Als je denkt aan een aantal van ’s werelds beroemdste merken, komt er waarschijnlijk een bepaalde kleur in je op. Dit lijkt in eerste instantie wellicht een verwaarloosbaar detail, maar niets is minder waar. Kleur is een van de belangrijkste tools in branding en marketing. Wanneer je dit niet serieus neemt, gooi je je eigen ruiten in!
In dit artikel bekijken we hoe en waarom je kleur in al je branding moet gebruiken om een effectieve en consistente communicatie te garanderen.
Waarom is kleur belangrijk in branding?
Je zult versteld staan hoe cruciaal kleurkeuze is als het op branding aankomt. Onderzoek toont aan dat tot 90% van de acute associaties over producten voortkomt uit de kleurkeuze. Dit geeft maar weer eens aan hoe enorm belangrijk het is.
Onze hersenen zijn geprogrammeerd om bepaalde kleuren met bepaalde gevoelens te associëren. Dit gegeven kun je toepassen op je merkethos om de mensen te bereiken die je wilt bereiken.
Kleur blijft vaak onopgemerkt, tenminste op een bewustzijnsniveau. Ondanks dat is het een van de meest effectieve communicatiemiddelen die we hebben, vooral in een verzadigde markt. Neem bijvoorbeeld Coca-Cola, je denkt meteen aan de kleur rood. Overweeg dit dus zo goed mogelijk, voordat je een keuze maakt.
Kleur heeft een aanzienlijke invloed op de perceptie van de consument en de positionering van je merk. Merken gebruiken kleurenpsychologie in hun voordeel en stemmen hun kleurkeuzes af op de emoties die ze bij hun doelgroep willen oproepen.
Wat zijn veelvoorkomende kleurkeuzes in branding?
Iedere kleur roept weer een ander bepaald soort emoties en reacties op bij mensen. Dit is een gevolg van zowel evolutie als sociale conditionering. Daarnaast zijn er veel culturele verschillen als het gaat om wat mensen met bepaalde kleuren associëren. Hieronder zetten we op een rijtje wat mensen in het Westen over het algemeen associëren met enkele van de meest gebruikte kleuren in branding.
- Rood: Opwinding, passie en urgentie. Deze kleur wordt vaak gebruikt door voedingsmiddelen- en drankenbedrijven, zoals Coca-Cola, om een gevoel van energie en impulsaankopen te stimuleren.
- Blauw: Vertrouwen, veiligheid en betrouwbaarheid. Populaire kleuren in de technologie- en financiële sector. Merken zoals Facebook en Visa gebruiken blauw om een gevoel van rust en betrouwbaarheid rond hun merken te creëren.
- Groen: Natuur en gezondheid. Wordt vaak gebruikt door gezondheidsindustrieën, milieuvriendelijke bedrijven en merken die graag duurzaamheid willen uitstralen.
- Geel: Optimisme. Bedrijven zoals McDonald’s gebruiken geel om warmte en een positief gevoel op te roepen, waardoor ze uitnodigend en vriendelijk overkomen.
- Zwart: Topklasse, elite en luxe. Wanneer je merk een exclusief en duur imago heeft, is zwart een goede kleur voor je branding. High-end merken zoals Chanel en Nike gebruiken zwart voor een strakke en VIP uitstraling.
- Paars: Creativiteit, wijsheid en royalty. Paars is al millennialang een koninklijke kleur. Tegenwoordig gebruiken merken in de beauty- en luxesector paars vaak om premium kwaliteit te benadrukken.
De kleur die je kiest kan veel zeggen over de persoonlijkheid van je merk; of het nu speels of professioneel, modern of juist traditioneel is.
Elke kleur brengt specifieke emoties over. Merken kiezen hun kleuren strategisch om hun boodschap over te brengen, of het nu gaat om betrouwbaarheid, positiviteit of luxe.
Waar moet je rekening mee houden bij de keuze van je kleur in branding?
Denk zorgvuldig na over de kleuren die je in je branding gebruikt. Deze moeten passen bij de boodschap die je wilt overbrengen, je doelgroep en de manier waarop je doelgroep je producten waarschijnlijk zal kopen. Ontdek hier waar je op moet letten.
Branche
Onderzoek wat de normen zijn binnen je branche. Je hoeft je er niet per se aan te houden, maar het is handig om te weten wat ze zijn. Op die manier kun je weloverwogen beslissingen nemen, zelfs als dat betekent dat je ervan afwijkt. Financiële dienstverleners kiezen bijvoorbeeld vaak voor blauw of grijs om betrouwbaarheid en professionaliteit uit te stralen. De voedingsindustrie neigt vaak naar rode en gele tinten, omdat aankopen in deze branche vaker impulsief zijn.
Doelgroep
Wie probeer je aan te spreken? Wat is je doelgroep? Prima als je professionaliteit wilt uitstralen, maar wat als je je doelgroep juist afschrikt met suffe, inspiratieloze branding? Het kan zomaar zijn dat je doelgroep behoefte heeft aan iets vrolijkers.
Stem de kleur af op zowel je product/dienst als je doelgroep. Vraag jezelf af op welk punt beide werelden samenkomen.
Culturele verschillen
Kleuren kunnen per cultuur verschillende betekenissen hebben. Zo staat wit in westerse culturen voor puurheid, terwijl het in sommige oosterse culturen rouw symboliseert. Wanneer je je internationale bereik wilt vergroten, moet je je bewust zijn van deze verschillen en je marketing hierop afstemmen. Een verkeerde kleurkeuze kan de kans op een succesvolle doorbraak in een buitenlandse markt enorm beïnvloeden, dus doe jezelf een lol en investeer in grondig marktonderzoek.
Merkidentiteit
Wie ben je en wat wil je communiceren? Kies je kleuren op basis van hun directe impact op een aankoopbeslissing. Misschien nog wel belangrijker is hoe de kleur je merk weerspiegelt. Hoe zie je jezelf? En hoe wil je dat consumenten over je denken?
Als je bijvoorbeeld duurzaamheid als je Unique Selling Point (USP) nastreeft, is een dominante groene kleur een prima optie. Maar als je topklasse en luxe hoog in het vaandel hebt staan, past zwart waarschijnlijk beter bij je. Vergelijk het met het moment dat je ’s ochtends voor de spiegel staat en je kleding uitkiest. Hoe wil je je uiten, wat wil je communiceren en hoe wil je dat anderen je zien?
Productgebruik
De aard van je product of dienst is ook van belang bij de kleurkeuze. Een merk dat kinderspeelgoed verkoopt, kiest misschien voor speelse, felle kleuren, terwijl een advocatenkantoor misschien kiest voor ingetogen tinten. Kleuren communiceren ook iets over de aard van een product, hoe het gebruikt moet worden en voor wie het bedoeld is.
Een adequate kleur voor in je branding moet rekening houden met industrienormen, je doelgroep, culturele verschillen en hoe de kleuren bij de identiteit en producten van je merk aansluiten.
Hoe kun je kleur gebruiken om contact te maken met klanten?
Je weet nu waar je rekening mee moeten bij de correcte kleurkeuze. Laten we eens kijken hoe je kleuren daadwerkelijk kunt gebruiken om effectief contact te maken met de juiste doelgroep.
1. Noteer alle belangrijke overwegingen
Voordat je überhaupt over kleuren na gaat denken, moet je jezelf eerst een paar basisvragen stellen. Wat is de missie van je merk? Hoe wil je dat klanten zich voelen? Wat is je doelgroep en wat zijn hun behoeften? Welke kleuren gebruiken je concurrenten?
Het beantwoorden van deze vragen helpt je jezelf, je branche en je doelgroep beter te begrijpen. Met helder geformuleerde antwoorden op deze vragen kun je een beter onderbouwde beslissing nemen.
2. Bepaal het kleurenpalet
Beperk het aantal kleuren in de visuele weergave van je merk om samenhang te garanderen. Merken gebruiken doorgaans 1 tot 3 primaire kleuren, aangevuld met een paar accentkleuren. Dit houdt alles overzichtelijk en zorgt voor een bewuste communicatie. Wanneer het te druk wordt kan de boodschap verloren gaan. Een eenvoudigere, overtuigende branding valt altijd meer op. Denk aan de gele M van McDonald’s of een simpel blikje Coca-Cola, ze zijn eenvoudig en direct herkenbaar.
3. Kies een kleurenschema
Het kleurenschema van je merk moet aansluiten bij je boodschap. Veelgebruikte kleurenschema’s zijn:
- Monochroom: Verschillende tinten van één kleur. Dit wordt vaak gebruikt voor minimalistische, strakke merken.
- Analoog: Kleuren die naast elkaar liggen op de kleurencirkel, wat zorgt voor een harmonieuze uitstraling.
- Complementair: Kleuren die tegenover elkaar liggen op de kleurencirkel, wat zorgt voor een energiek contrast.
4. Gebruik een vectorafbeelding voor je logo
Produceer je logo en andere merkelementen als vectorafbeeldingen. Dit zorgt ervoor dat alles hetzelfde blijft op verschillende media en platforms. Dit maakt schalen eenvoudiger, omdat alles al op zijn plek staat. Bovendien maakt het je merk flexibeler. Je zult al gauw ervaren hoe ontzettend handig dit is.
4. Gebruik een vectorafbeelding voor je logo
Maak je logo en andere merkelementen als vectorafbeeldingen om ervoor te zorgen dat alles hetzelfde blijft op verschillende media en platforms. Dit maakt schalen eenvoudiger, omdat alles al op zijn plek staat, en het maakt je merk ook flexibeler. Na verloop van tijd zul je ontdekken hoe nuttig dit kan zijn.
Bovendien zorgt het voor consistentie, wat essentieel is voor een succesvolle bedrijfsstrategie.
5. Wees consistent
Consistentie is om twee redenen zeer belangrijk. Ten eerste zorgt het ervoor dat je merk door de jaren heen consequent dezelfde boodschap uitdraagt. En ten tweede zorgt het ervoor dat mensen je merk direct herkennen. Met inconsistente branding laat je nooit een blijvende indruk achter en bouw je ook geen vaste en terugkerende klandizie op.
6. Evalueer en update
Plan af en toe een rustmoment en evalueer. Hoe pakken je huidige keuzes uit, is de maatschappij veranderd, ziet je branding er een beetje te gedateerd uit? Zelfs de meest gevestigde en bekende merken zullen van tijd tot tijd veranderingen doorvoeren. Soms zijn dit drastische ingrepen, die op termijn wel hun nut zullen bewijzen.
Bedrijven moeten hun kleurenschema’s zorgvuldig kiezen, consistentie behouden en hun merkkleuren regelmatig evalueren om ervoor te zorgen dat ze blijven aanslaan bij hun publiek.
Versterk je boodschap met de juiste kleuren
Effectief kleurgebruik is een van de eenvoudigste en krachtigste tools in je marketing-arsenaal. Hierbij geldt: een goed begin is het halve werk. Wanneer je het juiste palet kiest, is een groot deel van het werk al gedaan, voordat je überhaupt begint met het creëren van producten of communicatie. De juiste kleur is natuurlijk geen garantie voor een goedwerkend bedrijfsmodel, maar kan deze wel degelijk versterken. Zorg ervoor dat je dit niet over het hoofd ziet en investeer de nodige tijd in dit ogenschijnlijk eenvoudige aspect van branding.