Wat doe je met oude of achterhaalde content?

Hello Yuqo
O
Oude content hoeft geen dode content te zijn. In feite is het soms veel waardevoller dan je denkt. Met onderstaande tips blaas je nieuw leven in oude content, wat in meer betrokkenheid en een betere SEO resulteert.

Heb je al lang een website, dan staat er waarschijnlijk veel oude content op. Dit kan wat problemen met zich meebrengen. Wat kun je namelijk nog met achterhaalde content? En hoe zit het met waardevolle, maar verouderde content die een slechte ranking krijgt? Het is vervelend om oude content, waar het internet niet op zit te wachten, te moeten herlezen en bewerken. En het is ook doodzonde dat je het na zoveel moeite moet verwijderen. Maar we zijn allemaal gebonden aan de wetten van het internet!

In dit artikel kijken we wat je met oude content kunt doen, hoe je het relevant maakt en wanneer je het helaas moet loslaten.

Oude content: houden of wegdoen?

Alles en iedereen wordt ouder, en dat geldt ook voor je content. Als het ondanks de ouderdom actueel blijft en goed scoort, kun je het laten staan of met kleine aanpassingen wat relevanter maken. Maar de content kan ook verouderd, achterhaald of soms zelfs fout zijn. Dan moet je je als online bedrijf afvragen welke content irrelevant is en welke niet meer voldoet.

Wanneer updaten of hergebruiken?

Soms is het zinvol om oude content te updaten of hergebruiken. Maar dan moet je het wel aanpassen of helemaal herschrijven, zelfs als het onderwerp hetzelfde is. Hier volgen enkele omstandigheden waarin het hergebruiken van oude content de moeite waard is:

  • Veel internetverkeer: Content die consistent internetverkeer naar je website genereert, kun je updaten en opfrissen met nieuwe info, links en afbeeldingen. Daar wordt je SEO nog beter van. Dat gezegd hebbende, als het nog steeds hoog scoort, kun je je ook eerst op andere content richten.
  • Klassiek onderwerp: Posts met een tijdloos onderwerp kun je houden, updaten en uitbreiden. Door er een nieuwe draai aan te geven, of informatie toe te voegen die bij deze tijd past, kun je oude, maar relevante content vrij gemakkelijk updaten en verbeteren.
  • Grote betrokkenheid: Als content veel reacties krijgt, gedeeld wordt, of op een andere manier aandacht trekt, kun je het in een nieuw jasje steken. Content die betrokkenheid genereert (of dat heeft gedaan) moet je beslist niet verwijderen, maar updaten en nieuw leven inblazen!

Wanneer loslaten?

Soms is alleen een kleine update nodig om oude content nieuw leven in te blazen.

Er zijn omstandigheden waaronder je content beter kunt verwijderen of archiveren. Ontdek hieronder wanneer het tijd is om afscheid te nemen:

  • Achterhaalde informatie: Als de info niet meer relevant of onjuist is, en een update niet mogelijk is, wordt het tijd om het weg te doen.
  • Slechte scores: Het is zinloos om content te bewaren als het weinig internetverkeer trekt, geen betrokkenheid genereert en achterhaald is. Als een onderwerp totaal geen interesse krijgt, dan hoef je er niet meer naar te kijken (uitzonderingen daargelaten).
  • Dubbele content: Als meerdere posts over hetzelfde onderwerp gaan, overweeg dan om ze samen te voegen en duplicaten te verwijderen om SEO sancties te voorkomen. Zelfs zonder ingrijpen van de zoekmachines kunnen de pagina’s elkaar in de weg zitten, terwijl samenvoeging het internetverkeer juist naar één en dezelfde plek leidt.

 


Yuqo quotesVoor je merk is het goed om de prestaties, relevantie en SEO waarde van oude content te beoordelen. Beslis vervolgens of je het wilt behouden, updaten of verwijderen.


 

Wat is het hergebruiken van oude content?

Hergebruiken van content betekent dat je bestaand materiaal aanpast met een nieuw format, voor een nieuw platform of een ander publiek. Het is makkelijker te maken en heeft vaak meer diepgang dan nieuwe content, en kan bovendien je ranking verbeteren. Door oude content te hergebruiken, heb je al een goede basis voor nieuwe content die je snel levendig kunt maken. De ideeën zijn er immers al, dus hoef je alleen maar verbeteringen aan te brengen en te updaten. Dit bespaart je veel moeite, terwijl je de levensduur van je oude content verlengt.

Een blogpost kun je bijvoorbeeld veranderen in:

  • een videoserie voor social media
  • een infografiek
  • een podcastaflevering

Door het hergebruiken van content bereik je een groter publiek, gaat het langer mee, vergroot je de zichtbaarheid en verbeter je de algehele waarde ervan.

 


Yuqo quotesHet hergebruiken van content omvat het aanpassen van bestaande stukken aan nieuwe formats, met het oog op een breder publiek en meer waardering.


 

Wat is het nut van het hergebruiken van content?

Het hergebruiken van oude content heeft veel voordelen. Allereerst bespaart het tijd. Daarnaast houd je content relevant en waardevol, en het geeft een eerder besproken onderwerp vaak een zinvolle verdieping. Als je bijvoorbeeld een blog bijhoudt, heb je vast gemerkt dat de eerste maanden de beste periode zijn en ook de meest interessante ideeën opleveren. Door die eerste blogs te herlezen en te herschrijven, haal je het meeste uit je beste werk en hoef je niet steeds opnieuw het wiel uit te vinden.

Bespaar tijd en moeite

Hergebruik bespaart tijd en je kunt er makkelijk oude content mee opfrissen. Je hoeft slechts enkele feiten en cijfers aan te passen en een grafiek toe te voegen, en je hebt direct een ‘nieuwe’ blogpost voor social media! Zo zijn de uren voor het schrijven van de oorspronkelijke content uiteindelijk goed besteed geweest.

Hogere ranking in zoekmachines

Een update van oude content en aanpassingen met een nieuw format kan je SEO verbeteren, en daar draait het om! Of je het nu leuk vindt of niet, zoekmachines houden nu eenmaal van nieuwe content. Bij het hergebruiken van oude content kun je het verlevendigen en nieuwe keywords toevoegen. Daar worden de hoge heren van Google blij van en zo wordt hun eeuwige honger voor even gestild.

Meer mensen bereiken

Als je in plaats van updates te maken oude content hergebruikt, bereik je misschien ook een nieuw publiek. Stel: je hebt een oude blog die goed scoort en je wilt er meer mensen mee bereiken, wat doe je dan? In dat geval kun je je blog gewoon zo laten; het is een mooie springplank naar iets nieuws!

Gebruik het bijvoorbeeld als inspiratie voor een podcastaflevering of een video voor social media. Zo verwerf je meer publiek zonder iets nieuws te hoeven creëren. Daarbij verlies je geen tijd en profiteer je van een goed idee waar nog altijd veel potentie in zit.

Yoast.com heeft bijvoorbeeld een handige stap-voor-stap handleiding met diverse opties.

Dubbele content vermijden

Als je op meerdere platforms marketing doet, kan het hergebruiken van content ook uitkomst bieden. Plaats niet overal hetzelfde, maar maak je content op maat voor elk specifiek platform. Zo voorkom je dubbele content, blijf je op alle platforms actief, vergroot je je zichtbaarheid, krijg je meer betrokkenheid en creëer je geloofwaardigheid.

Ideeën opdoen voor nieuwe content

Het hergebruiken van oude content biedt ook inspiratie voor hele nieuwe ideeën. Misschien stuit je op nieuw onderzoek, lees je het commentaar van iemand bij een video, of iets heel anders. Daarmee kun je bestaande content voorzien van hele nieuwe, interessante ideeën. Het is zeker een stuk leuker dan bij websites voor SEO naar nieuwe onderwerpen zoeken.

 


Yuqo quotesHet hergebruiken van content bespaart tijd, verbetert de SEO, vergroot je publiek, voorkomt dubbele content en dient als inspiratiebron voor nieuwe ideeën.


 

Hoe kan ik mijn content hergebruiken?

Zoals gezegd, draait het bij het hergebruiken van oude content om het updaten ervan. Toch kun je met dezelfde informatie ook iets nieuws creëren. Hieronder vind je inspiratie voor hoe je content effectief kunt hergebruiken om er iets boeiends en relevants van te maken.

Updates van blogposts

Een van de makkelijkste manieren voor het hergebruiken van oude content is het updaten van oude blogposts. Voeg nieuwe informatie, afbeeldingen of statistieken toe en gebruik een SEO-strategie om ze te optimaliseren. Dit levert niet alleen nieuwe, waardevolle info op, maar door de update wordt ook de SEO beter. Zoekmachines zien namelijk dat je de content hebt opgefrist en bijgewerkt, en dat werkt in je voordeel.

Uitgebreide FAQ

Als je een FAQ in je content hebt opgenomen, overweeg dan om dit met een gedetailleerde blogpost of een videoserie uit te breiden. Zo kom je tegemoet aan de zorgen die bij klanten leven. Bovendien is het waardevolle content om op diverse platforms te delen en zo vergroot je je zichtbaarheid. Als je er niet veel aan wilt doen, zoek dan naar zoekopdrachten die je eerder over het hoofd zag en voeg ze aan een oude FAQ toe. Je ranking gaat omhoog en je kunt zelfs in Google snippets terechtkomen.

Maak lijstjes van je beste artikelen

Maak van je posts een ‘Top 10’ of ‘De beste van…’ en beoordeel daartoe je meest populaire content. Het is een snelle manier om bestaande content te hergebruiken. Je deelt de hoge scores met je doelgroep, terwijl je tegelijk ook een groter publiek naar je waardevolle content trekt. Omdat je succesvolle content wel wat meer publiciteit verdient, geef je het simpelweg nieuw elan.

Infografieken maken

Visuele content wordt vaak gedeeld. En met een infografiek kun je een lange blogpost een bondig, boeiend format geven. Maak gebruik van statistieken die voor social media belangrijk zijn, bedenk een reeks tips of creëer een ‘how-to’. Zo vergroot je je zichtbaarheid op de social media platforms. Bovendien leid je de lezers naar het oorspronkelijke artikel en trek je meer internetverkeer naar de bron. Op deze manier kun je oude content vernieuwen en tegelijkertijd waardevoller maken.

Een SlideShare maken

Verander een blogpost in een SlideShare presentatie. Een SlideShare is een effectieve manier om lange content te hergebruiken. Je kunt het makkelijk delen op LinkedIn en andere professionele platforms.

Video’s maken

Een video wordt steeds populairder (hartelijk bedankt, TikTok). Overweeg, als je kunt, om van een blogpost een korte video of tutorial te maken. Dat is een methode om content aan je publiek over te brengen. Je bereikt er waarschijnlijk een heel nieuw publiek mee en vergroot je zichtbaarheid, terwijl je tegelijk oude content recyclet.

Webinars hosten

Als je content diepgaande onderwerpen bevat, overweeg dan een webinar. Dit format biedt de gelegenheid om met je publiek live te communiceren en hiermee toon je je deskundigheid.

Transcripten toevoegen

Kun je een video- of podcastcontent maken, dan is het toevoegen van transcripten en ondertiteling goed voor een SEO boost en bereik je een breder publiek. Bovendien maak je er teksten mee voor mensen die graag content lezen. Er is een scala aan software beschikbaar, dus is het heel makkelijk om oude content te hergebruiken en er iets nieuws van te maken.

Een podcast maken

Maak van geschreven content een podcastaflevering en laat je publiek hierop reageren. Een podcast is ideaal om een nieuw publiek te bereiken dat liever audiocontent dan geschreven teksten heeft.

 


Yuqo quotesHet hergebruiken van content kan verschillende vormen aannemen. Denk aan het updaten van blogs, het maken van een video, hosten van een webinar of het creëren van een podcast. Zo verleng je de levensduur van je content en vergroot je je bereik.


 

Content weggooien: wat je moet weten

Soms is het goed om content te verwijderen, vooral als het achterhaald of niet meer van toepassing is. Als het onjuist of beneden de maat is, levert het behoud zelfs schade op voor je SEO ranking en kun je het beter weghalen. Toch vraagt het verwijderen van content om een zorgvuldig plan. Daarbij moet je voorkomen dat je je waardevolle SEO ranking verliest of kapotte links maakt.

Overweeg het volgende voordat je content verwijdert:

  • Een 301 omleiding maken: Maak altijd een 301 omleiding als je pagina’s verwijdert. Zo worden gebruikers en zoekmachines naar de meest belangrijke actieve pagina gestuurd.
  • Content behouden: Als je vergelijkbare posts hebt, overweeg dan om ze samen te voegen en niet te verwijderen om de SEO waarde intact te houden.
  • Back-up maken: Maak voor je het gaat verwijderen altijd een back-up van je oude content, voor het geval dat je er later naar wilt verwijzen of het wilt hergebruiken.

 


Yuqo quotesHet verwijderen van content moet zorgvuldig gebeuren, via een 301 omleiding en samenvoegen van vergelijkbare posts. Dit helpt om een lagere SEO ranking te voorkomen.


 

 

De kunst van het renoveren van oude content

Zoals je ziet, zit er in oude content vaak nog genoeg leven. Soms moet je de content een beetje polijsten, zodat het er weer als nieuw uitziet. En soms is de kwaliteit ervan nog altijd erg goed en kun je het als basis of inspiratie gebruiken voor nieuwe content. Bij een gebrek aan ideeën kan dat bijzonder zinvol zijn. Toch komt het ook voor dat oude content niet meer klopt of achterhaald is en dan kun je het beter verwijderen. Als je overweegt om oude content te deleten, doet het dan zo goed mogelijk en probeer irritatie bij gebruikers en zoekmachines te voorkomen!