10 tips voor succesvol sociale media gebruik

Hello Yuqo
Hello Yuqo
D
Dankzij de sociale media zijn de marketing regels veranderd, en bedrijven van welke bedrijfstak of grootte dan ook, dienen een strategie te ontwikkelen en gebruik maken van de sociale media. Hier zijn enkele tips om je publiek en klanten beter te benaderen.
Reading Time: 4 minutes

Dankzij de sociale media zijn de marketing regels veranderd. Na in de sociale arena gezogen te zijn moeten bedrijven tegenwoordig sociaal actief zijn, en dat is niet zo eenvoudig. Tegenwoordig moeten bedrijven, ongeacht welke bedrijfstak, of grootte van een bedrijf, in hun businessplan een relevante strategie voor de sociale media opnemen. Met dit in het achterhoofd volgen hier 10 tips voor succesvol gebruik van de sociale media.

 

HOE BEN JE SOCIAAL (EN PROFITEER JE DAARVAN)

1. WEES ANALYTISCH

Om te beginnen analyseer je je bedrijf. Identificeer jezelf en wat je van de concurrentie onderscheid, en zorg ervoor dat dit tot uiting komt in je sociale media campagne. Vervolgens identificeer je je publiek en je klanten, zowel de huidige als de potentiële. Analiseer wie ze zijn, wat ze doen en waarom ze van je diensten gebruik zouden maken. Als laatste bekijk je de inzet en hoe je de klanten aanspreekt. Hoe vaak, en op welke manier ga je op de sociale media met mensen om, op een grappige of serieuze wijze, en welke toon gebruik je daarbij? Maak voor jezelf duidelijk waar je op wilt reageren, en waarop liever niet.

 

2. WEES WIJS

Breng je activiteit op de sociale media in overeenstemming met je marketing strategie. Omschrijf duidelijk je marketingdoelen en de daaruit volgende prioriteiten voor de sociale media: vergroot de naamsbekendheid, creëer nieuwe gebruikers, behoud oude en nieuwe gebruikers, bevestig het merk als innovatie-leider, betrek gebruikers bij acties. Dit zijn enkele algemene doelen voor een sociale media strategie.

 

Breng je activiteit op de sociale media in overeenstemming met je marketing strategie.

 

3. WEES REALISTISCH

Actief zijn op de sociale media is tijdrovend, en het kost veel werk, flexibiliteit en standvastigheid om succesvol te zijn. Dus houd jezelf over het budget niet voor de gek. Het kost tijd en/of geld. Het verwende publiek wil versteld staan, en je doet niemand versteld staan zonder enige vorm van input.

 

4. WEES EEN LUISTERAAR

De sociale media zijn een perfect instrument om naar de stem van de markt te luisteren. Voor je iets plaatst, of een gesprek aangaat, wees er zeker van dat je de stemmingen van mensen kent op de sociale media die je wilt gaan gebruiken.

 

5. WEES EEN SCHRIJVER

Kwaliteits-content bindt het publiek aan je. Wanneer mensen goede content oppakken, delen ze het vaak met meerdere gebruikers en gebruikersgroepen op hetzelfde platform. Kun je je voor je merk iets beters wensen? Kwaliteits-content moet het publiek aanspreken, informatief zijn en mensen moeten het willen ‘delen’ en derhalve zelf tot actie overgaan. Als er in je bedrijf geen schrijftalent voorhanden is, ben je zelf verplicht om dit uit te besteden aan professionele schrijvers. Anders loop je het risico dat men lacht om de berichten van je bedrijf, of zelfs niet gelezen wordt.

 

6. WEES ZICHTBAAR

Studies hebben aangetoond dat mensen zich inhoud beter kunnen herinneren wanneer het van beelden is voorzien. Een foto zegt meer dan duizend woorden, en op de sociale media zelfs nog meer: ongeveer 70% van alle Facebook activiteiten draait om beelden. Plaatjes, kleur, lettertypes, alles wat visueel is dient zich te onderscheiden en samenhangend te zijn, net als de geschreven tekst. Wanneer een artikel op de verschillende media wordt geplaatst, moeten foto’s en multimedia content een beetje afwisselend zijn om de aandacht van de gebruikers vast te houden.

 

7. WEES ACTIEF

Zoals al gezegd, mensen verwachten een reactie van je op de sociale media. Consumenten vinden het ook leuk om contact met een mens te hebben op sociale media, niet met een stukje geautomatiseerde kantoorsoftware. Met de sociale media is de aandacht voor de klant al een last, voordat ze daadwerkelijk klant zijn en van je producten of diensten gebruik maken. Wees erop voorbereid dat je de klanten actief aan je bindt.

 

8. WEES MEETBAAR

Heel veel bedrijven houden nog altijd hun statistieken niet bij. Je wilt van je investering op de sociale media iets terugzien en dat moet meetbaar zijn. Ieder bedrijf zou zijn cijfers en basis-statistieken in de gaten moeten houden: delen op alle sociale media, doorklik-cijfers, en het verkeer van sociale media naar de website van het bedrijf.

 

Wees erop voorbereid dat je de klanten actief aan je bindt.

 

9. WEES EEN TEAMLEIDER

Het is moeilijk om in je eentje het sociale media publishing-plan op te bouwen en te onderhouden. Je hebt waarschijnlijk een betrouwbaar en vakkundig team nodig om je sociale inspanningen te steunen. Stel een veelzijdig maar toch harmonieus team samen, en zorg goed voor ze. Met hun perspectief zullen ze op een andere manier naar de sociale media kijken dan jij doet. Vervolgens, als je je publiek benaderd, zal de teamleider bedachtzame vragen stellen, vaak reageren op vragen van het publiek, en daarbij nuttige informatie verschaffen.

 

10. WEES VOORZICHTIG

Fine-tune alle sociale media waar je actief op bent, omdat tijd, technologie, en ervaring het spelletje kunnen veranderen. De sociale media beweegt zich snel en de aanwezigheid van je merk moeten daarop inspelen en verspreiden. Kijk uit naar nieuwe platforms, opkomende trends of gedragsverandering van je publiek. Veel plezier.