Buzzwords: zijn ze belangrijk voor je content?

Hello Yuqo
B
Buzzwords worden doorgaans als storend ervaren. Hoewel ze kunnen bijdragen aan het creëren van een groepsgevoel, wat een nuttig communicatiemiddel kan zijn, werken ze meestal vervreemdend en frustrerend. Daarbij verhullen ze de betekenis en vervagen ze de inhoud. Hier onderzoeken we of je buzzwords moet gebruiken in je digitale marketingstrategie.

Buzzwords lijken misschien een makkelijke manier om je digitale marketing te verbeteren, maar hoe effectief zijn ze eigenlijk? Dergelijke begrippen worden in vrijwel alle vormen van media gebruikt en zijn effectief in het overbrengen van vage ideeën, maar ze missen vaak inhoud.

Hieronder bespreken we de goede en slechte kanten van buzzwords, en beoordelen we of en hoe je ze kunt gebruiken.

Wat zijn buzzwords?

Buzzwords zijn vrij moeilijk te omschrijven. Laten we dus eerst zeggen wat ze niet zijn. Buzzwords zijn geen ‘slang’ of vaktaal, maar ze lijken er wel op.

  • Slang: slang, een afkorting van ‘short-language’, is bepaald taalgebruik dat onlosmakelijk verbonden is met culturen, tijdsperioden en bevolkingsgroepen. Slang verandert vaak en wordt als informeel beschouwd. Het juiste gebruik van slang is een effectieve manier om met bepaalde mensen te communiceren, terwijl onjuist gebruik erg vervreemdend kan werken.
  • Vaktaal: dit is technische taal die vaak overbodig is. Over het algemeen wordt het alleen begrepen door mensen uit een selecte groep, terwijl mensen zonder vakkennis buitengesloten worden. Vaktaal kan nuttig zijn voor communicatie — denk bijvoorbeeld aan acroniemen — maar het is per definitie uitsluitend.

Buzzwords zijn een soort hybride van de twee. Het zijn woorden die meestal vrij informeel zijn en die een groep mensen proberen te bereiken, of juist uit te sluiten. Op deze manier werken ze als slang of vaktaal, alleen hebben veel buzzwords weinig of geen betekenis buiten het scheppen van een gevoel van saamhorigheid door middel van gedeelde linguïstische gewoonten.

Een simpelere definitie van een buzzword is elk woord zijn dat de aandacht trekt, zelfs al een woord als ‘schokkend’ of ‘verrassend’. Deze definitie heeft dus geen betrekking op taalkundig inzicht, maar gaat alleen over aandacht trekken.

De eerste definitie van buzzwords kun je het beste vermijden in je marketingstrategie. De tweede definitie is vrijwel onvermijdelijk, zowel in het echte leven als in marketing.

 


Yuqo quotesRecognising your marketer type helps you tailor your career path, enhances team dynamics, and optimises personal and organisational success.


 

Buzzwords kunnen worden gezien als specifieke woorden die een zogheten ‘in-group’ willen creëren, of gewoon woorden die ontworpen zijn om de aandacht te trekken.

Moet je buzzwords in je content gebruiken?

Of je nu wel of niet buzzwords moet gebruiken in je marketinginspanningen, hangt af van welke definitie van buzzwords je hanteert en van het soort content dat je maakt. Zoals gezegd kan het gebruik van buzzwords als methode om een exclusieve groep te creëren het beste worden vermeden; dit wordt het meestal als vervelend of ongepast ervaren.

Toch zijn buzzwords belangrijk als je met geschreven content de aandacht wilt trekken. Gebruik ze echter met mate en op de juiste manier, tenzij je voor hysterische click-bait gaat.

Voordelen van het gebruik van buzzwords

Hieronder vind je enkele van de grootste voordelen van het gebruik van buzzwords in je content.

Concepten vereenvoudigen

Buzzwords kunnen gebruikt worden om concepten te vereenvoudigen, of beter gezegd om concepten over te brengen aan mensen die al weten wat het buzzword betekent. Bij het schrijven van content gericht op een specifieke doelgroep kan het gebruik van bepaalde buzzwords helpen om een tekst helderder en duidelijker te maken.

In dit geval smelten buzzwords en vaktaal samen. Maar let er daarbij op dat je buzzwords alleen gebruikt als ze nuttig zijn en probeer te voorkomen dat de tekst onbegrijpelijk is voor mensen die er nog niet van gehoord hebben.

Meegaan met de tijd

Bepaalde woorden, uitdrukkingen en zinnen raken in en uit de mode en, afhankelijk van je merk en doelgroep, kan het helpen om met de tijd mee te gaan. Het gebruik van buzzwords is een uitstekende manier om dit te doen, maar alleen als je het goed doet.

Als je een buzzword verkeerd gebruikt, al is het maar een klein detail, dan kom je nep over en lijkt het alsof je te hard je best doet. Kun je het niet op een natuurlijke manier in de tekst verwerken, forceer het dan niet.

Interesse wekken

Sommige buzzwords zijn gekoppeld aan bepaalde onderwerpen en kunnen snel een boodschap overbrengen, of aangeven aan welke kant van een debat je merk of bedrijf waarschijnlijk staat. Dit kan erg handig zijn als je een bepaalde groep mensen wilt aanspreken. Bepaalde woorden laten het doelpubliek weten dat deze content voor hen bedoeld is, waardoor hun interesse in je merk zal toenemen.

SEO-ranking verbeteren

Last but not least: de SEO verbeteren! Hoe deprimerend het ook is, het is wel belangrijk. Buzzwords laten zoekmachines weten waar je content over gaat en voor wie het bedoeld is, waardoor de kans groter is dat het hoog gerangschikt wordt voor het gewenste publiek.

Nadelen van het gebruik van buzzwords

Maar het is niet allemaal rozengeur en maneschijn; wanneer ze verkeerd gebruikt worden, werken buzzwords afschrikwekkend en vervreemdend.

Content die moeilijk of vaag wordt

Buzzwords zijn vaak een voorbeeld van stijl boven inhoud, en daarom kun je er maar een beperkte boodschap mee overbrengen. Als je er te veel op vertrouwt, zul je merken dat je content al snel inhoudsloos, vaag en uiteindelijk niet boeiend is. Wat dat betreft zijn buzzwords vooral effectief om iets over jezelf te vertellen met een bepaalde vibe, in plaats van dat ze betekenisvolle ideeën overbrengen.

Makkelijk om te veel te gebruiken

Het kan makkelijk zijn om je te laten meeslepen door buzzwords, en dit werkt averechts. Hierdoor wordt content al gauw amateuristisch, nietszeggend en ronduit ergerlijk. Bovendien kan het je SEO schaden, omdat het kan lijken op keyword stuffing en spam, waar niemand op zit te wachten.

Afschrikwekkend voor lezers

Het voornaamste risico is dat lezers zich zullen ergeren. Buzzwords missen inhoud en veel lezers vinden ze irritant. Soms voelt het een beetje aan als een vader die cool probeert te zijn, of een bedrijf dat menselijk over wil komen. Echte mensen hebben hun eigen unieke manier van spreken, dus als je te hard probeert om een bepaalde toon te hanteren, zal je nep overkomen en mensen van je vervreemden.

Tijdgebonden

Buzzwords zijn vaak populaire woorden waarvan het gebruik toeneemt en later weer afneemt. Mis je de trend, dan zul je merken dat je uit de toon valt en, alweer, nep overkomt. Buzzwords kunnen heel effectief zijn als ze op het juiste moment gebruikt worden, en nutteloos (of erger) als ze verkeerd getimed worden.

 


Yuqo quotesRecognising your marketer type helps you tailor your career path, enhances team dynamics, and optimises personal and organisational success.


 

Buzzwords kunnen, als je ze met mate en op een natuurlijke manier gebruikt, helpen om met je doelpubliek te communiceren. Als ze verkeerd gebruikt worden, lijk je wereldvreemd.

Voorbeelden van buzzwords

Hieronder kijken we naar populaire buzzwords van 2023, en of ze geschikt zijn voor je marketingstrategie.

Eigenlijk kunnen alle buzzwords storend zijn vanwege hun vage aard. Denk aan de term ‘ongekend’ aan het begin van COVID. In het begin leek de situatie echt ongekend, maar binnen ongeveer een week rolde dit woord op elk moment over ieders lippen, waarmee het al snel vrij betekenisloos werd. Wel hielp het om een gedeeld gevoel van wat er gebeurde over te brengen.

Hier zijn enkele buzzwords die relevant werden in 2023:

  • Polycrisis: klimaatverandering, oorlog, maatschappelijke ineenstorting, de lijst gaat maar door. Deze vele crises zijn bekend geworden als een polycrisis; een handig woord om te communiceren hoe slecht alles is. Maar beschrijft het echt deze tijd, of alleen onze perceptie ervan?
  • Woke: wokeness is een begrip dat zijn oorsprong vindt in de Amerikaanse academische literatuur en verwijst naar mensen die ‘wakker’ zijn voor verschillende sociale kwesties, zoals gender- en rassenkwesties. Nu wordt deze term door alle partijen in het politieke debat gebruikt om veel dingen te beschrijven, en vaak mist het inhoud.
  • Cultuuroorlogen: de zogenaamde cultuuroorlogen tussen de ‘wokerati’ en hoe de anderen zichzelf ook willen noemen, zijn verbonden met de wokeness en staan centraal in de huidige westerse politieke bewegingen. Maar bestaan de cultuuroorlogen echt? Of is het gewoon een politieke truc die op zeer grote schaal wordt gespeeld door een selecte groep mensen die anderen willen verdelen voor hun eigen doeleinden?
  • Copycat layoffs: dit verwijst naar een trend eerder in het jaar, waarbij veel grote techbedrijven een groot deel van hun personeel ontsloegen toen de economie er minder rooskleurig uit begon te zien. Het woord is misschien een self-fulfilling prophecy geworden, dus pas op!
  • Bossware: dit begrip is ontstaan toen veel mensen op afstand gingen werken als gevolg van de COVID-19 pandemie. Het verwijst naar software die gebruikt wordt om de computeractiviteiten van werknemers te monitoren. Hoewel sommige werkgevers zeker veel moeite doen om hun werknemers in de gaten te houden, wordt de algemene term ‘bossware’ soms te makkelijk gebruikt en hierdoor verwatert de betekenis.

Buzzwords die kunnen werken

  • Maar welke buzzwords kunnen wel werken? Hier volgen enkele tips voor het gebruik van buzzwords om mensen geboeid te houden.
  • Verrassend/schokkend: dit soort eenvoudige buzzwords lijken nooit uit de mode te raken, en kunnen ook gebruikt worden zonder overdreven over te komen. Ze trekken goed de aandacht en hoeven geen onwaarheden te verkondigen.
  • Je/jouw: het valt te betwisten of dit buzzwords zijn, maar het is aangetoond dat het aanspreken van de lezer in koppen en door de tekst heen kan helpen om een band met het publiek op te bouwen en betrokkenheid te bevorderen.
  • Hoe: het klassieke voorvoegsel voor een blogtitel, want dit woord verliest nooit zijn kracht en maakt duidelijk wat er verwacht kan worden (plus het is geweldig voor SEO).

Buzzwords om te vermijden

De lijst is eindeloos, maar hier zijn enkele woorden je beter niet kunt gebruiken:

  • out of the box denken
  • synergie
  • gestroomlijnd
  • data-driven content
  • praktische inzichten
  • taalgebruik dat typisch is voor LinkedIn. Misschien ben je gek op boardroom vibes, maar de meesten niet.

 


Yuqo quotesRecognising your marketer type helps you tailor your career path, enhances team dynamics, and optimises personal and organisational success.


 

Buzzwords zijn sterk tijdgebonden en, afgezien van de eenvoudigste en duidelijkste voorbeelden, hebben ze de neiging om storend te zijn.

Buzzwords gebruiken in je content: laatste tips

Hier zijn enkele laatste tips om je een duwtje in de goede richting te geven als je ervoor kiest om buzzwords te gebruiken in je digitale marketingstrategie.

Overweeg het alleen intern te gebruiken

Hoewel buzzwords binnen een bedrijf kunnen helpen om ideeën te communiceren, werken ze buiten het bedrijf vaak vervreemd. En niemand wil het gevoel hebben dat ze aan het werk zijn als dat niet zo is.

Overweeg dus om ze alleen intern te gebruiken, als je ze per se wilt gebruiken.

Beoordeel hun waarde

Bij het gebruik van buzzwords is het belangrijk dat ze gemeend zijn en dat ze waarde toevoegen aan je content. Doe je te hard je best om relevant over te komen, dan zal het waarschijnlijk averechts werken.

Begrijp wat ze betekenen

Zorg ervoor dat je echt begrijpt wat ze betekenen (als ze een betekenis hebben). Als je een buzzword verkeerd gebruikt, vervreemd je de lezer en kom je onprofessioneel over.

Geef context

Help je publiek te begrijpen wat bepaalde buzzwords betekenen als je ze gebruikt om ervoor te zorgen dat ze niet uitsluitend werken. Als je lezers het gevoel krijgen dat ze buitengesloten worden of niet slim genoeg zijn, is dat voor niemand gunstig. Dus als je specifieke terminologie gebruikt, help anderen dan om het te begrijpen.

Gebruik ze niet te veel

Het overmatig gebruik van buzzwords is buitengewoon irritant. Wees niet degene die zo van de zakelijke lifestyle houdt, dat hij alleen maar in zijn eigen steriele en nietszeggende taal kan communiceren. Gebruik buzzwords met mate, want zo zijn ze effectiever.

Houd je content up-to-date

Omdat buzzwords zeer trendy begrippen zijn die wisselen in populariteit, moet content met deze woorden regelmatig bijgewerkt worden zodat het niet gedateerd overkomt. Door buzzwords te vermijden, blijft je content langer relevant.

Neem een contentschrijver aan

Professionele contentschrijvers aannemen kan helpen om de valkuil van slecht taalgebruik te vermijden en ervoor te zorgen dat je content de juiste hoeveelheid inhoud en stijl heeft.

 


Yuqo quotesBeperkt en gepast gebruik van buzzwords is essentieel als je lezers wilt boeien in plaats van ze van je te vervreemden.


 

Buzzwords: gebruik ze verstandig

Als je twijfelt, vermijd dan het gebruik van buzzwords. Er zijn meestal betere manieren om een idee over te brengen, waarmee je tevens meer mensen aanspreekt en je content een meer langdurige impact geeft. De enige momenten waarop buzzwords echt nuttig zijn, is wanneer je snel met een groep mensen wilt communiceren, zoals op social media. Deze begrippen kunnen uitgebreide ideeën en meningen samenvatten en het publiek laten weten hoe je over bepaalde onderwerpen denkt. Dit is direct ook hun nadeel, want ze zijn per definitie vaag en vaak uitsluitend. Houd hier dus rekening mee om ze effectief te gebruiken.