Waarom blogseries goed zijn voor uw bedrijf

Eva Mohyrova
E
Een blogserie is geweldig voor bedrijven die meer verkeer en autoriteit willen. Dergelijke artikelen zijn informatief, makkelijk te delen en heel goed voor SEO. In dit artikel leggen we uit welke voordelen een blogserie heeft. Daarbij krijgt u alle nodige informatie om zelf aan de slag te gaan!

Het schrijven van een serie artikelen lijkt misschien lastig en dat is te begrijpen. Het vergt namelijk veel tijd en onderzoek om meerdere stukken te schrijven over een bepaald onderwerp. Misschien vraagt u zich af of het de moeite waard is om een blogserie te schrijven. Weet dan dat de voordelen veel groter zijn dan de nadelen. Met een kwalitatieve blogserie genereert u exponentieel meer content. Hiermee bouwt u autoriteit op binnen uw branche en bovendien een hechtere band met uw publiek.
 

 

WAAROM HET SCHRIJVEN VAN EEN BLOGSERIE BELANGRIJK IS

Laten we eerlijk zijn: het is bijna onmogelijk om een goed onderbouwd, informatief stuk te schrijven over een topic in maximaal 1000 woorden. Bij kleinere onderwerpen lukt dat misschien, maar bij grotere zeker niet. Herkenbaar? Dan heeft u twee opties. Of u maakt het artikel langer (vaak heel lang) of u deelt het op in meerdere, kleinere posts. Daarmee ontstaat een serie. Statistieken uit 2016 laten zien dat bloggers niet meer zo bang zijn om langere artikelen te schrijven. In dat jaar was de gemiddelde lengte van een artikel ongeveer 1050 woorden. Dat is een toename van 19% ten opzichte van 2015.

Dat is een toename van 19% ten opzichte van 2015.

 
Bovendien is elk jaar het aantal artikelen van meer dan 2000 woorden verdubbeld. Lange stukken leveren daarbij indrukwekkende resultaten op. Toch zit er een addertje onder het gras.
 
Toch zit er een addertje onder het gras.

 

WAAROM HET SCHRIJVEN VAN LANGE ARTIKELEN NIET ALTIJD SLIM IS

Zelfs een lang artikel bevat niet per definitie alle informatie over een specifiek onderwerp. Soms zijn meer dan 2000 woorden nog niet eens genoeg. Dat geldt zeker als u een prettig leesbaar stuk wilt schrijven met voorbeelden uit de praktijk en statistieken. In dat geval is een blogserie een uitstekend alternatief. Zo kunt u namelijk de tijd en ruimte nemen om een onderwerp grondig te onderzoeken. Daarmee laat u aan uw publiek zien dat u het belangrijk vindt om informatieve, consistente content te maken. En dat kan voor mensen een reden zijn om uw website te blijven bezoeken.
Het opbouwen van autoriteit is voor online bedrijven zeer belangrijk en behelst meer dan de diensten en producten die u aanbiedt. Het gaat namelijk ook om de content die u maakt om uzelf te presenteren. Boeiend geschreven blogseries leveren vaak het meeste verkeer op. Mensen bookmarken en delen dergelijke artikelen regelmatig. Ze zien het bedrijf daarbij als bron van relevante informatie. Bovendien kunt u in een blogserie via links verwijzen naar afzonderlijke artikelen. Zo krijgt al uw content de aandacht die het verdient. En daardoor genereert u meer verkeer en een betere SEO. Dat zijn cruciale onderdelen voor succes in de e-commerce. Een ding waar u echter rekening mee moet houden, is dat niet alle onderwerpen geschikt zijn voor meerdere artikelen. Laten we eens kijken wat de basis is voor het bedenken en opstellen van een sterke blogserie.
 
Laten we eens kijken wat de basis is voor het bedenken en opstellen van een sterke blogserie.
 

HOE BEDENKT U EEN ONDERWERP VOOR EEN BLOGSERIE?

Allereerst moet u bepalen of u een doorgaande serie gaat schrijven die maanden bestrijkt, of een beperkte met een einddatum. Het maken van een langere blogserie klinkt misschien aantrekkelijk. Bedenk echter dat u hierbij veel moet plannen en die planning ook moet aanhouden. Een korte serie kan ook handig zijn. Hierin kunt u een of meer onderwerpen adequaat behandelen, maar voor een bepaalde tijd. Daarbij stelt u van tevoren een aantal artikelen vast. Dergelijke series hebben ook voorbereiding nodig. Omdat u van tevoren bepaalt hoeveel artikelen u schrijft, moet elk artikel immers de juiste lading van het topic dekken. Met dit in gedachten, kunt u beter bepalen wat voor content u gaat maken. Het ene onderwerp is namelijk geschikter voor een lange serie, terwijl het andere juist past bij een beperkte blogserie.
 

EEN ONDERWERP KIEZEN VOOR EEN KORTE BLOGSERIE

De keuze voor een beperkt aantal blogs leent zich geweldig voor bepaalde onderwerpen. Als het uw eerste blogserie is, kunt u een aantal artikelen schrijven waarin u uw bedrijfstak beschrijft. U kunt ook een specifiek onderwerp onder de loep nemen binnen uw vakgebied. Daarmee legt u de basis voor klanten om meer te ontdekken over wat uw bedrijf te bieden heeft en waarom u beter bent dan de concurrentie. Natuurlijk is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Op het gebied van diepgaand onderzoek gaan veel bloggers de fout in. Het is dan ook belangrijk dat u de tijd neemt om u in een onderwerp te verdiepen. Daardoor houdt u de zaken helder tijdens het schrijven van het artikel. Als u schrijft over een onderwerp waar al veel over is geschreven, voeg dan nieuwe of originele punten toe. Onderscheid uzelf!
 

EEN ONDERWERP KIEZEN VOOR EEN LANGE BLOGSERIE

Als u een onderwerp wilt bedenken voor een doorgaande serie, dan is het slim om te schrijven over veranderende onderwerpen of zaken. Denk aan het nieuws van de week of maandelijkse trends. Ook inspirerende artikelen en blogs over de prestaties van uw bedrijf lenen zich goed. Een voorbeeld van een onderwerp waarbij een doorgaande serie het goed doet: de dynamische wereld van de cryptovaluta. Er verschijnt veel onderzoek met innovaties binnen dit vakgebied. Wereldwijd gebruiken allerlei bedrijven deze informatie dan ook voor regelmatige blogartikelen over nieuwe ontwikkelingen.
Een ander thema dat geschikt is voor een doorgaande serie; veelgemaakte fouten. U kunt ook schrijven over hardnekkige fabels die rondgaan over uw branche en die u uit wilt leggen. In de blogserie kunt u die fabels ontkrachten. Door te beschrijven hoe uw publiek hiervan kan leren, wordt u gezien als een soort leraar en leider binnen uw branche. Dit concept leent zich ook heel goed voor een serie met gestructureerde vraag & antwoord-artikelen. U kunt uw publiek bijvoorbeeld vragen laten stellen via social media. Vervolgens beantwoordt u die eens per week/maand. Daarmee laat u zien dat u betrokken bent bij wat uw klanten bezighoudt.
 
Daarmee laat u zien dat u betrokken bent bij wat uw klanten bezighoudt.
 

BELANGRIJKE TIPS

Of u nu kiest voor een beperkte of een doorgaande serie, een aantal basiszaken moet u niet vergeten. Ons eerste advies: kondig aan dat u een blogserie gaat schrijven. Daardoor trekt u de aandacht en bereikt u vanaf het begin een groter publiek. De andere tip die vaak wordt vergeten, is het toevoegen van multimedia aan ieder artikel. Al schrijft u nog zo goed, mensen willen zich niet door duizenden woorden heen worstelen zonder onderbreking van een afbeelding of video.
 

WAT MOET U VOORKOMEN BIJ HET SCHRIJVEN VAN EEN BLOGSERIE ?

Het schrijven van een blogserie heeft talloze voordelen. Daardoor is het verleidelijk om steeds maar weer nieuwe series te verzinnen. De statistieken tonen immers een gunstig resultaat. Bedrijven die namelijk meer dan 16 artikelen per maand publiceren, genereren bijna 3,5 keer zoveel verkeer als ondernemingen die er 0-4 schrijven.
 

Bedrijven die namelijk meer dan 16 artikelen per maand publiceren, genereren bijna 3,5 keer zoveel verkeer als ondernemingen die er 0-4 schrijven.
Source: Hubspot

 
Deze artikelen zijn echter niet allemaal van dezelfde serie. Als u te veel over hetzelfde onderwerp post, werkt dat zelfs nadelig. Zo kan het de prestaties van uw blog en de flow van uw content negatief beïnvloeden. Artikelen moeten gevarieerd zijn en het publiek moet er niet mee worden overladen. Als u veel stukken post over hetzelfde topic, dan is de kans bovendien groot dat niet alles noodzakelijk of boeiend is. Bij een blogserie gaat het dus om het vinden van de balans tussen deze speciale content en uw andere consistente posts.
 

GA AAN DE SLAG MET UW EIGEN BLOGSERIE

Zoals u ziet, kan een blogserie nuttig zijn voor zowel de prestaties van uw blog als voor uw publiek. Net als voor elk onderdeel van uw content marketing strategie geldt echter dat u zo’n serie goed moet doordenken. Als u te weinig of te veel artikelen plaatst, krijgt u geen grote groep volgers en schrikt u ze af. Breng bovenstaande en onze andere tips dus in de praktijk om meer invloed uit te oefenen met uw blog!