Hoe verkoopt u succesvol producten op Amazon

Grant Robinson
G
Gebruik deze handige handleiding om met succes uw product op Amazon te verkopen. Ondernemers kunnen hiermee in contact komen met een internationaal publiek. En gevestigde merken kunnen er een extra lucratief verkoopkanaal mee opbouwen.

 

VERKOPEN OP AMAZON

Er bestaat geen toverformule voor het succesvol verkopen op Amazon voor ondernemers of gevestigde merken. Natuurlijk moet er rekening gehouden worden met enkele basisprincipes, zoals goed geschreven content en unieke producten. Vervolgens komen er zelfmotivatie en toewijding, gedrevenheid en aanpassingsvermogen bij kijken. Amazon biedt een verkoopkanaal dat de beste bedoelingen voor klanten voor ogen heeft. Ze verwachten dan ook dat iedereen zich daaraan houdt. Uw visie, gecombineerd met een zeer effectieve virtuele markt, stelt u in staat deel te namen aan het grootste digitale winkelcentrum ter wereld.
Uw webwinkel is uw thuisbasis, daar waar u het meeste schittert. Echter, als u Amazon gebruikt als verkooppunt voor uw merk heeft dat automatisch tot gevolg dat uw website makkelijker gevonden wordt. Het mag ietwat tegennatuurlijk lijken om uw eigen merk bloot te stellen aan een open markt. Maar de extra etalage (en ingebouwde functies van Amazon) kunnen ertoe leiden dat u een internationaal publiek bereikt. De gebruikersinterface van Amazon is erg gebruiksvriendelijk. Iedereen kan snel een account openen op Amazon en direct beginnen met verkopen.
De service is echter niet helemaal voor iedereen. Amazon houdt er regels op na. Men vereist van iedereen voorbeeldig gedrag en juist gebruik van de dienst. De omzet en klantenservice worden bijvoorbeeld op prestatie gemonitord door algoritmes. Dit reusachtige marketing kanaal heeft als doel de beste diensten voor alle betrokken partijen te leveren. Als u de regels probeert te omzeilen, kan dat tot gevolg hebben dat u berispt wordt en lager op de ranglijst komt te staan. In het ergste geval wordt uw account opgeheven.
 

 

WAAROM AMAZON?

Het onder de aandacht brengen van uw product bij Amazon gebruikers vergroot de kans dat uw merk ontdekt wordt. Vaste klanten vertrouwen het verkoopkanaal reeds en voelen zich er veilig als ze er een aankoop doen. Een onlangs uitgevoerd onafhankelijk onderzoek toont aan dat het winkelen op verkoopsites de loyaliteit onder klanten vergroot en dat het gemiddelde bedrag dat ze uitgeven hoger wordt. U mag dan volledige zeggenschap hebben over de creativiteit en functionaliteit van uw eigen website, maar als u een Amazon shop toevoegt, is de kans dat er meer verkeer naar uw website ontstaat aanzienlijk groter.
Wanneer een gevestigd merk een naar zijn wensen aangepaste aanwezigheid heeft op Amazon, kan dat zelfs leiden tot een aanzienlijke toename in winst. De gewiekste hedendaagse marketeer realiseert zich dat het geen vraag is van het ene of het andere, maar dat beide de omzet kunnen bevorderen. Webwinkels van merken en verkoopsites kunnen elkaar aanvullen. Ten eerste vermindert het de afhankelijkheid van de klant die zich beperkt ziet tot één verkoopkanaal. U hebt namelijk een extra medium tot uw beschikking waardoor de kans groter wordt dat u opvalt. De harde kern van Amazon gebruikers die geen websites van merken bezoekt, wordt op die manier eerder geattendeerd op uw product.
 

DE OVERGANG NAAR AMAZON

Wat betreft het moderne online winkelen, is de kans tweemaal zo groot dat potentiële klanten als eerste op zoek gaan naar een product op Amazon in plaats van via Google. Dit cijfer laat zich vertalen naar een viermaal grotere kans dan een directe zoekopdracht naar een webshop van een merk. En zelfs dan kijken negen van de tien klanten ook nog op Amazon om het product te vinden dat ze op de site van het merk hebben gevonden.
Nogmaals: Amazon dient gezien te worden al een aanvulling op uw eigen verkoop van uw merk en marketingstrategie. Het platform is gebaseerd op sleutelwoorden en relevantie; websites van merken zijn aangepast aan het profiel van de klant. Wanneer het correct gedaan wordt, is het mogelijk om goed te verkopen op Amazon, terwijl de website van uw merk blijft groeien. Het heeft alles te maken met het benutten van de voordelen van beide platforms. Er zijn mensen die uitsluitend aankopen doen via Amazon en mensen die hun vertrouwen stellen in uitsluitend het gebruik van websites van merken. In beide gevallen neemt het aantal consumenten toe.
 

DE VOORDELEN ZIJN INHERENT

Amazon levert een aantal tools en portals die behulpzaam kunnen zijn bij het stroomlijnen en verbeteren van de prestaties van een merk. Ze bieden bijvoorbeeld oplossingen voor het internationaal verzenden van producten en een geïntegreerde klantenservice. Andere meer geavanceerde programma’s voor gevestigde goederen kunnen uw merk een uitstekende positie verschaffen in een snel groeiende markt. (Amazon is onlangs officieel in Australië gelanceerd).
 

SNELLE TIPS VOOR AMAZON

Een gezond en actief Amazon account zorgt ervoor dat alles soepel verloopt. Als u er eenmaal bekend mee bent, zijn er veel opties waar u gebruik van kunt maken om uw merk te laten groeien. Vooral voor beginners biedt het volgen van deze basisprincipes een zorgeloze ervaring bij het aangaan van het avontuur op Amazon.
 
Vooral voor beginners biedt het volgen van deze basisprincipes een zorgeloze ervaring bij het aangaan van het avontuur op Amazon.
 

1: LEER DE TAAL VAN AMAZON KENNEN

Wanneer u tijd investeert in het beheersen van de acroniemen en afkortingen krijgt u snel het managen van uw Amazon shop onder de knie. Maak uzelf bekend met ASIN, FBA, SKU en de vele andere termen voor een geoliede communicatie.
 

2: WEES EERLIJK

Een verkeerd beeld scheppen van uw merk levert op de lange termijn geen voordelen op. Klanten komen niet bij u terug wanneer uw product niet is wat u beweert dat het is. U kunt het zich ook niet permitteren producten te vergoeden die geretourneerd zijn omdat ze niet voldoen aan de geadverteerde beschrijvingen. Voeg zoveel mogelijk details en afbeeldingen toe als u kunt zodat uw product zich duidelijk onderscheidt. Afmetingen van hoogte x breedte x diepte en foto’s vanuit verschillende hoeken worden ervaren als vertrouwenwekkend. Probeer een langetermijnrelatie met uw klanten op te bouwen, gebaseerd op vertrouwen en transparantie.
 

3: VOORRAAD

Probeer uw voorraad op peil te houden. De omzetsnelheid op Amazon is zo hoog dat wanneer u op een bepaald moment niet kunt leveren uw positie op de ranglijst snel verslechtert. Negatieve beoordelingen doen uw verkopen binnen enkele dagen kelderen. Betaal de minimale opslagkosten en zorg voor extra voorraad in een Fulfillment by Amazon (FBA) distributiecentrum zodat u bij toenemende vraag een buffervoorraad heeft.
 

4: FEEDBACK VAN KLANTEN EN DETAILS

Vergeet niet regelmatig naar de feedback van uw klanten te kijken. Beheert u meerdere pagina’s en wordt het lastig die allemaal handmatig te bekijken? Dan zou u kunnen investeren in passende technologieën die uw management proces gestroomlijnder maken. Amazon is een open markt waar u liever niet ziet dat derden uw merk verkopen. Het is belangrijk dat ongeautoriseerde derden geen controle hebben over de prijzen, presentatie en klantenservice van uw merk. Slechte beoordelingen en slechte service kunnen onherstelbare schade berokkenen aan uw imago.
 

5: SERVICEVOORWAARDEN

Het minachten van of niet voldoen aan de servicevoorwaarden van Amazon is absoluut verboden. Amazon beschermt haar klanten zeer goed en wil niet dat deze onder druk gezet worden. Is er sprake van veel follow-up e-mails, reclame in verpakkingen, of andere gewiekste praktijken om een goede beoordeling te krijgen? Dan wordt u argwanend bekeken. Slimme, eenvoudige manieren die uw positie op de ranglijst op de korte termijn verbeteren, kunnen tot gevolg hebben dat uw account gedeactiveerd wordt.
 

6: REAGEER OP VRAGEN

Ook op Amazon wordt u in de gaten gehouden door bots. U bent 24 uur in de gelegenheid om vragen van klanten of Amazon te beantwoorden. Als u daar geen gehoor aan geeft, riskeert u negatieve klantenbeoordelingen voor uw shop en product. Wanneer u op vakantie gaat, of enige tijd onbereikbaar bent, zet dan de producten die u aanbiedt op vakantiestand. En zorg ervoor dat iemand anders uw shop beheert terwijl u zelf afwezig bent. Er zijn ook geautomatiseerde tools die in ieder geval een eerste reactie kunnen geven.
 

7: ONJUISTE FEEDBACK

Vergissen is menselijk. Neem zo snel mogelijk contact op met uw klanten en probeer de problemen op te lossen die voor negatieve feedback zorgen. U dient behulpzaam te zijn en de bezorgdheid van de klant te sussen zodat de slechte beoordeling teniet gedaan wordt. Dat geldt ook voor onjuiste feedback. De meeste mensen verwijderen zonder problemen hun onjuiste negatieve beoordeling als u ze een grondige reden geeft. En als u beheerst en respectvol in gesprek met ze gaat.
 

8: SEO

Amazon wil graag dat klanten producten kopen. Ze zijn erop toegespitst kopers en verkopers te helpen zodat er prettig zaken gedaan kan worden. Het is natuurlijk ook in hun eigen belang dat ze relevante producten tonen waarbij de kans groot is dat deze daadwerkelijk verkocht gaan worden. Dit wordt mede bepaald door de sleutelwoorden die klanten invoeren als ze zoeken, conversies, verwante geschiedenis en nog enkele factoren. Voeg relevante zoektermen toe als u uw productpagina samenstelt. Kijk eens wat de zoekresultaten zijn voor de door u geselecteerde sleutelwoorden en frases. Zo krijgt u een goede indruk van de rangorde van producten.
 
Zo krijgt u een goede indruk van de rangorde van producten.
 

9: EFFECTIEVE PRODUCTNAMEN

De gemiddelde e-shopper beslist binnen enkele seconden en vaak in nog minder dan een seconde of hij/zij blijft en verder kijkt, of verder gaat met zoeken. Om de aandacht van de klant te pakken te krijgen, zijn slechts enkele pakkende woorden nodig. Zorg ervoor dat de naam van uw merk duidelijk herkenbaar is, dat helder is wat de voordelen zijn en waarom het aan de wens van de klant voldoet. Een bondige en volledige titel die vluchtig bekeken kan worden, is eerder kunst dan wetenschap. Schroom niet de hulp van een professionele woordkunstenaar in te schakelen voor passende en effectieve content.
 

10: OPSOMMINGSTEKENS

De opsommingstekens die volgen, moeten ook de zorgvuldigheid van een effectieve titel delen. Voeg eenvoudige, maar informatieve details toe om de aandacht van de klant vast te houden. En om hem vervolgens te verleiden de volgende pagina te openen.
 

11: DUIDELIJKE AFBEELDINGEN

Zorg ervoor dat uw afbeeldingen duidelijk en scherp zijn voor het inzoomen. In het album moet uw product vanuit meerdere hoeken te bekijken zijn en het moet beelden van het gebruik bevatten. Toon een afbeelding met de specificaties of productbeschrijving op de zijkant van de verpakking (dat schept vertrouwen).
 

12: HELDERE BESCHRIJVINGEN

Potentiële klanten kijken vluchtig wanneer ze op zoek zijn naar het door hen gewenste product. Houd het daarom kort en bondig en weid niet te veel uit in lange zinnen. Gebruik doelgerichte taal om uw unique selling points naar voren te brengen en breng de geschiedenis van uw product en merk onder de aandacht. Toon klanten waar ze werkelijk om geven. Nog beter zou het zijn wanneer u het omschrijven van uw producten uitbesteedt aan professionele schrijvers zodat ze nog meer opvallen.
 

13: VARIATIES

Zorg ervoor dat alle variaties op uw product goed weergegeven worden. Mocht er een keus bestaan wat kleur of textuur betreft, geef elk product dan een eigen afbeelding. Op die manier kan de bewegende cursor snel de stijl, kleur en verschillende afmetingen weergeven.
 

14: ONTWERP VOOR MENSEN

Schrijf content gericht op mensen en niet gericht op zoekalgoritmes. In plaats van te proberen het systeem te bespelen door het toevoegen van veel sleutelwoorden kunt u de klant beter voorzien van directe informatie. Dit, om hem te overtuigen tot een aankoop over te gaan. Als u het bekijkt vanuit het oogpunt van de klant, moet de tekst altijd informatief en overtuigend zijn, met inbegrip van sleutelwoorden.
 

15: WEES BETROKKEN

Reageer regelmatig op de feedback van uw klanten. Potentiële klanten besteden meer tijd aan het lezen van beoordelingen dan aan de daadwerkelijke productinformatie. Het beantwoorden van vragen en het reageren op recensies is een goede gewoonte die u vanaf het begin moet toepassen. Klantenbinding is een primaire methode om vertrouwen in uw merk te genereren. Nu er in toenemende mate naar producten gezocht wordt op Amazon alvorens men doorklikt naar de site van een merk hebben beoordelingen een blijvend effect dat gevolgen kan hebben voor uw andere verkoopkanalen. Negatief of positief.
 

DE TOEKOMST IS NU

Amazon levert als vertrouwd merk een goed gestructureerd platform voor het internationaal kopen en verkopen van goederen. Of u nu zelf op Amazon verkoopt, of dat zij van u afnemen, u als start-up of gevestigd merk kunt profiteren van de geweldige nieuwe wereld van geïntegreerde internationale markten. Het ontwikkelen en versterken van uw aanwezigheid op Amazon hangt af van uw eigen verbeeldingskracht. En van uw omgang met de regels.