Stemgestuurd zoeken: Hoe het SEO verandert

Steven Mike Voser
Steven Mike Voser
W
Wilt u goed gerankt worden in stemgestuurde zoekresultaten op Siri, Cortana en meer? Lees verder voor 3 simpele tips om u voor te bereiden op stemgestuurd zoeken.
Reading Time: 4 minutes

Het valt niet te ontkennen: Stemgestuurde zoekopties worden steeds populairder. Van Amazon tot Apple, meer en meer techbedrijven omarmen stemtechnologie om de gebruiksvriendelijkheid van hun apparaten en programma’s te verbeteren. En als de stemtechnologie achter apps, zoals Siri en Cortana, verbetert, trekken deze applicaties snel meer gebruikers op verschillende platformen aan. Maar hoe is het gebruik van stemgestuurde zoekfuncties van invloed op SEO (search engine optimization)? In dit artikel leggen we uit hoe de groei van stemgestuurde apps SEO kan beïnvloeden. Ook geven we enkele tips over hoe u kunt omgaan met de revolutie van spraak.

 

 

WAAROM IS STEMGESTUURD ZOEKEN ZO BELANGRIJK?

Misschien kijkt u naar deze post en denkt u: “Waarom zou ik iets moeten geven om stemgestuurd zoeken?” Het antwoord is simpel: Omdat het groeit. Hoewel er niet veel statistieken over spraakgestuurde zoekpatronen zijn, tonen resultaten in Google aan dat stemgestuurd zoeken steeds populairder wordt. In 2016 was stemgestuurd zoeken zelfs goed voor 20% van alle zoekopdrachten die ontvangen werden via de mobiele app van Google, zo zegt bestuursvoorzitter van Google, Sundar Pichai. Deze aantallen nemen naar verwachting alleen maar toe naarmate de technologie achter virtuele assistenten, zoals Siri, Cortana of Alexa, verfijnd en gebruiksvriendelijker wordt. Aangezien dit zo is, wordt het hoog tijd dat uw bedrijf het stemgestuurd zoeken serieus neemt en dat u zich voorbereidt op daarbij passende SEO strategieën. Maar hoe doet u dat nu precies? De eerste stap is te begrijpen hoe stemgestuurd zoeken werkt.

 

De eerste stap is te begrijpen hoe stemgestuurd zoeken werkt.

 

STEMGESTUURD ZOEKEN: DE BASIS BEGRIJPEN

Het is belangrijk om te weten dat elke stemgestuurde zoekapplicatie een beetje anders werkt. Ze zijn echter allemaal gelijk in de manier waarop ze afhankelijk zijn van een combinatie van data, normaal gesproken verkregen door zoekmachines. Siri, bijvoorbeeld, vergelijkt uw zoekopdracht met verwante data van Google, om zo het best mogelijke resultaat te verkrijgen. Amazon’s Alexa is echter afhankelijk van een combinatie van data van Bing en Amazon, terwijl Google Home data van Google gebruikt. Google Home geeft in feite de meeste antwoorden op basis van snippets die gevonden worden in de Google zoekresultaten. Gezien deze verschillen, leveren de meeste stemgestuurde zoekapplicaties verschillende resultaten op bij eenzelfde zoekopdracht. Daarnaast zijn de meeste stemgestuurde zoekmachines en virtuele assistenten gevoelig voor machineleren. Dit houdt in dat ze zoekpatronen van de klant kunnen volgen. Deze data kunnen ze vervolgens gebruiken om betere zoekresultaten te leveren. Dit betekent dat er verschillende manieren zijn waarop u de content voor stemgestuurde zoektheorieën kunt optimaliseren. Hier volgen een paar tips om u daarbij te helpen:

 

HOE KUNT U GEVONDEN WORDEN VIA STEMGESTUURD ZOEKEN?

1: STRIJD OM SNIPPETS

Herinnert u zich dat we noemden dat Google Home de meeste antwoorden geeft op basis van snippets? Dit betekent dat snippets het eerste doel van uw stemgestuurde SEO-strategie zouden moeten zijn. Een goede manier om deze snippets te bereiken, is door gebruik te maken van SEMrush of Moz Keyword Explorer, waarmee u naar verwante keywords zoekt die al een snippet hebben. Spendeer vervolgens wat tijd aan het zoeken naar de bron van de snippet en zoek een manier waarop u die content kunt verbeteren. Analyseer de pagina met zorg en kijk naar mogelijke redenen waarom deze zo hoog in de ranking staat. Kijk naar zaken als:

  • Het paginaformaat
  • De algemene gebruikerservaring
  • De geschreven en visuele content
  • De laadtijd

Door deze onderdelen van de pagina te evalueren, kunt u manieren vinden om te verbeteren wat uw concurrent gedaan heeft en hopelijk de snippet stelen. Onthoud dat dit een langdurig en moeilijk proces is en dat er geen garanties zijn dat u hierin succesvol bent. Professionele tip: voor meer kans op succes, zorgt u ervoor dat u keywords vindt met snippets die al op pagina 1 in de Google ranking staan. U hebt meer kans om een snippet te stelen als u al goed scoort op het gerelateerde keyword.

 

U hebt meer kans om een snippet te stelen als u al goed scoort op het gerelateerde keyword.

 

2: ZET IN OP PAA (PEOPLE ALSO ASK) BOXEN

Google’s People Also Ask boxen zijn een goudmijn voor SEO in het algemeen. Ze geven u een verscheidenheid aan gerelateerde vragen bij uw zoekopdracht, zodat u gemakkelijk combinaties van belangrijke keywords en sleutelzinnen kunt vinden. Bij het stemgestuurd zoeken zijn Google PAA boxen extra belangrijk. Statistieken laten zelfs zien dat een enkele PAA wel naar twintig verschillende pagina’s in de resultaten kan verwijzen. Dat is een serieuze online schat en u zou gek zijn als u daar de strijd niet voor aangaat. Zorg ervoor dat u de boxen identificeert die voor u het meeste waarde hebben. Steek vervolgens tijd en moeite in het produceren van tienvoudige content voor die verzoeken. Door dit te doen, strijdt u strategisch voor enkele van de beste goederen online en trekt u zeer veel verkeer aan.

 

3: CREËER FAQ-PAGINA’S

FAQ-pagina’s lijken stemgestuurde zoekresultaten te domineren. Het is niet zo moeilijk te ontdekken waarom: Een goed opgezette FAQ-pagina beantwoordt duidelijk de vragen die klanten het meeste stellen. Door in te spelen op deze vragen en goede antwoorden te geven, vergroot u aanzienlijk uw kans om hoog in de ranking te komen van een specifiek verzoek en de daaraan gerelateerde keywords van de zin. Hierdoor hebt u automatisch meer kans om hoger in de ranking te komen met een snippet als reactie op een van deze vele vragen. Om een goede FAQ-pagina te maken, moet u:

  • AnswerThePublic.com gebruiken om vraaggerelateerde data bij een specifieke zoekterm te verzamelen.
  • Betrouwbare en frisse content maken voor de zoekopdracht en ervoor te zorgen dat het veel aandacht trekt.
  • De pagina regelmatig up-to-date houden, zodat u niet afgestraft wordt voor het hebben van oude, statische content.

 

BEREID U VOOR OP DE STEMGESTUURDE ZOEKREVOLUTIE

Dat is het dan: Drie manieren om uw zoekmachinestrategie voor stemgestuurd zoeken te verbeteren. Check onze blog regelmatig voor meer aanverwante artikelen.