In Europa, Azië en de VS profiteren van Chinees Nieuwjaar 2021

Luke Sholl
M
Met Chinees Nieuwjaar kunt u het hart van consumenten pas raken met een doelgroepgerichte marketingcampagne - met aandacht voor het juiste dier. Maar geen nood als u niet begrijpt wat we hiermee bedoelen: we leggen alles uit wat u moet weten!

Chinees Nieuwjaar is een jaarlijks terugkerend evenement dat elk jaar vele mensen op de been brengt. Het is ook een van de lucratiefste feestdagen voor online bedrijven, met name voor ondernemingen in de toerismesector, de filmindustrie en luxeproducten.
En het belangrijkste is dat het feest niet alleen in China, maar wereldwijd wordt gevierd. Voor bedrijven in Europa, de VS, Azië, Canada en Australië is dit dan ook een uitstekende kans om te laten zien dat ze op de hoogte zijn van de Chinese cultuur en om te profiteren van de miljarden die men hierbij elk jaar uitgeeft.
 
 

WAT IS CHINEES NIEUWJAAR?

Wat is Chinees Nieuwjaar?
Laten we echter beginnen bij het begin; Chinees Nieuwjaar (CN) heet ook wel het Lentefestival of het Maanfeest. In tegenstelling tot traditionele nieuwjaarsvieringen is CN echter niet elk jaar op dezelfde dag. Dat komt, zoals de alternatieve naam ‘Maanfeest’ al suggereert, doordat een jaar gelijkloopt met de maankalender. Chinees Nieuwjaar valt altijd op de dag van de eerste nieuwe maan tussen 21 januari en 20 februari en duurt maar liefst vijftien dagen.
Ongeacht de precieze datum van Chinees Nieuwjaar, blijft het thema gelijk — een uitbundige viering van het nieuwe jaar en de mogelijkheid voor een frisse start. Zoals u zult zien aan de dierenriem staat het afweren van ongeluk en het aanmoedigen van voorspoed hierbij centraal. De kleur rood is ook een belangrijk symbool van het Lentefestival en staat voor geluk, succes en voorspoed.
 

WELK DIER BEN IK MET CHINEES NIEUWJAAR?

Welk dier ben ik met Chinees Nieuwjaar?
Met een aantal genoemde thema’s van Chinees Nieuwjaar, gaan we ons nu verdiepen in de dieren van de dierenriem die hierbij centraal staan.
Elk jaar staat volgens de Chinese kalender symbool voor een bepaald dier. Het jaar waarin u bent geboren, zegt niet alleen iets over uw persoonlijkheid, maar bepaalt ook de sfeer en het thema van de nieuwjaarsvieringen.
 

RAT (2020)

2020 is misschien wel een jaar dat iedereen wil vergeten, maar het is ook het Jaar van de Rat. Dit dier staat symbool voor gevatheid, veelzijdigheid en vriendelijkheid. Ratten passen goed bij mensen die zijn geboren in het Jaar van de Os, het Konijn en de Draak.
 

OS (2021)

Zoals te verwachten valt van een os, zijn de persoonlijke eigenschappen hiervan onder andere toewijding, betrouwbaarheid en vastberadenheid. Als u indruk wilt maken op een Os, geef hem dan tulpen of perzikbloesem. Mensen die in het Jaar van de Os zijn geboren, hebben 1 en 9 als geluksgetal.
 

TIJGER (2022)

Mensen die in het Jaar van de Tijger zijn geboren, zijn dapper, zelfverzekerd en competitief. Daarbij hoort ook een zekere mate van koppigheid voor een goede balans. In combinatie met de andere eigenschappen helpt dit Tijgers om risico’s te nemen.
 

KONIJN (2023)

Konijnen zien er misschien verlegen en timide uit, maar als iedereen onder het sterrenbeeld van de Tijger zou zijn geboren, kwam er niet veel voor elkaar. Het Jaar van het Konijn vertegenwoordigt elegantie, vriendelijkheid en verantwoordelijkheid. De geluksnummers van Konijnen zijn 3, 4 en 6.
 

DRAAK (2024)

Synoniem met de Chinese cultuur is de Draak zelfverzekerd, intelligent en enthousiast. Zijn geluksnummers zijn 1, 6 en 7 en als u een Draak iets wilt geven, denk dan aan rozenkwarts.
 

SLANG (2025)

Vergeet alle negatieve associaties, want in de Chinese cultuur zijn Slangen mysterieus, intelligent en wijs. Ze laten u niet in de steek, zijn ongelooflijk trouw en kunnen goed opschieten met Draken en Hanen.
 

PAARD (2026)

Niet voor niets wordt de kracht van auto’s gemeten in paardenkracht. Mensen die in het Jaar van het Paard zijn geboren, zijn bezield, actief en energiek. Het Paard is het gelukkigst als hij naar het oosten, westen of zuidwesten reist.
 

GEIT (2027)

Geiten zijn kalm, zachtaardig en sympathiek. Het Jaar van de Geit kent als gelukssymbolen het getal 7 en de kleur bruin.
 

AAP (2028)

Apen zijn intelligent en hebben een brutaal karakter. Ze zijn meesters in kwajongensstreken en passen zich makkelijk aan een nieuwe omgeving aan. Iemand die is geboren in het Jaar van de Aap zal veel plezier hebben en van het leven genieten.
 

HAAN (2029)

Hanen kijken vaak eerst de kat uit de boom, maar als het erop aankomt, zijn het harde werkers die erg moedig zijn. Ze kunnen ook goed opschieten met de Os en Slang en zijn zeer geschikt als publieke sprekers.
 

HOND (2030)

Honden zijn de beste vriend van veel mensen. Het is dan ook geen verrassing dat personen die in dit jaar zijn geboren loyaal zijn en tot het uiterste gaan voor vrienden en familie. Hun gelukssymbolen zijn rozen en de kleuren groen en paars.
 

VARKEN (2031)

Vergeet even wat u over deze dieren denkt, want op de kalender van de Chinese dierenriem zijn Varkens meevoelend, ruimhartig en toegewijd. Ze zijn ook goed in communicatie, maar kunnen vaak niet goed opschieten met Apen en Slangen.
Zoals u ziet, is elk jaar de viering van Chinees Nieuwjaar gericht op een bepaald dier met specifieke eigenschappen. U kunt uw marketing hiervoor algemeen houden, maar de succesvolste bedrijven passen hun acties aan op het jaar en dier in kwestie.
 


Yuqo quotesChinees Nieuwjaar is een jaarlijks terugkerend evenement dat elk jaar vele mensen op de been brengt. Het is ook een van de lucratiefste feestdagen voor online bedrijven, met name voor ondernemingen in de toerismesector, de filmindustrie en luxeproducten.


 

HOE KUNNEN BEDRIJVEN IN SPECIFIEKE LANDEN VAN CHINEES NIEUWJAAR PROFITEREN?

Hoe kunnen bedrijven in specifieke landen van Chinees Nieuwjaar profiteren?
Het maken van goed marketingmateriaal en kennis van de eigenschappen van elk dier van de dierenriem is één. Om echter optimaal te profiteren van Chinees Nieuwjaar, moeten bedrijven zich ook op de lucratiefste markten begeven.
Niet iedereen gaat voor Chinees Nieuwjaar terug naar moederland China. Een groot aantal Chinezen reist zelfs naar andere landen voor de viering van CN. En als ze dat doen, willen ze cadeautjes voor zichzelf en hun geliefden kunnen kopen.
 

WEST-EUROPA

Als Nederlandse ondernemer is de kans groot dat uw bedrijf is gevestigd in West-Europa. Hier mag u Chinees Nieuwjaar zeker niet missen. Niet in de minste plaats omdat dit een van de meest bezochte gebieden is buiten China tijdens het Maanfeest.
Bent u actief in de toerisme- of vrije tijdssector, dan kunt u tussen 24 en 30 januari rekenen op extra boekingen (tot wel 28%). Richt u in uw campagnes op diners en luxe excursies. Voor de detailhandel moeten merkartikelen de focus zijn: meer dan 55% van de Chinezen koopt zijn kleding, elektrische apparaten en cosmetica van bekende merken.
U kunt er ook van uitgaan dat de verkoop van vuurwerk en typische Chinese gerechten toeneemt. Er vinden in Europa talrijke evenementen met grote parades en vuurwerkshows plaats ter gelegenheid van Chinees Nieuwjaar.
 

AZIЁ

Omdat het in de buurt ligt, is het geen verrassing dat de grootste vieringen van Chinees Nieuwjaar buiten China hier plaatsvinden. In Maleisië, Singapore, Indonesië en Zuid-Korea zijn er zelfs nationale feestdagen voor dit evenement in het leven geroepen.
Japan staat bovenaan de lijst van meest bezochte Aziatische landen tijdens CN. Op meerdere dagen vinden hier festiviteiten plaats. De opmerkelijkste vieringen in Azië zijn echter de shows in Kreta Ayer en de Chingay Parade — beide in Singapore.
Wat betreft het kopen van cadeautjes zijn winkelcentra de populairste bestemming. Dat geldt met name voor luxe en hoogwaardige producten op het gebied van kleding, cosmetica en elektronica. En van alle elektronica, zijn smart tv’s het meest gewenste cadeau. Naar schatting waren er tijdens de viering van afgelopen Chinees Nieuwjaar (2020) meer dan 100 miljoen smart tv’s in omloop.
 

AUSTRALIЁ

Australië behoort tot de populairste vakantiebestemmingen onder de rijkere Chinese reizigers. Vakantievierders zijn vaak dertigers en veertigers, de groep die in deze tijd van het jaar ook het meest uitgeeft. Consumenten die in de jaren ’80 zijn geboren, waren in 2019 verantwoordelijk voor maar liefst 40% van alle uitgaven voor Chinees Nieuwjaar.
Om te profiteren van deze lucratieve markt, moeten bedrijven zich niet alleen richten op hoogwaardige producten, maar ook op het geven van geschenken. Het is traditie om vrienden en familie tijdens CN rode enveloppen met geld te geven (ook wel Hong Bao, Ang Pao of Lai See genoemd). Marketingcampagnes die zich richten op cadeauverpakkingen met de kleur rood, hebben de potentie heel wat klanten aan te trekken.
Ook eten is een belangrijk onderdeel van Chinees Nieuwjaar. Veel families komen bij elkaar voor een grote maaltijd, vaak met vis en een traditionele nieuwjaarstaart, Nian Gao. Beide staan symbool voor succes en hoewel vooral deze producten bepalend zijn voor het menu voor Chinees Nieuwjaar (naast noedels), is het ook de gewoonte om op de laatste dag maanvormige meelballen te eten.
 

VERENIGDE STATEN

In Amerika wonen meer dan vijf miljoen Chinese Amerikanen. Het is ook het land met de hoogste bruto-exportwaarde. Tijdens CN 2019 werden er veel meer goederen uit Amerika besteld dan uit andere landen. Dat was vooral goed nieuws voor de elektronicabranche, omdat de gemiddelde persoon in deze branche meer dan $400 aan zichzelf uitgaf.
Omdat hier veel mensen CN vieren, wordt er veel geld uitgegeven en vinden er veel festiviteiten, parades en vuurwerkevenementen plaats. Bovendien worden stijlvolle locaties, zoals het South Coast Plaza in Californië, vaak exclusief gereserveerd voor Chinees Nieuwjaar. Ook draaien luxe winkelcentra, zoals het Beverly Center in Beverly Hills, veel meer omzet dankzij de vele designerboetiekjes.
Maar denk niet dat het bij Chinees Nieuwjaar alleen maar om volwassenen draait. Kinderen krijgen vaak als eerste de bekende rode envelop. Grote themaparken, zoals Disneyland, organiseren ook vaak een exclusieve parade ter gelegenheid van Chinees Nieuwjaar.
 

CANADA

Canada staat op het lijstje van Westerse landen die niet alleen Chinees Nieuwjaar vieren, maar waar het (sinds 1 juni 2016) ook een nationale feestdag is. Daarom sluiten veel Chinese bedrijven hier tijdens de 15-daagse viering hun deuren of zijn ze beperkt geopend. Canada is ook een van de eerste landen die een speciale postzegel uitgaf voor CN, namelijk ter gelegenheid van het Jaar van de Draak in 2012.
Met een grote Chinese demografische groep, van wie velen oudere, permanente inwoners zijn, is het cruciaal om aan te sluiten bij het hoofdthema van CN – familiewaarden. Bij Chinees Nieuwjaar gaat het om samenkomen als familie en samen een voorspoedig nieuwjaar vieren.
De succesvolste advertentiecampagnes zijn gericht op het geven van een mooi geschenk aan familie en geliefden. Canada heeft al met al een sterke verbondenheid met de Chinese cultuur en is dan ook een winstgevende markt voor bedrijven die hierop in willen springen.
 

OP SOCIAL MEDIA PROFITEREN VAN CHINEES NIEUWJAAR

Op social media profiteren van Chinees Nieuwjaar
Op social media inspringen op Chinees Nieuwjaar is anders dan bij andere, jaarlijks terugkerende feestdagen. Hoewel de onderliggende thematiek gelijk blijft, kunt u niet elk jaar hetzelfde marketingmateriaal gebruiken. Zo verandert niet alleen het dier, maar is de datum ook elk jaar anders.
Vaste campagnes kunnen het goed doen, maar om mensen echt te raken, zijn specifieke ontwerpen essentieel. Als u niet weet hoe u moet beginnen, bekijk dan onderstaande lijst met marketingtips voor Chinees Nieuwjaar om uw aanwezigheid op social media een stimulans geven.
 

MARKETINGTIPS EN -IDEEЁN VOOR CN

  • Moedig gebruikers aan om hun gelukkigste momenten te delen met een specifieke hashtag.
  • Maak korte livevideo’s om te laten zien hoe uw bedrijf CN viert.
  • Deel instructies voor het maken van traditionele Chinese gerechten.
  • Geef trouwe klanten rode enveloppen (Hong Bao) met exclusieve kortingen (fysiek of digitaal).
  • Maak mensen vooraf warm voor Chinees Nieuwjaar met blogberichten en advertenties.
  • Kies de juiste influencers om uw berichten te delen.

Een belangrijk onderdeel van een succesvolle social mediacampagne is de hashtag. Op welk platform u ook actief bent, de juiste hashtag kan uw bereik aanzienlijk vergroten, waarbij u in newsfeeds van klanten over de hele wereld kunt verschijnen.
Hieronder vindt u een aantal populaire hashtags voor Chinees Nieuwjaar:

  • #ChineesNieuwjaar
  • #HappyChineseNewYear
  • #RodeEnvelop
  • #CNY
  • #Familytime
  • #Lunarnewyear
  • #Jaarvande (vul het juiste dier van de dierenriem in)

Het is goed om te weten dat hoe specifieker uw hashtag is, hoe beter. Probeer uw merk te verwerken in de hierboven genoemde hashtags of bedenk zelf een aantal unieke.
 
Dat was het dan — Chinees Nieuwjaar in een notendop. Met deze handleiding heeft u alle basistools en -kennis in huis om CN tot een succes te maken.
In welke branche u ook actief bent, de thema’s welwillendheid, familie, cadeaus geven en het specifieke dier van het jaar zijn het belangrijkst om u op te focussen. Als u dat doet, ligt online en offline succes binnen handbereik!