Black Friday/Cyber Monday: Wel of niet meedoen met deze marketingtrends?

Steven Mike Voser
G
Geloof het of niet, Black Friday en Cyber Monday bieden geweldige kansen voor kleine bedrijven om hun omzet te verhogen. Wilt u weten hoe u de strijd aangaat met giganten als Amazon en Walmart? Lees meer over de befaamde winkeldagen. En bekijk onze tips voor het concurreren met grote bedrijven op de drukke shop dagen van dit najaar.

Black Friday en Cyber Monday zijn misschien wel de bekendste begrippen in de shop wereld. Er komen miljoenen shoppers op af en het genereert miljarden dollars in omzet. Maar hoe kan een klein bedrijf met gelimiteerde kracht en middelen opboksen tegen de grote spelers als Walmart, Target en Amazon en ook een “stukje van de taart” meepakken? In dit artikel laten we zien hoe een klein bedrijf alsnog kan concurreren met de retail giganten, komende Black Friday/Cyber Monday.
 

DE GESCHIEDENIS VAN BLACK FRIDAY EN CYBER MONDAY

De geschiedenis van Black Friday en Cyber Monday
Black Friday en Cyber Monday zijn marketingtermen die gebruikt worden om twee specifieke data in de jaarlijkse shopping kalender te omschrijven. Black Friday refereert aan de dag na Thanksgiving (de vierde donderdag in november) in de VS en markeert het onofficiële begin van het shopping seizoen voor de feestdagen. Cyber Monday, aan de andere kant, doelt op de eerste maandag na Thanksgiving Day. Zowel Black Friday als Cyber Monday zijn op de markt gekomen om klanten al vroeg te laten investeren in de aankopen voor de feestdagen. Beide dagen worden gekarakteriseerd door lange openingstijden, speciale aanbiedingen, verlaagde prijzen en weggeefacties. Cyber Monday aanbiedingen zijn alleen online beschikbaar, terwijl Black Friday aanbiedingen ook te krijgen zijn in fysieke winkels.
In 2016 werd op Cyber Monday een nieuw record bereikt met de verkoopcijfers; er werd in één dag $3,45 miljard uitgeven in de VS. De Black Friday online verkopen kwamen uit op $3,34 miljard. Black Friday wordt sinds de jaren ’50 in de VS gezien als het begin van de kerstinkopen. Vandaag de dag wordt het beschouwd als een van de drukste winkeldagen van het jaar, maar dat was niet altijd het geval. Het is zelfs zo dat Black Friday pas in 2003 werd bekroond als drukste winkeldag van het jaar. Het heeft die titel sindsdien elk jaar gehouden, met uitzondering van 2004.
In 2016 was Cyber Monday officieel de drukste dag voor het online winkelen in de VS. Terwijl Black Friday en Cyber Monday allebei hun oorsprong vinden in de VS, zijn er veel andere landen/regionen die ze ook hebben toegepast. Denk hierbij aan Australië, het Verenigd Koninkrijk, Canada, Brazilië, Chili, Argentinië, Duitsland, Nederland, Finland en Portugal. Beide dagen groeien internationaal, waarbij Black Friday een enorme groei doormaakte op de Europese markten, namelijk een groei van 124% tussen 2010 en 2014.
Hoewel sommige landen Black Friday of Cyber Monday niet “vieren”, hebben veel landen hun eigen soortgelijke dagen. In China is er bijvoorbeeld Guanggun Jie of “Singles Day”. Zoals de naam al doet vermoeden, is deze dag in het leven geroepen om China’s rijkste doelgroep tegemoet te komen; jonge singles. Singles Day is zelfs veel groter dan Black Friday en Cyber Monday samen. Zo kwam het uit op een totale omzet van $17,8 miljard in 2015. Singles Day begon als een obscure feestdag van de prestigieuze Nanjing Universiteit in 1993. Maar het breidde zich snel uit naar andere campussen over het hele land. En het is nu uitgegroeid tot de drukste winkeldag van het land.
 

DE GROOTSTE SPELERS

Black Friday & Cyber Monday: de grootste spelers
Black Friday, Cyber Monday en alle andere vergelijkbare shop dagen worden normaal gesproken gedomineerd door grote bedrijven met veel kracht en het vermogen om veel mensen op de been te krijgen. In de VS wordt Cyber Monday bijvoorbeeld gedomineerd door online retail giganten als Amazon en eBay. Amazon is zelfs een dominante speler op Cyber Monday op buitenlandse markten, zoals in het Verenigd Koninkrijk. Andere grote spelers op Black Friday en Cyber Monday zijn:

  • Google
  • Apple
  • Walmart
  • Toys R’ Us
  • Target
  • Sears
  • Best Buy
  • Kmart

 

ZOUDEN KLEINE BEDRIJVEN MOETEN MEEDOEN MET BLACK FRIDAY/CYBER MONDAY?

Zouden kleine bedrijven moeten meedoen met Black Friday/Cyber Monday?
Het opnemen tegen Amazon of Walmart op Black Friday of Cyber Monday klinkt best wel eng. Maar hoe verzadigd en concurrerend deze markten ook lijken, er is geen reden waarom uw kleine e-commerce bedrijf niet zou mee kunnen vechten om een stukje van de taart. Het is belangrijk dat u zich realiseert dat ongelofelijke aanbiedingen niet alleen horen bij grote winkelketens. Kleine bedrijven kunnen hun klanten net zo goed een goede deal geven en evenementen als Black Friday zijn een geweldige manier om dat te bewijzen. Hier zijn een paar van de belangrijkste redenen waarom uw bedrijf dit jaar mee zou moeten doen met Black Friday of Cyber Monday.

  • Mensen hebben zin om te shoppen: als er een dag is waar shoppers naar uitkijken, is het Black Friday. Dit betekent dat ze enthousiast zijn om geld uit te geven. Dit brengt u in de unieke positie om in te spelen op hun interesse.
  • De concurrentie is enorm: we hebben al duidelijk gemaakt dat de concurrentie op Black Friday extreem is. Maar dat hoeft niet per se een slechte zaak te zijn. Probeer juist iets unieks aan te bieden, wat uw concurrentie niet heeft. U zou er zomaar achter kunnen komen dat de concurrentie op deze feestdag u meer klanten oplevert dan ooit tevoren.
  • Het is perfect voor uitverkoop: oude collecties kunnen lastig zijn om vanaf te komen. Als u uw kaarten goed speelt, kan Black Friday zomaar het moment zijn waarop u van oude collecties afkomt voor lage prijzen. Vervolgens kunt u uw voorraad weer vullen met een nieuwe collectie voor het volgende seizoen.
  • Het is druk: op dagen als Black Friday en Cyber Monday, is de mogelijkheid om mensen naar uw winkel te trekken erg groot. Slimme marketing gecombineerd met geweldige aanbiedingen kunnen u meer winkelverkeer opleveren dan waarop u ooit had gerekend.
  • Breid uw klantenbestand uit: Black Friday en Cyber Monday geven bedrijven de unieke kans om hun klantenbestand uit te breiden. Zorg ervoor dat u deze dagen gebruikt om nieuwe klanten aan te trekken en dat u een goede relatie met ze opbouwt, ook na deze uitverkoopdagen.

 

HOE KLEINE BEDRIJVEN KUNNEN CONCURREREN TIJDENS BLACK FRIDAY/CYBER MONDAY

Hoe kleine bedrijven kunnen concurreren tijdens Black Friday/Cyber Monday
U weet nu wat alle mogelijkheden zijn van Black Friday en Cyber Monday. Hoe gaat uw strategie eruitzien om te kunnen concurreren op de grootste sale evenementen van het jaar? Hieronder vindt u een paar van onze favoriete tips voor kleine bedrijven die graag willen meespelen op Black Friday, Cyber Monday, of vergelijkbare shop dagen. Als u deze post interessant vindt, kunt u deze delen via uw sociale mediakanalen en met ons in contact komen voor meer marketingtips voor uw kleine bedrijf.
 

1. BEGIN VROEG

Als u wilt concurreren met grote winkelketens als Walmart en Amazon op Black Friday, is het belangrijk om vroeg te beginnen. Houd in uw achterhoofd dat Black Friday en Cyber Monday de grootste sale feestdagen zijn van het jaar en dat u ervan uit kunt gaan dat alle grote bedrijven al vroeg aan het voorbereiden zijn. U moet dan ook hetzelfde doen. Een goede manier om te beginnen met de voorbereidingen voor Black Friday en Cyber Monday is door uw data van de uitverkoop van vorig jaar door te nemen. Zorg ervoor dat u weet met wat voor soort content, producten en sleutelwoorden u destijds werkte en wanneer u de beste resultaten genereerde. Gebruik deze data vervolgens om de strategie voor de uitverkoop van dit jaar te ontwikkelen.
 

2. GEBRUIK E-MAIL

Volgens Forbes, was e-mail marketing in 2014 verantwoordelijk voor 24% van de feestdagen verkopen. Hoewel het misschien lijkt dat het zijn plekje aan het verliezen is door de grote sociale kanalen, is dat niet het geval. Sterker nog, data uit 2012 van Monetate, een wereldwijde leider in personalisatie software, geven aan dat e-mail een hoger conversie percentage heeft (4,24%) dan zoek- (2,49%) en sociale mediabronnen (0,59%). Maar verwacht niet dat u het enige bedrijf bent dat op dat moment klanten probeert over te halen met een e-mail campagne. De kans is groot dat veel andere winkels, net zoals u, aan het vissen zijn naar potentiële kopers, dus spendeer extra tijd aan het opstellen van e-mails om op te vallen bij het publiek. Manieren om dit te doen:

  • Houd het bondig
  • Accentueer kortingen en acties
  • Gebruik sterke beelden
  • Creëer urgentie
  • Zorg voor langere openingstijden

 

3. OPTIMALISEER VOOR MOBIELE PLATFORMEN

Een dag voor Black Friday in 2015 stelde Target vast dat meer dan 60% van zijn aankopen wordt gedaan via mobiele platformen. Volgens de data die zijn vrijgegeven door Google Analytics, vindt 34% van de online aankopen nu plaats met een mobiel apparaat. De mobiel is een van de grootste platformen voor het winkelen en research. Als u dus wilt concurreren op Black Friday of Cyber Monday, moet u uw content optimaliseren voor alle platformen. Van uw blog posts tot aan uw webpagina; elk stukje van uw online aanwezigheid moet compleet geoptimaliseerd zijn voor de mobiele/tablet ervaring om uw bereik te vergroten.
 


Yuqo quotesAls u wilt concurreren op Black Friday of Cyber Monday, moet u uw content optimaliseren voor alle platformen.


 

4. LAAT UW WINKEL LANGER OPEN

De Black Friday uitverkoop begint normaal gesproken op specifieke tijden. Maar een paar winkels hebben aangekondigd vroeger open te gaan of langer open te blijven. Daarmee hebben ze een stukje voorsprong op hun concurrenten. En er is geen reden waarom u niet hetzelfde kunt doen. Door het verlengen van de openingstijden, bent u in staat om te profiteren van de toenemende hype rondom Black Friday en Cyber Monday voordat uw concurrenten dat kunnen doen. Daarnaast kunt u hiermee bezoekers aantrekken die de chaos van de twee dagen willen ontlopen, of er gewoon vroeg bij willen zijn zodat ze geen koopjes mislopen. De uitverkoop langer laten duren dan uw concurrenten biedt u dezelfde voordelen. Hoe dan ook, het verlengen van uw openingstijden is een geweldige manier om uw producten en koopjes al vroeg te vermarkten waardoor u zichzelf wat competitieve ruimte geeft.
 

5. VERKOOP VIA ONLINE MARKTPLAATSEN

We hebben al uitgelegd hoe online winkels als Amazon en eBay de shopping feestdagen domineren. Maar wat als we u vertellen dat u met ze mee kunt doen, in plaats van dat u met ze wedijvert? Door het verkopen van uw producten via deze online marktplaatsen, heeft u de kans om een groot gedeelte van de klanten die zij sowieso al aantrekken op Black Friday en Cyber Monday te genereren. Voor de beste resultaten, wilt u er zeker van zijn dat u een goed beoordeelde retailer bent op beide platformen, ver voordat de uitverkoop plaats gaat vinden. Dit geeft u de tijd om vertrouwen op te bouwen bij uw klanten.
 

6. BEN TROTS OM KLEIN TE ZIJN!

En als laatste; een van de grootste voordelen van een klein bedrijf zijn op Black Friday is nu eenmaal dat u een klein bedrijf bent. Shopping trends veranderen en klanten beginnen extra aandacht te geven aan waar hun producten vandaan komen. Veel klanten kiezen ervoor om weg te gaan bij de winkels met grote namen en gaan op zoek naar lokale winkels voor alternatieven. Met uw kleine bedrijf is het goed en belangrijk om u dit te realiseren en het in uw voordeel te gebruiken. De shop wereld bestaat namelijk uit een spannende race en u moet erg alert zijn op Black Friday/Cyber Monday. Succes!