Hoe succesvolle online ondernemingen hun ranking bij zoekmachines verbeteren

Hello Yuqo
M
Meer internetverkeer genereren voor uw online onderneming lijkt misschien lastig. De sleutel: inzicht krijgen in hoe zoekmachines uw content als relevant en informatief classificeren.

Zoekmachines zijn de dominante kracht geworden wanneer gebruikers snel informatie nodig hebben. Zonder sites als Google, Bing of AOL zouden we miljoenen internetpagina’s te zien krijgen om door te bladeren. Het gebruik van zoekmachines gaat onbewust. Velen van ons realiseren zich niet wat er “achter de schermen” gebeurt. Bent u een ondernemer en wilt u uw online succes vergroten? Dan is het essentieel te weten hoe en waarom zoekmachines uw webpagina(s) weergeven.
 

 

DE KRACHT VAN ZOEKMACHINES

Wat zoekmachines betreft, is Google de leider. Het bedrijf heeft een gemiddeld marktaandeel van 74,54%. Daarbij levert het 3,5 miljard dagelijkse zoekopdrachten. Google is dan ook van groot belang voor het succes van uw marketingstrategie en bedrijf als geheel. Dat wil echter niet zeggen dat andere zoekmachines er niet toe doen.
Neem de factoren in acht die zorgen voor succesvolle doorklikresultaten op Google. Hiervan zijn veel gericht op de kwaliteit van uw site en de betreffende inhoud. Op die manier bevordert u het internetverkeer. Niet alleen via Google, maar ook via andere zoekmachines.
Zoekmachines opereren eigenlijk een beetje hetzelfde als uw onderneming. Ze hechten namelijk waarde aan tevreden klanten die terugkeren omdat ze hebben gevonden waar ze naar zochten. Google genereert de meest relevante zoekresultaten bij een trefwoord. Deze moeten daarbij in een volgorde staan die nuttig is voor de gebruiker. Hiervoor hebben zoekmachines een bepaald kader opgesteld. Dit bepaalt welke websites als relevant of populair worden vermeld.
 
Wat zoekmachines betreft, is Google de leider.
 

ACHTER DE SCHERMEN VAN GOOGLE

We hebben verwezen naar het kader dat succesvolle en hooggeplaatste zoekresultaten bepaalt op Google. Maar waar bestaat dit framework nu precies uit? Om met het slechte nieuws te beginnen; Google gebruikt een ingewikkeld algoritme. Dit berekent 200 verschillende factoren bij het bepalen waar een pagina geplaatst moet worden. Eindigt u als nummer één, dan verschijnt u op de eerste pagina van Google, bovenaan de lijst. Het is enorm waardevol om in de top tien van gerangschikte sites te verschijnen voor een trefwoord op Google. Dat blijkt ook uit onderzoek van Internet Marketing Ninjas. Wat dit uitwijst? 71,9% van het aantal doorkliks komt van de eerste pagina met zoekresultaten. Er is sprake van een kleine piek voor sites die bovenaan de tweede pagina verschijnen. De cijfers komen echter onder de 1% uit bij websites die lager gerankt staan.
Daarbij komt nog dat de rangschikking puur op die 200 factoren is gebaseerd—zonder menselijk ingrijpen. De positie die de zoekmachine u toekent, is uw rangplaats. Deze kan hoger of lager worden, afhankelijk van hoe strikt u de vereisten van het algoritme nastreeft. U kunt Google echter niet vragen de positie handmatig te verhogen. We zijn dus afhankelijk van een gecompliceerde wetenschappelijke berekening. Dat kan ontmoedigend lijken, maar er is ook goed nieuws. U kunt namelijk diverse cruciale stappen nemen om de ranking van uw website te verbeteren.
 

POSITIONERING OP DE EERSTE PAGINA BEVORDERT UW BEREIK

Met zo’n overweldigend aantal doorkliks wanneer u op de voorpagina staat, kunt u met een 1—10 positie nieuwe klanten aantrekken. Zoekopdrachten op zowel mobiele als desktop apparaten laten afnames in doorkliks van rond de 25% zien tussen de 1ste en 5e positie. Hoe hoger uw webpagina staat, hoe meer verkeer u dus trekt. Google beloont ook directe paginakliks en backlinks van andere sites. Verwijzen gerenommeerde websites naar uw artikelen of berichten? Dan kan dit het aantal bezoekers vergroten. Mogelijk leidt het zelfs tot meer geloofwaardigheid in de ogen van Google. Hoe meer internetverkeer uw berichten ontvangen, hoe eerder de zoekmachine u als relevant beschouwt bij zoekopdrachten. Het succes en bovenaan blijven staan, kan echter doorbroken worden. Regelmatige en consistente inhoud is dan ook vereist om uw site “relevant” te houden.
Het is onmogelijk een website te laten voldoen aan alle 200 eisen, om zo het systeem te verslaan en telkens weer een 1ste plaats te bemachtigen. Het algoritme is een wiskundige formule die continu in ontwikkeling is. Cijfers van SEMrush wijzen echter op diverse manieren waarmee u het aanzien van uw website kunt vergroten en zo een hogere ranking krijgt. Tijd die mensen doorbrengen op de site, het aantal bekeken pagina’s per bezoek en de lengte van de inhoud; dit allemaal acht Google belangrijker dan een bepaald trefwoord in delen van teksten, titels of meta titles.
 
Met zo’n overweldigend aantal doorkliks wanneer u op de voorpagina staat, kunt u met een 1—10 positie nieuwe klanten aantrekken.
 

VERBETER UW RANKING

Google houdt van content, maar niet zomaar van iedere content. Ga voor gestructureerde, unieke artikelen. Positioneer daarbij trefwoorden op een natuurlijke manier. Deze content wordt namelijk vele malen beter geacht, dan geplagieerde of ongepolijste inhoud. Hetzelfde geldt voor video’s en andere media. Overmatig trefwoorden op uw website gebruiken kan zelfs nadelig uitpakken voor de ranking. Interne en externe links in uw geschreven content dragen ook bij aan een betere pagina ranking en populariteit. Voeg externe links naar goede bronnen toe en interne links naar uw andere content of producten. Dit kan enorm bijdragen aan het succes van uw SEO strategie.
Het kan lastig zijn relevante of actuele content te genereren. Elk ambitieus bedrijf heeft echter verstand van de markt waarin het opereert. Uitvoerige content over topics die relevant zijn voor uw klanten, verkiest Google boven eenvoudige manipulatie van trefwoorden. Leesbare zinnen, duidelijke titels, afbeeldingen en link building dragen allemaal bij aan een ervaring waar klanten voor terug komen.