Native advertising – het wat en waarom

Eva Mohyrova
N
Native advertising is een goed alternatief voor andere vormen van reclame, omdat het er niet als zodanig uitziet. Maar wat betekent het precies? Lees dit artikel en ontdek de basics van native advertising.

Marketingprofessionals bedenken steeds nieuwe, creatieve manieren om goederen aan te prijzen en de omzet te vergroten. Internetgebruikers wantrouwen betaalde advertenties echter meer dan ooit tevoren. Uit statistieken van eMarketer van afgelopen jaar blijkt een toename van het aantal gebruikers met adblockers in de VS. En dat aantal stijgt waarschijnlijk alleen nog maar verder.
 
Een toename van het aantal gebruikers met adblockers in de VS.
 
De situatie in Europese landen is min of meer vergelijkbaar, zoals u ziet in onderstaande afbeeldingen.
 

Een toename van het aantal gebruikers met adblockers in de EU. Toename van het aantal gebruikers met adblockers in de EU.

 
De reden voor het gebruik van adblockers is simpel: mensen zijn moe van alle advertenties en vinden ze opdringerig.
 
Mensen zijn moe van alle advertenties.
 
Tegenwoordig willen webgebruikers een meer persoonlijke en authentieke ervaring qua advertenties. En daarom is native advertising zo populair.
 

WAT IS NATIVE ADVERTISING PRECIES?

Wikipedia definieert het als volgt: “Native advertising is een vorm van reclame, gewoonlijk in online media maar ook wel in geprinte media, die in vorm en functie gelijkt op een gewoon item op het platform waarop het verschijnt”. Met “vorm” bedoelen we dat native advertenties aansluiten bij het visuele ontwerp van een specifiek platform. En met “functie” impliceren we dat ze eruitzien als natuurlijke content.
Simpel gesteld, ziet native advertising er niet echt uit als reclame. Het lijkt meer op de content die speciaal voor een platform is gemaakt. Daarom zijn deze ads minder opdringerig en vallen ze niet op in negatieve zin.
 


Yuqo quotes70% leert liever over producten via content dan traditionele advertenties.


 

WAT GELDT ALS NATIVE ADVERTISING?

Als native advertising niet echt op reclame lijkt, in welk opzicht onderscheidt het zich dan van andere content? Volgens de IAB Native Advertising Task Force zijn er zes soorten native advertising:

  • Geïntegreerde ads
  • Betaalde zoekadvertenties
  • Gepromote vermeldingen
  • Aanbevolen content
  • Standaard advertenties (IAB) met “native” element / in-ads
  • Maatwerk / overig

In dit artikel bespreken we de eerste vijf.
 

1. GEÏNTEGREERDE ADS

Dergelijke ads verschijnen tussen de andere content in een nieuwsbericht of contentlijst. Er zijn twee vormen van:

  1. De eerste versie is gemaakt door een editorial-team van een uitgever in samenwerking met een merk. Het sluit aan bij de functie en content van het platform en ziet er bijvoorbeeld zo uit:Gemaakt door een editorial-team van een uitgever.
  2. De tweede versie van een geïntegreerde advertentie stuurt gebruikers van de site van de uitgever door naar aangeprezen content. Dat ziet er als volgt uit:Stuurt gebruikers van de uitgever naar aangeprezen content.

 

2. BETAALDE ZOEKADVERTENTIES

Als u iets zoekt op Google of via een andere zoekmachine, verschijnen er bovenaan de zoekresultaten betaalde zoekadvertenties. Ziet u dat het ontwerp vrijwel identiek is aan de organische zoekresultaten? Daardoor lijken deze ads minder opdringerig. De zoeker verwart ze dan ook makkelijk met een natuurlijk zoekresultaat als hij niet goed oplet.
 
Betaalde zoekadvertenties
 

3. GEPROMOTE VERMELDINGEN

Kijk maar eens naar de resultaten van deze zoekopdracht op Etsy:
 
Gepromote vermeldingen
 
De eerste drie zoekresultaten zijn gepromoot. Dat weet u echter alleen doordat er een “ad”-icoontje in de linkerbovenhoek staat. Gepromote vermeldingen staan meestal op sites die geen editorial-content hebben. Ze zijn zo ontworpen dat ze bijna identiek zijn aan andere producten of diensten op de site. Dergelijke vermeldingen zijn meestal zorgvuldig afgestemd en bedoeld om een directe reactie van klanten te genereren.
 

4. AANBEVOLEN CONTENT

Dit is een voorbeeld van aanbevolen content bij native advertising:
 

Aanbevolen content bij native advertising
Bron: mediabistro.com

 
Als u op een van deze links klikt, blijft u niet op de CNN-website. U gaat naar een andere site waarvoor reclame wordt gemaakt. In dit geval Reader’s Digest, OPEN Forum of een andere website uit het voorbeeld.
Bezoekers van de CNN-website hebben meerdere redenen om op een dergelijke advertentie te klikken:

  • Ze vertrouwen CNN en daarom ook de aanbevelingen van CNN.
  • Ze denken dat het om een ander artikel van CNN gaat.
  • Ze zijn geïntrigeerd door de kop van een advertentie.

Dit soort native advertising is een van de handigste opties. Adverteerders betalen voor visits of clicks en in ruil daarvoor delen websites hun ads.
 

5. STANDAARD ADS (IAB)

Dit zijn de ads die in standaard IAB-content voorkomen, ook wel in-ads genoemd.
 

In-ad met native elements units
Bron: Molly Bechert van Mental_Floss

 
 
Zoals u ziet, staan ze buiten het hoofdblok met content. Zowel de inhoud als het ontwerp van de ads is echter wel relevant voor het platform. De style-tips van Pinterest zijn mogelijk interessant voor lezers van BuzzFeed-posts over stijl. Net zoals gepromote vermeldingen zijn ook deze standaard ads zorgvuldig afgestemd.
 

VOORDELEN VAN NATIVE ADVERTISING

We hebben al ontdekt dat native advertising er natuurlijker uitziet en minder opdringerig is dan traditionele ads. Dat is echter niet het enige voordeel.
Native advertising heeft de volgende voordelen:

  • Het is betrouwbaarder: Onderzoek uit 2017 van Time Inc. toont aan dat 90% van de klanten meer vertrouwen heeft in merkgebonden content dan in traditionele advertising.
  • Mensen bekijken het vaker: Klanten bekijken native ads 53% vaker dan banner ads.
  • Het zorgt voor meer omzet: Het hierboven genoemde onderzoek concludeert ook dat native ads 18% meer aankoopintentie opleveren en 9% meer merkbekendheid in vergelijking met banner ads.
  • De doorklikratio’s zijn hoog: Volgens een rapport uit 2018 van AppNexus, is de doorklikratio bij native display ads 8,8 keer hoger dan bij de gemiddelde displayadvertentie.
  • Het werkt goed voor mobiele branding: In een rapport uit 2013 van eMarketer zegt 97% van de mobiele marketeers dat mobiele native ads zeer of enigszins effectief zijn.

De getallen spreken voor zich; native advertising is effectief. Het trekt namelijk aandacht van klanten en moedigt hen aan om iets van u te kopen, op een link naar uw site te klikken, enzovoorts. Overweeg daarom ook verschillende methodes van native advertising te gebruiken. Tenminste, als u concurrerend wilt blijven in de wereld van de e-commerce.