Hoe bereik je Gen Z? 11 marketingtips

Hello Yuqo
G
Generatie Z aanspreken als merk vergt een andere aanpak dan bij andere generaties. Maar wie zijn Gen Z-ers eigenlijk? En waarom zijn ze belangrijk voor je bedrijf? In dit artikel lees je hoe je meer 'Zoomers' kunt aantrekken met je merk en hoe de marketing verschilt vergeleken met andere generaties.

Een duidelijke mening over sociale kwesties, opgegroeid in de digitale wereld en op de hoogte van de laatste trends. Dit zijn slechts enkele kenmerken van Generatie Z, ook wel ‘Zoomers’ of ‘Gen Z(-ers)’ genoemd. Maar wist je dat deze mensen ook belangrijk zijn voor je bedrijf? In dit artikel gaan we uitzoeken wie tot deze groep behoort, waarom marketing daarbij zo anders is en hoe je Gen Z het beste aan kunt spreken.

 

Gen Z: wie behoort tot deze groep?

Lange tijd waren millennials de meest besproken generatie. Misschien behoor je zelf wel tot deze demografische groep. Maar inmiddels is er een jongere groep, namelijk Generatie Z (en zelfs een nog jongere generatie: Generatie Alpha). Veel millennials weten nog precies hoe het was om zonder smartphone te leven en films op VHS te kijken. Generatie Z is echter in een digitale wereld opgegroeid. Hiermee heeft deze generatie unieke kenmerken en eisen.

Maar wie bedoelen we met Generatie Z? Met Gen Z-ers bedoelen we mensen die halverwege/eind jaren 90 tot begin jaren 2010 zijn geboren. Millennials zijn daarentegen ergens tussen de vroege jaren 80 en midden jaren 90 ter wereld gekomen. Generatie Alpha kunnen we beschouwen als de kinderen van millennials; ook deze doelgroep is belangrijk voor bedrijven, maar nog niet de grootste groep.

Gen Z wordt gekenmerkt door mensen die voortdurend op de hoogte willen blijven van wat er allemaal speelt. Maar liefst 98% bezit een smartphone. In tegenstelling tot oudere demografische groepen gebruiken ze hun telefoon in principe de hele dag, ongeacht waar ze zijn. Toch zijn ze vanwege al deze prikkels van hun smartphone ook snel afgeleid. Dit betekent dat je als merk slim moet zijn om hun aandacht vast te houden.

Daarnaast beschouwen Amerikaanse onderzoekers Generatie Z als diverser dan millennials en als de best opgeleide generatie tot nu toe.¹ Dit betekent ook dat ze niet bang zijn om sociale kwesties aan te kaarten en ruimdenkender zijn dan vorige generaties.

Maar Gen Z-ers kunnen we niet uitsluitend kenmerken door hun diversiteit, goede opleiding en relatie met hun telefoon. Er kleven veel meer facetten aan deze generatie. En om ze aan te trekken met je bedrijf, moet je die facetten goed kennen. Daarom geven we hieronder elf tips. Maar eerst bespreken we waarom Gen Z nu precies zo’n belangrijke doelgroep is!

 

Waarom is Gen Z interessant voor bedrijven?

Als marketeer en content maker kun je eigenlijk niet om Gen Z heen. Deze generatie is de grootste demografische groep van dit moment, en vertegenwoordigt meer dan 32% van de wereldbevolking.²

Bovendien behoort Generatie Z tot huishoudens met een hoger inkomen dan de generaties daarvoor (in elk geval in de VS). Volgens onderzoekers komt dit deels door het hogere opleidingsniveau van hun ouders. Dit kan resulteren in hogere inkomsten voor je bedrijf. Uit een rapport van Bloomberg van twee jaar geleden lezen we dat het totale besteedbare inkomen van Gen Z maar liefst $ 360 miljard bedroeg.³ En we kunnen aannemen dat dit sinds die tijd alleen maar is gestegen!

 

Gen Z: hoe verschilt de marketing?

Bovenstaande cijfers geven aan dat Gen Z een interessante doelgroep is. Toch betekent dit niet dat je dezelfde marketingstrategieën kunt gebruiken als voor millennials of andere groepen. Zoals vermeld, heeft Generatie Z unieke kenmerken, waarbij hun digitale vaardigheden een van de belangrijkste zijn. Uit onderzoek is gebleken dat meer dan 50% van deze generatie minstens vier uur per dag aan sociale media besteedt, waar de meeste content vrij toegankelijk is.⁴

Ze zijn zich echter ook bewust van de reclame die deze content mogelijk maakt. Net als digitale technologie zijn advertenties voor hen normaal. Als je met je bedrijf hun aandacht wilt trekken, is het dus superbelangrijk om op te vallen. Zoomers kijken bijvoorbeeld of een merk authentiek en betrouwbaar is en ook of het op de hoogte van de laatste trends is. Maar dat is zeker niet alles!


Yuqo quotesMarketing voor Generatie Z is uniek. Deze groep beschouwt reclame namelijk als standaard bij het gebruik van sociale media, wat het voor merken nog belangrijker maakt om authentiek te zijn en op te vallen.


 

11 tips om meer Gen Z-klanten aan te trekken

Je weet nu meer over Generatie Z en waarom het loont om je op deze groep te richten. Daarnaast hebben we uitgelegd waarom je een specifieke strategie moet toepassen. Met dit in het achterhoofd gaan we hieronder kijken wat Gen Z nu precies tot merken aantrekt en bespreken we enkele tips!

 

1. Gebruik de juiste platformen

Zoals eerder vermeld, beschouwt Generatie Z digitale technologie als een belangrijk onderdeel van het dagelijks leven. Sterker nog, het is geen aanvulling, maar het zit echt ingebakken. Niet alle platformen zijn echter even aantrekkelijk voor deze groep.

Allereerst is Generatie Z gewend om korte video’s te bekijken. Dit maakt TikTok een van de belangrijkste platformen voor je bedrijf. Vooral vrouwelijke Zoomers houden van dit platform.⁵

Maar YouTube, Instagram Reels en Snapchat zijn ook in trek. Minder populair zijn Facebook en X; deze platformen zijn populairder onder oudere generaties. Verrassend genoeg is Gen Z ook behoorlijk actief op LinkedIn,⁶ een platform dat tevens de mogelijkheid biedt om video’s te plaatsen.

Het livestreaming platform Twitch is minder bekend, maar ook het overwegen waard. Twitch is begonnen als gameplatform, maar biedt inmiddels tevens content over kunst, beauty, eten en muziek. Weet wel dat het een platform is voor makers en livestreamers, dus expliciete marketing doet je merk vaak meer kwaad dan goed. Op Twitch is authenticiteit belangrijker dan ooit.

Doe dus vooral goed onderzoek om te zien welke platformen bij jouw merk passen. Maak vervolgens videocontent om je doelgroep aan te spreken. Nog een belangrijke tip: zorg dat je video’s kort, maar pakkend zijn. Denk daarbij aan muziek, speciale effecten en andere dingen die meteen de aandacht trekken. Wil je je op meerdere social mediaplatforms richten? Wees dan niet lui: maak unieke video’s voor elk platform, want sommige platformen maken filmpjes met watermerken minder zichtbaar.⁷

 

2. Spreek de juiste taal

Nog iets om in gedachten te houden als je Zoomers wilt aantrekken, is dat je hun taal moet spreken. Jij moet hen begrijpen en andersom. Met andere woorden: probeer op één lijn te zitten. Toch moet je dit ook niet forceren. Voordat je content creëert, is het verstandig je te verdiepen in hoe deze groep online met elkaar omgaat. Doe onderzoek naar hun humor, acroniemen en woordenschat. Hoe? Bekijk hun content, of misschien kun je een Gen Z-er aan je marketingteam toevoegen! Het kost wat tijd en moeite, maar het zal zeker lonen.

 

3. Wees persoonlijk

Voortbordurend op het vorige: wees persoonlijk en menselijk. Zoomers worden graag als vriend aangesproken. Ze moeten het gevoel krijgen dat ze begrepen worden. Dit houdt in dat je bedrijf een persoonlijkheid moet hebben. Niet alleen in tekst, maar ook in visuele content. Gebruik bijvoorbeeld geen stockafbeeldingen in je advertenties, maar foto’s van echte mensen. Vermijd ook overmatig gebruik van Photoshop; dit komt je oprechtheid niet ten goede.

Ook door gebruikers gegenereerde content kan hier van pas komen. Gebruik foto’s, video’s en reviews van klanten om te tonen dat mensen je producten of diensten waarderen. Voor Gen Z lijkt dit belangrijker dan ooit. De dagen van betaalde woordvoerders zijn voorbij.

Het laatste wat we hier willen behandelen, zijn persoonlijke e-mails. E-mail is een van de oudste, digitale communicatiekanalen, maar ook onder Zoomers nog altijd populair: 58% checkt hun e-mail meerdere keren per dag.⁸ Dit is dan ook een geweldige kans om persoonlijk contact te leggen. Bied ze bijvoorbeeld iets speciaals aan op hun verjaardag, zodat ze zich gewaardeerd en gezien voelen.

 

4. Beloon loyaliteit

Een persoonlijke aanpak houdt ook in dat je Zoomers het idee moet geven dat ze belangrijk voor je zijn. Gen Z heeft de neiging om loyaal te zijn aan merken die hen een gevoel van verbondenheid geven. Ze moeten zich met je merk kunnen identificeren. Buiten e-mail, zijn ook loyalty apps geweldig om dit doel te bereiken.

Merkbinding is iets wat je niet moet onderschatten. Het versterkt niet alleen je positie als onderneming, maar maakt het ook makkelijker om nieuwe producten en diensten te verkopen en prijzen te verhogen zonder dat dit invloed heeft op de verkoop.

 

5. Maak Gen Z-ers onderdeel van je community

Hoewel Gen Z erg actief is op social media, ervaren veel van hen gevoelens van eenzaamheid.⁹ Sociale media bieden de ultieme kans om jezelf te uiten, maar je kunt je er ook alleen door voelen.

Social mediaplatforms kunnen echter ook een gevoel van verbondenheid opwekken, iets wat aantrekkelijk voor Zoomers is. Zoals we al aanstipten, voelt deze groep zich verbonden met merken en andere mensen als ze zich gewaardeerd voelen en het gevoel krijgen op dezelfde lijn te zitten.

Met dit in het achterhoofd kan het lonen om groepen aan te maken op hun favoriete platformen, waar ze met jou en andere klanten kunnen communiceren. Ook hier kan het aannemen van Gen Z-ers, bijvoorbeeld als moderator, van onschatbare waarde zijn voor je onderneming.

Het opbouwen van een community draait echter niet alleen om online activiteiten. Denk ook aan fysieke evenementen, zoals een open huis.

 

6. Houd rekening met hun normen en waarden

Deel uitmaken van een community gaat hand in hand met het delen van interesses en waarden. Wees daarom duidelijk over je normen en waarden en de boodschap die je wilt verspreiden. Zoomers zijn bewuste consumenten; probeer je standpunten over het milieu, sociale kwesties en de politiek helder te communiceren. Deze generatie gebruikt graag producten en diensten waar ze trots op kunnen zijn.

Toch is het niet altijd eenvoudig om de overstap te maken naar bijvoorbeeld een milieuvriendelijkere aanpak. Als je het moeilijk vindt om die eerste stap te zetten, overweeg dan om samen te werken met andere bedrijven. Het doorvoeren van veranderingen kan wat tijd en moeite kosten, maar zal zeker lonen als je meer Gen Z-ers wilt aantrekken.

 

7. Doe waar je voor staat

Dit advies sluit aan op het vorige: doe het niet alleen met woorden, maar ook met daden. Laat zien dat je het meent en doe waar je voor staat. Zoomers hebben het snel door wanneer je niet eerlijk bent. Ze hebben een hekel aan merken die uitsluitend voor zelfpromotie een bepaalde boodschap verspreiden!

Een voorbeeld van hoe het mis kan gaan: in 2017 lanceerde Pepsi een advertentie met tv-ster Kendall Jenner, waarin ze op de Black Lives Matter-protesten in de VS inspeelden. De advertentie ontving veel kritiek, omdat het de ernst van deze protesten onderschatte. Consumenten meenden dat Pepsi vooral voordeel uit de situatie wilde trekken.

Maar hoe kun je het als merk goed doen? Deel je waarden in elk aspect van je bedrijf: op je website, in campagnes, maar ook op kantoor. Je kunt dit op verschillende manieren doen. Als je duurzaamheid belangrijk vindt, kun je bijvoorbeeld je webshop sluiten op Black Friday; een vorm van groene demarketing.

 

8. Wees transparant

Laten zien waar je voor staat, houdt ook in dat je dit bewijst: geef een gedetailleerd overzicht van hoe je je normen naleeft. Transparantie is daarbij belangrijk. Misschien ben je actief in de voedsel- of kledingindustrie; in dat geval is het zinvol om duidelijkheid te verschaffen over de oorsprong van je producten, de productieprocessen en je doelen.

Zoomers wantrouwen merken die onduidelijk zijn over hun standaarden. Eerder zeiden we al dat deze groep zich graag gewaardeerd voelt. Dit houdt in dat ze meer zijn dan klanten aan wie je snel iets kunt verkopen. Behandel ze als een vriend en gedraag je als een betrouwbaar bedrijf.

 

9. Schakel influencers in

Het is inmiddels vast wel duidelijk: Gen Z voelt zich aangetrokken tot merken die menselijk zijn en die ze kunnen vertrouwen. Je kunt deze reputatie op meerdere manieren opbouwen, waarvan samenwerken met relevante influencers er een is. Volgens een rapport uit 2023 zeggen steeds meer Gen Z-ers (en millennials) vertrouwen in influencers op social media te hebben. Dit percentage was in 2019 nog 51%, maar in 2023 al 61%.¹⁰

Deze influencers hoeven echter geen beroemdheden te zijn. Zoomers volgen influencers die ze als gelijken beschouwen; mensen met wie ze een band voelen. Als je samenwerkt met zogeheten ‘micro-influencers’ kun je veel jonge mensen aantrekken. Een ander voordeel is dat deze influencers meestal goedkoper zijn, waardoor je ook met meerdere kunt samenwerken! Je kunt zelfs van je eigen werknemers influencers maken.

Als je influencers inschakelt, moet je wel rekening houden met het volgende: laat ze hun eigen ding doen. Zo houd je de content namelijk authentiek. Natuurlijk moet je goed communiceren welke boodschap je wilt delen, maar als je zelf de controle over de creatieve processen wilt houden, pakt dit vaak nadelig uit!

 

10. Bied acties aan

Ondanks hun politieke, sociale en ecologische waarden, valt niet te ontkennen dat Gen Z-ers ook dol zijn op deals, althans, tot op zekere hoogte. Natuurlijk moet je niet overdrijven, maar interessante aanbiedingen kunnen wel degelijk een slimme marketingstrategie zijn. Vooral als je merk nog nieuw voor ze is.¹¹

Een goed voorbeeld is een korting voor nieuwe klanten. Als Zoomers je producten leren kennen via een kortingsactie en vervolgens merken dat je hun waarden vertegenwoordigt, is de kans groot dat ze je merk trouw blijven. Je kunt dit ook combineren met tip 4 en 5; beloon ze voor het feit dat ze deel uitmaken van je community door merkproducten of exclusieve kortingen aan te bieden.

 

11. Vermijd gesponsorde advertenties

Een goed uitgedachte aanbieding kan zeker werken. Toch lijken gesponsorde advertenties iets van het verleden te zijn. Zoomers zijn gewend om reclame te zien wanneer ze social media gebruiken, maar dit betekent niet dat ze het leuk vinden. 69% van hen vindt advertenties zelfs storend.¹²

Het is waarschijnlijk beter om een of meer van de bovenstaande tips te proberen en het gebruik van betaalde advertenties achterwege te laten. Je kunt je geld beter investeren in succesvollere strategieën, zoals samenwerken met influencers. Als je wel kiest voor gesponsorde advertenties, neem dan in ieder geval de moeite om ze vermakelijk, authentiek en informatief te maken.

 


Yuqo quotesAls je meer Gen Z-klanten wilt aantrekken met je merk, overweeg dan gesponsorde advertenties achterwege te laten. Stap over op een marketingstrategie die ze het gevoel geeft dat ze deel uitmaken van een community. Gen Z-ers worden graag gezien, kiezen voor merken die hun waarden vertegenwoordigen en voelen zich aangetrokken tot bondige videocontent en influencers, hoewel aanbiedingen ook nog steeds een belangrijke rol kunnen spelen.


 

Gen Z bereiken: wees betrouwbaar, eerlijk en interessant

Als diverse en goed opgeleide generatie die praktisch met een smartphone in de hand is geboren, vereist Gen Z een andere marketingaanpak dan andere generaties. En voor bedrijven kan het absoluut lonen om zich op deze groep te richten: Zoomers zijn de grootste demografische groep op dit moment, met een relatief grote hoeveelheid geld tot hun beschikking.

In dit artikel heb je gelezen welke marketingstrategieën bij Gen Z in de smaak vallen. Een van de belangrijkste manieren om hen te bereiken, is door vermakelijke content op de juiste platforms te plaatsen. Toch is dat niet voldoende. Je moet ook hun taal spreken, hun loyaliteit belonen en hun waarden op een eerlijke manier ter harte nemen. Samenwerken met influencers is ook lonend, zolang Zoomers zich door hen vertegenwoordigd voelen. En dan zijn er natuurlijk nog altijd die gouwe ouwe aanbiedingen: net als andere generaties zijn Gen Z-ers vatbaar voor interessante acties en kortingen.

Als je rekening houdt met deze tips, kun je vast en zeker een sterke relatie met deze jonge generatie opbouwen. Het is absoluut de moeite waard!

 


 

Bronnen:

1. Fry, R., Parker, K. “Post-Millennial” Generation On Track To Be Most Diverse, Best-Educated. Pew Research Center. Gepubliceerd op 15 november 2018. https://www.pewresearch.org/social-trends/2018/11/15/early-benchmarks-show-post-millennials-on-track-to-be-most-diverse-best-educated-generation-yet/

‌2. Spitznagel, E. Generation Z is bigger than millennials — and they’re out to change the world. New York Post. https://nypost.com/2020/01/25/generation-z-is-bigger-than-millennials-and-theyre-out-to-change-the-world/. Gepubliceerd op 26 januari 2020.

3. Pollard, A. Gen Z Has $360 Billion to Spend, Trick Is Getting Them to Buy. www.bloomberg.com. Gepubliceerd op 17 november 2021. https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-11-17/gen-z-has-360-billion-to-spend-trick-is-getting-them-to-buy?leadSource=uverify%20wall

4. Briggs, E. Gen Z Is Extremely Online. Morning Consult Pro. Gepubliceerd op 12 december 2022. https://pro.morningconsult.com/instant-intel/gen-z-social-media-usage

5. Gen Z purchase influencers 2021. Statista. https://www.statista.com/statistics/1246840/most-influential-advertising-gen-z/

6. Sy, L. How to Reach and Engage Gen Z on LinkedIn. www.linkedin.com. Gepubliceerd op 2 december 2021. https://www.linkedin.com/business/marketing/blog/trends-tips/how-does-gen-z-use-linkedin-and-what-types-of-content-resonate

7. Instagram Reels will suppress videos with TikTok watermarks. CNET. Geraadpleegd op 28 november 2023. https://www.cnet.com/tech/mobile/instagram-reels-will-suppress-videos-with-tiktok-watermarks/

8. Campaign Monitor. The Ultimate Guide to Marketing to Gen Z in 2019 [New Research]. CampaignMonitor. Gepubliceerd in 2019. https://www.campaignmonitor.com/resources/guides/guide-to-gen-z-marketing-2019/

9. http://www.supersonicplayground.com. Gen Z are the loneliest generation, research finds. Future Care Capital. https://futurecarecapital.org.uk/latest/gen-z-are-the-loneliest-generation-research-finds/

10. How Brands Can Succeed at Influencer Marketing. Morning Consult Pro. https://pro.morningconsult.com/analyst-reports/influencer-marketing-trends-report

11. Top factors for Gen Z engagement with new brands on social media U.S. 2022. Statista. https://www.statista.com/statistics/1324765/top-factors-driving-gen-z-engagement-new-brands-social-media-us/

12. Georgiev, D. Gen Z Statistics – What We Know About the New Generation. Review42. Gepubliceerd op 18 november 2020. https://review42.com/resources/gen-z-statistics/