Hoe u de beste sociale media afbeeldingen maakt

Hello Yuqo
Hello Yuqo
V
Vergroot uw herkenningswaarde en verbeter uw prestaties op sociale media met deze snelle en simpele tips voor image branding.
Reading Time: 3 minutes

Een foto zegt meer dan duizend woorden. Denk hiervan wat u wilt, maar het klopt dat mensen vaak worden aangetrokken door goed ontwikkelde merken, of ze zich dit nu realiseren of niet. Beeldmateriaal is een van de beste manieren om uw merk meer toegankelijk te maken.

 

THEMA | STIJLGIDS

Consistentie maakt een merk succesvol en soms realiseren mensen zich niet dat dit ook geldt voor afbeeldingen op sociale media. Door een vast thema en stijlgids te kiezen voor uw posts, bouwt uw herkenning en vertrouwen van uw merk op.

Een consistent thema bestaat uit het gebruik van een specifiek filter bij foto’s, een bepaald perspectief of een vast kleurschema. Een stijlgids is in feite een template die u voor uw sociale media posts hanteert. Hieronder valt bijvoorbeeld de plaatsing van uw logo. Maar denk ook aan de afmetingen van de foto’s op elk sociale media platform, waarbij de afbeeldingen bij elk medium tot hun recht komen.

Consistentie maakt een merk succesvol.
Sociale media cheat sheet voor fotoformaten (pixels):

Facebook (px):
  • Profiel: 180 x 180
  • Omslagfoto: 828 x 315
  • Gemarkeerd: 1200 x 717
  • Gedeeld: 1200 x 630

 

YouTube (px):
  • Omslagfoto: 2560×1440
  • Video: 1280×760
Twitter (px):
  • Headerfoto: 1500×500
  • Profile: 400×400
  • Feed: 440×220
Instagram (px):
  • Profiel: 110×110
  • Foto Thumbnail: 161×161
  • Fotoformaat: 1080×1080
LinkedIn (px):
  • Profiel: 400×400
  • Standaard Logo: 100×60
  • Cover Foto: 974×300
  • Banner: 646×220

 

Google+ (px):
  • Profiel: 250×250
  • Cover: 1080×608
  • Feed: 497×373
  • Link: 150×150
Tumblr (px):
  • Profiel: 128×128
  • Afbeelding: 550×750

 

Pinterest (px):
  • Profiel: 165×165
  • Tabbladweergave: 222×150
  • Pinformaat: 236 width

Als u overweegt blogposts in te zetten om de identiteit van uw merk te versterken, zorg er dan voor dat de afbeelding niet meer dan 20% door tekst wordt bedekt. Verander ook de bestandsnaam van de foto om sleutelwoorden toe te voegen, zodat uw blog door zoekmachines wordt geoptimaliseerd.

 

KLEUR

Kleur is belangrijk als het aankomt op de consistentie van uw merk. De kleuren moeten passen bij uw grafische stijlen. Kies twee tot vier kleuren die uw merk het beste vertegenwoordigen.

Hier zijn een aantal kleurkeuzes en wat ze representeren voor de gemiddelde westerse bezoeker:

  • Zwart: macht, gezag, klasse, elegantie, kwaliteit
  • Geel: plezier, optimisme
  • Oranje: vrolijkheid, aanmoediging, zelfverzekerdheid
  • Rood: kracht, energie, liefde
  • Blauw: kalmte, loyaliteit
  • Groen: natuurlijkheid, balans, financiële stabiliteit

Yuqo quotesOmdat sociale media een snelle omgeving creëren, werkt eenvoud het beste voor de ogen. De truc is echter om alsnog op te vallen voor het opbouwen van een herkenbaar merk.


 

TYPOGRAFIE

Typografie is ook een belangrijk onderdeel van image branding. De tekst die mensen lezen, is een uitdrukking van de persoonlijkheid en het merk van uw bedrijf. Titels moeten opvallen, maar ook eenvoudig zijn om te lezen. Als uw beeld tekst bevat, moet het geheel er niet te vol uitzien en moet de tekst het concept van de afbeelding ondersteunen.

  • Serif: een dwarsstreepje aan het uiteinde van elke letter; traditioneel en professioneel
  • Sans serif: geen dwarsstrepen aan het uiteinde van elke letter; fris en modern
  • Script/cursief: verfijnd, vrouwelijk, formeel en decoratief
  • Handschrift: persoonlijk en casual

 

HULPMIDDELEN

Er zijn diverse hulpmiddelen beschikbaar die u kunnen helpen uw merk op sociale media op te bouwen. Soms is het beste hulpmiddel bij het creëren en verbeteren van uw merk eentje die u tijd bespaart. In andere gevallen hebt u gewoon wat inspiratie nodig voor het opzetten van een campagne.

Er zijn diverse hulpmiddelen beschikbaar die u kunnen helpen uw merk op sociale media op te bouwen.

Templates voor sociale media:

  • Autre Planete Social Media Image Maker: past het formaat van afbeeldingen aan voor diverse sociale media platforms
  • Canva: gebruiksvriendelijke plug-in sjablonen voor sociale media
  • BeFunky: gebruikt lay-outs om afbeeldingen en collages te creëren voor sociale media, net als Canva

Gratis stock foto’s:

  • Unsplash: gratis foto’s met vrije bewerking in hoge resolutie; elke 10 dagen 10 nieuwe foto’s
  • Pexels: gratis foto’s met vrije bewerking; bevat 4500 foto’s en voegt wekelijks ongeveer 70 nieuwe toe

Infographics:

  • Infogr.am: creëert datagrafieken en levert lay-outs voor infographics
  • Easel.ly: komt overeen met Infogr.am en heeft een drag-and-drop interface

Foto editor/bewerker:

  • Pixlr: wordt beschouwd als alternatief voor Photoshop, waarbij u verschillende effecten en teksten kunt toevoegen
  • Snapseed: mobiele app die foto’s bewerkt om originele content te produceren

Als u probeert uit te vinden hoe u uw boodschap het beste kunt overbrengen, is het cruciaal te onthouden dat beeld een belangrijke rol speelt bij het creëren van een herkenbaar merk. Daarnaast is het van belang dat u begrijpt dat consistentie en een duidelijke boodschap de sleutel zijn naar succes op sociale media.