Sociale media content kalenders: waarom u er een nodig heeft

Grant Robinson
E
Een sociale media content kalender is een essentiële tool die helpt bij het verbeteren van uw algehele marketingcampagne. Voorbereiden betekent geweldige content op het juiste moment, op tijd, elke keer! Mis nooit meer een grote marketingkans.

 

KALENDERS VOOR SOCIALE MEDIA CONTENT

Een kalender voor sociale media content is een essentieel hulpmiddel dat wordt gebruikt om een ​​algeheel marketingplan voor sociale media te ondersteunen. Het is geen woordenspel, maar precies hoe het klinkt; een agenda met belangrijke sociale media datums voor uw specifieke bedrijfstype. Een dergelijke kalender is een schema met evenementen gedurende het hele jaar waarop de content wordt afgestemd.
Stel u voor dat het morgen Internationale Donut Dag is. Iedereen is naar huis gegaan, de content schrijvers zijn offline, uw videoteam is eropuit en u heeft niets. Ofwel u mist een marketingkans, of het daaruit voortvloeiende wanhopige werk levert content van gemiddelde kwaliteit op. In beide gevallen lijdt uw bedrijf eronder en dat wil niemand.
Een sociale media content kalender biedt een goede waarschuwing voor het naderen van marketingkansen. Uw team kan van tevoren goed georganiseerd zijn en klaarstaan. Het ideale materiaal kan met vertrouwen worden geproduceerd, bewerkt en klaargemaakt worden voor publicatie.
Laten we kijken waarom uw bedrijf een kalender voor sociale media content zou moeten gebruiken.
 
Een sociale media content kalender biedt een goede waarschuwing voor het naderen van marketingkansen.
 

8 REDENEN WAAROM EEN KALENDER VOOR SOCIALE MEDIA CONTENT BELANGRIJK IS VOOR UW BEDRIJF

Een recent onderzoek van het Content Marketing Institute heeft uitgewezen dat de meest succesvolle marketeers van 2017 een goed gedocumenteerde content marketingstrategie hadden. Dit omvat een uitgebreide sociale media kalender die de grotere media-marketingcampagnes ondersteunt.
 

1: NOOIT TE LAAT ZIJN OF EEN DATUM MISSEN

Een content kalender moet alle datums bevatten die van belang zijn voor uw bedrijf. Productlanceringen, vakanties en evenementen die belangrijk zijn voor uw onderneming. Dat zijn enkele dingen die bijgehouden moeten worden. Door deze essentiële data vooraf vast te leggen, hoeft u nooit gebrekkige content te produceren vanwege een gebrek aan voorbereiding.
 

2: PRESTATIES VOLGEN

Een kalender is een geweldige plaats om prestaties te documenteren. Dit omvat het vaststellen van hoe vakanties uw bedrijf beïnvloeden. Is uw merk bijvoorbeeld B2B en weet u dat uw publiek niet op het werk is vanwege een vakantiedag? Dan is het opnieuw posten van oudere content, in plaats van het publiceren van nieuw materiaal, een efficiënt gebruik van bronnen. Op deze manier bewaart u uw originele content voor wanneer deze het meest effectief gebruikt kan worden.
 

3: GEORGANISEERD ZIJN

Sociale media kalenders houden uw publicatieschema overzichtelijk. Efficiëntie is waar het om draait en een kalender helpt u niet alleen om belangrijke datums te onthouden. Hij vertelt u ook wat u publiceert en wanneer en waar.
 

4: CONSISTENTIE

Met content kalenders zorgt u ervoor dat u hetzelfde ritme op elk van uw sociale kanalen toepast en dat u zich hieraan vasthoudt. Het is belangrijk om een ​​samenhangend beeld te creëren. Consistentie is de sleutel. U moet ervoor zorgen dat u niet te veel aandacht besteedt aan het ene netwerk terwijl u het andere verwaarloost.
 

5: GEMAKKELIJKE SAMENWERKING

Met een kalender voor sociale media zit uw hele team op één lijn. U kunt hem delen met enkel belanghebbenden of met al uw medewerkers. De content kalender is in elk geval het ware handvat voor u om te weten wat, wanneer en waar wordt gepubliceerd. Wanneer u cloud-gebaseerde platforms, zoals Google Sheets of Excel in Dropbox, gebruikt, is samenwerking bijzonder eenvoudig.
 

6: TIJDBESPARING

Kalenders zijn in essentie efficiënt en kunnen in één oogopslag antwoorden leveren. De handige tool herinnert u eraan wanneer u nieuwe content moet uitbrengen, items moet delen of content van anderen moet bewerken. Een goed georganiseerde planning van content bespaart u op de lange termijn veel tijd.
 

7: VOORUIT PLANNEN

Effectief middelen toewijzen betekent dat u zelden een deadline mist. Als u ruim van tevoren uw copywriters en videoteam taken toewijst, heeft u voldoende tijd voor onderzoek, creatie en publicatie. Een content kalender zorgt ervoor dat uw content van de hoogste kwaliteit is en altijd precies op tijd gepubliceerd wordt.
 

8: UW CONTENT STRATEGIE ANALYSEREN

Het vrijmaken van tijd biedt meer mogelijkheden om prestaties te analyseren. In plaats van verwoed content te produceren, kan tijd worden besteed aan het achterhalen van wat echt werkt voor uw bedrijf. Als u weet wat uw publiek wil zien, verhoogt dit uw algehele slagingspercentage.
Zorgvuldig gestructureerde, duidelijke kaders rond uw campagnes zorgen ervoor dat u patronen sneller opmerkt. Door bijvoorbeeld vast te stellen hoe en waarom sommige posts andere overtreffen, kunt u optimale berichttijden bepalen en uitvinden wie uw publiek daadwerkelijk is. Uiteindelijk betekent een beter begrip van uw doelgroep dat u kunt dupliceren wat echt werkt.
 
Als u weet wat uw publiek wil zien, verhoogt dit uw algehele slagingspercentage.
 

HOE U EEN SOCIALE MEDIA CONTENT KALENDER CREËERT:

 

1: BEPAAL UW PUBLIEK

De beste content begint altijd bij uw doelgroep. Het is belangrijk om elk aspect van uw potentiële klanten te kennen.
U kunt niet elke persoon in uw publiek kennen en begrijpen, maar u kunt klantarchetypen samenstellen. Uw demografische doelgroep – hoe mensen eruitzien, hun doelen en dromen, zelfs hun zwaktes, kunnen zo gemakkelijker worden begrepen. Door het creëren van ideale klantenpersonages, kunt u relevante content identificeren en evalueren, ruim voor de publicatie.
Het is belangrijk om uw bestaande doelgroep in kaart te brengen en meer van die content te creëren die ze wil zien. Met doelpersonages kunt u manieren verkennen om nieuwe klanten aan te trekken. Door content kalenders te creëren, kunt u content maken die past bij uw bestaande klantenbestand. Maar u kunt er ook een beroep mee doen op uw beoogde doelgroep.
 

2: CREËER RESONERENDE CONTENT

Om content te creëren die resoneert, dient u te weten wat wel en wat niet werkt. Door reacties op eerdere content te onderzoeken, weet u hoe succes eruitziet. Stel uzelf deze vijf basisvragen om het succes van eerdere content te peilen.

  1. Welke content heeft de meeste vind-ik-leuks ontvangen?
  2. Welke content is het meeste gedeeld?
  3. Welke content heeft de meeste reacties ontvangen?
  4. Welke content heeft de hoogste betrokkenheid gekregen?
  5. Welke content heeft de meeste weergaven opgeleverd?

 

3: AUDIT CONTENT

Nadat u heeft vastgesteld wat wel en wat niet werkt, is het tijd om te onderzoeken welke content u in petto heeft. Uw bedrijf kan diverse content produceren, zoals blogposts, video’s en webinars. Binnen deze categorieën kunnen how-to’s, Q&A’s, listicles en meer voorkomen. Door uzelf deze vier vragen te stellen, kunt u potentieel waardevol materiaal ontdekken dat de basis vormt voor uw content kalender.

  1. Wat is nog steeds bruikbaar?
  2. Wat kan worden bijgewerkt?
  3. Wat kan hergebruikt worden voor een nieuw doel?
  4. Wat kan opnieuw worden gebruikt?

 

4: MAAK EEN OVERZICHT VAN BELANGRIJKE EVENEMENTEN

Wanneer u uw kalender maakt, dient u de belangrijkste datums en evenementen te bepalen. Of u nu een spreadsheet, een document of een echte kalender gebruikt, markeer belangrijke data gedurende het jaar. Enkele voorbeelden van datums die belangrijk zijn voor veel bedrijven zijn:

  1. Feestdagen – groot en klein, lokaal, nationaal en internationaal
  2. Productlanceringen
  3. Jaarlijkse evenementen en activiteiten
  4. Campagnes
  5. Relevante en nieuwe vieringen, zoals King Tut Day of International Tongue Twister Day.

 

5: EB EN VLOED

Als uw bedrijf wordt beïnvloed door seizoensgebonden dalingen, markeer deze schommelingen dan in uw kalender. Als u weet dat het op een bepaald moment rustiger is, bevordert dienovereenkomstig plannen een efficiënt gebruik van hulpbronnen. Het verminderen van de hoeveelheid content in minder actieve tijden, betekent dat u de beste content bewaart voor drukkere perioden.
 

6: CONCRETE DETAILS

U heeft nu de eerste opzet van uw kalender gemaakt; vakanties en andere speciale marketingmogelijkheden zijn gemarkeerd. Ook heeft u een bibliotheek met content die relevant blijft. Dan is het nu tijd om de processen van uw kalender te overdenken.
Hoe vaak gaat u publiceren op elk sociaal netwerk?
Welke categorieën en welke soorten content gaat u gebruiken? Wanneer moet origineel materiaal worden gepubliceerd versus wanneer moet content van andere netwerken worden gedeeld?
Een goede vuistregel is de 80:20 regel. Dit is de verhouding tussen informatieve, nuttige en interessante content en eenvoudig marketingmateriaal. Uiteraard wil uw publiek op sociale kanalen niet alleen marketingmateriaal zien. Daarom moet slechts ⅕ van uw content directe advertenties zijn.
 

7: GENEREER NIEUWE IDEEËN

U dient een strategie te bepalen voor het genereren van nieuwe ideeën voor content. Dit kunnen maandelijkse brainstormsessies of bootcamps zijn. Maar het kan ook een andere creatieve omgeving betreffen die past bij uw type bedrijf. Voeg nieuwe ideeën en opdrachten toe aan de redactiekalender.
Hierbij identificeert en deelt u hoogwaardige content. Als u een eenmanszaak hebt, krijgt u het druk. Hebt u een groter bedrijf? Wijs dan een persoon aan die verantwoordelijk is voor het bijwerken van de kalender. En voor het plannen van content voor sociale netwerken.
 

8: CONTENT CREËREN EN INPLANNEN

Nu het plannen klaar is, is het tijd voor de leuke dingen. Al uw belangrijke evenementen liggen voor u en u heeft een proces opgesteld voor het publiceren van content. Het is eindelijk tijd om geschikte content te creëren.
Begin met het opstellen van een strategie en gebruik het hele jaar door belangrijke thema’s. Plan de door u gekozen topics in op uw kalender. Zodra er over grotere thema’s is beslist, is het tijd om de gedetailleerde stukken te bepalen. Flexibel blijven en inspelen op de markt betekent niet meer dan een maand vooruit werken. Onvoorziene omstandigheden, zoals de dood van een prominente persoon, kunnen uitdraaien op een verspilling van tijd en middelen.
 

HET IS GEMAKKELIJK WANNEER U WEET WAT U DOET

Plan. Bereid voor. Creëer. Dat zijn de drie eenvoudige stappen voor een effectieve sociale media content kalender. Met een beetje organisatie kan uw team op elk moment hoogwaardige content creëren en publiceren.