Hoe om te gaan met culturele verschillen in marketing

Alexandra Hicks
Alexandra Hicks
A
Als u uw bedrijf internationaal uitbreidt, denk dan niet alleen aan getallen en logistiek. In de wereld van nu ligt de nadruk op culturele diversiteit en diverse manieren om anderen te benaderen, waarderen en respecteren.
Reading Time: 3 minutes

Bijna iedereen is met elkaar verbonden via het internet en de media, waardoor het makkelijker dan ooit is om te leren over andere culturen. Dat is met name belangrijk als u met uw bedrijf wilt uitbreiden naar buitenlandse markten, maar ook als u lokaal actief bent. Waar moet u allemaal aan denken om een cultureel divers publiek te bereiken? U leest het hieronder.

 

CULTURELE VERSCHEIDENHEID DOET ERTOE, WAAR U OOK BENT

Besluit u alleen lokaal actief te zijn met uw bedrijf? Dan betekent dat niet dat diversiteit onbelangrijk is. De kans is groot dat u zoveel mogelijk klanten effectief wilt bereiken. Dit houdt in dat u open moet zijn en begrip moet hebben voor culturele verschillen. In zowel het Verenigd Koninkrijk als de Verenigde Staten is rond de 13% van de bevolking in het buitenland geboren. En dat is niet het enige. Zo blijkt dat zowel in het VK als de VS veel mensen thuis een vreemde taal spreken, respectievelijk 8% en 20%.

 

Dit houdt in dat u open moet zijn en begrip moet hebben voor culturele verschillen.

 

TAAL IS DE SLEUTEL

Uit een enquête van de Common Sense Advisory blijkt: “Als er voor de klantervaring meer content aanwezig is in de lokale taal, neemt de kans toe dat klanten iets kopen”. Dat betekent dat mensen eerder producten aanschaffen van iemand die hun moedertaal spreekt. Dit blijkt het geval te zijn voor elke willekeurige taal. Het geldt zelfs voor klanten die meerdere talen spreken. Maar het spreken van de taal is niet het enige aspect waar u aan moet denken als u met anderen communiceert. Het is ook belangrijk om u bewust te zijn van verschillen in toon, idiomen en spreektaal. Speel daarop in en pas uw taal en strategie erop aan.

 

WEES U BEWUST VAN CULTURELE VERSCHILLEN

Het lijkt misschien klein en onbelangrijk, maar het zijn nuances waardoor u zich echt kunt onderscheiden van de concurrentie. Dit kan u helpen om het vertrouwen van mogelijke klanten te winnen. In veel landen is het bijvoorbeeld niet nodig om fooi te geven in een restaurant. Maar stel dat u een zakelijk diner heeft in de VS. Daar vinden mensen u onbeleefd als u niet ten minste 10% fooi achterlaat voor de bediening. Ook andere zaken verschillen enorm per regio. In westerse culturen is het bijvoorbeeld heel gebruikelijk dat tieners opstaan tegen autoriteit. Dit is dan ook de basis van veel succesvolle marketing campagnes. In de meeste Aziatische culturen wordt echter van tieners verwacht dat ze meewerkend zijn. Als u buiten deze culturele kaders stapt, kan dat erg verwarrend zijn voor klanten. U kunt ze er zelfs mee beledigen.

 

 Als u buiten deze culturele kaders stapt, kan dat erg verwarrend zijn voor klanten. U kunt ze er zelfs mee beledigen.

 

LET OP DE MEDIA

In de meeste hedendaagse culturen zijn media een belangrijk onderdeel van het leven van de mens. Het is echter interessant dat verschillende media en wat ze uitdragen heel verschillend kan zijn per groep. Neem nu de Verenigde Staten; een land met diverse culturen. U kunt hier niet iedereen op dezelfde manier effectief bereiken. Latino’s reageren bijvoorbeeld het best op Spaanstalige radio en tv. Aziatische Amerikanen ontvangen hun informatie echter liever per krant. Het kan ook een behoorlijke uitdaging zijn om uit te vogelen welke onderwerpen precies acceptabel zijn. In de Verenigde Staten is de cosmetische industrie een multimiljardenindustrie en openlijk aanwezig. In India is het ook een grote branche, maar daar is het nogal verborgen en hoort u mensen er niet vaak over praten. Ook komt u er geen billboards tegen met reclame voor bijvoorbeeld borstimplantaten.

 

DIVERSITEIT IS ALLES

Zoals u ziet, is er veel aanpassing en begrip nodig om een divers publiek succesvol te bereiken. Een beetje kennis over verschillende culturen, kan al een wereld van verschil maken. Bent u reeds succesvol in het internationaliseren van uw bedrijf? Welke benadering werkt voor u het beste? We horen het graag! Stel dat u nog een succesvolle strategie moet bedenken om een cultureel diverse klantengroep te bereiken. Yuqo staat voor u klaar met een team van ervaren schrijvers, vertalers en editors. Wij creëren content die zorgvuldig is afgestemd op uw doelgroep.