Hoe als e-commerce bedrijf om te gaan met internationale uitbreiding

Ryan
E
Er komt veel kijken bij het runnen van een e-commerce bedrijf, ook als u zich alleen maar op Nederland richt. Dit neemt nog meer toe als u besluit om internationaal uit te breiden. Veel bedrijven redden het ook niet, omdat ze geen rekening houden met een aantal belangrijke factoren. Met deze tips willen we u helpen om het wel goed aan te pakken.

Voelt u zich steeds comfortabeler bij het runnen van uw e-commerce bedrijf? Dan vraagt u zich misschien af of het tijd is voor internationaal uitbreiden. U verkoopt uw producten online, dus zou het geen probleem moeten zijn om ze ook internationaal te verkopen, toch? Met één muisklik stuurt u een bericht naar een ander land, dus hoe moeilijk kan het zijn om producten in het buitenland aan de man te brengen?
Het internationaal uitbreiden van een e-commerce bedrijf houdt echter veel meer in dan u in eerste instantie misschien zou denken. U moet het reilen en zeilen van uw onderneming goed onder de loep nemen, zodat u er zeker van bent dat elk bedrijfsonderdeel klaar is voor een nieuwe markt. Mogelijk gebruiken ze in een ander land een andere munt, spreken ze een andere taal en hebben ze andere wetten en gewoonten. Hier moet u allemaal rekening mee houden voordat u aan internationaal uitbreiden begint en u producten buiten uw eigen landsgrenzen kunt gaan verkopen.
 

ZAKEN OM REKENING MEE TE HOUDEN VOORDAT U INTERNATIONAAL UITBREIDT

Zaken om rekening mee te houden voordat u internationaal uitbreidt
Het is best ingewikkeld om uw e-commerce bedrijf volledig door te lichten als voorbereiding op internationaal uitbreiden.
U moet immers tegelijkertijd kijken naar uw productie- en marketingteams, klantenservicemedewerkers, boekhouding en nog veel meer. Waarschijnlijk hebben ze allemaal training en/of extra collega’s nodig om de overgang naar de internationale markt aan te kunnen.
Waarschijnlijk leidt dit ook tot vragen als: Welke kennis en vaardigheden moet uw team opdoen? En wat heeft u nodig van uw nieuwe medewerkers? Raak echter niet ontmoedigd door deze vragen. Als u namelijk eenmaal de antwoorden weet, dan kunt u met een zekerder gevoel beslissingen nemen wanneer u het bedrijf onder de loep neemt en aanpassingen doet.
 

IS INTERNATIONAAL UITBREIDEN DE JUISTE KEUZE?

Voordat u zelfs maar de intentie aan uw personeel bekendmaakt, moet u eerst eerlijk tegenover uzelf zijn: is internationaal uitbreiden echt de juiste stap?
Met andere woorden, is de beslissing om de wereldwijde markt op te gaan gebaseerd op een vraag waaraan u kunt voldoen? Of is de beslissing gebaseerd op een verlangen om groter te worden? Is het een weloverwogen stap in de ontwikkeling van uw bedrijf? Of is het een gok? Kunt u profiteren van het verkopen van producten op de wereldwijde markt of heeft u alleen lokale klanten nodig?
Deze vorm van reflectie is essentieel. Internationaal uitbreiden terwijl uw bedrijf dat niet nodig heeft of waar het niet op voorbereid is, kan namelijk de ondergang betekenen.
Als u echter zeker weet dat het uw bedrijf ten goede komt en u het geld en het nodige personeel ervoor hebt (of kan inhuren), dan is er geen reden om het niet te doen. Wanneer u nog geen duidelijke antwoorden op deze vragen kunt geven, dan kunt u het beste eerst onderzoek en tests doen om daarachter te komen.
 

ONDERZOEK UW POTENTIËLE NIEUWE MARKT

Voordat u uw producten op de internationale markt aan gaat bieden, moet u uiteraard eerst weten welke markt(en) u wilt bedienen. Als u dit nog niet exact weet, dan is het de moeite waard om alle landen door te nemen waar u de producten succesvol kunt verkopen.
Gaat u een nieuw soort zonnebrandcrème verkopen? Streep dan Finland door, maar houd Brazilië en Spanje wel in gedachten. Wilt u geavanceerde kampeerspullen verkopen? Dan kunt u zich het beste richten op landen die bekendstaan om hun mooie natuur en actieve buitenleven. Producten als hygiënische benodigdheden, kleding en andere essentiële producten kunt u in principe overal verkopen als uw budget dat toelaat.
Vervolgens moet u onderzoeken hoe uw concurrentie op de markt eruit ziet. Is er al een lokaal merk dat voldoet aan de behoefte waar u zich op richt? Is er ruimte voor uw product in de maatschappij en cultuur van het betreffende land? Heeft iemand in het verleden al eens geprobeerd iets soortgelijks in dat land te verkopen?
Naast de antwoorden op deze vragen, is het handig om een gedetailleerd overzicht te maken van de handelswetten van uw potentiële nieuwe markt. Is het mogelijk om een fabriek in het betreffende land te bouwen, in plaats van dat u de producten uit Nederland verstuurt? Is er sprake van belastingen op internationale goederen die op u van toepassing zijn? Welke procedures moet u doorlopen voordat het wettelijk is toegestaan om de producten in het desbetreffende land te verkopen?
Dit zijn veel vragen, maar de antwoorden zijn nog maar het begin van wat u allemaal moet weten. U heeft tenslotte te maken met een nieuw land en met een hele nieuwe reeks internationale handelswetten. Er is een reden waarom het bij internationaal uitbreiden soms jaren duurt voordat een bedrijf zijn producten op de wereldwijde markt kan verkopen.
 

BEPAAL WELKE PRODUCTEN U AAN WILT BIEDEN

Voortbordurend op de gedachtegang van hierboven, is het ook handig te bepalen welke producten u aan uw nieuwe klanten kunt of wilt aanbieden.
Om deze vraag te kunnen beantwoorden, moet u tegelijkertijd een andere kwestie uitzoeken die we later nog zullen bespreken: de verzendkosten. Verzendt u volledig geassembleerde producten naar winkels of alleen de onderdelen naar een fabriek die u ergens anders hebt staan? Heeft u nieuw verpakkings- en verzendmateriaal nodig om de producten naar het buitenland te verzenden? Om uw producten voor een redelijke prijs aan te kunnen bieden, moet u ook rekening houden met handelskosten en de belastingen die uw nieuwe klanten mogelijk moeten betalen.
Bij het bepalen van de prijzen van uw producten, kunt u vaststellen of het al dan niet haalbaar is om ze op de nieuwe markt te verkopen.
Als u erachter komt dat er producten ontbreken in uw inventaris, dan kunt u ook overwegen om nieuwe te ontwikkelen, exclusief voor (en afgestemd op) de nieuwe markt! Afgezien van een groter assortiment, zorgt dit ervoor dat mensen zich meer bij u op hun gemak voelen. Tenminste, als u dit op de juiste manier doet.
Als nieuwe klanten een onbekend merk tegenkomen, dan zorgen producten met bekende vormen, componenten of namen er namelijk voor dat ze vanaf het begin meer vertrouwen in u hebben. Bovendien kunt u geld besparen en producten van een hogere kwaliteit aanbieden wanneer u ze laat maken met lokaal geproduceerde materialen in een lokale fabriek. Op deze wijze hoeft u immers geen producten vanuit Nederland te versturen.
 


Yuqo quotesWees eerlijk: is internationaal uitbreiden echt de juiste stap voor uw bedrijf?


 

MAAK UW WEBSITE IN ORDE

Nu u goed heeft nagedacht over de producten die u aan wilt bieden, is het tijd om uw website voor te bereiden op de internationale uitbreiding. Dit behelst verschillende aanpassingen en verbeteringen. Denk bijvoorbeeld aan het vertalen van teksten, het creëren van nieuwe blog-content en uitzoeken hoe betalingen het beste kunnen worden verwerkt.
 

HOUD REKENING MET TAALVERSCHILLEN

Als een bedrijf uitbreidt van Amerika naar Canada of het Verenigd Koninkrijk, dan vergt vertaalwerk niet veel moeite. Als u echter vanuit Nederland producten wilt verkopen in bijvoorbeeld Japan, dan wordt het tijd om vertalers in te huren. U wilt immers dat uw nieuwe klanten uw website begrijpen. Het is dus niet meer voldoende om vast te houden aan uw eigen moedertaal.
Houd er bovendien rekening mee dat bepaalde teksten fysiek langer of korter kunnen zijn als ze geschreven zijn in een andere taal. De leesrichting kan zelfs anders zijn dan die van uw eigen taal. Al met al is het slim om uw webdesigners een nieuwe versie van uw website te laten maken die geschikt is voor de vertaalde teksten. We raden u ook aan om een klein, zichtbaar menu op de homepagina van uw site te plaatsen waarmee bezoekers kunnen switchen tussen verschillende talen.
 

BLOG-CONTENT VOOR DE NIEUWE MARKT

Als u teksten laat vertalen, zorg er dan ook voor dat de blogs die al op uw website staan worden vertaald. U maakt waarschijnlijk tevens nieuwe content voor de nieuwe markt, maar een blog die al gevuld is met content is aantrekkelijker dan slechts een handjevol artikelen.
Wees er ook zeker van dat de content die u op de vertaalde blog zet, relevant is voor uw nieuwe markt. Het is bijvoorbeeld verspilde moeite om een artikel te vertalen dat gericht is op een product dat niet beschikbaar is op de nieuwe markt. Als alternatief kunt u een
soortgelijk blogartikel schrijven over een product dat deze klanten wel kunnen kopen.
Zorg er ten slotte voor dat u geen idiomen of lokale uitdrukkingen gebruikt in de blog-content die u laat vertalen. Deze gaan namelijk verloren bij de vertaling, waardoor de inhoud mogelijk niet meer klopt.
 

BETALINGEN VERWERKEN

Zodra iedereen uw website kan bezoeken, wilt u ook de betalingen kunnen verwerken wanneer uw klanten aankopen willen doen. Dit is vaak een logistieke uitdaging. Dat heeft vooral te maken met het samenspel met uw boekhouding, de overheid van het betreffende land en wellicht een betalingsprovider die internationale transacties verwerkt.

 

BEPAAL DE VERZENDKOSTEN

Wanneer u met het boekhoudteam om tafel zit, neem dan ook de tijd om de verzend- en administratiekosten te bepalen. Hierbij moet u tevens het transportbedrijf betrekken dat u op het oog hebt. Daarnaast moet u nadenken over hoe u uw fabriek gaat bemannen en deze mensen gaat betalen.
Omwille van transparantie en het soepel laten verlopen van transacties, moet u dit al hebben uitgezocht voordat u de online webshop officieel opent.
 

BEPAAL UW STRATEGIE OP SOCIALE MEDIA

Wanneer u er klaar voor bent om uw producten aan nieuwe klanten te verkopen, is het tijd om uw aanwezigheid op sociale media te verbeteren en mensen naar uw website te leiden!
Afhankelijk van het land waarin u de producten wilt verkopen, hoeft u misschien niet eens zoveel te doen om sociale media-accounts klaar te maken voor uw nieuwe publiek. Echter, ook als de cultuur vergelijkbaar is, moet u ervoor zorgen dat de berichten die u plaatst gerelateerd zijn aan het nieuwe land.
Als u echt grote obstakels moet overbruggen, dan raden we u aan om sociale media-experts in te huren die afkomstig zijn uit het desbetreffende land. Zij beheersen niet alleen de taal, maar hebben ook kennis van de cultuur en de gewoontes van het land. Dit kunnen ze gebruiken om goede informatieve en interessante content te maken voor uw doelgroep.
 

HET IMAGO VAN UW MERK BEHOUDEN EN OPTIMALISEREN

Wanneer u de nieuwe website samenstelt, producten uitkiest om te verkopen en de sociale mediastrategie verbetert, moet u ook nadenken over het imago van uw bedrijf. Behoud daarbij de basis, zodat mensen weten dat u van hetzelfde bedrijf bent, maar pas ook dingen aan, zodat uw merk goed aansluit op de nieuwe markt.
Het is belangrijk dat uw bedrijf opvalt, maar dit kan op een positieve en een negatieve manier. Als uw bedrijf bekendstaat als betrouwbaar en betrokken, dan is dat goed! Een overduidelijk onwetende en eigenwijze aanwezigheid kan echter leiden tot negatieve aandacht, wat weer leidt tot een negatief beeld van uw merk.
In het kort, is het verstandig om de kernidentiteit van uw bedrijf te behouden, maar ook duidelijk te maken dat u uw nieuwe klanten respecteert, begrijpt en waardeert.
 

VOORBEELDEN VAN SUCCESVOL INTERNATIONAAL UITBREIDEN

Voorbeelden van succesvol internationaal uitbreiden
Graag willen we ons artikel afsluiten met twee grote bedrijven die het internationaal gezien goed doen. Beide zijn in de kern geen e-commerce bedrijf, maar ze hebben wel een aantal belangrijke strategieën gebruikt die we zonet hebben besproken.
 

DUNKIN’ DONUTS PAST ZICH WERELDWIJD AAN

Om te beginnen, zijn er maar weinig bedrijven die beter zijn in het maken van producten voor nieuwe markten dan Dunkin’ Donuts. Zo verkopen ze in hun vestigingen in China donuts met gedroogd varkensvlees en zeewier. De winkels in India bieden daarentegen geglazuurde exemplaren met saffraan en pistachenoten aan en in de Japanse winkels liggen mochi-versies van plakrijst. Daarnaast hebben ze in hun vestigingen in de Verenigde Arabische Emiraten een variant met dadelsiroop!
Over het algemeen biedt Dunkin’ Donuts dus in elk land verschillende smaken aan. In de kern staan ze echter wereldwijd bekend als een eenvoudige donutwinkel voor de gewone werkende.
 

RED BULL BLIJFT TROUW AAN ZICHZELF, ONDANKS UITBREIDING

Over kernidentiteit gesproken, Red Bull is misschien wel grootmeester in het trouw blijven aan het eigen imago. De producten worden over de hele wereld verkocht, maar overal zien ze eruit als dat iconische zilveren blikje met het net zo iconische rode logo.
Middels het sponsoren van extreme sportevenementen en soortgelijke activiteiten over de hele wereld, zorgde deze continuïteit op alle markten voor herkenning bij mensen. Hier was vooral in Amerika sprake van, waar de meeste energiedrankjes verkrijgbaar waren in grote blikken met een schreeuwerig ontwerp. Red Bull hield echter vast aan een gemiddeld formaat en een eenvoudige, maar opvallende en consistente verpakking. Hiermee wisten ze zichzelf neer te zetten als een uniek merk, in plaats van als een gewone concurrent.
Deze toewijding aan hun imago, zoals sommige marketingexperts u ook kunnen vertellen, is de sleutel geweest tot hun wereldwijde succes.
 

DOE WAT GOED IS VOOR UW E-COMMERCE BEDRIJF

Doe wat goed is voor uw e-commerce bedrijf
Na het lezen van dit artikel heeft u misschien het idee dat u er helemaal klaar voor bent om uw bedrijf internationaal uit te breiden. Kennis is inderdaad macht, maar vergeet niet dat het u alleen verder helpt als de tijd en de omstandigheden goed zijn. Neem de tijd om erachter te komen of uw bedrijf geschikt is voor internationale markten. Ga bovendien zorgvuldig te werk als u veranderingen doorvoert.
Neem geen gok die uw bedrijf de kop kan kosten. Internationaal uitbreiden moet een beredeneerde, heilzame stap voorwaarts zijn voor u en voor uw medewerkers. Als u dit met vol vertrouwen kunt doen, dan komt u misschien wel verder dan u ooit had kunnen denken.