5 essentiële tips om te voorkomen dat klanten zich uitschrijven voor uw e-mails

Hello Yuqo
E
E-mails zijn een fantastisch middel om contact te onderhouden met uw klanten. In een paar korte woorden en beelden kunnen bedrijven zo bijvoorbeeld nieuwe producten presenteren. Bovendien kunnen ze nieuwe klanten verleiden met acties. Voorkomen dat mensen zich uitschrijven, is dan ook cruciaal voor een succesvolle marketing strategie.

Alleen al de term “marketing e-mails” schrikt e-mailgebruikers wereldwijd af. Mensen associëren de term vaak met de constante stroom aan berichten waarin bedrijven ze proberen te verleiden producten te kopen. De e-mails worden daarbij niet eens altijd dagelijks verstuurd. Toch ergeren de ontvangers zich vaak aan de inhoud ervan. Bovendien zijn de e-mails niet altijd afgestemd op de mensen die ze ontvangen.
 

 

MARKETING E-MAILS ZIJN DE STANDAARD GEWORDEN

Het internet is een onuitputtelijke bron van kennis. Veel bedrijven zien de dorst naar informatie echter als groen licht om e-mails te sturen. Oké, een consument koopt misschien een product bij u of heeft interesse. Dat wil echter niet zeggen dat hij dagelijks van u wil horen. Veel bedrijven zien dan ook het aantal inschrijvingen op hun e-maillijst sterk dalen. Ze hebben alleen geen idee wat ze fout doen. Allemaal proberen ze zo origineel mogelijk de aandacht van klanten te trekken. Gebruikers worden immers overspoeld door info, dus moeten bedrijven opvallen. De meest duidelijke en directe manier om dat te doen, is via de inbox.
Doe een paar simpele, maar zeer effectieve aanpassingen als het aantal inschrijvingen niet aan uw verwachting voldoet. Zelfs als u deze tips toepast, is succes echter niet gegarandeerd. Bedenk in ieder geval altijd het volgende: “Wat wil de klant?” en niet: “Wat wil mijn bedrijf?”.
 
Bedenk in ieder geval altijd het volgende: “Wat wil de klant?” en niet: “Wat wil mijn bedrijf?”.
 

1: LESS IS MORE

Een goede vraag om mee te beginnen, is de volgende: Hoe vaak krijgen uw klanten e-mails van u? Dagelijks, wekelijks of maandelijks? Misschien antwoordt u daarop met “dagelijks”. 26% van de mensen schrijft zich echter uit vanwege de frequentie. In 2016 deed MarketingSherpa onderzoek naar e-mail marketing. Daaruit blijkt dat het aantal e-mails dat mensen krijgen de belangrijkste reden is om zich uit te schrijven. Daarbij geeft 19% aan dat ze zich zouden uitschrijven als een bedrijf te vaak contact zoekt.
Als dagelijks te vaak is, wat is dan het juiste aantal contactmomenten? Uit andere statistieken van hetzelfde jaar van MarketingSherpa blijkt dat de voorkeur uitgaat naar wekelijks. Maar liefst 60% van de deelnemers geeft dit aan. In sterk contrast daarmee wil slechts 15% dagelijks e-mails ontvangen. Minder is dus absoluut meer. Begin dan ook met een wekelijkse e-mail. Vervolgens kunt u bekijken hoe het aantal aanmeldingen zich ontwikkelt. Bepaal daarna wat nu precies de juiste frequentie is.
 

2: BEGRIJP DE KLANT

De op een na meest genoemde reden voor uitschrijving is: “De e-mails zijn niet relevant voor mij”. Dat is waarschijnlijk geen verrassing. Niet alleen uw bedrijf verandert, het leven van uw klanten ook. Heeft iemand zich drie jaar geleden ingeschreven voor uw e-mails? Dan wil dat niet zeggen dat hij nog steeds interesse heeft. Door de doorklikratio’s te analyseren, kunt u als bedrijf uw e-mails afstemmen op uw klanten. Daardoor krijgen consumenten informatie over wat ze op dat moment interessant vinden. Het is een beetje makkelijk om te denken dat u klaar bent als iemand zich eenmaal heeft ingeschreven voor uw e-mails. Het is belangrijk om uw klantenbestand regelmatig door te nemen. Verdiep u in de behoeftes van uw klanten om te voorkomen dat ze zich gaan uitschrijven. Stuur consumenten alleen e-mails over producten die interessant zijn voor hen. Tenminste, als u als doel heeft om uw bedrijf te laten groeien.
 
Stuur consumenten alleen e-mails over producten die interessant zijn voor hen. Tenminste, als u als doel heeft om uw bedrijf te laten groeien.
 

3: HET GAAT NIET ALTIJD OM HARDE VERKOOPCIJFERS

Bijna overal komt u wel posters, banners of billboards tegen met allemaal hetzelfde doel: verkopen. We zien zoveel advertenties dat de meesten van ons daar ongevoelig voor zijn geworden. Continu komen reclames op tv voorbij voor end of season sales, die maar nooit voorbij lijken te zijn. Datzelfde geldt voor e-mails. Veel bedrijven versturen een e-mail voor bijna elke aanbieding die ze hebben. Als ik echter iets de eerste keer niet heb gekocht, dan doe ik het waarschijnlijk de keer erna ook niet. En als ik het wel heb gekocht, is de kans klein dat ik hetzelfde nog eens aanschaf.
De beste manier om ervoor te zorgen dat mensen niet moe worden van uw aanbiedingen is het maken van gevarieerde content. Creëer om de maand een e-mail met bijvoorbeeld een update over uw bedrijf. Ook kunt u het hebben over interessante ontwikkelingen binnen uw branche. Wilt u vervolgens een specifieke aanbieding onder de aandacht brengen? Dan is de impact daarvan veel groter. Het gaat erom dat uw klanten enthousiast worden. E-mails moeten daarbij de waarden van uw bedrijf weerspiegelen.
 

4: BIED KEUZES AAN

Kom uw klanten tegemoet. Sommigen behoren tot de 15% die dagelijks e-mails wil ontvangen. Anderen hebben echter een voorkeur voor maandelijkse berichten. Door uw klanten een keuze te geven, hebben ze zelf de touwtjes in handen. Daarbij behoudt u hun interesse. Ze kunnen zelf kiezen hoe vaak ze van u willen horen. Is die keuze er niet bij het inschrijven voor e-mails? Dan kan het waardevol zijn opties te bieden bij het uitschrijven. Vraag hierbij waarom iemand zich uitschrijft. Kijk vervolgens of het aanpassen van de frequentie ervoor zorgt dat hij blijft.
 

5: AANPASSEN AAN ALLE APPARATEN

Het is geen verrassing dat meer dan 50% van de e-mails wordt geopend op een mobiel apparaat. Misschien bevatten die van u veel afbeeldingen. Laden ze in dat geval wel goed op een mobiel apparaat? U heeft maar een paar seconden om de aandacht van een klant te trekken. Als die dus worden verspild met het laden van de e-mail, dan kunt u erop rekenen dat veel mensen zich uitschrijven. Met e-mail tools als Litmus ziet u hoe uw e-mail er op meerdere apparaten uitziet. Een nuttige tool dus om ervoor te zorgen dat iedereen de kans krijgt om uw content tot zich te nemen. Alle e-mails moeten netjes zijn opgemaakt, met een consistente lay-out en zonder typefouten. Veel bedrijven investeren veel geld om ervoor te zorgen dat blogs en artikelen goed zijn. Doe dat echter ook bij e-mails. Klanten zijn vaak kritischer over commerciële e-mails. Het is dan ook van het grootste belang dat de kwaliteit daarvan uitstekend is.