De voordelen van merkbinding en hoe u dit opbouwt

Hello Yuqo
Hello Yuqo
W
Wat zorgt ervoor dat u voor het ene product kiest en niet voor het andere? Zelfs als dat merk duurder is of lastig verkrijgbaar? Het antwoord is simpel: merkbinding. Een merk met loyale klanten is minder kwetsbaar voor kleine tegenslagen. Toch moet u voortdurend aandacht besteden aan de manier waarop uw merk wordt beleefd.
Reading Time: 4 minutes

WAT IS MERKBINDING?

Merkbinding is de toewijding van een klant om herhaaldelijk producten te kopen van een bepaald merk of bedrijf. Deze emotioneel geladen daad gaat verder dan diensten, goederen en het verspreiden van een positief beeld door mond-tot-mondreclame. Bij een merk zijn het zowel bewuste als onderbewuste gevoelens die ons ertoe zetten iets te kopen. Het gaat dus niet per se om factoren als de prijs, beschikbaarheid of functionaliteit.

Een bedrijf moet ernaar streven een bepaald gevoel op te roepen als het een nieuw product in de markt zet. Daarmee worden nieuwe klanten gewonnen of bestaande klanten overgehaald nogmaals iets te kopen. Als dat is gelukt, dan heeft u merkbinding gerealiseerd. Denk maar eens aan populaire merken, zoals Coca Cola, Pepsi, Apple of Microsoft. Welke beelden, gedachten en gevoelens komen bij u op als u hieraan denkt? Het antwoord varieert, afhankelijk van uw persoonlijke overtuigingen en waarden.

Het antwoord op de vraag waarom klanten loyaal zijn aan een merk is psychologisch van aard. Hierbij spelen twee componenten mee. Allereerst definieert ‘houding’ onze bereidheid een product te kopen en ten tweede leidt ‘gedragsmatige’ loyaliteit tot een volgende aankoop.

 

INZICHT IN DE DRIJFVEREN ACHTER MERKBINDING

De belangrijkste factoren voor merkbinding zijn onze overtuigingen en waarden; beide componenten hebben met ‘houding’ te maken. Het maakt daarbij niet uit of ze zijn gebaseerd op feiten of op perceptie; ze vormen hoe dan ook de manier waarop we naar merken kijken. Hierbij speelt het proces van psychologische redenering een belangrijke rol. Dit bepaalt onze houding ten opzichte van een merk en ons besluit om iets al dan niet te kopen. We zien merken als een verlenging van onze identiteit en we willen ergens bij horen. Uit een onderzoek in de European Journal of Social Psychology blijkt dat dit van invloed is op onze beslissingen. We sluiten ons aan bij de groep waarmee we ons associëren. En dat kan zowel sociaal als cultureel zijn.

Als onze houding positief is en een merk onze waarden deelt, dan blijven we toegewijd. Tenminste, tot onze waarden veranderen of tot onze trouw niet door het merk wordt beloond. Worden we slecht beloond, bijvoorbeeld door stijgende prijzen of een slechte service? Dan gaat merkbinding snel verloren. We weten allemaal dat merkbinding nuttig is, maar hoe goed is het nu echt?

 

We weten allemaal dat merkbinding nuttig is, maar hoe goed is het nu echt?

 

LANGE TERMIJN VOORDELEN VOOR BEDRIJVEN DIE MERKBINDING REALISEREN

De ROI van merkbinding is moeilijk te bepalen. Dat komt vooral omdat het tijd kost om het te realiseren. Dat wil echter niet zeggen dat het de moeite van het investeren niet waard is. Juist het tegendeel is waar.

Merkbinding kan ervoor zorgen dat de kosten om nieuwe klanten te werven, afnemen. Uw meest loyale klanten doen het werk immers voor u. Zij promoten uw merk. Hun loyaliteit is niet alleen waardevol als middel om omzet te genereren; blijvende steun is ook goedkoper. Het is een direct resultaat van gedragsmatige loyaliteit. Ook is aangetoond dat merkbinding op de lange termijn zorgt voor:

  • Een concurrentievoordeel; de positie van uw bedrijf veilig stellen
  • Het makkelijker op de markt brengen van nieuwe producten; ze worden eerder geaccepteerd
  • Het mogelijk maken van een prijstoename zonder negatieve gevolgen voor de verkoop

 

MERKBINDING STIMULEREN

Inzicht in het belang van merkbinding is een aspect; de echte uitdaging is om loyaliteit te creëren. Een loyaal klantenbestand opbouwen is een integraal onderdeel van elke succesvolle onderneming.

 

1: CREËER CONSISTENTE, MAKKELIJK TE LEZEN CONTENT

Het is belangrijk dat een product makkelijk verkrijgbaar is en dat de content daaromheen eenvoudig te lezen en te begrijpen is. Daarmee bent u al een eind op weg in het realiseren van merkbinding. Eenvoud heeft bijna altijd de voorkeur bij klanten. Daarom moet alle content – via de website, traditionele media of op social media – de waarden van uw bedrijf weergeven in een simpel en makkelijk te begrijpen format. Dat omvat de stijl, de opmaak en de keuze van het onderwerp.

 

2: LOYALTY PROGRAMMA’S

Sommige bedrijven bieden een loyalty programma om klanten aan zich te binden. Dergelijke initiatieven kunnen er zeker voor zorgen dat mensen herhaaldelijk een aankoop doen. Maar zijn de beloningen van korte duur of staan ze niet in verhouding tot de gekochte producten of diensten? Dan is het een waardeloze investering. Drie cruciale manieren waarop u ervoor kunt zorgen dat loyalty programma’s werken:

  • Investeer in regelingen waarmee u net iets extra’s doet voor uw meest loyale klanten
  • Werk aan partnerships met andere bedrijven om unieke en gevarieerde voordelen te bieden
  • Maak het verkrijgen van loyalty punten onderdeel van de klantervaring

 

Daarmee bent u al een eind op weg in het realiseren van merkbinding.

 

3: KEN UW VIJAND

Wacht even met het aanbrengen van oorlogskleuren. Het betreft hier geen meedogenloze aanval op uw grootste concurrent. Het gaat om het identificeren van het verschil tussen u en een ander bedrijf. Daarbij wilt u de waarden van uw onderneming benadrukken. Een klassiek voorbeeld van zo’n marketingcampagne komt uit 1984 en is van Apple. Apple portretteerde zichzelf als een cool, jong en trendy bedrijf. Microsoft werd neergezet als saai en ouderwets.

Daarmee wilde Apple niet zeggen dat Microsoft een slecht bedrijf was. Consumenten konden echter duidelijk het verschil in waarden zien tussen beide. Tenminste, vanuit het perspectief van Apple. Deze manier van marketing maakte het voor klanten makkelijk te bepalen aan welk merk zij zich verbonden. Ze konden kiezen waarmee ze geassocieerd wilden worden.

 

4: KIES EEN BEROEMDHEID ALS SUPPORTER

Een beroemdheid kan een verlengstuk zijn van uw merk. Hij of zij kan de manier waarop uw waarden worden gezien positief beïnvloeden. Kies een populair gezicht dat synoniem staat voor de overtuigingen van uw bedrijf. De influencer moet dezelfde visie delen en dezelfde waarden en emotie overbrengen als uw merk.

 

5: YUQO HELPT U MET MERKBINDING

Merkbinding is iets wat u kunt opbouwen met een fantastisch product of goede dienst, met duidelijke waarden. Trouwe klanten geven niet alleen meer uit, ze helpen u ook om uw boodschap uit te dragen. Vindt u het lastig om te definiëren waar u als bedrijf voor staat? Het expertteam van Yuqo helpt u uw doelen, overtuigingen en waarden over te brengen in unieke content. Daarbij maakt het niet uit of het gaat om een bedrijfsbiografie, promotiemateriaal of iets daartussenin.

Yuqo is gespecialiseerd in het creëren van beknopte, op maat gemaakte en originele content. Samen met u zorgen we ervoor dat we de aandacht van klanten trekken en dat ze blijven terugkomen. Hoe? Door de kernwaarden van uw bedrijf in hoogwaardige content over te brengen.