Maak social media afbeeldingen die viral gaan

Hello Yuqo
Hello Yuqo
B
Bij ongeveer 70% van alle Facebook en andere sociale media activiteiten draait het om beelden. Laten we eens kijken hoe u interessante en boeiende afbeeldingen plaatst op sociale media.
Reading Time: 6 minutes

Op sociale media neemt uw publiek in slechts enkele momenten een beslissing. Of een bezoeker stopt en een post leest of doorklikt naar een andere pagina; het wordt bepaald door een bijna magische mix van tekst en multimedia ondersteuning. Onderzoek toont aan dat het waarschijnlijker is dat mensen een boodschap onthouden als het bericht wordt vergezeld van afbeeldingen. Wanneer afbeeldingen effectief zijn en passen bij de tekst, ontvangen artikelen het dubbele aantal views dan als die content alleen uit tekst zou bestaan. Dit geldt voor alle marktsegmenten, categorieën en onderwerpen. Simpel gezegd, wekken afbeeldingen op een diepgaande manier emoties bij ons op. Ze doen dit in een fractie van de tijd in vergelijking met geschreven tekst.

 

EEN VISUEEL ONTWERP VERSTERKT UW MERK

We nemen aan dat u een duidelijk zakelijk doel heeft. Uw volgende boeiende, visuele content moet mensen helpen uw bedrijf beter te begrijpen en ze verbonden laten voelen met uw onderneming. Ook moeten beelden het idee opwekken dat uw producten en diensten interessanter zijn dan die van uw concurrentie. Dat geldt ook voor de marketing kanalen.

Alle heldere, opvallende en gebalanceerde visuele objecten op het scherm moeten het merk van uw bedrijf voorzien van een duidelijk en onderscheidend karakter. Correcte en professioneel ontworpen afbeeldingen ondersteunen de aantrekkingskracht van uw merk via sterke en memorabele visuele content. Dit helpt u om uw visie te delen, de levensduur van een product te verlengen of een dienst te verkopen. Ook kunt u er een advertentiecampagne mee promoten.

 

SOLIDE LETTERTYPEN HOUDEN UW MERK CONSISTENT

Grafische elementen, kleuren, lettertypen; alle visuele zaken moeten onderscheidend en consistent zijn, net als de geschreven content. De lettertypen (typefaces) spelen een grote rol bij de opbouw van het imago van uw bedrijf en hoe mensen uw onderneming beschouwen.

Wees zorgvuldig met het uitkiezen van uw lettertypen. Zorg ervoor dat u de belangrijkste verschillen kent tussen de “serif” en “sans serif” lettertypefamilies. Beide geven ze een compleet andere uitstraling aan de geschreven tekst. Lettertypen moeten helder en licht zijn, ook al zijn ze zwart van kleur. Daarnaast moeten ze eenvoudig te lezen zijn.

Fonts moeten eenvoudig te lezen zijn.

Lettertypen zijn onderverdeeld in families; als u eenmaal een familie hebt uitgekozen, moet u deze in uw gepubliceerde content niet mixen met andere families, tenzij u een enorm goede grafisch ontwerper bent. Deze regels waren van toepassing tot de komst van sociale media. Tegenwoordig worden deze old-school typografische regels ondergesneeuwd door een overvloed aan informatie. In dat geval, moet u zich misschien gewoon ook zo vrij mogelijk voelen om alle lettertypen door elkaar te gebruiken. En tevreden zijn zolang uw publiek ze graag leest.

Na het selecteren van de typografische stijl die het beste uw merk reflecteert, is het aanhalen van een afbeelding op sociale media een goed idee. Ook als u geen copywriter bent, kunt u dit doen. Als u een titel schrijft voor een afbeelding, zorg er dan voor dat alle tekens genoeg contrast vertonen met de achtergrond. Hierdoor is het makkelijker leesbaar. Speel met het formaat van de lettertypen en met verschillende kleuren. Probeer lichte en vette lettertypes uit dezelfde familie te gebruiken.

 

GEBRUIK APPS

Elke dag komen er nieuwe software applicaties uit om het de sociale media manager te vergemakkelijken. U kunt een app als Tagboard gebruiken om trending hashtags te zoeken. Hiermee kunt u de hashtags selecteren die bij uw publicatieplan passen. Vervolgens kunt u met de welbekende, solide desktop design tool Pixlr uw afbeelding kiezen en effecten, overlays, filters, teksten en randen toevoegen.

Een andere online design dienst is Canva, die makkelijke “drag and drop” tools biedt, maar ook vooraf ontworpen afbeeldingen en infographics. Over is een ontwerpstudio app die beschikbaar is voor Android en iPhone toestellen. PiktoChart is een ander handig en eenvoudig hulpmiddel om infographics te ontwerpen. De app bevat meer dan 100 thema’s voor bewegende grafieken, rapporten, banners en presentaties. De beste professionele software voor het bewerken van afbeeldingen is en blijft waarschijnlijk Photoshop. Zijn kwaliteit, crossmedialiteit, kleurovereenstemming en veel hulpmiddelen belangrijke prioriteiten? Dan kan geen enkele app wedijveren met de digitale beeldsoftware van Adobe. De tijd die u erin steekt om dit programma onder de knie te krijgen, betaalt zich zeker uit.

 

FORMAAT VAN AFBEELDINGEN OP SOCIALE MEDIA

Elke sociale netwerksite heeft zijn eigen richtlijnen voor stijl, templates en ontwerp. U moet uw content dan ook aanpassen aan deze richtlijnen. Kopfoto’s op Twitter en omslagfoto’s op Facebook bieden geweldige mogelijkheden voor branding. Verknoei dit niet met een lelijke of saaie afbeelding. Omslagfoto’s op sociale media kunnen bepalend zijn voor het feit dat een internetgebruiker een volger wordt of niet.

Wanneer een artikel op verschillende sociale media kanalen wordt geplaatst, moeten de afbeeldingen en multimedia ietwat gevarieerd zijn om de aandacht van gebruikers te blijven trekken. Soms veranderen sociale media sites als Facebook, Twitter en Google Plus het format, de lay-out en stijl van hun pagina templates.

Afbeeldingen en multimedia moeten ietwat gevarieerd zijn om de aandacht van gebruikers te blijven trekken.

Hieronder volgt een lijst met sociale media afbeeldingsformaten in pixels voor de top acht sociale netwerksites. Zorg ervoor dat u uw afbeeldingen vergroot/verkleint/cropt naar de juiste afmetingen. Hiermee voorkomt u onverwachte effecten.

  • Twitter: Kopfoto: 1500 x 500px. Profielfoto: 400 x 400px. In-Stream foto preview: 440 x 220px. Een Twitter In-Stream foto kan een tweet van een bedrijf effectief markeren, zodat deze in de gedachten van volgers blijft hangen. Het is tijd om afbeeldingen te twitteren.
  • Facebook: Omslagfoto: 828 x 315px. Profielfoto: 400 x 400px. Gedeelde afbeeldingen: 1200 x 900px. Onthoud dat visuele advertenties op Facebook slechts voor 20% uit geschreven tekst mogen bestaan. Anders worden ze niet goedgekeurd.
  • Pinterest: Profielfoto: 165 x 165px. Board display: 222 x 150px. Formaat pins: 236 x 600px. Pinterest beperkt de breedte van de afbeelding, maar niet de lengte. Het is belangrijk afbeeldingen te ontwerpen die opvallen tussen de visuele content van de concurrentie in Pinterest feeds. Een gekleurde rand kan helpen en een goed leesbare tekst over een lange, grote afbeelding is eveneens zinvol.
  • YouTube: Omslagfoto van het kanaal: 2560 x 1440px. Video uploads: 1280 x 760px. Om uw video’s te kwalificeren als HD-kwaliteit, moeten ze minimaal 1280×760 zijn. Video’s moeten een aspect ratio van 16:9 hebben.
  • Google Plus: Profielfoto: 250 x 250px. Omslagfoto: 1080 x 608px: Gedeelde afbeelding: 497 x 279px.
  • Instagram: Profielfoto: 110 x 110px. Thumbnails: 161 x 161px. Fotoformaat: 640 x 640px.
  • Tumblr: Profielfoto: 128 x 128px. Afbeeldingen in berichten: 570 x 750px.

 

BEDRIJFSINFORMATIE VISUALISEREN

Artistieke foto’s, creatieve video’s, visuele documenten en documentaires verhogen de interesse van een bezoeker in uw product of dienst. Als u de rechten niet bezit van de foto’s die u wilt publiceren en er een externe bron is vereist, kunt u zich aanmelden bij een professionele stockfoto dienst.


Yuqo quotesOnline klanten kunnen een goede foto van een slechte onderscheiden, bewust of onbewust, en ze kijken graag naar posts met mooie, frisse afbeeldingen.


Sites als Pexels, Unsplash, Life of Pix en SplitShire zijn goede bronnen voor gratis of goedkope foto’s. Een goede foto bespaart de tijd die u zou verspillen aan het doen alsof u een digitale kunstenaar bent, terwijl u eigenlijk slechts wat filters loslaat op een saaie afbeelding.

Hoewel foto’s met gezichten meer aandacht en likes krijgen, zijn simpele screenshots met visuele berichten een snelle manier om aandacht te trekken. Dit doet u door simpelweg een moment op uw scherm vast te leggen en dit te delen. De meer verfijnde infographics kunnen diverse concepten en berichten vangen in een eenvoudig, maar informatief format. Infograpics kunnen interactief, statisch of in beweging zijn. Data visualisatie graphics zijn een geweldige manier om cijfers, figuren en statistieken te presenteren. Het komt professioneel en intellectueel over en is goed leesbaar. Denk hierbij aan grafieken, cirkeldiagrammen, Gantt tijdlijnen, cluster tabellen en workflow grafieken. De stijl van de data visualisatie en de infographics moet overeenkomen met uw algehele bedrijfsimago.

Korte strips of cartoons zijn een andere manier om aandacht te trekken, waarbij u op een vermakelijke wijze bedrijfsinformatie kunt delen. Op welke visuele media u zich ook besluit te richten, zorg ervoor dat u altijd sociale netwerksites gebruikt om een verhaal te vertellen. Vraag uzelf daarbij af hoe de door u gekozen beelden uw bedrijfsdoelen ondersteunen. Tot slot moet u niet vergeten dat niet elke sociale netwerksite geschikt is voor uw bedrijf. En onthoud dat minder vaak meer is als het gaat om een visueel ontwerp.