5 inspirerende TED talks over design

Olha Bespalova
Olha Bespalova
T
TED talks zijn zowel leerzaam als inspirerend. U hoeft geen marktexpert te zijn om ze interessant te vinden, maar ze kunnen experts zeker inspireren. Eerder hebben we het gehad over 5 fantastische TED talks over taal, ditmaal zijn de designers aan de beurt. In dit artikel delen we 5 indrukwekkende lezingen over design met u.
Reading Time: 5 minutes

Alle creatieve mensen, dus ook designers, hebben van tijd tot tijd een beetje extra inspiratie nodig. Het is zelfs essentieel voor onze productiviteit, creativiteit en groei. Gelukkig leven we in een tijd waarin het niet moeilijk is om inspiratie op te doen. In februari 1984 zijn een paar innovators begonnen met TED, een conferentie onder het motto: “ideas worth spreading”. Het wordt sinds 1990 jaarlijks gehouden. En vandaag de dag is TED waarschijnlijk het meest invloedrijke en inspirerende evenement in zijn soort. De lezingen worden wereldwijd georganiseerd en naar meer dan 100 talen vertaald. Wellicht heeft u de fantastische voorbeelden van TED talks over taal in een eerder artikel al gezien. We willen het nu graag nog eens over TED hebben, waarbij we ons richten op talks over design.

 

1: HOW GIANT WEBSITES DESIGN FOR YOU (AND A BILLION OTHERS, TOO) DOOR MARGARET GOULD STEWART

Margaret Gould Stewart is directeur Product Design bij Facebook. Ze weet dus wel het een en ander over ontwerpen voor een groot publiek. In deze TED talk gaat ze hier dieper op in. Stewart stelt dat er meerdere redenen zijn aan te voeren waarom design op zo’n enorme schaal geen makkelijke taak is. Maar de grootste uitdaging voor designers is om twee karakteristieken te behouden. En dat zijn brutaliteit en nederigheid.

Het eerste is nodig om te geloven dat de hele wereld behoefte heeft aan uw product. Nederigheid is echter ook vereist, omdat het niet om u of uw portfolio draait. Het gaat om de mensen waar het design voor bedoeld is. Bedenk hoe uw werk ertoe zou kunnen leiden dat hun leven verbetert. Ze bespreekt verbazingwekkende voorbeelden van de manier waarop de designers van Facebook verandering en innovatie benaderen. Bovendien heeft ze belangrijke tips voor design voor de grote massa. Die delen we hier echter niet allemaal. Bekijk de video zelf om ze te weten te komen!

 

 

 

2: HOW BEAUTY FEELS DOOR RICHARD SEYMOUR

Designers zijn erop gespitst ontwerpen te creëren die een blijvende indruk achterlaten en mensen op een manier raken zoals ze bedoeld zijn. Maar kan dat eigenlijk wel? Dat is wat Richard Seymour zich afvraagt in zijn TED talk. Hij is ervan overtuigd dat mensen in staat zijn schoonheid te voelen. Ook stelt hij dat dit gevoel voor iedereen anders is. Het wordt bepaald door persoonlijke voorkeuren en ervaringen uit het verleden. Wanneer mensen bijvoorbeeld een tekening zien van een bloem, raken ze niet altijd geëmotioneerd.

 

In deze TED talk gaat ze hier dieper op in.

 

Wordt hen echter verteld dat het de laatste tekening is van een klein meisje genaamd Heidi, die is overleden aan botkanker? Dan maakt dat emoties en sterke gevoelens los.  Seymour legt uit dat een beetje extra info bij een afbeelding bepaalde emotionele reacties zou kunnen veroorzaken. Toch is dat niet altijd aannemelijk. Meestal gaan mensen op hun eerste indruk af en wat ze op dat moment voelen. Het is dan ook belangrijk inzicht te hebben in hoe ze op bepaalde prikkelingen reageren als u producten voor hen ontwerpt.

 

 

 

3: THE FIRST SECRET OF DESIGN IS… NOTICING DOOR TONY FADELL

Tony Fadell is de conceptontwikkelaar en designer van de iPod. Na jaren werkzaam geweest te zijn als designer van opvallende producten heeft hij gemerkt dat, hoewel mensen in het begin moeite hebben met grote innovaties, ze er snel aan wennen. In zijn TED talk gebruikt Fadell autorijden als voorbeeld. Veel mensen die autorijlessen nemen, voelen zich overdonderd als ze voor het eerst achter het stuur kruipen. Ze zijn vaak niet in staat te praten of naar muziek te luisteren, want dat leidt hen te veel af van de verkeersborden, het verkeer, enzovoort.

Na verloop van tijd wordt het autorijden echter een automatisme. Mensen raken eraan gewend een gesprek aan te knopen of een muziekje te beluisteren; het besturen van de auto is een gewoonte geworden. Hoewel dit goed is voor ons dagelijks functioneren, kan het vervelende (of verschrikkelijke) gevolgen hebben wat betreft productdesign. Raken we aan iets gewend? Dan nemen we dat voor lief en denken we niet meer na over hoe we het kunnen verbeteren of hoe we de specifieke problemen die het veroorzaakt, kunnen oplossen. Hoe hier verandering in te brengen? Fadell geeft over dit onderwerp waardevolle adviezen. Bekijk dus snel zijn presentatie om meer te weten te komen.

 

 

 

4: 3 WAYS GOOD DESIGN MAKES YOU HAPPY DOOR DON NORMAN

Als u geïnteresseerd bent in productdesign heeft u ongetwijfeld het boek “The Design of Everyday Things” van Don Norman verslonden. Het is vlot geschreven en er staan waardevolle adviezen in voor designers die dingen ontwerpen die ons leven beter moeten maken.

 

In zijn TED talk gebruikt Fadell autorijden als voorbeeld.

 

In deze TED talk heeft Norman het vooral over de emoties die een design oproepen. Hij gelooft dat er drie niveaus van verwerking zijn. Om te beginnen, is er het instinctieve niveau. Dit zijn de emoties die we voelen omdat ze in onze hersenen ingebouwd zijn. We houden van felle kleuren aangezien we biologisch aangepast zijn om die zo te ervaren. We voelen ons ook aangetrokken tot symmetrische gezichten (tot op zekere hoogte). Verder hebben we een hekel aan te warme of te koude weersomstandigheden, enzovoort.  Het tweede niveau betreft ons gedrag. We vinden het prettig controle uit te oefenen; we houden van zaken waar we bekend mee zijn en die we makkelijk kunnen begrijpen. Een design dat veel gebruiksgemak kent, valt beslist onder gedrag.

Het derde niveau heeft betrekking op reflectie, wat in ons bewustzijn gezeteld is. Reflectief design is aantrekkelijk voor iets in onszelf. Dat kan onze verbeelding of onze overtuiging zijn. Soms kopen we dure artikelen om aandacht te krijgen of te imponeren. Maar in andere gevallen schaffen we bijvoorbeeld iets aan omdat we milieubewust zijn. Het heeft vaak niet veel te maken met de functionaliteit van het product. Het is cruciaal om hier tijdens het designontwerp rekening mee te houden. Om ervoor te zorgen dat een design effectief is, moet u bepalen voor welk verwerkingsniveau ze bedoeld zijn.

 

 

 

5: DESIGNERS—THINK BIG! DOOR TIM BROWN

Wat is design nu precies? Producten ontwerpen die er goed uitzien? Ja. Producten ontwikkelen die beter verkopen? Absoluut. Producten maken met een verbeterd gebruiksgemak? Volmondig ja. Volgens sommige designers, zoals Tim Brown, is dat echter niet meer voldoende. In zijn TED talk zet Brown uiteen dat designdenken vandaag de dag misschien wel invloedrijker dan ooit tevoren is. Dit is het vermogen om tegenstrijdige ideeën en tegenstrijdige beperkingen te verkennen om zo nieuwe oplossingen te creëren. Wat betreft design houdt dat in dat aantrekkelijkheid, economische haalbaarheid en technische uitvoerbaarheid in balans gebracht moeten worden.

Nog belangrijker is dat designers tegenwoordig maximaal gebruik kunnen maken van de rekbaarheid binnen die balans. Dit resulteert in krachtige, langdurige oplossingen. Dat kan echter alleen bereikt worden als designers zich niet meer constant met de kleine details bezighouden. Ze moeten groter denken. Groot denken is het toepassen van designdenken op huidige problemen, zoals klimaatopwarming, de beschikbaarheid van schoon drinkwater en toegang tot de gezondheidszorg. Het allerbelangrijkste daarbij is dat meer designers zo gaan denken en op grotere schaal gaan werken.

 

 

 

EEN MAATSCHAPPIJ DOOR DESIGN ONTWORPEN

Deze TED talks zijn duidelijk anders dan doorsnee presentaties, maar desalniettemin net zo krachtig. U hoeft zelfs niet eens een designer te zijn om ze belangwekkend en bruikbaar te vinden. Wilt u inspiratie opdoen of meer te weten komen over design in het algemeen? Klik dan op play en laat u inspireren door deze fantastische sprekers. We kunnen beloven dat het een goede investering van uw tijd is!