De 10 beste logo’s aller tijden

Grant Robinson
L
Logo's zijn een visuele representatie van de identiteit van een merk. Ze communiceren daarbij de essentie van een bedrijf. Hieronder bespreken we 10 van de beste logo's aller tijden, afkomstig uit diverse bedrijfstakken.

 

DE 10 BESTE LOGO’S ALLER TIJDEN

Logo’s zijn een visuele representatie van de identiteit van een merk. Idealiter brengen ze de ziel, geest en het algemene moreel van een bedrijf over met een grafisch symbool, woord of een combi van beide. Logo’s zijn een belangrijk onderdeel van branding. Ze zijn daarbij de pijler van de naamsbekendheid van een merk. Sommige logo’s zijn in de loop der tijd aangepast. Andere zijn echter uitgegroeid tot wereldwijd herkenbare iconen die op diverse manieren tot uiting komen.
De volgende 10 logo’s representeren diverse producten, van voedsel tot schoeisel en van computers tot overheidsdiensten. Het zijn daarbij absoluut de meest herkenbare aller tijden.
 

FEDEX

Het huidige FedEx-logo is een herontwerp uit 1994 van het oorspronkelijke ontwerp uit 1971. Het logo is daarbij herkenbaar aan de paarse en oranje letters en het slimme gebruik van de witruimte. Zelfs de naam “FedEx” is inmiddels een algemeen begrip voor het versturen van post en pakketjes van het ene naar het andere adres. Daarbij maakt het niet uit welk bedrijf de post daadwerkelijk verstuurt (FedEx of niet).
De een ziet het meteen, maar voor de ander is het verborgen; er zit een pijl tussen de “E” en “X”, wat het effect van de witte achtergrond vergroot. Maar waarom is er gekozen voor wit? Vliegtuigen zijn wit, dus die kleur is doorvertaald naar verpakkingsmateriaal en vrachtwagens. Het is makkelijker witte verpakkingen te maken dan het verven van 300 vliegtuigen om aan te sluiten bij een logo!

FedEx
Bron: monticello / Shutterstock.com

 

MCDONALD’S

De gouden poorten zijn een symbolische weergave van de allereerste gebouwen van McDonald’s, ontworpen door Stanley Clark Metson. In 1968 werden ze onderdeel van het logo van de onderneming. Het beroemde logo is daarbij talrijke keren gemoderniseerd. Dat gebeurde voor de laatste keer in 2003. Het is echter nog steeds een van de meest herkenbare logo’s ter wereld.

McDonalds
Bron: ATIKAN PORNCHAIPRASIT / Shutterstock.com

 

NIKE

De “Swoosh” van Nike is in 1971 ontworpen door Carolyn Davidson. Zij was destijds student aan de Portland State University. Het logo is uitgegroeid tot een van de meest voortreffelijke logo’s voor schoeisel. Daarnaast is het misschien wel het meest herkende logo ter wereld. Het is ontworpen naar aanleiding van een kort overleg met oprichter Phil Knight. Hij wilde een ontwerp dat niet ingewikkeld was. Het moest daarbij beweging overbrengen en anders zijn dan het logo van de belangrijkste concurrent; Adidas.
Het kostte Davidson zo’n 17,5 uur brainstormen en schetsen om uit te komen bij het uiteindelijke ontwerp. Ze kreeg daarvoor een vergoeding van omgerekend zo’n € 30,-. Pas tien jaar later erkende Nike het belang van haar hersenspinsel en kreeg ze aandelen in het bedrijf. Het simpele ontwerp bestaat uit twee gebogen lijnen met bijbehorende onomatopeeën. Het stelt daarbij een van de vleugels voor van de Griekse godin Nike. Ook is het een representatie van het “vinkje”-symbool. Dit is in veel landen ter wereld een positief teken. Het verwoordt “correct”, “klaar”, “succes” en “ja”.
 

Nike
Bron: TY Lim / Shutterstock.com

 

APPLE

Het logo van Apple, met de hap uit de appel, is de vervanger van het oorspronkelijke logo met Isaac Newton onder de beroemde appelboom. Het huidige verscheen voor het eerst in 1976 en is sindsdien meerdere malen gemoderniseerd. Tot 1998 bevatte het de kleuren van de regenboog. Daarna was er kort een doorzichtige versie en tot aan 2000 was het logo monochroom. Tot aan 2007 had het logo een aquakleur en tegenwoordig kennen we de chroomkleurige versie.
Apple computers was jarenlang met Apple Music (het beroemde label van de Beatles) in een strijd verwikkeld om het handelsmerk. Dit duurde 28 jaar totdat eerstgenoemde alle rechten verwierf. Daarvoor betaalde ze een astronomisch bedrag van omgerekend zo’n € 452 miljoen. De hap uit de vrucht is bedacht om te benadrukken dat het een appel is. En die behoudt zijn vorm als iemand er een hapje uit neemt. Het maakt duidelijk dat het geen andere fruitsoort is, zoals een perzik of nectarine. Die behouden hun vorm niet als iemand erin bijt.

Apple
Bron: r.classen / Shutterstock.com

 

COCA-COLA

Het logo van Coca-Cola is wereldwijd misschien wel het meest herkenbare logo van frisdrank. Het lettertype was daarbij een variant op Spencerian cursive. Dit was destijds een geperfectioneerde weergave van het handgeschreven schrift. Frank Robinson, een vriend van John Pemberton, de uitvinder van Coke, ontwierp het oorspronkelijke lettertype en adviseerde de naam Coca-Cola. Hij geloofde namelijk dat de twee hoofdletters C overtuigend zouden werken in advertenties. Het lettertype is in de loop der jaren wel wat aangepast, maar vrijwel nog hetzelfde.
Tussen 1947 en de jaren ’60 was een rode schijf het primaire grafische herkenningsteken. Het groeide daarbij uit tot de hoeksteen van de buitenreclame. In 1958 werd de Arciform, ofwel vissenstaart, geïntroduceerd in kopij, reclameborden en advertenties. Vervolgens introduceerde men in 1969 de Arden Square met de inmiddels iconische witte “dynamische golf”. De golfvorm is zo herkenbaar dat het gebruik ervan zeer succesvol is. Zelfs zonder letterbeeld.

Coca-Cola
Bron: dimbar76 / Shutterstock.com

 

DE LONDENSE METRO

Een van de meest herkenbare logo’s in Groot-Brittannië is de rode cirkel met het blauwe balkje met witte letters van de Londense metro. Het verscheen voor het eerst in 1919. De vorm, abstractie en typografie was daarbij niet een verbeelding van iets specifieks.
In de loop der jaren is het logo enigszins veranderd, maar het beeld dat we tegenwoordig kennen, stamt uit 1954. Sindsdien is het uitgegroeid tot een wereldwijd herkenbaar symbool voor vervoer. Daarnaast is het een op zichzelf staand icoon in de popcultuur. Nachtclubs, modehuizen en “Occupy London” gebruiken dit logo allemaal.
De rode cirkel en blauwe balk zijn een gestroomlijnde impressie van het oorspronkelijke ontwerp van de London General Omnibus. Dat bestond uit een cirkel met vleugels en een insigne. Het ontwerp groeide vervolgens onder de vele bedrijfslogo’s in Londen uit tot een universeel grafisch metoniem voor vervoer. Er is daarbij een handboek ontwikkeld waarin de ontwerpstandaard is vastgelegd voor toepassing van de juiste kleuren en het goede lettertype.
London Underground Lines
 

JOHNSON & JOHNSON

Het logo van Johnson & Johnson is nog steeds een van de meest herkenbare logo’s ter wereld. Het oorspronkelijke logo is geïnspireerd op de handtekening van James Woods Johnson en al meer dan 100 jaar ongewijzigd gebleven. Johnson & Johnson is nog steeds een van de populairste merken op het gebied van medicatie, babyverzorging en persoonlijke hygiëne. Het bedrijf krijgt misschien niet veel punten voor creativiteit, maar dankzij zijn reputatie en roem is het onnodig het merk opnieuw in de markt te zetten of het aloude logo te moderniseren.

Johnson & Johnson
Bron: Alexander Tolstykh / Shutterstock.com

 

GENERAL ELECTRIC

General Electric was een van de eerste bedrijven die witruimte gebruikte bij branding. De krullende stijl van de “G” en “E” is elegant, vanzelfsprekend en makkelijk te onthouden. Het merk gebruikt het logo sinds 1892 en sinds de invoering is het vrijwel niet veranderd.
In de loop der jaren zijn een paar kleine aanpassingen gedaan aan het embleem, zodat het beter aansluit bij specifieke toepassingen. De computerversie is bijvoorbeeld iets anders dan het ontwerp op vliegtuigmotoren, maar over het algemeen is in het volledige productassortiment dezelfde esthetiek aangehouden.

General Electric
Bron: Jonathan Weiss / Shutterstock.com

 

AUTOMERKEN

Van automerken is er niet een specifiek logo dat herkenbaarder is dan het andere. Er zijn echter diverse logo’s die u eerder zult herkennen dan de rest. Een aantal daarvan is iconisch en bestaat al meer dan 100 jaar. Andere logo’s zijn een remake van auto-emblemen die wereldwijd populair zijn.

  • Mercedes Benz: De driepuntige ster van Mercedes Benz is op zijn minst iconisch. Het is een symbool van motorisering per land, zee en lucht. Verscheidene rappers hebben een met diamanten belegd Mercedeslogo aan een dikke gouden ketting om hun nek hangen.
  • Ferrari: Ook het steigerende paard tegen een gele achtergrond van Ferrari is een symbool voor hoogwaardige techniek en rijkdom. Merchandise met het Ferrari-symbool levert wereldwijd zelfs net zoveel inkomsten op als de verkoop van auto’s.
  • VW: Het simpele en elegante ontwerp van de gestapelde V en W van het Volkswagen-logo is sinds de introductie in 1937 niet veranderd. Hedendaagse aanpassingen betreffen de toevoeging van 3D-elementen en kleurveranderingen. De initialen in het wiel zijn echter volledig intact gebleven.
  • Toyota: De drie onderling verbonden ovalen van het Toyota-logo zijn in 1989 geïntroduceerd. Het merk was in eerste instantie een betaalbare, minimalistische autofabrikant. Het is echter uitgegroeid tot een hedendaags gerespecteerd bedrijf met auto’s in allerlei klassen. Iedereen herkent het embleem daarbij automatisch. Op heimelijke wijze verbeeldt het zelfs de naam Toyota.
  • Rolls-Royce: De zilveren dame en het RR-logo zijn synoniem met luxe. Het betreft hier een van de oudste autofabrikanten ter wereld die nog actief zijn. Daarmee is Rolls-Royce echt een symbool van weelde.

Mercedes Benz
 

SOCIAL MEDIA

Nu het internet domineert, zijn er voor kliks makkelijk herkenbare en unieke afbeeldingen nodig. Daarmee zijn logo’s onmisbaar geworden. Denk maar aan de lijst met logo’s die u op elke website tegenkomt. Bijvoorbeeld van social mediaplatforms, sponsors, franchisenemers, betalingsplatforms en adverteerders. Logo’s zijn overal.
Onder de logo’s van social media is er niet één die eruit springt. De platforms hebben stuk voor stuk een andere mate van populariteit onder diverse leeftijdsgroepen. Elk logo is echter op zich herkenbaar voor alle bevolkingsgroepen. Deze logo’s hebben wereldwijd meer bereik dan welk traditioneel merklogo dan ook dat voor het internettijdperk is ontworpen. En dat bevestigt maar weer hoe cruciaal een goed grafisch ontwerp is, wat betreft het ontzettend belangrijke logo. Denk maar eens aan de Polaroid van Instagram, het blauwe vogeltje van Twitter en de formidabele kleine ‘f’ van Facebook.
Simpel, gestroomlijnd en met een verborgen boodschap — kenmerken die voor veel, zo niet alle hierboven genoemde logo’s gelden. Het lijkt misschien ingewikkeld een merkidentiteit om te zetten in een afbeelding, maar de eenvoud van een logo helpt klanten echt inzicht te krijgen in het cruciale moreel van een onderneming.
Instagram