Lorem ipsum: de favouriete dummy tekst van (bijna) iedereen

Steven Mike Voser
L
Lorem ipsum doet al lange tijd dienst als de standaard dummy tekst in de marketing, design en publicatie branche. Maar is het echt de beste opvultekst om te gebruiken bij designschetsen?

Als u werkzaam bent op het gebied van marketing, vormgeving of uitgeverij, dan is de kans groot dat u bekend bent met lorem ipsum. Deze Latijnse combinatie van letters is al lange tijd de standaard dummy tekst in de branche. Ze wordt voor van alles gebruikt; van websiteontwerpen tot gedrukte advertenties. Maar waar komt lorem ipsum eigenlijk vandaan en is het de beste opvultekst? Lees verder om daarachter te komen.
 

WAT IS LOREM IPSUM?

Lorem ipsum is de standaard dummy tekst die wordt gebruikt in de marketing- en uitgeverijbranche. Meestal wordt het gebruikt bij conceptontwerpen en lay-outs waarvoor de uiteindelijke content nog niet klaar is. Door lorem ipsum te gebruiken, kunnen vormgevers goedkeuring krijgen voor bepaalde ontwerpen en verder werken. Zo hoeven ze niet te wachten op de definitieve tekst als ze met de vormgeving willen beginnen. De meeste bronnen zijn het erover eens dat lorem ipsum al wordt gebruikt sinds de 16e eeuw. Inmiddels is het de standaard dummy tekst geworden in de branche.
 

HEEFT LOREM IPSUM EIGENLIJK EEN BETEKENIS?

Nee, lorem ipsum betekent eigenlijk helemaal niets. Maar de tekst waarvan het is afgeleid, heeft wel betekenis. Lorem ipsum is afgeleid van een combinatie van Cicero’s De finibus bonorum et malorum (van het hoogste goed en het hoogste kwaad) en het Platonisme van Antiochus van Ascalon. Maar de tekst is dermate door elkaar gehusseld dat het in literaire zin geen enkele betekenis meer heeft. Sommige mensen, zoals Jaspreet Singh Boparai, hebben geprobeerd om lorem ipsum te vertalen.
Boparai kwam met de volgende vertaling van de eerste paragraaf van lorem ipsum: “Vecht met jezelf, laten er zorgen zijn; laat hem houden van; laat hem jagen, verlangend naar zijn acquisitiendum. Want hij zal blijven, tenzij slechts door te weten, en ook van degenen die weerstand bieden. Nu heeft puur gesnurk wat stof verstoord. Hij geniet, om ervoor te zorgen dat iemand ook met een streng persoon, tenzij vanwege het leven. Dat een douanier iemand mag zijn die niet is gevuld met vergif. Totdat je een vink kunt najagen, niet eens een klontje. Maar als een tank; een werkwoord, gist; of anders zullen ze het niet inschrijven.”
Nee, lorem ipsum betekent eigenlijk helemaal niets.
 

WAAROM ZOU U LOREM IPSUM GEBRUIKEN?

Als uw werkzaam bent in de marketing of vormgeving, dan komt u lorem ipsum waarschijnlijk met enige regelmaat tegen. Het is absoluut de “standaard van de branche” geworden als dummy tekst. Niet alleen in de marketing- en vormgeving, maar ook in andere bedrijfstakken. En het is niet zo moeilijk om te achterhalen waarom dat is: Lorem ipsum is een geweldige replica van echte tekst. Met de standaard woordlengte en regelmatige interpunctie (zoals komma’s en punten) lijkt het erg op een reguliere, geschreven tekst. Daarmee geeft het goed weer hoe een uiteindelijk ontwerp en geschreven stuk eruitziet. Meer dan als er gekozen wordt voor een willekeurige hussel van letters. Maar er zijn er ook die het gebruik van lorem ipsum bekritiseren. In een recent artikel op Marvelapp stelt Lead UX designer en visueel kunstenaar Chaymae Lougmani dat lorem ipsum “een manier is om besluiten over de content uit te stellen.”
 

IS LOREM IPSUM OP ZIJN RETOUR?

In haar artikel zegt Lougmani dat het gebruik van lorem ipsum extreme beperkingen legt op het werk van de vormgever. “Het testen met Lorem Ipsum is als verdwaald raken op de oceaan zonder een kaart. Je vindt de juiste route nooit”, schrijft ze. “Het is moeilijk om van mensen feedback te krijgen over iets wat ze niet kennen. Ook is het lastig om iets te ontwerpen bij iets wat je niet kent.” En daarmee heeft ze absoluut een punt. De meeste marketing, publishing en design experts zijn het er vast mee eens dat vormgeving en tekst hand in hand gaan. Het ontwerp en de content moeten immers met elkaar in overeenstemming zijn. Ze moeten elkaar versterken om het merk en de product/dienst te verkopen en de doelgroep te bereiken. Vormgevers die gebruikmaken van lorem ipsum hebben ook veel vrijheid om naar eigen inzicht tekst weg te knippen. Zo zorgen ze ervoor dat hun ontwerp er beter uitziet en precies past.
Helaas is dat een luxe die de meeste ontwerpers niet meer hebben op het moment dat ze de tekst aangeleverd krijgen. Vaak moeten vormgevers hun ontwerp aanpassen op basis van de aangeleverde tekst. Teksten worden niet vaak aangepast aan hun ontwerp. Tot slot zegt Lougmani dat het werken met lorem ipsum ook een beperking geeft aan de feedback die een ontwerper krijgt op een project. Als een klant namelijk een ontwerp krijgt met lorem ipsum tekst, dan weet u zeker dat hij alleen maar feedback geeft op de visuele vormgeving. Dat is immers het enige waarop de klant commentaar kan geven, omdat hij de tekst nog niet heeft gezien.
Als een klant namelijk een ontwerp krijgt met lorem ipsum tekst, dan weet u zeker dat hij alleen maar feedback geeft op de visuele vormgeving.
 

MOET U LOREM IPSUM GEBRUIKEN IN UW ONTWERPEN?

Of u nu wel of niet een fan bent van lorem ipsum, u komt het waarschijnlijk met enige regelmaat tegen. Het is tenslotte de standaard van de branche en de kans is niet erg groot dat dat zomaar verandert. Gebruikt u het liever niet? Dan kunt u overwegen om er eerst voor te zorgen dat uw tekstopzet of conceptversie klaar is voordat u het ontwerpteam erbij betrekt. U kunt die opzet dan gebruiken als de dummy tekst totdat uw tekstschrijvers met iets beters komen. Zorg er vervolgens voor dat uw tekstschrijvers en vormgevers regelmatig met elkaar communiceren. Op die manier houden ze hetzelfde voor ogen qua inhoud en vormgeving.