9 marketingtips voor succes tijdens Chinees Nieuwjaar

Steven Mike Voser
I
In dit artikel kijken we naar het belang van Chinees Nieuwjaar voor online bedrijven en delen we 9 eenvoudige tips waarmee u kunt profiteren van deze belangrijke feestdagen.

Het Chinese Nieuwjaar betekent voor ongeveer 1 miljard mensen ter wereld feestelijke vrije dagen die ze gebruiken om te shoppen.
En voor een online bedrijf, zoals dat van u, is het een kans die u met twee handen moet aangrijpen.
Chinees Nieuwjaar omvat namelijk voor bijna alle mensen die het vieren belangrijke vrije winkeldagen.
In dit artikel laten we zien welke mogelijkheden het Chinese Nieuwjaar u biedt en we delen negen marketingtips om u te helpen er het meeste uit te halen.
 

WAAROM MOET U ZICH DRUK MAKEN OM CHINEES NIEUWJAAR?

Dat is simpel:
Het Chinese Nieuwjaar omvat ontzettend belangrijke feestdagen, waar bijna ⅙ van de wereldbevolking mee te maken heeft.
En hoewel het van oorsprong feestdagen zijn die het begin van het nieuwe jaar op de Chinese maankalender markeert, is Chinees Nieuwjaar ook een belangrijk shopping event geworden.
Vandaag de dag is het kopen van voedsel, decoraties en geschenken een belangrijk onderdeel geworden van de viering van het Chinese Nieuwjaar.
En hoewel deze dagen niet zo belangrijk zijn als Single’s Day (China’s grootste jaarlijkse vrije dag waarop er veel wordt geshopt), toch wordt er ook tijdens Chinees Nieuwjaar heel veel geld uitgegeven.
In 2016 bijvoorbeeld, vermeldde de website Hong Kong Means Business dat Guangzhou alleen al in de eerste zes dagen van het feest grofweg 754 miljard RMB (118 miljard USD) had verdiend uit sales.
Afgelopen jaar was er in de periode rondom Chinees Nieuwjaar een enorme piek in het aantal verkopen in verschillende bedrijfstakken.
Volgens Criteo, steeg de verkoop in kleding, voedsel/boodschappen en gezondheid/beauty gerelateerde branches met respectievelijk 71%, 101% en 56% ten opzichte van het voorgaande jaar.
Dit jaar begint het Chinese Nieuwjaar (het Jaar van de Hond) officieel op 16 februari en naar verwachting vindt er ook dan weer een enorme piek plaats in het aantal verkopen.
Het is zelfs zo dat op sommige plekken de uitverkoop al is begonnen. Het is voor u dus de hoogste tijd om aan de slag te gaan, als u tenminste wilt profiteren van deze feestdagen.
Hieronder geven we negen tips die u helpen om te profiteren van de uitverkoop tijdens Chinees Nieuwjaar.
Op sommige plekken de uitverkoop al is begonnen!
 

9 TIPS OM UW BEDRIJF TE PROMOTEN TIJDENS HET CHINESE NIEUWJAAR

 

1. ZORG VOOR EEN MOBIELE VERSIE VAN UW WEBSITE

Als uw website nog niet is geoptimaliseerd voor mobiel gebruik, dan is dit de ultieme gelegenheid om daar werk van te maken.
De mobiele verkopen zijn in de afgelopen jaren explosief toegenomen en dat geldt ook voor Chinees Nieuwjaar.
Als u van plan bent om mee te doen aan het mobiele verkoopcircus, probeer dan om in te haken bij diverse retail apps.
Uit gegevens van Criteo blijkt dat in Singapore en Vietnam bijvoorbeeld, de verkoop van fashion middels een dergelijke app respectievelijk maar liefst 29% en 99% hoger was dan de reguliere sales via mobiele websites.
 

2. BEGIN OP TIJD

Als u het meeste wilt halen uit het Chinese Nieuwjaar, zorg er dan voor dat u op tijd begint met uw sales campagne.
Uit gegevens van Criteo blijkt dat de verkopen in Zuidoost-Azië circa twee à drie weken voor het begin van het feest beginnen te pieken.
Op dat moment liggen de gemiddelde dagelijkse verkopen in de regio ongeveer 35% hoger.
Zoals we hierboven ook al noemden, begint het feest dit jaar op 16 februari. Dat betekent dat het nu tijd is om te beginnen met uw campagne. Zo weet u zeker dat u optimaal profiteert en niet met een achterstand begint.
Dit geldt voor alle branches, behalve voor de reisbranche.
Als u werkzaam bent in de reisbranche, dan moet u de campagne voor Chinees Nieuwjaar ook op tijd lanceren, maar u moet eerst het volgende punt zorgvuldig doorlezen.
Let op: begin niet te vroeg. De kerstuitverkoop is al voor december begonnen en u wilt niet dat uw campagne verloren gaat in de drukte van die shopping periode, die net zo belangrijk is.
 

3. ALS U WERKZAAM BENT IN DE REISBRANCHE, LEES DAN VERDER

Volgens Criteo zijn de verkopen in de reisbranche het hoogst in de week na het Chinese Nieuwjaar.
Net zoals dat geldt voor andere bedrijfstakken, pieken de verkopen in de reisbranche twee à drie weken voordat het feest officieel begint.
Maar uit de statistieken van het afgelopen jaar blijkt dat de verkopen in de reisbranche in sommige regio’s maar liefst 75% hoger waren in de weken na het feest.
In Vietnam en Hong Kong bijvoorbeeld was er in deze periode een toename van respectievelijk 75% en 70% waarneembaar in de online verkoop van reizen.
 

4. WEES SPECIFIEK IN UW DOELGROEP

Chinees Nieuwjaar is een fantastische mogelijkheid voor uw bedrijf en het kan verleidelijk zijn om als een kip zonder kop aan de slag te gaan en uw slag te slaan.
En hoewel het voor uw succes in deze tijd van het jaar absoluut belangrijk is om snel te handelen, moet u er wel voor zorgen dat u de tijd neemt om uw publiek op de juiste manier te benaderen. Bepaal dit voordat u een campagne lanceert.
Mikken op de juiste doelgroep is een belangrijk onderdeel van succesvolle online marketing en dat geldt zeker voor belangrijke feestdagen, zoals deze.
Dus voordat u gas geeft, moet u ervoor zorgen dat u voldoende tijd heeft genomen om zorgvuldig na te denken over de doelgroep die u wilt bereiken met uw campagne.
Werp een blik op uw analytische tools en zorg ervoor dat u de consumenten benadert die waarschijnlijk het snelst iets kopen.
Dus voordat u gas geeft, moet u ervoor zorgen dat u voldoende tijd heeft genomen om zorgvuldig na te denken over de doelgroep die u wilt bereiken met uw campagne.
 

5. WEES DAPPER EN PROBEER IETS NIEUWS

Als u al een tijdje aan het nadenken bent over een nieuwe marketingstrategie, maar nog niet de ruimte heeft gehad om die uit te proberen, dan is dit het uitgelezen moment.
Bedenk dat de periodes van uitverkoop, zoals die van Chinees Nieuwjaar, zeer concurrerend zijn.
Dat betekent dat uw bedrijf moet concurreren met heel veel andere online-aanbieders.
En hoewel concurrentie iets goeds kan zijn voor uw bedrijf, kan het ook betekenen dat uw boodschap verloren gaat in de ruis die door alle anderen in uw bedrijfstak wordt veroorzaakt.
En dat is nooit goed, hoe u het ook wendt of keert.
Daarom is het misschien juist nu een goed moment om uw nieuwe marketingstrategie uit te proberen:
Probeer iets wat gedurfd is, anders en een beetje “out of the box”. Daarmee trekt u wellicht precies de aandacht waar u naar op zoek bent.
Hoe dan ook, het is de moeite waard om de tijd te nemen goed na te denken over een nieuwe, unieke manier voor het aantrekken van klanten.
Een van onze favoriete voorbeelden van een “out of the box” marketingcampagne voor Chinees Nieuwjaar is de Marketing Fortune Generator van Hubspot.
Zoals de naam al doet vermoeden, voorspelt deze gratis tool uw marketing toekomst (net zoals een gelukskoekje, maar dan gericht op online-marketing).
 

6. WEES NIET BANG OM TE EXPERIMENTEREN

In voorgaande artikelen hebben we duidelijk gemaakt dat we A/B testen heel belangrijk vinden.
En er is geen moment waarop het belangrijker is om A/B testen te gebruiken, dan tijdens de belangrijke uitverkoop periodes, zoals Chinees Nieuwjaar.
Als u uw marketingcampagnes niet voortdurend onder de loep neemt, dan tast u werkelijk in het duister.
Zorg er tijdens dit Chinese Nieuwjaar voor dat u heel veel experimenten doet en ALLES daarvan analyseert.
Of het nu gaat om advertenties op Facebook, de volgorde en regelmaat van e-mailberichten of de teksten op uw belangrijkste homepagina’s, doe een A/B test. Vervolg uw campagne met datgene wat als beste uit de bus komt en bedenk daarna een andere variabele en herhaal de test.
 

7. ZORG VOOR MEERWAARDE

We hebben het al eerder gezegd en we schromen niet om het nog eens te benoemen:
De sleutel tot fantastische content is meerwaarde.
We hebben al aangegeven hoe competitief de periode rondom Chinees Nieuwjaar is en hoe uw boodschap het risico loopt om ondergesneeuwd te raken door miljoenen andere campagnes.
Iets wat kan helpen om uw boodschap te laten beklijven en te laten landen bij uw doelgroep, is meerwaarde.
Er staat op ieder moment van het jaar ontzettend veel content op het internet.
En wat daarin het neusje van de zalm onderscheidt van de rest, is iets wat van waarde is. Op het moment dat u meerwaarde heeft voor uw klanten of voor consumenten, dan valt u (op een goede manier) op.
Besteed daarom extra aandacht aan hoe u uw doelgroep aanspreekt en zorg ervoor dat u iedere persoon waarmee u interactie heeft iets interessants te bieden heeft.
 

8. MAAK GEBRUIK VAN SMARKETING!

Nog nooit gehoord van smarketing?
Smarketing is een term die wordt gebruikt om een soort “nirwana” van marketing te beschrijven.
Het komt erop neer dat uw teams voor sales en marketing zo goed op elkaar zijn ingespeeld dat ze letterlijk een eenheid zijn.
Zorg ervoor dat dat gebeurt en dan heeft u iets magisch in handen.
Maar hoe krijgt u het voor elkaar?
Het heeft alles te maken met communicatie.
Zorg ervoor dat uw marketingteam en uw salesteam hetzelfde uitdragen, zodat iedereen 100% zeker weet waar we met elkaar naar streven.
Als beide partijen eenmaal weten wat er van hen wordt verwacht om die doelen te bereiken, dan kan het niet anders dan dat het geweldige resultaten oplevert.
 

9. BEGIN VANDAAG NOG

We hebben zojuist acht fantastische marketingtips behandeld, die u helpen om met uw bedrijf grote dingen te bereiken tijdens dit Chinees Nieuwjaar.
Het enige wat u nu nog hoeft te doen, is beginnen.
Dus ga aan de slag met inplannen, bepaal uw doelgroep en experimenteer met diverse methodes. Dan bent u al een eind op weg om succes te behalen in deze periode.
En mocht u tijdens dit Chinese Nieuwjaar of bij toekomstige campagnes hulp nodig hebben met het vertalen of lokaliseren van uw content voor een specifieke doelgroep, neem dan vandaag nog contact met ons op.