Voor het maken van een website moet u een domein registreren, thema’s uitkiezen, graphics maken en teksten schrijven. Maar daarmee is de site niet per definitie gebruiksvriendelijk voor mobiele apparaten. En dat is een grote fout! Uit onderzoek blijkt namelijk dat het gebruik van mobiele data tegenwoordig tien keer zo hoog is als vijf jaar daarvoor.
Bezoekers slaan slordige, lastig te navigeren sites, waarvan de tekst niet op het scherm past, liever over. Daarbij maakt het niet uit of de content die erop staat kwalitatief goed is. Deze content komt nooit tot zijn recht in een wereld waarin men steeds vaker een mobiel apparaat gebruikt.
Daarom is het essentieel om na te denken over het optimaliseren van uw website voor mobiel gebruik, al vanaf het moment dat u bezig gaat met het maken van de betreffende site, landingspagina of post.
WAAR TE BEGINNEN MET MOBIELE OPTIMALISATIE?
Het eerste en belangrijkste dat u zich moet realiseren, is dat websites op desktop er anders uitzien dan op een mobiel apparaat. Met andere woorden, u moet bedenken wat mensen als eerste te zien krijgen als ze uw website mobiel bezoeken. Hoewel het met mobiele apparaten tegenwoordig vaak ook mogelijk is om ‘desktop view’ in te stellen en het eenvoudig is om het beeld aan te passen, is de eerste indruk cruciaal.
Mobiele telefoons tonen eerder een ‘portrait’- dan een ‘landscape’-weergave. Daarom is het belangrijk om te bedenken hoe uw site eruitziet voor mensen die deze voor het eerst bezoeken.
Verder zijn de regels voor de ‘fold’ van kranten leidend als u lezers wilt trekken. De kans dat content meteen wordt gezien door een mobiele gebruiker is 86% als het in de bovenste ⅔ van het scherm past. Dat percentage is 68% als het de bovenste helft beslaat.
PAS HET MOBIELE FORMAT AAN OM AANDACHT TE TREKKEN
Wat is het overtuigendste onderdeel van uw blogpost of landingspagina? Misschien het onderwerp van uw artikel of wellicht een foto. Aansprekende koppen en overtuigende afbeeldingen en graphics zijn vaak de beste manier om de aandacht te trekken. En om die aandacht vast te houden natuurlijk.
Als u wilt dat de tekst bepalend is, dan moeten de woorden zorgvuldig zijn gekozen. Waarom moeten mensen het verhaal gaan lezen? U heeft een goede samenvatting (van niet meer dan twee zinnen) en een overtuigende foto nodig om lezers te trekken.
Waarmee u, naast de kop en foto(‘s), de aandacht van de gebruiker kunt trekken? Met een goed verhaal over een interessant onderwerp. Dat is waar u zich vervolgens op moet richten. Het doel is om de aandacht van lezers tot het eind vast te houden of ze aan te zetten tot actie. Daarvoor heeft u goede schrijfvaardigheden nodig en de vaardigheid om een verhaal te vertellen in (ongeveer) 600–3000 woorden.
Site-design is ook belangrijk als u aan de slag gaat met de tekstweergave. Verdeel de tekst in kleine stukken, met om de 300–500 woorden subkoppen of foto’s/plaatjes. Verder is het slim om lijstjes, opsommingstekens en goede styling (vet en italic) te gebruiken voor een prettige leeservaring.
10 OVERWEGINGEN VOOR HET OPTIMALISEREN VOOR MOBIEL
Het eerste wat u moet doen bij het optimaliseren voor mobiel is alle websiteonderdelen controleren en indelen. Dat is inclusief tekst, maar niet beperkt tot die tekst. Foto’s, video’s, galerieën – zelfs de plaatsing van advertenties — horen daar ook bij.
Er zijn ontzettend veel manieren om uw mobiele site te optimaliseren – dit zijn slechts enkele suggesties.
1: GOEDE TEKSTEN
Voor de eerste indruk zijn korte koppen zeker een goed idee, maar dat geldt ook voor goede communicatie in het algemeen. Met een snel medium als de smartphone of tablet, moet u de lezer zo snel mogelijk vertellen wat hij wil weten. Wat vanuit het perspectief van internetdoelstellingen ‘goede teksten‘ zijn? Alles waardoor het merkbewustzijn toeneemt en wat goed scoort in zoekmachines, maar ook aspecten die maken dat iets gedeeld wordt via social media en die leads genereren of tot verkoop leiden.
2: GEBRUIK AFBEELDINGEN
Zelfs na twintig jaar globalisering via het internet, zien bedrijven maar al te vaak afbeeldingen over het hoofd. Foto’s bieden echter de mogelijkheid om aandacht te trekken en zorgen ervoor dat berichten overtuigender overkomen. Het labellen van afbeeldingen is net zo belangrijk en kan de aandacht van de lezer versterken of verdiepen.
3: MAAK MOBIELE CONTENT SCROLLBAAR
Voorkom dat gebruikers meerdere pagina’s moeten bekijken. Als een post lang is, optimaliseer deze dan.
4: GEBRUIK GEEN POP-UPS
Als u wilt dat uw website ultra-toegankelijk is, gebruik dan geen pop-ups. Deze vertragen de zaken en zijn behoorlijk irritant bij het navigeren in een mobiele omgeving.
5: OPTIMALISEER DE SNELHEID VAN UW PAGINA’S
Hoe sneller een bezoeker toegang heeft tot uw site, hoe beter. U kunt meerdere tools gebruiken om dat te doen; deze zorgen meestal voor het optimaliseren van afbeeldingen en video’s. Minimaliseer ook al uw code en beperk het aantal redirects. En vergeet natuurlijk browser caching niet.
6: VERGEET DE WITRUIMTE NIET
Als er op een scherm te veel content staat, dan maakt het niet uit hoe goed het is, het leidt af. Onderbreek uw content af en toe met witruimte, zodat het krachtiger overkomt.
7: BEKIJK EEN PREVIEW VAN UW MOBIELE WEBSITE
Dit klinkt misschien logisch, maar een van de beste manieren om uw site of post te optimaliseren, is door het te bekijken op een mobiel apparaat voordat u het publiceert.
8: OPTIMALISEER SEO VOOR MOBIEL
SEO kan u helpen om uw site consistent te optimaliseren en is ook op mobiele apparaten van toepassing. Wat betreft het maken van content is het bijvoorbeeld cruciaal om een keyword-strategie (voor de lange termijn) te bedenken.
Voor het behalen van het ultieme doel van mobiele optimalisatie (voortdurend verkeer genereren middels traditionele en ‘innovatieve’ content) zijn er naast woordkeuze nog enkele andere strategieën. Zo zou u voor goede content, in plaats van het maken van traditioneel nieuws of een how-to post, een beetje van beide moeten gebruiken.
Als u bijvoorbeeld een nieuwswaardig verhaal schrijft over een rechtszaak die een historische fout rechtzet, verbind dit dan met historische gebeurtenissen (inclusief hoogwaardige links). Zo creëert u een lange termijn-strategie (bijvoorbeeld voor historisch onderzoek). Het kost echter de nodige tijd om deze vaardigheid te ontwikkelen. Richt u eerst op SEO en verfijn uw contentstrategie voortdurend, dan kan het bijna niet misgaan.
Naast ‘geschreven content’ moet u ook niet vergeten om tags en labels van afbeeldingen en grafieken te checken op relevantie.
9: PAS UW MOBIELE SITE NIET STEEDS AAN
De overgrote meerderheid van de internetzoekopdrachten via Google gebeurt op een mobiel apparaat. Denk daarom ‘mobiel’, al vanaf het moment dat u het concept voor uw site bedenkt. Door een mobile-first-strategie te hanteren, zal het proces efficiënter verlopen. Het beperkt ook de tijd die nodig is voor optimalisatie – omdat u al in de juiste richting zat.
U kunt ook software en blogsites gebruiken met speciaal geoptimaliseerde designs die sneller laden. Dat zijn zogenaamde ‘Accelerated Mobile Pages’ – AMP.
10: STEL EEN BUSINESSPLAN OP VOOR MOBIELE APPARATEN
Bij het optimaliseren van content voor mobiel gebruik moet u met veel dingen rekening houden. Als u dus overweegt een mobiele website te maken, stel dan ook een optimalisatieplan voor mobiel gebruik op, dat net zo sterk is als de desktop versie. Er ontbreken wellicht nog wat dingen, maar u kunt wel alvast een structuur en proces bedenken voor het uploaden van content. Dat zal zeker zijn vruchten afwerpen, al zult u het plan misschien ook weer aan moeten passen.
Begrijpen hoe u mensen naar uw site haalt, is een proces dat jaren kan duren. Zorg er in de tussentijd voor dat alle content die daarvoor nodig is (van afbeeldingen tot links) geoptimaliseerd is. Dat helpt u om betere resultaten te behalen, ongeacht uw populariteit als contentschrijver.
U moet echter niet alleen de content op uw website optimaliseren, maar ook zorgen voor een structuur waarmee u via andere bronnen bezoekers genereert. Bijvoorbeeld door een nieuwe video op YouTube correct te labellen met links en een logo. Bezoekers die daarop klikken, worden vervolgens naar uw blog of site geleid. Dit is ook handig voor het bedenken van een strategie met betrekking tot ingesloten inhoud en externe hashtags. Wilt u bijvoorbeeld linken naar andere bronnen? Of wilt u dat mensen vanaf uw server content bekijken (vooral langere documenten of video’s)?
CASE STUDIES VAN OPTIMALISATIE VOOR MOBIELE APPARATEN
Online kunt u vele case studies vinden over dit onderwerp. Ook kunt u uw situatie vaak makkelijk vergelijken met een ander bedrijf. Steeds meer bedrijven gebruiken het internet namelijk als belangrijkste verkoopstrategie.
Bekijk bijvoorbeeld het intrigerende verhaal van onderstaande bedrijven voordat u van start gaat:
Lifeproof, een elektronicabedrijf dat zich specialiseert in smartphonehoesjes, zag de maandelijkse omzet met 16% stijgen door het toevoegen van een simpele call-to-action button aan de homepage.
Moz, een populaire tool voor website- en SEO-optimalisatie, zag de omzet toenemen met $1 miljoen door de landingspagina en call-to-actions opnieuw te ontwerpen.
Walmart Canada besloot de landingspagina opnieuw te ontwerpen toen ze zagen dat ze vaker mobiele bezoekers kregen. Ze gaven prioriteit aan de laadtijd van de pagina om klanten een betere ervaring te geven. Het resultaat? Er werden maar liefst 98% meer online bestellingen gedaan.
UW MOBIELE WEBSITE OPTIMALISEREN: SAMENGEVAT
U kunt uw site en content op meerdere manieren toegankelijker maken in een mobiele omgeving. Dit begint met het creëren van hoogwaardige content; maar de presentatie is net zo belangrijk. Van alles, van een slecht design tot trage laadtijd, kan leiden tot een minder goede gebruikerservaring.
Plan vooruit, creëer een goede template en een haalbare (SEO) optimalisatiestrategie en bekijk alles vanaf het begin vanuit een mobiel perspectief. Dit alles staat aan de basis van content waarmee u iedereen in de cyberspace kunt bereiken!