Merkcommunicatie op social media optimaliseren

Luke Sumpter
G
Goede merkcommunicatie kan van een doorsnee bedrijf een waar succesverhaal maken. En daar is meer voor nodig dan slechts een mooi logo en een gave website (hoewel dat ook belangrijk is!). Zo moet u een consistente, passende stem ontwikkelen, op het goede moment posten, het juiste publiek benaderen en zo authentiek en eerlijk mogelijk zijn.

Als het aankomt op merkcommunicatie, komen bedrijven vaak niet verder dan de basis. Een gave website, opvallend logo en pakkende naam zijn zeker belangrijk voor het aantrekken van klanten. Maar een merk is veel meer dan dat. Elk merk heeft een eigen verhaal, andere roots en biedt klanten het liefst iets wat ze nergens anders kunnen vinden.
Maar hoe gaat u dan een stap verder dan logo’s en namen, en hoe brengt u de ziel van uw merk op social media goed over? Het draait niet alleen om wat u communiceert, maar ook hoe de boodschap wordt overgebracht.
Elke keer dat u een afbeelding of stuk tekst deelt op Instagram, communiceert u niet alleen met betalende klanten. Uw boodschap bereikt namelijk (mogelijk) miljoenen mensen. En die hebben allemaal hun eigen smaak, voorkeur en persoonlijkheid.
 

TIPS VOOR BETERE MERKCOMMUNICATIE OP SOCIAL MEDIA

 
Tips voor betere merkcommunicatie op social media
Gelukkig kunt u met de onderstaande communicatietechnieken zorgen voor een aantrekkelijk bedrijfsimago met een heldere visie, en dit aan miljoenen potentiële klanten op social media presenteren. Zorg dat u uw doelgroep kent, authentiek en eerlijk blijft, en uw boodschap op creatieve manieren weet over te brengen. Zo krijgt u niet alleen de aandacht, maar ook het respect van het publiek — en waarschijnlijk ook hun geld.
Om u meer inzicht te geven in de belangrijkste technieken van merkcommunicatie via social media, laten we ook concrete voorbeelden van goede communicatie zien.
 

RESPECTEER DE BASISPRINCIPES

Respecteer de basisprincipes
Hoewel het ontwikkelen van unieke eigenschappen essentieel is om u als merk te onderscheiden, is een goede basis ook belangrijk. Voordat u de onderstaande strategieën gaat toepassen, is het noodzakelijk dat uw merk er uitnodigend en aantrekkelijk uitziet.
Vergeet niet dat de eerste indruk cruciaal is! Klanten vellen al een oordeel over uw merk na één blik op het logo of het klikken op een link naar uw website of social media-account.
Wat u kunt doen om meteen indruk te maken? Door uw merk online zo aantrekkelijk en mooi mogelijk te presenteren. Voordat klanten een bericht gaan lezen of product gaan bekijken, zien ze kleur of juist een gebrek aan kleur, thema’s of willekeur en orde of chaos.
Hieronder ons advies voor een goede basis.
 

VERFIJN UW WEBSITE

Wanneer uw social media posts succesvol zijn, komen er ook meer klanten naar uw website. Wat websites betreft, geldt dat eenvoud loont. In plaats van elk stukje content op één pagina te proppen, kunt u beter gaan voor een strakke, gestroomlijnde en minimalistische look om nieuwsgierige bezoekers niet te overweldigen.
Laten we Lush eens als voorbeeld nemen. Dit is een van de succesvolste cosmeticabedrijven uit het Verenigd Koninkrijk. Als u hun website bezoekt, vallen een aantal belangrijke dingen op. Zeker, hun producten zijn duidelijk aanwezig en opvallend. Toch is de vormgeving van de website eenvoudig: een effen witte achtergrond, zwarte banners en alles in strakke blokken gescheiden. Dit stelt klanten in staat om gemakkelijk te navigeren op de homepage en producten aan te schaffen.
Bovendien nodigt de indeling bezoekers uit om naar beneden te scrollen. Nadat ze diverse producten, aanbiedingen en categorieën hebben bekeken, komen klanten met slechts enkele muisbewegingen onderaan op de pagina terecht.
Daarnaast is het belangrijk dat uw website er op verschillende apparaten goed uitziet. Vraag uw ontwikkelaars dus om te zorgen voor dezelfde esthetiek en eenvoud op de mobiele versie van uw site.
 

KIES EEN THEMA

Een consistent thema is cruciaal om uw merk visueel over te brengen. Kies een thema en hanteer steeds dezelfde kleuren en patronen op uw website en op alle social media-platformen. Zo leren klanten uw bedrijf en content snel te herkennen, en zullen uw posts eerder opvallen als mensen eindeloze feeds met ook berichten van concurrenten bekijken.
Neem bijvoorbeeld Mushroom Revival. Dit kleine, maar succesvolle bedrijf in supplementen hanteert een consistent thema op alle platformen, waarmee het voor klanten herkenbaar is. Hun website is uitgevoerd in zachte pastelkleuren die een ware lust voor het oog zijn.
Wanneer u naar hun Instagrampagina gaat, ziet u dezelfde kleuren en stijl terugkomen. Hoewel ze ook veel opvallende foto’s plaatsen, blijven hun educatieve posts en podcasts trouw aan het thema. Dit patroon kunnen klanten al na het zien van enkele posts herkennen.
 

IS UW LOGO AANTREKKELIJK OF AFSTOTEND?

Het maken van een logo lijkt misschien simpel, maar kan het merkimago op social media maken of breken. Bedrijven kiezen vaak een logo met indrukwekkende details en felle tinten. Dit kan weliswaar in het oog springen, maar gaat voorbij aan de eerste basisregel bij het ontwerpen van logo’s, namelijk: eenvoud.
Vaak werkt één symbool, afbeelding of naam al heel goed. Gymshark is hier een perfect voorbeeld van. Dit miljardenbedrijf verkoopt sportkleding, allemaal voorzien van de merknaam en een minimalistische illustratie van een haaienkop die met slechts twee pennenstreken getekend lijkt te zijn.
Logo’s spelen een fundamentele rol op social media-platformen als Instagram. Ze verschijnen bij elke post, reel en verhaal. Zorg dus dat uw klanten het logo al herkennen, nog voordat ze op berichten klikken. Heeft u wat inspiratie nodig? Bekijk dan de 10 beste logo’s aller tijden.
 

KEN UW DOELGROEP

Ken uw doelgroep
Uw doelgroep kennen is zo’n wezenlijk aspect van merkcommunicatie dat het misschien wat clichématig aandoet. Toch helpt het op verschillende manieren om betalende klanten te vinden.
Zoals hierboven genoemd, bereikt merkcommunicatie miljoenen gebruikers op social media, allemaal met verschillende persoonlijkheden en interesses. Hoewel u niet iedereen zult overhalen, kunt u uw conversies wel verhogen door te focussen op degenen die u het meest waarschijnlijk zullen toejuichen. Dit doet u door betrouwbare, waardevolle content te maken die op zowel de emotie inspeelt als objectief is.
Hier zijn enkele tips om de connectie met uw publiek te versterken.
 

VIND DE STEM DIE BIJ U PAST

Inmiddels is het uiterlijk van uw bedrijf helemaal in orde. Daarnaast is het echter ook belangrijk om de toon van uw merk te bepalen. Scroll eens door de feed van uw Instagram of Twitter en let goed op de posts van merken. Wat opvalt, is dat ze allemaal een verschillende toon hanteren en heel anders overkomen. Elk van deze posts wordt zorgvuldig en met aandacht samengesteld.
Om de stem van uw merk te ontdekken, moet u eerst uw doelgroep echt goed kennen. Stel bijvoorbeeld dat uw onderneming sportsupplementen verkoopt. Dan is het belangrijk om kernachtig en op een stimulerende manier te communiceren, zodat klanten gemotiveerd zijn om uw shake te kopen en naar de sportschool te gaan. Optimum Nutrition laat uitstekend zien hoe zo’n boodschap overgebracht moet worden. Hun Instagram posts zijn kort, bondig en to the point — no-nonsense.
Aan de andere kant zijn er ook bedrijven die hun boodschap met humor overbrengen. Bekijk de openingszin op de website van Cards Against Humanity maar eens: ‘Cards Against Humanity is een gezelschapsspel voor verschrikkelijke mensen’. Hoe ze het toch voor elkaar krijgen om met zo’n toon miljoenen kaartspellen te verkopen? Doordat ze hun publiek door en door kennen!
Zodra u uw stem heeft gevonden, is het essentieel om deze te behouden. Hanteer dus dezelfde toon op uw website, bij elke advertentie en op alle social media-platformen. Met een consistente stem bouwt u een goede relatie met uw klanten op, waarbij ze uw merk als virtuele vriend gaan beschouwen.
 

WEES AUTHENTIEK EN GEDURFD

Laten we eerlijk zijn. Elk bedrijf heeft als hoofddoel om klanten aan te trekken en dit naar omzet te vertalen. Hun geld is weliswaar een groot goed, maar toch is dat lang niet het waardevolste bezit van uw publiek.
Het vertrouwen van klanten winnen is zonder twijfel het belangrijkst. Pas wanneer u dit hebt gewonnen, kunnen mensen gaan waarderen wat u aanbiedt. En als klanten uw producten en merk weten te waarderen, komen ze vanzelf terug om meer te besteden.
Maar hoe wint u nu het vertrouwen van klanten? Allereerst: wees authentiek. Daarbij moeten transparantie en eerlijkheid bovenaan staan. En wees uitgesproken! Wees dus niet bang om van u te laten horen.
Let er verder op dat u geen andere merken kopieert, geen grappen steelt en geen beloftes doet die u niet kunt waarmaken.
 


Yuqo quotesMet communicatietechnieken kunt u zorgen voor een aantrekkelijk bedrijfsimago met een heldere visie, en dit aan miljoenen potentiële klanten op social media presenteren.


 

OPTIMALISEER UW CONTENT

Optimaliseer uw content
 
Wat merkcommunicatie betreft, blijft content koning. Streef naar content die mensen niet vergeten en zelfs gaan delen met andere potentiële klanten.
Content varieert van uitgebreide blogposts tot korte Instagram posts en tweets. Bekijk hieronder de belangrijkste punten wat interessante, hoogwaardige en deelbare content betreft.
 

POST REGELMATIG

Zorg dat u regelmatig blijft posten! Mensen gebruiken dagelijks social media en vaak wel meerdere uren. Dit betekent dat u meerdere malen per dag uw stem kunt laten horen en uw producten onder de aandacht kunt brengen, dag in dag uit.
Zoals ondernemer en auteur Gary Vaynerchuk zegt: “Het belangrijkste dat ik u kan meegeven, is dat u zoveel mogelijk content moet maken.” Treedt in de voetsporen van deze geweldige ondernemer, die bewijst dat regelmaat de sleutel tot succes is.
Plaats dagelijks en meerdere malen per dag met gelijke tussenpozen content. Laat regelmatig van u horen, zorg dat uw producten bekeken worden en benut het tijdperk van informatie en communicatie waar we momenteel in leven. Elke dag posten vergt echter wel tijd. Terwijl u druk bent met het sluiten van deals en uitwerken van ideeën, is het dan ook belangrijk dat uw grafische vormgevers en social media-managers weten wat ze moeten plaatsen en wanneer.
 

LEG DE FOCUS OP KWALITEIT

Regelmaat is absoluut belangrijk, maar laat de kwaliteit van uw posts daar niet onder lijden. Hoewel Vaynerchuk een voorstander is van kwantiteit, benadrukt hij ook het belang van kwaliteit: “Het is de intentie achter de content [die telt].”
Deel regelmatig content, maar zorg ervoor dat elke post ook de moeite waard is. Stel uzelf steeds de vraag: wat is de intentie? Plaatst u een afbeelding van een product om het te verkopen? Probeert u traffic naar uw website te genereren? Of wilt u simpelweg meer volgers en likes op Instagram krijgen? Bepaal de intentie achter de post en stem daar de woorden, afbeeldingen, kleuren en taal op af.
 

SPREEK MENSEN AAN

Zorg dat uw posts mensen aanspreken. Naast het delen van producten of links naar uw website is het belangrijk om voor vermaak te zorgen. Plaats bijvoorbeeld polls op Twitter. Vraag uw volgers daarbij welke producten ze graag zouden zien, of stel bijvoorbeeld de eeuwenoude vraag: “Is het acceptabel om pizza met ananas te beleggen?”
Houd er rekening mee dat uw aanwezigheid op social media niet alleen om verkoop draait. U moet namelijk ook vertrouwen wekken, een community opbouwen en klanten zelfs aan het lachen maken voor een goede verstandhouding.
 

WERK MET HET ALGORITME

Om te verzekeren dat uw posts maximale impact hebben, moet u zich tot het almachtige algoritme wenden. Benut dus de kracht van zoekmachineoptimalisatie (SEO) om te zorgen dat uw blogs bij Google en andere zoekmachines een hogere ranking krijgen. Van de juiste titels tot SEO checklists, van alles kan helpen om uw content meer onder de aandacht te brengen.
Op social media moet u beslissen welke posts het belangrijkst zijn. Post korte berichten om meer organische volgers te vergaren. Wilt u echter iets groots delen, zoals een actie of nieuwe release? Maak dan gebruik van de advertentietool op Instagram en andere platformen om meer conversies te verwezenlijken.
 

ZORG DAT UW BOODSCHAP WORDT GEHOORD

Zorg dat uw boodschap wordt gehoord
En ziedaar. Nu is het tijd om uw merk op miljoenen gebruikers op social media over te brengen. Ken uw doelgroep, uw stem en bepaal wat voor indruk u met uw merk wilt achterlaten. En beslis wat u waar en wanneer het beste kunt plaatsen. Ga aan de slag, wees authentiek en communiceer eerlijk en zelfverzekerd om uw stempel op de wereld te drukken. Succes!