10 tips om succesvol te zijn op social media

Hello Yuqo
D
Dankzij social media zijn de marketingregels veranderd en dienen bedrijven van welke bedrijfstak of grootte dan ook een effectieve social mediastrategie te ontwikkelen. Hier zijn een paar tips om uw publiek en klanten aan te spreken.

Dankzij social media zijn de marketingregels veranderd. Na in de sociale arena gezogen te zijn, moeten bedrijven tegenwoordig sociaal actief zijn. En dat is niet zo eenvoudig. Een goede social mediastrategie is inmiddels een must voor elk businessplan, ongeacht de bedrijfstak of bedrijfsgrootte. Met dit in het achterhoofd volgen hier 10 tips voor succesvol gebruik van social media.
 

HOE SOCIAAL TE ZIJN (EN DAARVAN TE PROFITEREN)

1. WEES ANALYTISCH

Allereerst; analyseer uw bedrijf. Identificeer uzelf en hoe u zich van de concurrentie onderscheidt en zorg ervoor dat dit tot uiting komt in uw social mediacampagne. Vervolgens identificeert u uw publiek en klanten, zowel de huidige als de potentiële. Analyseer wie ze zijn, wat ze doen en waarom ze van uw diensten gebruik zouden moeten maken. Als laatste bekijkt u in hoeverre u betrokken bent en hoe u anderen aanspreekt. Hoe vaak en op welke manier gaat u op social media met mensen om; op een grappige of serieuze wijze? En welke toon gebruikt u daarbij? Maak voor uzelf duidelijk waar u bij betrokken wilt zijn en waarbij liever niet.
 

2. WEES WIJS

Breng uw activiteiten op social media in overeenstemming met uw marketingstrategie. Omschrijf duidelijk uw marketingdoelen en de daaruit volgende prioriteiten: de naamsbekendheid vergroten, nieuwe klanten trekken en behouden, uzelf neerzetten als innovatieleider, lezers betrekken, etc. Dit zijn een paar algemene doelen voor een social mediastrategie.
 
Breng je activiteit op de sociale media in overeenstemming met je marketing strategie.
 

3. WEES REALISTISCH

Actief zijn op social media is tijdrovend en kost werk, flexibiliteit en standvastigheid om succesvol te zijn. Dus houd uzelf wat betreft het budget niet voor de gek. Het kost nu eenmaal tijd en/of geld. Mensen willen tegenwoordig versteld staan en dat lukt niet zonder enige vorm van input.
 

4. WEES EEN LUISTERAAR

De social media zijn een perfect instrument om naar de stem van de markt te luisteren. Voor u iets plaatst of een gesprek aangaat, zou u er zeker van moeten zijn dat u de stemming van mensen kent op de platforms die u wilt gaan gebruiken.
 

5. WEES EEN SCHRIJVER

Kwaliteitscontent trekt publiek aan. Wanneer mensen goede content tegenkomen, delen ze het vaak met meerdere gebruikers en gebruikersgroepen op hetzelfde platform. En is er iets beter voor uw merk dan dat? Kwaliteitscontent zou mensen moeten aanspreken, informatief moeten zijn en moeten aanzetten tot ‘delen’. Bovendien zou het lezers moeten overtuigen tot actie over te gaan. Als er in uw bedrijf geen schrijftalent voorhanden is, bent u bijna verplicht om dit uit te besteden aan professionele schrijvers. Anders loopt u het risico dat men lacht om uw berichten of dat mensen ze niet eens lezen.
 

6. WEES ZICHTBAAR

Studies hebben aangetoond dat mensen zich content beter herinneren wanneer het van beelden is voorzien. Een foto zegt meer dan duizend woorden en op social media zelfs nog meer: ongeveer 70% van alle Facebookactiviteiten draait om afbeeldingen. Plaatjes, kleuren, lettertypes; alles wat visueel is, dient onderscheidend en samenhangend te zijn, net als geschreven tekst. Wanneer u een artikel op verschillende media plaatst, zouden de foto’s en andere multimedia afwisselend moeten zijn om de aandacht van volgers vast te houden.
 

7. WEES ACTIEF

Zoals gezegd, verwachten mensen een reactie van u op social media. Consumenten vinden het ook fijn om contact met een mens te hebben; niet met geautomatiseerde kantoorsoftware. Met social media is de aandacht voor anderen misschien nog wel essentiëler; al voordat iemand daadwerkelijk klant is en van uw producten of diensten gebruikmaakt. Wees er dan ook op voorbereid dat u mensen actief aanspreekt.
 

8. WEES MEETBAAR

Veel bedrijven houden nog altijd hun statistieken niet bij. U wilt van uw investering in social media echter iets terugzien en dat is mogelijk met speciale tools. Ieder bedrijf zou daarbij basis-statistieken in de gaten moeten houden: het aantal gedeelde posts, doorklik-cijfers, conversiepercentages en de hoeveelheid internetverkeer van social media naar uw website.
 
Wees erop voorbereid dat je de klanten actief aan je bindt.
 

9. WEES EEN TEAMLEIDER

Het is moeilijk om in uw eentje een social mediaplan op te bouwen. U hebt dan ook waarschijnlijk een betrouwbaar en vakkundig team nodig om uw sociale inspanningen te ondersteunen. Stel een veelzijdig, maar harmonieus team samen en zorg hier goed voor. Met diverse perspectieven zullen de teamleden op een andere manier naar social media kijken dan u. Vervolgens, als u het publiek benadert, bent u als teamleider in staat bedachtzame vragen te stellen, te reageren op vragen en daarbij nuttige informatie te verschaffen.
 

10. WEES WAAKZAAM

Stel nieuwe posts op social media waar u actief op bent constant bij, omdat tijd, technologie en ervaringen soms alles kunnen veranderen. Platforms zijn aan verandering onderhevig en uw merk zou daarop in moeten spelen. Let op nieuwe media, opkomende trends en gedragsveranderingen bij uw publiek. Veel succes!