10 woorden die te vaak worden gebruikt en hoe u ze voorkomt

Hello Yuqo
Hello Yuqo
H
Het schrijven van beknopte, onderhoudende content is niet eenvoudig. Tenzij u beschikt over bekwame schrijvers of ervaren editors om ze te onderscheppen, moet u hoe dan ook nietszeggende taalclichés vermijden.
Reading Time: 4 minutes

Is het u wel eens opgevallen dat u vaak dezelfde woorden gebruikt tijdens vergaderingen, presentaties of als u bij vrienden bent? De kans is groot dat u dat ook doet als u content schrijft. In dagelijkse gesprekken kan het lekker makkelijk zijn om woorden meerdere keren te gebruiken. Herhaalt u echter steeds hetzelfde woord in geschreven tekst? Dan valt dat veel meer op. Deze vaak nietszeggende taalclichés komen de kwaliteit van de content niet ten goede. Wat echter nog belangrijker is; ze schrikken lezers af. Wij mensen zijn van nature geneigd om onze boodschap te benadrukken. Daarbij gebruiken we vaak onnodige woorden of zinnen.

Als u echter bondige en dynamische content maakt, is uw boodschap veel overtuigender. En daardoor komen de lezers terug voor meer. Het is dus belangrijk om te weten welke woorden u moet vermijden. Daarbij is het echter wel belangrijk dat u alternatieven heeft. Anders verzandt u al gauw weer in oude gewoontes. In dit artikel behandelen we 10 woorden die te vaak worden gebruikt. We geven u daarbij alternatieven waarmee uw boodschap beter overkomt. Niemand wil saaie content maken, toch? Voorkom daarom dat deze taalclichés uw lezers afschrikken.

 

 

1: DINGEN

We hebben allemaal met dingen te maken. U heeft dingen in huis; uw buurman heeft dingen. We weten dan echter niet om wat voor dingen het gaat. Het wordt niet duidelijk wat u precies bedoelt. Tenzij het om informele tekst gaat, moet u altijd proberen om uw “dingen” te beschrijven met een verduidelijkend zelfstandig naamwoord. Bijvoorbeeld: “Hij had belachelijk veel speelfiguren van Star Wars”.

 

2: GING

“Ik liep naar het winkelcentrum” klinkt veel spannender dan “Ik ging naar het winkelcentrum”. Uw lezer begrijpt daarmee niet alleen waar u naar toe bent gegaan, maar ook hoe u er bent gekomen. Uitstekend om een verhaal actiever te maken en ontwikkelingen te beschrijven.

 

Uitstekend om een verhaal actiever te maken en ontwikkelingen te beschrijven.

 

3: LEUK

Het woord leuk is nietszeggend. Het is te vergelijken met het antwoord “niet mee eens en niet mee oneens” in een enquête. Het is een veilige keus, terwijl u zoveel andere woorden kunt gebruiken om een situatie te omschrijven. En daarbij kunt u veel meer details toevoegen. Neem de tijd om na te denken over het item, de persoon of de situatie die u beschrijft. Probeer vervolgens een interessante term te gebruiken, zoals plezierig, goddelijk, aantrekkelijk of goed gemanierd. Dat klinkt pas leuk!

 

4: NIEUW

“Nieuw” kan natuurlijk een omschrijving zijn van iets waarvan u enthousiast wordt. Als u echter een zelfstandig naamwoord effectief wilt beschrijven, is het vaak nietszeggend. Bijvoorbeeld: “Dave kocht een nieuwe auto”. We weten dat Dave een auto heeft, maar verder helemaal niets over die auto – het bouwjaar, het model of hoe groot hij is. Als we echter zeggen: “Dave kocht een grote, eersteklas Mercedes”, dan kan de lezer het object waar het over gaat tot in detail visualiseren.

 

5: ZAKEN

Deze lijkt erg op dingen. Ook met “zaken” is het probleem dat het te snel wordt gebruikt. Schrijvers kiezen hiermee vaak voor de makkelijkste weg: “Ze moest over bepaalde zaken nadenken” of “Hij nam een paar zaken mee”. Het is een woord dat ongelooflijk weinig vertelt. Vermijd het dan ook, indien mogelijk. Zeg bijvoorbeeld: “Hij nam wat pennen en papier mee”.

 

6: EIGENLIJK

“Eigenlijk” is een eersteklas voorbeeld waarmee u geschreven content onderuithaalt. In bijna alle gevallen kunt u het woord weglaten, zonder dat uw boodschap verloren gaat. Door “eigenlijk” te gebruiken, is wat u wilt overbrengen veel minder overtuigend. Gebruik in plaats daarvan krachtige en aansprekende woorden. Schrijf dus niet “Jim had eigenlijk dorst”, maar “Jim verlangde naar water”.

 

Schrijf dus niet "Jim had eigenlijk dorst", maar "Jim verlangde naar water".

 

7: BELANGRIJK

Dit woord wordt vaak gebruikt in e-mails. Het lijkt erop dat alles tegenwoordig belangrijk is. En dat is precies het probleem. Omdat we het woord zo vaak hebben gezien, is het belang ervan verloren gegaan. We zijn er als het ware immuun voor geworden. Daardoor heeft het woord niet meer dezelfde lading als voorheen. Probeer in plaats daarvan termen te gebruiken die de aandacht trekken. Bijvoorbeeld: “onmiddellijke aandacht vereist” of “bevat essentiële documenten”.

 

8: INTERESSANT

Zelfs een lelijke hond kan worden omschreven als interessant. Kunt u uitleggen waarom iets interessant is? Gebruik dit woord dan niet. En er is bijna altijd wel een reden waarom iets interessant is. De lezer wil weten wat die reden is.

 

9: DENK

Nog een voorbeeld van een woord dat overtuigingskracht mist. Schrijvers gebruiken de term vaak als ze een gebrek aan zelfvertrouwen hebben. Ze hanteren het als een soort middel om hun boodschap te kwalificeren. De meest effectieve manier om dit woord te vermijden? Gebruik data, onderzoek en statistieken. Tenslotte kunt u wel denken dat iets waar is, maar dat is wat anders dan weten dat het zo is. Bij geschreven content is het essentieel dat het geloofwaardig is. Bovendien houdt Google van getallen en andere data en dat geldt ook voor uw lezers.

 

10: BETER

We kunnen het allemaal beter doen. In feite had ook dit artikel beter geschreven kunnen worden. En een editor heeft het misschien ook wel beter gemaakt. Dat kan allemaal wel zo zijn, maar een lezer heeft zo geen idee wat die verbetering omvat. Beter wordt vaak gebruikt als excuus om geen specifieke reden te vermelden. “U kunt de Click Trough Rate van dit artikel verbeteren als u een aansprekende titel gebruikt” is een veelzeggender advies dan “Als u een interessantere titel gebruikt, wordt het artikel beter”.

Het is best lastig om deze te vaak gebruikte woorden te vermijden. Vooral in deze snelle, moderne wereld gebruikt u ze al snel. Er zijn natuurlijk nog veel meer te vaak gebruikte woorden die u moet vermijden als u goede content wilt maken. Gelukkig beschikt Yuqo over bekwame schrijvers, editors en vertalers die daarin gespecialiseerd zijn. Als team maken we boeiende, aansprekende en dynamische content, waarmee u een krachtige boodschap effectief kunt overbrengen.