Een SEO controle checklist voor uw website

Hello Yuqo
Hello Yuqo
H
Hoogwaardige zoekmachine-vermeldingen gebeuren niet vanzelf. SEO moet zorgvuldig ontworpen en verzorgd worden, wilt u succesvol zijn. Hier volgt een lijst met essentiële stappen die u moet zetten om een waardevolle SEO controle te realiseren.
Reading Time: 6 minutes

Zoekmachineoptimalisatie, ook wel Search Engine Optimalisation (SEO) genoemd, is een van de meest cruciale aspecten van digitale marketing. Het refereert aan de methodes om de “vindbaarheid” van uw site te maximaliseren. Daarnaast staat SEO ook bekend als “organische” of vrije marketing. Complexe algoritmes in zoekmachines (zoals Google, Yahoo en Bing) analyseren veel factoren voordat ze de SEO rangschikking bepalen. Hoe hoger de ranking, hoe hoger uw website verschijnt in zoekmachines bij relevante vragen.

Wat overwegen deze algoritmes zoal? Content, pagina links en betrokkenheid (op verschillende vlakken). Ook kijken ze naar de metadata en structuur van de site. De beste manier om de rangschikking van uw site en SEO te verbeteren, is door een SEO controle te houden. We gaan in op enkele basiselementen waar u mee kunt beginnen en daarnaast geven we u een aantal aanbevelingen. Het is een geweldige eerste stap in de enorme wereld die SEO heet. Bedenk voorafgaand aan de controle waar u naar op zoek bent, wat u wilt verbeteren en op welke manier.

 

DE SEO CONTROLE VOORBEREIDEN

Het eerste wat u moet doen voordat u een SEO controle voorbereidt, is ervoor te zorgen dat u bekend bent met de terminologie van deze business. Ook heeft u toegang tot uw website backend nodig. Dit wil zeggen dat u op de hoogte moet zijn van het site pakket waarmee u werkt. Ook moet u weten wie uw host provider is. Deze informatie vindt u normaliter bij uw webmaster. U werkt veel met hem of haar samen gedurende het proces. Heeft u uw website uitbesteed aan een derde partij? Dan moet u daarmee contact opnemen voor het verkrijgen van deze informatie. Het kan zijn dat deze partij ook de uiteindelijke SEO upgrade uitvoert nadat de analyse voltooid is.

Vervolgens moet u zich met tijd en hulpmiddelen inzetten om de controle op correcte wijze uit te voeren. Een goede SEO review en upgrade kosten nu eenmaal tijd. Hiervoor zijn enkele gratis SEO controle hulpmiddelen beschikbaar, zoals Google Analytics, en andere Google applicaties, zoals Search Console. Deze helpen u om foute links en andere foutmeldingen te traceren en indexeren. Een ander nuttig en gratis hulpmiddel is Screaming Frog. Dit helpt u om website data, links en content te analyseren.

 

 
 Dit helpt u om website data, links en content te analyseren.

 

BEGINNEN MET DE SEO CONTROLE

Voordat u begint met de controle moet u de website voorbereiden.

 

INSTALLEER EEN ANALYSE TOOL

De eerste stap is het installeren van Google Analytics of een ander hulpmiddel. Dit is super eenvoudig. Sterker nog, Google en andere analyse tools zijn als plug-ins verkrijgbaar via de meeste website hosting platforms. Ook moet u bepaalde tracking software installeren. Dit kan ingewikkeld zijn en assistentie van een expert is daarom geen overbodige luxe. U moet in principe “tags” op uw website instellen om zo meer klantgegevens te kunnen vastleggen en analyseren.

 

LAADSNELHEID

Vergeet niet om de laadsnelheid van uw pagina te checken. Wat u ook aanbiedt en hoe fancy uw website ook mag zijn, als ze langzaam laadt, verliest u klanten. Een langzame laadsnelheid verhoogt de “bounce” rate van uw bezoekers.

 

SSL CERTIFICATIE

De volgende stap is het checken van de SSL certificatie. SSL certificatie is belangrijk voor het verzekeren van transacties. Als u een SSL certificaat heeft, wordt uw site door zoekmachines als betrouwbaarder beschouwd.

 

SLECHTE REVIEWS

U moet ook op slechte reviews reageren. Negatieve beoordelingen verschijnen in zoekmachineresultaten. Daarom is het belangrijk dat u antwoordt op dergelijk negatief commentaar, of dat u het verwijdert in het geval dat u het als kwaadaardig beschouwt. Concurrenten kunnen ook negatieve reviews plaatsen, dus het is cruciaal dat u dit scherp in de gaten houdt.

 

UPDATE INFORMATIE

U moet uw website ook up-to-date houden. Openingstijden, locatie en contactinformatie zijn allemaal belangrijk. In sommige rechtsgebieden is deze informatie wettelijk verplicht. Zorg ervoor dat u zich aan dergelijke voorschriften houdt.

 

KOPPEL SOCIALE MEDIA

Zorg er daarnaast voor dat al uw sociale media-accounts zijn gekoppeld aan een centrale analysetool. Google My Business is een goede optie, maar er zijn ook andere hulpmiddelen.

 

OPTIMALISEER MOBIELE FUNCTIONALITEIT

Controleer ook het reactievermogen van mobiele apparaten. Niet alle desktop lay-outs vertalen zich goed naar mobiel. Dit is een serieus probleem en wanneer u hier tegenaan loopt, moet dit onmiddellijk worden opgelost. Er zijn verschillende opties beschikbaar, inclusief mobiliteitsplug-ins die u kunt gebruiken. Als de site niet goed functioneert of onjuist wordt weergegeven in de mobiele versie dan zakt u in de SEO ranglijsten.

Als de site niet goed functioneert of onjuist wordt weergegeven in de mobiele versie dan zakt u in de SEO ranglijsten.

 

CONTROLEER UW SITE STRUCTUUR

Dit is een technische review, maar wel een hele belangrijke. Controleer de structuur van uw website. De hiërarchie van pagina’s doet ertoe. Pagina’s die door zoekmachines niet geïndexeerd kunnen worden of die niet gevonden kunnen worden door bezoekers zijn praktisch onzichtbaar. Zorg ervoor dat uw pagina een logische en prettige flow heeft. Hiermee samenhangend, is de toevoeging van een XML sitemap. Deze geeft zoekmachines de optie om uw hele site te indexeren.

 

CONTROLEER SEO CONTENT EN INTERNE LINKS

Dit proces staat ook wel bekend als “on page” SEO. Het refereert aan een kwaliteitsreview van de content. Het eerste waar u naar moet kijken, is of u genoeg content heeft. Pagina’s of posts moeten minstens 300 woorden bevatten. Pagina’s die producten of diensten aanbieden, moeten 500-800 woorden hebben. Ook moet uw content origineel zijn. Uw site wordt veel lager gerangschikt als u plagiaat pleegt. U moet ook content bewerken. Zijn uw teksten goed geschreven? Hebben ze genoeg opsommingstekens en koppen om ze te structureren? Bevatten ze voldoende afbeeldingen? Goed gestructureerde content bevordert het vermogen van zoekmachines om een pagina te begrijpen. Vergeet bij het invoegen van afbeeldingen niet om tekst en beschrijvingen toe te voegen. Ook deze kunnen worden geïndexeerd door zoekmachines en de algehele SEO rangschikking verbeteren.

Uw on page SEO controle moet uiteraard ook een analyse van kernwoorden per pagina bevatten. Een goede kernwoordstrategie betekent dat ze regelmatig over de hele pagina worden weergegeven. Maar gebruik niet te veel kernwoorden. Een “volgepropte” kernwoordpagina leest niet alleen slecht, ook kan het ervoor zorgen dat u zakt in de SEO rangschikking. SEO-rijke inhoud moet een organische flow hebben. Lijkt het voor een klant vreemd? Dan lijkt het waarschijnlijk ook vreemd voor een zoekmachine (ze zijn slimmer dan de meeste mensen denken). Metadata, beschrijvingen en tags moeten ook allemaal worden geanalyseerd gedurende dit proces. Metabeschrijvingen moeten uniek zijn. Titeltags moeten ook worden geoptimaliseerd in overeenstemming met de kernwoordstrategie. Tags moeten kort, maar informatief zijn. Wanneer uw tags of titels te lang zijn, worden ze in de zoekresultaten afgekort.

Het controleren van interne links is ook belangrijk. Wanneer er geen links zijn of wanneer ze niet werken, lijdt de algehele ervaring van uw bezoekers hieronder, net zoals uw SEO. Zorg ervoor dat uw “kerntekst”, de tekst waar u naartoe linkt, ook gebruik maakt van kernwoorden. Repareer alle links die niet werken met redirects. Wanneer u dit goed aanpakt, begrijpen zoekmachines dat het om een doorverwezen pagina gaat. Een “301” redirect is een permanente, erkende en legitieme redirect link-code.

 

CONTROLEER UW BACKLINKS

Backlinks controleren wordt ook wel “off-site” SEO genoemd. Uw backlink profiel meet de algehele sterkte van links die naar uw pagina doorverwijzen. Wanneer de links van gerenommeerde bronnen komen, hoeft u zich geen zorgen te maken. Links van een lage kwaliteit moeten echter verwijderd worden. U kunt waarschuwingen instellen zodat u weet wat goede en slechte links zijn. Om links van lage kwaliteit te identificeren, kunt u diensten als Majestic, Moz en SEMrush gebruiken. Hiermee kunt u de kwaliteit en verkeersvolumes van elk domein controleren. Spam-achtige links moeten worden verwijderd zodra ze zijn geïdentificeerd. U moet ook de lijst met afgekeurde links van uw website bijwerken.

 

BELANGRIJKE OVERWEGINGEN VOOR MEERTALIGE WEBSITES

Een website is een kant-en-klaar internationaal verkoopmiddel in de huidige mondiale zakenwereld. Het aanbieden van uw site in meerdere talen bevordert vanzelfsprekend uw verkeer. Maar u hebt degelijke vertalingen nodig. Dit houdt in dat u alle tags en links in uw brontaal in overweging moet nemen. Het maken van een sub-site structuur kan ook tot de ideeën behoren. Waarom? Paginakoppelingen in het Engels worden niet zo hoog weergegeven bij zoekopdrachten in een andere taal. Terwijl u uw tweetalige/meertalige inhoud creëert, moet u zich er constant van bewust zijn dat u niet alleen content “vertaalt”. U moet uw campagnes afstemmen op de culturen van uw doelgroepen.

 

BENADER EEN SEO CONSULTANT

Hoe meer u dit soort functies optimaliseert, hoe beter uw SEO rangschikking is. Het is een tijdrovend en technisch proces. Heeft u niet de in-house expertise om dit soort controles regelmatig uit te kunnen voeren, overweeg dan om dit uit te besteden. Een SEO consultant kan u assisteren bij alle aspecten van dit proces. En in deze sector krijgt u waar voor uw geld. Hoe meer u echter van tevoren al zelf weet, hoe beter u de consultant of onderneming kunt aansturen die u kan helpen om succesvol te zijn.