Hoe bereikt u lezers die uw online content delen?

Luke Sumpter
H
Het ontwikkelen van een loyaal klantenbestand helpt uw bedrijf op meerdere manieren. Allereerst zorgt het voor consistentie in de aankoop van producten en diensten. Ten tweede zullen loyale klanten eerder uw content delen op social media, waardoor u beter zichtbaar wordt. Gebruik deze tips voor meer trouwe volgers.

Het opbouwen van sterke relaties met consumenten helpt uw e-commerce bedrijf om te groeien en bloeien. Een gezonde relatie tussen uw team en uw klanten zorgt voor vertrouwen, hoge kwaliteit en een gerespecteerde klantenservice. Bovendien zal een loyaal publiek aan u denken als het specifieke diensten of producten nodig heeft.
Het winnen van de loyaliteit van consumenten helpt uw bedrijf om effectief organisch te groeien. Betrokken klanten zullen namelijk eerder geneigd zijn om blogberichten te delen, reacties achter te laten onder video’s en — misschien wel het allerbelangrijkst — positieve reviews te schrijven op sites als Trustpilot.
Natuurlijk krijgt u loyaliteit van klanten als u eerlijke, effectieve en hoogwaardige producten en diensten aanbiedt, maar dat is tot op zekere hoogte. Zo zijn er ook diverse andere methodes om een stevige basis van volgers op te bouwen die uw content delen.
 

TIPS VOOR HET OPBOUWEN VAN EEN LOYAAL KLANTENBESTAND

Tips voor het opbouwen van een loyaal klantenbestand
Hieronder behandelen we een aantal handige strategieën die u kunnen helpen loyale klanten te trekken die terug zullen komen voor meer.
 

BEPAAL UW DOELGROEP

Voordat u gaat proberen om loyale volgers te krijgen, moet u bepalen wat voor mensen dat moeten zijn. Voordat u een product of dienst bedacht, zag u waarschijnlijk een gat in de markt of merkte u vraag op naar iets specifieks.
Of u nu fitnesslessen verkoopt, een boek, gemonetariseerde blogs of camera’s, er is vast wel een gemeenschappelijk thema te ontdekken in de demografische groep van uw niche. Denk bijvoorbeeld aan leeftijd, baan, locatie, hobby’s, populaire social media platforms en hoe mensen content delen en gebruiken. Dergelijk onderzoek is een belangrijke stap en helpt u om van een grote groep een subgroep te maken met een specifieke interesse in uw product of dienst.
Als u heeft bepaald wie uw doelgroep is, moet u uitwerken hoe u deze mensen kunt bereiken. Vergaar inzicht in de markt die u gaat betreden door het verzamelen van online data.
In dit voorbeeld hebben professionele mannelijke fotografen bijvoorbeeld een gemiddelde leeftijd van 41, terwijl de gemiddelde leeftijd van vrouwelijke fotografen rond de 34 ligt. De meest voorkomende branches waar fotografen worden ingehuurd, zijn media, wetenschap en technische sectoren — en een groot deel werkt als zelfstandig opdrachtnemer. Professionele fotografen ontvangen gemiddeld een salaris van $ 40.000,- en gebruiken populaire social media hashtags als #PicOfTheDay, #PhotographyEveryday en #Photogram.
Na het bepalen van uw doelgroep, hun online gedrag, favoriete hotspots en de branches waarin ze werken, kunt u berichten en campagnes lanceren die specifiek op deze mensen zijn afgestemd. De kans is groter dat u aandacht krijgt van loyale lezers en klanten als u hen direct aanspreekt.
 

GENEREER MEER BETROKKENHEID

Na het bepalen van uw doelgroep moet u ervoor zorgen dat mensen betrokken blijven. Af en toe een bericht plaatsen, is misschien genoeg om een paar lezers te trekken, maar om de aandacht echt vast te houden en merkambassadeurs te krijgen die uw producten of diensten aanprijzen, moet u regelmatig content publiceren.
Probeer om regelmatig Instagram posts, blogs en video’s te publiceren, maar laat kwantiteit niet belangrijker zijn dan kwaliteit. Ook als u een regelmatige stroom aan goede content publiceert, moet u ervoor zorgen dat gebruikers betrokken blijven.
Veel bedrijven maken prachtige infographics en in het oog springende foto’s, maar communiceren zelden met hun klanten. Dat kan ervoor zorgen dat volgers — met name als ze loyaal zijn — zich niet verbonden en geïsoleerd voelen.
Verwerk polls en vraag en antwoordmogelijkheden in uw posts, zodat uw klanten van zich kunnen laten horen. Maak tijd vrij om te reageren op reacties en bezoek zelfs klantenprofielen om een reactie achter te laten bij relevante berichten. Door zo persoonlijk betrokken te zijn, voelen klanten zich gezien en gewaardeerd, waardoor ze eerder loyaal zullen zijn.
Overweeg ook online forums en Facebookgroepen te bezoeken die met uw niche te maken hebben. Deze platforms bieden een effectieve manier om een groot deel van uw doelgroep te bereiken en zijn vaak gratis.
 

GEPERSONALISEERDE NIEUWSBRIEVEN

Gebruik nieuwsbrieven om de aandacht van uw klanten vast te houden. Bombardeer hun postvak echter niet met acties en aanbiedingen, maar maak goed ontworpen en gepersonaliseerde teksten die u periodiek verstuurt. Zorg er daarbij voor dat de nieuwsbrief voor klanten van toegevoegde waarde is en niet slechts een vorm van content marketing.
Neem specifieke content op in de nieuwsbrieven, zoals tips voor een specifieke hobby of onderneming of content over hoe klanten een snelle start kunnen maken in hun branche. Gebruik tools als MailChimp om een persoonlijke noot toe te voegen en waardevolle data te verkrijgen, zoals de bounce-rate.
Verder kunt u ervoor kiezen om links naar gratis blogs en video’s te vermelden, waarmee klanten hun voordeel kunnen doen. De combinatie van een gepersonaliseerde nieuwsbrief en gratis, handige content zorgt er vaak voor dat lezers meer betrokken raken. Het moedigt ze bovendien aan om de content te delen binnen hun professionele kring.
De reguliere microseriestrategie zal lezers aantrekken, zorgen voor hogere doorklikratio’s en leiden tot meer loyaliteit als de content van hoge kwaliteit is. Veel bedrijven versturen zorgvuldig samengestelde e-mails in de vorm van mini-cursussen voor specifieke branches of doelgroepen.
Lezers zullen eraan gewend raken dat een deel uit de serie op een specifiek moment komt. De anticipatie, kwaliteit en educatieve waarde daarvan, vergroot de kans dat mensen de content delen op social media en dat toekomstige loyale klanten het ook zullen zien.
 

BEIJVER U VOOR RE-ENGAGEMENT

Dat sommige klanten op dit moment niet loyaal zijn, betekent niet dat ze dat in de toekomst ook niet zijn. U moet uw e-maillijst nauwkeurig in de gaten houden en letten op actieve lezers en mensen die de e-mails al een tijdje niet hebben geopend. Als u potentiële klanten overlaadt met e-mails die ze niet lezen, zal hen dat irriteren, waardoor ze zich afmelden. Maar voordat u ze uit uw e-mailbestand haalt, is het verstandig te overwegen of u ze kunt bereiken via re-engagement.
Omdat elke klant in wezen een loyale volger kan worden, is een re-engagement campagne een effectieve tool. Stuur een e-mail aan uw minder betrokken klanten en zeg dat het u is opgevallen dat ze minder interesse hebben gekregen. Misschien kunt u ze weer verleiden met specifieke aanbiedingen, kortingen of beloningen.
Als u twijfelt aan de effectiviteit van een re-engagement campagne, kijk dan eens naar de dagelijkse nieuwsmail Morning Brew. Na een effectieve re-engagement campagne lukte het dit bedrijf om e-mails vaker te laten openen en meer postvakken te bereiken.
 

VERDIEP U IN GOEDE SEO-PRAKTIJKEN

SEO — search engine optimisation — ligt ten grondslag aan het succes van veel online bedrijven, blogs en diensten. Simpel gesteld, helpt SEO u bepalen hoe zichtbaar uw website is bij populaire zoekmachines, zoals Google.
Laten we zeggen dat u een blog heeft over hardlopen. U publiceert artikelen over techniek, herstel en fysiologie. Stelt u zich vervolgens voor dat iemand nog nooit van uw website heeft gehoord. Hij/zij typt de woorden “stretchen bij hardlopen” in bij Google en klikt op enter. SEO-praktijken bepalen hoe hoog uw site in de zoekresultaten terechtkomt. Als er bijvoorbeeld 200.000 mensen dagelijks op deze termen zoeken en uw site de derde positie heeft, dan krijgt u waarschijnlijk veel meer clicks dan wanneer uw website pas op de vijfde pagina verschijnt.
Diverse factoren bepalen of uw content gunstig is voor algoritmen en zijn van invloed op de ranking van uw site. De belangrijkste voor e-commerce bedrijven zijn onder andere:
 

1. ZOEKTERMEN

Dit zijn de woorden die potentiële klanten invoeren bij een zoekopdracht als ze specifieke content zoeken. Voor maximaal effect moet u deze termen zorgvuldig in uw content verwerken. Gebruik zoektermen waarop vaak wordt gezocht, maar die weinig concurrentie hebben.
 

2. CONTENT

Content is de hoeksteen van een SEO-strategie. U moet regelmatig hoogwaardige content publiceren met voldoende zoektermen. Blogs zijn een goede manier om een loyaal publiek te trekken en een regelmatige stroom van informatieve content te bieden. Andere nuttige manieren zijn:

  • Video’s
  • Infographics
  • Podcasts
  • Social media posts

Goede SEO-praktijken leiden tot het trekken van de aandacht van potentiële klanten met een specifieke zoekopdracht. Zorg dat deze mensen betrokken blijven met een mooi website-design, makkelijke navigatie en hoogwaardige, maar bondige content.
 

3. BETAALDE PROMOTIE

In een wereld waarin de concurrentie groot is, kan wat geld uitgeven aan betaalde promotie uw merk ook onder de aandacht brengen. Diverse social media platforms bieden de mogelijkheid om berichten te sponsoren en advertenties te plaatsen. Door hierin te investeren, kunt u een advertentiecampagne ontwikkelen die is gericht op specifieke demografische groepen.
In plaats van zomaar een bericht te posten, kan het soms beter zijn om advertenties en gesponsorde berichten zodanig af te stemmen dat ze op bepaalde tijdstippen alleen in de feed van uw doelgroep verschijnen. Zo kunt u mensen aanspreken waarbij de kans het grootst is dat ze loyale klanten worden.
De meeste grote social media platforms bieden deze service. Maar gesponsorde berichten doen het vooral goed op het op afbeeldingen gebaseerde platform Instagram. Hier ondernemen gebruikers regelmatig actie — onder andere door een website te bezoeken — als ze een gesponsord bericht hebben gezien.
 

 

GEEF MENSEN REDENEN VOOR GEBRUIK EN DELEN VAN UW CONTENT

Aantrekkelijke klikbare blog- en videotitels en goed samengestelde podcasts verleiden uw doelgroep om op uw content te klikken en de content te bekijken. Maar om ervoor te zorgen dat mensen trouwe fans worden, kan het helpen om iets terug te doen.
Zet kortingscodes onderaan uw artikelen, vermeld kortingen halverwege uw podcasts en leg kijkers aan het eind van uw video’s uit hoe ze cadeautjes kunnen krijgen. Door uw klanten iets te geven — en ze verleidelijke prijzen te bieden — bouwt u al snel een stevige basis op van loyale lezers of kijkers.
 

GEBRUIK TOOLS OM BLOGS TE DELEN

U kunt er niet van uitgaan dat klanten er veel werk van maken om uw URL’s op hun social media te plaatsen. Streef er daarom naar om het voor hen zo makkelijk mogelijk te maken uw artikelen en video’s te delen. Dat doet u door sharing tools te gebruiken.
Zet deze ‘deel’-knoppen op uw blogs, het liefst met specifieke social media-icoontjes, waarmee klanten met één muisklik een platform kunnen openen. U kunt ook widgets op Twitter gebruiken, zoals Tweetmeme, waarmee lange en ingewikkelde URL’s worden omgezet in bondige.
 

CREËER EEN COMMUNITY

De kans is groot dat uw content, diensten en producten gelijkgestemde mensen aantrekt. Bovendien bieden informatieve video’s en gedetailleerde blogberichten vaak stof tot nadenken. Mensen die betrokken zijn bij een specifieke branche — met name bij een niche — houden er vaak van om ideeën te delen.
Als u een mooi aantal loyale volgers heeft aangetrokken, kunt u ervoor kiezen om een community page te maken. Facebookgroepen zijn een goede manier voor het oprichten van zowel openbare als besloten groepen. U kunt er ook voor kiezen een soortgelijke plaats te creëren op uw website.
Wanneer u een dergelijk online platform aanbiedt en er actief op bent, smeedt u vanzelf een nauwe band met uw meest loyale fans. Ze voelen zich hierdoor deel van iets groters en uw merk dient daarbij als host. Deze gemeenschapszin zorgt ervoor dat uw loyale klanten uw bedrijf en uw content gaan waarderen, waardoor er meer traffic naar uw site komt.
 

ÉÉN LOYALE KLANT IS MEER WAARD DAN VEEL NIET-LOYALE KOPERS

Één loyale klant is meer waard dan veel niet-loyale kopers
Als u deze stappen neemt om een loyaal klantenbestand te ontwikkelen, betaalt zich dat zeker uit. Wanneer u steun krijgt van mensen, al is het maar een kleine groep, die zich verbonden voelen met uw bedrijf en hoog opgeven over uw producten en diensten, is dat van grote waarde. Deze klanten zullen eerder uw nieuwsbrieven lezen, uw producten kopen en uw content delen.
Gebruik de hierboven genoemde manieren om loyale klanten te trekken die u kunnen helpen uw merk meer bekendheid te geven.