Hoe u Facebookfans betrokken houdt

Hello Yuqo
V
Voor een succesvolle Facebookstrategie is er niets belangrijker dan het aanspreken van fans. Hen betrokken en actief houden is echter niet altijd gemakkelijk. Ontdek hier effectieve tips om uw Facebookfans aan te spreken en haal zo het meeste uit uw aanwezigheid op Facebook!

Facebookfans betrokken houden, is een van de belangrijkste zaken voor een succesvolle marketingstrategie. Zonder fans die berichten liken, delen en becommentariëren, is uw aanwezigheid op Facebook zonde van de tijd.
Het actief betrekken van fans bij uw Facebookpagina is de laatste tijd nog belangrijker geworden door de toevoeging van de verhaaloptie op Facebook. De actieve betrokkenheid van fans bij Facebookupdates heeft hierbij direct invloed op uw zichtbaarheid in nieuwsberichten.
Maar hoe houdt u uw Facebookfans betrokken? Laten we eens kijken naar verschillende effectieve manieren om dit te bereiken.
 

HOUD DE INHOUD AFWISSELEND EN INTERESSANT

Mensen raken wellicht verveeld of verliezen hun interesse als uw inhoud er telkens hetzelfde uitziet. Plaats dus niet alleen maar berichten, video’s, plaatjes of vragen.
Een Facebookpagina is een stuk interessanter voor fans als u uw inhoud in verschillende vormen aanbiedt. Wissel bijvoorbeeld een wat langer artikel af met een grappige foto of video of een vragenlijst.
Hierbij is het belangrijk om de betrokkenheid van fans nauwkeurig in de gaten te houden met Facebook Insights. Dit hulpmiddel laat zien welk type berichtgeving het beste werkt. Zodra u weet wat het succesvolst is, is het mogelijk dergelijke content vaker te plaatsen. Zorg er echter voor dat u nog steeds afwisselende typen berichten aanbiedt.
Vergeet ook niet dat het mogelijk is verschillende typen berichten te combineren. Zo bevat het ene artikel bijvoorbeeld afbeeldingen, terwijl dit bij een ander stuk niet het geval is. Experimenteer hiermee.
 

LEG DE NADRUK OP BEPAALDE PUNTEN IN EEN ARTIKEL

Een pakkende titel is niet altijd voldoende om de aandacht van fans te trekken. Een goede strategie om interesse op te wekken, is door een vraag te stellen of een punt in een artikel te benadrukken met commentaar. Dit zorgt ervoor dat mensen het bericht sneller liken, aanklikken en delen.
Als u uw Facebookpagina update met een lijstartikel, zorg er dan voor dat u het niet alleen plaatst. Noem ook een specifiek punt in de omschrijving van het artikel. Een voorbeeld:
“10 redenen waarom de HTC Vive beter is dan de Oculus Rift.”
In dit voorbeeld zou u een opmerking kunnen toevoegen als: “Alhoewel ik het eens ben met #5 dat een grotere ruimte fijn is voor de virtual-reality-beleving, denk ik dat velen hier niet de ruimte voor hebben en dat het dus voor velen ook geen criterium zou moeten zijn.”
U begrijpt waar we naartoe willen. Met deze strategie creëert u meer actieve betrokkenheid bij artikelen dan wanneer u gewoon berichten post.
 

PUBLICEER INHOUD DIE AANSPOORT TOT DOORKLIKKEN

Als u wilt dat fans uw website, app of nieuwsbrief bekijken, dan is het plaatsen van een link niet effectief genoeg. Denk in plaats hiervan aan prikkels en een call to action, waardoor mensen op een link willen klikken.
Er is een aantal goede manieren om dit te doen. Vraag fans bijvoorbeeld mee te doen aan een quiz of een persoonlijkheidstest. Dit type berichten is erg populair op Facebook en dus effectief als u fans wilt aanspreken.
 
Het is logisch om huidige trends en hypes op je Facebookpagina te zetten.
 

LEG NIET ALLEEN DE NADRUK OP HUIDIGE TRENDS

Het is vaak logisch om huidige trends en hypes op uw Facebookpagina te zetten. Dit heeft soms echter ook nadelen. Zo raakt dit type berichtgeving vaak snel verouderd. En daardoor verliezen mensen hun interesse erin.
Berichten die niet alleen op huidige trends gebaseerd zijn, blijven langer relevant. Als u tot nu toe alleen maar de laatste en hipste informatie hebt aangeboden, wissel dit dan af met meer tijdloze berichten. Posts van soms wel meer dan tien jaar oud trekken af en toe zelfs de meeste bezoekers, juist omdat ze tijdloos en dus altijd interessant zijn.
 

LAAT UW PERSOONLIJKHEID EN EMOTIES OP FACEBOOK ZIEN

Dit is simpel, maar heeft vaak een groot effect op uw publiek. Soms maakt een simpele smiley bij een bericht al het verschil. Verschillende grote bedrijven hebben onderzoek gedaan naar Facebook, waaruit blijkt dat het gebruik van smileys het delen en becommentariëren van berichten met een derde verhoogt. En likes nemen hierdoor zelfs met bijna 60% toe!
Wees niet bang om uw persoonlijkheid te tonen bij het plaatsen van berichten. Het toevoegen van emoticons bij updates zorgt voor meer betrokkenheid en likes van fans.
 

ZOEK RELEVANTE ACTUELE INHOUD

Content voor uw bezoekers hoeft niet altijd door uzelf te zijn opgesteld. Vaak is het ook mogelijk relevante berichten elders te vinden om op uw Facebookpagina te zetten.
Een voorbeeld: Stel, u hebt een bedrijf in de spelindustrie. Ieder jaar zijn er conventies en conferenties voor spelers. Bijeenkomsten die dus interessant zijn voor uw publiek. Plaats in dat geval informatie en updates over het bijwonen ervan om uw lezers betrokken te houden.
 

GEBRUIK FACEBOOK INSIGHTS

Een veelgemaakte fout in Facebookmarketing is het plaatsen van een bericht zonder dat u weet hoe de fans daarop reageren. Het goede nieuws is dat er absoluut geen reden is om dit te moeten raden. Facebook Insights verschaft u namelijk informatie over berichten die het meest geliked zijn. Gebruik dit fantastische hulpmiddel dan ook om posts toe te voegen die uw publiek aanspreken.
 
Gebruik Facebook apps.
 

GEBRUIK FACEBOOK-APPS

Facebook heeft verschillende op maat gemaakte apps die u helpen bij het vergroten van de betrokkenheid van uw publiek. Denk aan wedstrijden en agenda’s met evenementen. Bekijk welke Facebook-apps u tot uw beschikking hebt en schroom niet ze te gebruiken. Verwijs naar de apps in uw statusupdates op Facebook, Twitter en andere social media.
 

UPDATE UW STATUS ALS U ONDERWEG BENT

Het updaten van uw status hoeft niet vanachter een desktopcomputer te gebeuren. Vooral met de introductie van Facebook Live Video is het nu ook mogelijk om fans betrokken te houden als u onderweg bent.
Afhankelijk van de branche vinden belangrijke evenementen en gesprekken niet altijd bij u thuis of op kantoor plaats. Met Facebook Live Video is het mogelijk berichten altijd en overal te plaatsen. Zo bent u in staat uw Facebookpagina om te toveren tot een perfecte bron voor nieuws en evenementen. Zelfs simpele updates vanaf uw mobiel zorgen er al voor dat fans meer betrokken raken.
 

WEET WANNEER UW FANS ONLINE ZIJN

Om Facebookfans aan te spreken, is het cruciaal om een goede timing voor het plaatsen van berichten aan te houden. Vaak is er geen sprake van verkeerde berichtgeving, maar van een verkeerde timing, waardoor uw publiek minder betrokken is. Gebruik Facebook Insights daarom om uit te zoeken wanneer uw fans online zijn en gebruik dit om het juiste moment voor berichtgeving te bepalen. Dit zorgt zeker voor meer betrokkenheid van uw publiek.
Houd altijd in gedachten dat betrokken en actieve fans het belangrijkste zijn voor uw Facebookstrategie. Bovengenoemde tips om Facebookfans betrokken te houden, helpen daarbij om het beste uit uw aanwezigheid op Facebook te halen.