Hoe u kleur gebruikt om uw boodschap te versterken

Steven Mike Voser
K
Kleur is zonder twijfel een belangrijke speler bij de keuze voor het vermarkten van uw merk. In dit artikel bespreken we hoe u kleur kunt gebruiken om de boodschap van uw bedrijf te versterken.

 
Het spreekt voor zich dat kleur een belangrijk aspect is van een ontwerp en dat het een grote rol speelt bij uw keuze voor het vermarkten van uw bedrijf, producten en diensten.
Maar wat als we u vertellen dat kleuren verschillende betekenissen hebben over de hele wereld? Lees door om meer informatie te krijgen over hoe u kleuren kunt gebruiken om een boodschap te versterken. Bekijk onze tips voor het aanpassen van uw kleurenpalet aan klanten over de hele wereld.
 

DE KRACHT VAN KLEUR

De “psychologie van kleur” is een populair onderwerp onder ontwerpers, marketeers en branding experts.
Google het en u vindt ontelbaar veel artikelen over theorieën waarin verschillende emotionele reacties worden beschreven die kleuren kunnen opwekken bij mensen. En hoe u deze informatie kunt gebruiken voor uw branding en promotie materiaal.
Sommige experts zeggen bijvoorbeeld dat oranje en geel warme kleuren zijn die gevoelens van optimisme en helderheid opwekken. Blauwtinten zouden kracht en betrouwbaarheid representeren.
Over hoezeer deze beweringen kloppen, bestaat veel discussie onder marketeers en branding experts; sommigen zijn voorstander van het idee dat kleur een krachtig effect heeft op onze emoties en ons gedrag.
Anderen spreken dat echter tegen en zeggen dat de kleurenpsychologie gebaseerd is op persoonlijke voorkeuren en ervaringen. En dat het daarom net zo “nauwkeurig” is als handlezen.
Aan welke kant u ook staat, dat kleur een behoorlijk krachtig aspect is van branding en reclame is moeilijk te ontkennen.
Kleur is een van de grootste wapens in ons design arsenaal.
Afgezien van het debat dat is ontstaan omtrent de emoties die kleuren zouden opwekken, weten we zeker dat kleur een van de grootste wapens in ons design arsenaal is.
Het is bijvoorbeeld duidelijk dat het strategisch gebruiken van kleuren kan helpen met het trekken van de aandacht van klanten naar bepaalde delen van een webpagina of een productverpakking.
Ook is het bekend dat een effen kleur of een wit vlak de boodschap van een quote of van een bepaalde tekst kan versterken.
Dus hoewel er een hoop gediscussieerd wordt over welke gevoelens kleuren ons geven, weten we dat ze ons in ieder geval iets laten voelen.
Laten we zeggen dat u een website ontwerpt om kinderspeelgoed te verkopen. De kans is groot dat u denkt aan een groot kleurrijk ontwerp met veel plaatjes en een gebruiksvriendelijke lay-out. Als u kijkt naar de Toys”R”Us website, ziet u dat dat precies is waar het bedrijf voor heeft gekozen.
Laten we nu zeggen dat u een website ontwerpt voor een luxe automerk. Zou u hetzelfde kleurenpalet en ontwerp gebruiken als voor de speelgoed website? Natuurlijk niet. Kijk naar de Mercedes Benz website en vergelijk.


Yuqo quotesWe weten dat kleuren een grote invloed hebben op de manier waarop we een product, dienst, of merk beschouwen en interpreteren. Vandaar komen we er niet onderuit dat kleur een belangrijk middel kan zijn om de boodschap die u wilt overbrengen te versterken.


 

HET VERTALEN VAN KLEUR OVER DE HELE WERELD

We weten nu dat kleuren een belangrijk aspect zijn bij het vermarkten van een merk.
Maar geloof het of niet, kleuren hebben niet bepaald dezelfde “betekenissen” in alle delen van de wereld.
Voor consumenten in de VS en West-Europa kan rood bijvoorbeeld worden omschreven als een kleur die emoties als passie, liefde en misschien zelfs gevaar of voorzichtigheid opwekt.
In sommige Aziatische culturen wordt rood echter soms geassocieerd met geluk, blijdschap en voorspoed. In andere delen van de wereld kan dezelfde kleur gevoelens van overgave en zelfs rouw opwekken.
Wit kan daarnaast omschreven worden als de representatie van puurheid, onschuld en elegantie in westerse culturen. In oosterse culturen wordt wit echter soms gebruikt voor ongeluk, ziekte, of zelfs de dood.
Kleuren hebben niet bepaald dezelfde "betekenissen" in alle delen van de wereld.
 

NADENKEN OVER KLEUR ALS U DE WERELD OVER GAAT

Nogmaals; de bovenstaande interpretaties zijn subjectief en mensen kunnen natuurlijk verschillend reageren op kleuren, afhankelijk van hun ervaringen en voorkeuren.
Maar het is belangrijk dat u zich realiseert dat kleur, hoewel het dubbelzinnig kan zijn op bepaalde manieren, een zeer krachtig aspect van een ontwerp is. De manier waarop we het interpreteren, hangt echter heel erg af van onze cultuur.
Dit is belangrijk om over na te denken als u wilt uitbreiden naar buitenlandse markten.
Als u uit wilt breiden buiten uw lokale markt en een internationale aanwezigheid op wilt bouwen, besteed dan voldoende aandacht aan de kleuren waarmee u uw merk, producten en diensten positioneert. En denk na over wat voor invloed dit kan hebben op uw wereldwijde succes.
Om meer te weten te komen over het complexe proces van het aanpassen van uw bedrijf aan buitenlandse markten, neemt u vandaag nog contact met ons op.
Yuqo bestaat uit een wereldwijd team van schrijvers en ontwerpers die gespecialiseerd zijn in het helpen van bedrijven als dat van u om uit te breiden naar het buitenland.