6 dingen om te overwegen voordat u uw website vertaalt

Steven Mike Voser
H
Het is de droom van elk bedrijf om een sterke globale aanwezigheid op te bouwen. In dit artikel bespreken we 6 zaken die u zou moeten overwegen voordat u zich voorbereidt op de internationale groei van uw online bedrijf.

Het ontwikkelen van een sterke globale aanwezigheid is een droom die uitkomt voor veel bedrijven en het vertalen van uw website is een belangrijke stap in het verwezenlijken van dit doel. Maar vergeet niet dat het doorbreken op een nieuwe markt veel werk kost en er veel dingen zijn waar u over na moet denken voordat u uw deuren opent en kunt beginnen met het verkopen van producten of diensten. Hieronder zijn zes punten die u in gedachten kunt houden voordat u uw website vertaalt en uw bedrijf lokaliseert voor unieke markten. Voor meer artikelen zoals deze, volg onze blog en neem contact met ons op om meer te weten te komen over vertalingen en lokalisatie.
 

1: WEET WAAR U AAN BEGINT

Er is geen andere manier om dit te zeggen: Het succesvol lokaliseren van uw bedrijf gebeurt niet in één dag. Het kost een hoop tijd, inspanning en middelen. Zorg ervoor dat u, voordat u uw producten of diensten lanceert in een nieuw deel van de wereld, alles in huis heeft om dit te verwezenlijken. Lokaliseren houdt in: het vertalen van content, testen van nieuwe reclamecampagnes, opzetten van originele content strategieën en veel meer. Daarnaast moet u er zeker van zijn dat u de mankracht heeft om al dit werk te kunnen doen. Als u de middelen op dit moment niet heeft, is dat oké. U kunt altijd in de toekomst nog uitbreiden als u zeker van uw zaak bent en een goed team om u heen heeft om die nieuwe ontwikkeling aan te kunnen.
 

2: WEET TEGEN WIE U PRAAT

Zodra u zeker van uw zaak bent en genoeg middelen hebt om uw bedrijf te lokaliseren, is het tijd om meer te weten te komen over uw publiek. Bij het succesvol vertalen van uw website en het lokaliseren van uw bedrijf draait het allemaal om het vergroten van uw kansen om te schitteren in een nieuwe markt. Om dit te verwezenlijken, is het van cruciaal belang dat u het publiek dat u probeert te bereiken, begrijpt. Houd in uw achterhoofd; klanten van de ene markt verschillen van klanten van de andere. En dat betekent dat u uw complete bedrijfsstrategie moet aanpassen aan de diverse wensen van uw potentiële nieuwe klanten. Dat uw klanten in Nederland goed reageren op een bepaald soort reclame, betekent niet dat klanten in Duitsland of Japan hetzelfde reageren. Om de verschillen te begrijpen tussen nieuwe en bestaande klanten, is het van groot belang dat u grondig onderzoek doet naar uw nieuwe doelgroep voordat u begint met het vertalen en lokaliseren.Er zijn talloze manieren om uw nieuwe markt te leren kennen. Helaas kunnen we die hier niet allemaal in detail uitleggen, maar hier zijn een paar goede ideeën om mee te beginnen:

  • Kijk naar uw grootste concurrenten; consumenten die vergelijkbare producten of diensten kopen van bestaande bedrijven zijn het soort mensen dat u wilt aantrekken.
  • Als u geen directe concurrenten heeft, kunt u kijken naar producten en diensten in uw nichemarkt en bestuderen hoe deze in de markt gezet worden. Dit genereert creatieve manieren om uw product te lanceren voor een nieuw publiek.
  • Overweeg grootschalige kwantitatieve onderzoeken te doen die de breedst mogelijke doorsnede van uw veronderstelde doelgroep omvatten. Dit helpt met het genereren van gegronde statistieken over uw publiek.

Zodra u zeker van uw zaak bent en genoeg middelen hebt om uw bedrijf te lokaliseren, is het tijd om meer te weten te komen over uw publiek.
 

3: HEROVERWEEG UW MERK

Dus, u heeft genoeg middelen en u heeft uw doelgroep goed leren kennen. Tijd om te lanceren, toch? Fout. Kom niet in de verleiding om te denken dat u meteen kunt beginnen op een nieuwe markt en dat uw producten/diensten vanzelf als warme broodjes over de toonbank gaan. Voordat u kunt beginnen met verkopen, is het belangrijk om terug te kijken op wat u zojuist heeft geleerd over uw nieuwe markt en publiek. Gebruik deze informatie om kritisch na te denken over hoe u wilt dat uw merk gezien wordt. U komt er misschien achter dat u, om van uw merk een succes te maken, een metamorfose moet doorvoeren. Bekijk de markt als een puzzel; uw merk is een stukje van die puzzel en u moet de beste manier vinden om het te laten passen.
Een klassiek voorbeeld betreft KitKat. De meeste klanten in Nederland en de VS denken bij KitKat aan niets meer dan een lekkere snack die ze bij de winkel kopen met wat kleingeld als ze zin hebben in een beetje suiker. In Japan, daarentegen, heeft Nestlé zijn iconische chocoladereep gelanceerd als een luxeproduct, speciaal gemaakt voor de unieke lekkernijen markt in dat land. Het merk heeft letterlijk zijn eigen iconische product opnieuw uitgevonden, door het te lanceren in een compleet nieuwe variatie van KitKat smaken die alleen verkrijgbaar zijn in Japan. Het betreft onder andere smaken van sojabonen, passievrucht, matcha thee, wasabi, blueberry cheesecake, chocolade-banaan en zoete aardappel. Nestlé lanceerde ook unieke KitKat concept winkels waar klanten hun KitKat repen kunnen bestellen in unieke vormen zoals croissants, broodjes, of trein kaartjes. Ook richtte het bedrijf een e-commerce winkel op waar klanten hun eigen KitKat kunnen ontwerpen, compleet met foto’s en berichtjes. Nestlé deed niet zomaar wat; in plaats daarvan, analyseerde de onderneming kritisch haar nieuwe doelgroep en zocht ze naar de beste manier om in die markt te kunnen concurreren. Deze herontdekking van een van de meest iconische producten was meteen een succes in Japan en trok zelfs toeristen uit andere landen aan. U kunt hier meer lezen over de KitKat lancering in Japan, evenals over andere case studies betreffende multinationals die lokalisatie gebruiken om hun successen te bereiken. Al deze onderzoeken geven het belang aan van het nemen van uw tijd om te reflecteren hoe uw bedrijf in een nieuwe markt past.
 

4: LEER DE CULTUUR KENNEN

Cultuur is een fascinerend aspect van de maatschappij. Denk alleen al aan het spannende gevoel dat u krijgt als u een vliegtuig uitstapt en uzelf in een compleet ander deel van de wereld bevindt. Het begrijpen en het waarderen van een andere cultuur is belangrijk tijdens het reizen, maar ook voor het doen van zaken. U kunt niet verwachten dat u succesvol uw merk lanceert in een nieuw gedeelte van de wereld zonder zorgvuldig met de cultuur van de nieuwe markt om te gaan. Dit heeft veel te maken met het punt hierboven, maar gaat een beetje verder. In plaats van het focussen op hoe uw merk in een nieuwe markt past, is het handig om te weten wat de unieke culturele gebruiken zijn in dit deel van de wereld. U wilt er vervolgens zeker van zijn dat uw merk daarbij past. Elk merk moet respectvol omgaan met culturele gewoonten. Het al in een vroeg stadium rekening houden met deze gewoonten bij het vinden van creatieve manieren om daarmee om te gaan, scheelt u veel werk in de toekomst. Het is zelfs zo dat, als u niet de tijd neemt om dit te doen, u er misschien achterkomt dat bepaalde aspecten van uw merk of reclames in conflict zijn met de lokale normen. In dat geval kunt u meteen uw spullen pakken.
U kunt niet verwachten dat u succesvol uw merk lanceert in een nieuw gedeelte van de wereld zonder zorgvuldig met de cultuur van de nieuwe markt om te gaan. 
 

5: STEL DE BESTE MARKETING STRATEGIEËN OP VOOR UW MERK

Nu u iets bekender bent met uw nieuwe publiek en de cultuur, is het tijd om te beginnen met het opbouwen van uw reputatie. Om dat te doen, moeten we adverteren. Als uw online bedrijf genoeg groei doormaakt om uit te breiden naar nieuwe markten, is de kans groot dat u adverteren, branding en online marketing concepten onder de knie heeft. Denk hierbij aan sociale media, content met kwaliteit, SEO, enzovoort. U kunt echter, alleen omdat uw content strategie veel verkeer aantrekt in uw huidige markt, niet aannemen dat dezelfde strategie ergens anders net zo succesvol is. Houd in uw achterhoofd; lokaliseren gaat over het opbouwen van een “lokaal” imago van uw bedrijf. Dat bewerkstelligt u niet door simpelweg huidige processen en strategieën te kopiëren naar een andere markt. Klanten in Duitsland hebben andere wensen, gewoontes en verwachtingen dan consumenten in ons land. Uiteindelijk is dat de reden waarom u veel tijd moet spenderen aan het onderzoek doen naar uw nieuwe klanten. Gebruik de informatie die u heeft over uw nieuwe markt om de beste manier te vinden voor het bereiken van uw doelgroep en zorg ervoor dat uw boodschap goed overkomt. Nogmaals, er zijn talloze manieren om de beste marketingtechnieken voor uw bedrijf te vinden. We treden niet te veel in detail, maar hier zijn wat belangrijke strategieën die elk online bedrijf zou moeten overwegen:

  • SEO: Search Engine Optimization is de sleutel tot het online gemakkelijk te vinden zijn van uw bedrijf. Zorg ervoor dat u begrijpt hoe de fijne kneepjes van uw nieuwe markt deze praktijken beïnvloeden. Herzie uw bestaande strategieën om voorbereid te zijn op veranderingen.
  • Socials: sociale media zijn heel groot en de kans bestaat dat u zich bewust bent van de waarde ervan. Nogmaals, zorg ervoor dat u begrijpt hoe uw nieuwe publiek sociale media gebruikt om meer te weten te komen over de merken waarvan ze houden. Gebruik deze informatie om nieuwe, aangepaste sociale strategieën op te zetten.
  • Content: content is koning op het internet. Als u uitbreidt naar nieuwe markten, zorg er dan voor dat u begrijpt van wat voor soort content uw nieuwe klanten houden en hoe u dit in uw voordeel kunt gebruiken.

 

6: KEN DE TAAL

En als laatste, als u van plan bent deuren te openen naar nieuwe markten, is het verstandig dat u de taal kent. En als we zeggen “de taal kennen”, bedoelen we: “ECHT kennen”. Om uw bedrijf goed te lokaliseren, wilt u er zeker van zijn dat al uw content (van uw website en productbeschrijvingen tot blog artikelen) is vertaald naar de moedertaal van de klant. Om dit goed te doen, zorgt u ervoor dat u met echte, menselijke vertalers en lokalisatie experts werkt. Geloof ons, met Google Translate gaat u het niet redden. Menselijke vertalers zijn experts in hun veld en weten precies hoe ze taal moeten inzetten om uw boodschap te laten overkomen zoals u het zou willen. Bij Yuqo, zijn we trots op het feit dat we de beste vertalers en schrijvers samenbrengen om u te helpen met het effectief lokaliseren van uw bedrijf in welke markt dan ook. Wilt u meer weten over hoe we u kunnen helpen met het doorbreken in nieuwe territoria en hoe u een globale aanwezigheid opbouwt waar u altijd al van gedroomd heeft? Neem dan vandaag nog contact met ons op.