Hoe trekt u klanten aan via social media?

Hello Yuqo
S
Sociale media zijn zodanig geïntegreerd in vrijwel elk aspect van ons dagelijks leven, dat ze een oneindige groep toekomstige klanten kunnen bedienen. Succesvol betrokkenheid bereiken bij een dergelijke diversiteit aan potentiële klanten is niet zomaar iets, maar goud waard. Essentieel is echter weten waar te beginnen.

Social media zijn een belangrijk communicatiemiddel geworden. Zo speelt de technologie inmiddels een grote rol in hoe mensen dagelijks persoonlijk en bedrijfsmatig met elkaar communiceren. Met social media kan rechtstreeks informatie uit worden gewisseld. Dit wordt gedaan met afbeeldingen, video’s, teksten en live streams. Hiermee is het al snel de goedkoopste en meest directe manier geworden om een boodschap over te brengen aan een publiek. Dergelijke platforms zijn daarbij eenvoudig en direct. Veel bedrijven gebruiken de communicatievorm dan ook om klanten aan zich te binden, regelmatig contact met hen te hebben en om te adverteren. Als een bedrijf gebruikmaakt van social media, is dat niet alleen gebaseerd op gezond verstand. Ook uit onderzoek is gebleken dat het veel voordelen heeft. Om relevant te blijven, is het essentieel voor bedrijven om via social media interactie te hebben met consumenten.
 

 

HET ONDERZOEK 

In een paper uit 2012, gepubliceerd in het Journal of Interactive Marketing, is onderzoek gedaan naar de effecten van marketing via social media. Hierbij is gekeken naar posts van bedrijven en hun populariteit. De auteurs schrijven dat in 2011 meer dan 50% van de gebruikers van social media bedrijfspagina’s volgden op social media platforms. Alleen dat al is een grote reden om als bedrijf social media in te zetten als marketing- en communicatiemiddel. En veel bedrijven doen dat dan ook. Wereldwijd werd er in 2011 zo’n $4,3 miljard uitgegeven aan marketing via social media. Daarnaast wordt in een onderzoek uit 2010 verondersteld dat marketing via social media bedrijven de mogelijkheid biedt om bestaande relaties met consumenten te versterken. Daarmee verhogen ondernemingen mogelijk de waarde van het online shoppen.
 
Daarmee verhogen ondernemingen mogelijk de waarde van het online shoppen.
 

TIPS OM UW BEDRIJF AAN TE PRIJZEN VIA SOCIAL MEDIA

Er zijn meerdere manieren om social media in te zetten om op regelmatige basis een band op te bouwen met klanten. Maakt u een bedrijfspagina aan? Dan kunt u met uw bedrijf trouwe en potentiële klanten aan u binden en zo een klantenbestand opbouwen. Daarbij worden volgers van uw pagina regelmatig blootgesteld aan nieuws van uw onderneming via hun nieuwsoverzicht. Met verschillende social media platforms kunt u klanten op een unieke manier betrekken. Het is dan ook belangrijk dat u beslist op welke platforms uw merk het beste uit de verf komt. We geven een aantal voorbeelden van content die u kunt gebruiken om zowel de naamsbekendheid van uw merk (brand awareness) te vergroten als de consument actief te betrekken.
 

VIDEO’S

Video’s zijn een zeer effectieve methode om de betrokkenheid op social media te vergroten. Zo kan het een rechtstreekse manier van adverteren zijn waarbij u specifieke producten aanbiedt. Daarnaast kan het gaan om een vriendelijkere manier van marketing. Daarbij kunt u ook video’s maken of delen die niet meteen een rechtstreekse relatie hebben met uw merk of bedrijf, maar wel relevant zijn voor uw niche. Hiermee kunt u eveneens aandacht trekken, nieuwe relaties opbouwen en bestaande banden aanhalen.
Vindt u het belangrijk dat uw video’s viraal gaan? Zorg dan dat ze niet te lang duren en tekst en muziek bevatten. Ook grappige en creatieve filmpjes doen het beter dan saaie verkooppraatjes. Video’s stimuleren klanten om betrokken te raken. Zo kunnen mensen de filmpjes liken, delen en erop reageren. Nog beter is het om in uw video’s te linken naar uw bedrijfswebsite. Zo komen er meer gebruikers op uw eigen platform terecht.
 
Zo komen er meer gebruikers op uw eigen platform terecht.
 

POLLS/QUIZZEN

Ook met polls en quizzen op uw bedrijfspagina kunt u klanten actief betrekken. Daarbij kunnen de tools fungeren als een soort marktonderzoek. Met een poll kunt u bijvoorbeeld achterhalen welk product uit uw assortiment het populairst is. Het resultaat kan van invloed zijn op toekomstige bedrijfsbeslissingen. En de poll op zich is een directe manier van communiceren en levert feedback van klanten op.
 

WEDSTRIJDEN

Door een wedstrijd te organiseren, kan een bedrijf iets terugdoen voor zijn klantenkring. Het kan op een zodanige manier worden gestructureerd dat het uw merk een veel breder bereik oplevert. Mensen kunnen bijvoorbeeld een prijs in de vorm van een product of dienst winnen als ze aan bepaalde voorwaarden voldoen. Denk aan het delen van het betreffende bericht en/of het volgen van uw bedrijfspagina. Ook kunt u als regel stellen dat deelnemers een aantal vrienden moeten taggen. Hiermee vergroot u het bereik van uw merk aanzienlijk.
 

BLIJF ACTUEEL EN TRENDY

Er wordt wel gezegd dat we in het informatietijdperk leven. Een virale video van een week oud, wordt vaak al als stoffig en gedateerd gezien. Om de aandacht van social media gebruikers vast te houden, is het belangrijk om up-to-date en relevant te blijven. Met sociale updates en nieuwsstromen, zoals Twitter, kunnen bedrijfspagina’s inspelen op actuele gebeurtenissen en sociale trends. Hiermee kunnen ze potentiële klanten aantrekken om hun content te bekijken. Paginabeheerders kunnen bijvoorbeeld proberen in te spelen op actuele gebeurtenissen en virale trends, door een product en bedrijfsnieuws hieraan te koppelen.