastige vraag om te beantwoorden. Een van de prettige bijkomstigheden van het opereren op gevestigde markten is dat deze beter te voorspellen zijn. Runt u bijvoorbeeld een online elektronicabedrijf in het Verenigd Koninkrijk? Dan is de kans groot dat u een goed inzicht hebt in de lokale markt. Waarschijnlijk beschikt u daarbij over veel gegevens die u kunnen helpen om betrouwbare beslissingen voor uw bedrijf te nemen.

Zo kunt u beschikken over verkoopgegevens die u kunnen helpen inzicht te krijgen in welke merken en producten het best verkopen. Maar ook in welk seizoen de meeste/minste verkopen plaatsvinden. En nog veel meer. Wanneer u echter in een nieuwe markt stapt, kunt u het beste het meeste van die kennis weer vergeten. Grotendeels moet u vanaf nul beginnen, met weinig lokale gegevens om uw bedrijfsbeslissingen op te baseren. Gelukkig kunt u zich daarop voorbereiden door uw huiswerk te doen en de potentiële markten de onderzoeken. Let daarbij op de volgende zaken:

  • Het taalgebruik van elke markt
  • De jaarlijkse verkoopcyclus voor uw niche
  • Gemiddelde groothandels- en verkoopprijzen van de producten die u wilt gaan verkopen
  • Verzendkosten en beperkende bepalingen
  • Belastingen (met name wanneer u producten wilt gaan importeren)
  • Marktomvang
  • Marktgroei (zowel het verleden, heden, als de toekomst)
  • Vraag – zitten mensen op de nieuwe markt te wachten op uw product?
  • Klantenwervingskosten – hoe moeilijk is het om klanten op de nieuwe markt te verleiden?
  • Marktintroductiesnelheid – hoe snel kunt u bedrijfsklaar zijn?
  • De potentie voor continuïteit op de markt. Hoe hoog is de potentie na de eerste lancering voor het behouden van de verkoopmogelijkheden in de toekomst?
  • Investeringskosten vooraf

Deze lijst is verre van volledig. Voor meer hulp kunt u zich deze negen vragen stellen voor het beter inschatten van uw doelmarkt.

 

2: HET PAPIERWERK

Hebt u eenmaal uw doelmarkt ingeschat? Dan moet u waarschijnlijk een berg papierwerk invullen om legaal online te kunnen verkopen in het land (of de landen) waarin u wilt uitbreiden. Het kan een grote uitdaging zijn om al die papieren door te komen, maar maak u er niet te snel vanaf. Uw producten lanceren op een nieuwe markt is een grote stap. Het laatste wat u daarbij kunt gebruiken is dat u nogmaals al het papierwerk moet doorspitten omdat u de eerste keer te overhaast hebt gewerkt. Onthoud dat het exacte proces voor het lanceren van een e-commerce bedrijf op een nieuwe markt sterk kan variëren. Dat is afhankelijk van waar u gevestigd bent en wat u van plan bent te gaan verkopen. Bent u bijvoorbeeld in Nederland gevestigd en van plan in een ander EU-land te gaan verkopen? Dan is het proces een stuk eenvoudiger dan als u zich wilt richten op de VS of Australië. Wilt u dit deel van het proces zo gladjes mogelijk laten verlopen? Neem dan de tijd om alle criteria te begrijpen waaraan u moet voldoen om uw shop op de nieuwe markt te lanceren.

 

3: AANPASSEN AAN DE TAAL EN CULTUUR

Hebt u eenmaal de doelmarkt vastgesteld en al het papierwerk om van start te kunnen gaan geregeld? Dan komt u voor de volgende grote uitdaging te staan: Uw bedrijf aanpassen aan de taal en cultuur van de nieuwe markt. Uw onderneming toesnijden op de taal lijkt misschien eenvoudig. Per slot van rekening hoeft u alleen maar uw website te vertalen en klaar is Kees, toch? Niet helemaal. Natuurlijk is het vertalen van uw website een belangrijke stap bij het aanpassen van uw e-commerce bedrijf aan een nieuwe markt. Vergeet echter niet dat vertalen op zich doorgaans niet voldoende is. Wilt u ervoor zorgen dat uw bedrijf werkelijk floreert op een nieuwe markt? Dan moet u “lokaliseren.” Lokaliseren is vaktaal uit de marketingwereld en klinkt misschien een beetje ingewikkeld. Het verwijst echter slechts naar het proces waarbij u uw bedrijf aanpast aan de lokale cultuur. Enkele processen die onder lokalisatie vallen, zijn:

  • Transcreatie: het hercreëren van een website, advertentie, of ander promotiemateriaal. Hierbij wordt het aangepast aan de nieuwe taal en cultuur terwijl de oorspronkelijke boodschap en het “gevoel” behouden blijven.
  • Transliteratie: geschreven content omzetten in een ander alfabet.

Voor meer info hierover, kunt u dit artikel lezen over drie case studies van lokalisatie. Lees hoe het bedrijven helpt om succesvol de internationale markt te betreden.

 

Lees hoe het bedrijven helpt om succesvol de internationale markt te betreden.

 

4: OPNIEUW MERKGEZAG EN VERTROUWEN OPBOUWEN

Stel uzelf de volgende vraag: Waaraan voldoet een goed merk? Nu denkt u waarschijnlijk: “Op die vraag zijn duizenden antwoorden mogelijk.” Daar hebt u gelijk in. Maar twee dingen die alle grote internationale bedrijven gemeen hebben, zijn gezag en vertrouwen. En die twee gaan hand in hand. Als u een gezaghebbend bedrijf in uw sector wordt, dan wint u als vanzelf het vertrouwen van uw publiek. Wanneer u al succesvol bent op een bepaalde markt is de kans groot dat u al autoriteit en vertrouwen hebt verworven. Het nadeel van het internationaal uitbreiden van uw e-commerce bedrijf? U moet op de nieuwe markt autoriteit en vertrouwen weer vanaf het begin opbouwen.

U bent per slot van rekening een nieuwe speler op de markt. Daarbij moet u ongeïnformeerde klanten een goede reden geven om uw producten/diensten te kopen. En zoals u weet, het opbouwen van gezag en vertrouwen kost veel tijd en werk. Hebt u echter al een succesvol e-commerce bedrijf opgebouwd dat gereed is om uit te breiden? Dan is de kans groot dat u wat trucs achter de hand hebt die u hierbij kunnen helpen. Bovendien hebt u marktonderzoek verricht nadat u besloot uit te breiden. Hierdoor beschikt u vast al over wat statistieken en meetgegevens waarmee u uw doelgroep beter kunt begrijpen en overhalen. Enfin, iedereen kan wel een steuntje in de rug gebruiken bij het betreden van een nieuwe markt. Bekijk daarom deze waanzinnige post van CopyBlogger. Ontdek hoe content u kan helpen een merk op te bouwen dat gezaghebbend en betrouwbaar is.

 

GA VANDAAG NOG INTERNATIONAAL!

We hebben enkele uitdagingen bekeken van het internationaal uitbreiden van uw e-commerce bedrijf. Maar begrijp ons goed; het geeft ook veel voldoening. En het goede nieuws is dat Yuqo een veelzijdig team met gespecialiseerde medewerkers heeft die u hierbij met alle plezier helpen. Neem vandaag nog contact met ons op voor meer informatie over onze diensten.