De toekomst van Google Zoeken

Olha Bespalova
Olha Bespalova
G
Google gaat in de nabije toekomst een paar grote updates en functies doorvoeren. Maar waarom wachten tot deze gelanceerd worden, als u er nu al meer over kunt ontdekken? In dit artikel leggen we uit hoe Google Zoeken gaat veranderen.
Reading Time: 4 minutes

Google bestond 20 jaar op 27 september 2018. De verjaardag werd gevierd met een klein evenement. Dit bood tevens de kans een kijkje te nemen in de veranderingen die de komende jaren worden doorgevoerd. We kunnen veilig stellen dat Google de populairste zoekmachine ter wereld is, die 68,75% van de wereldwijde zoekmachinemarkt beslaat. Dit maakt het bedrijf mogelijk met de continue drang om de effectiefste en meest innovatieve te zijn. Ook in de toekomst blijft Google de lat hoger leggen om aan de top te blijven.

Op het Google “Future of Search” evenement hebben vertegenwoordigers van het bedrijf besproken hoe Google het Zoeken in de toekomst ziet. Daarbij is ingegaan op de veranderingen die doorgevoerd worden. Een aantal is onmiddellijk geïmplementeerd (zoals de Google Afbeeldingen update). Andere worden momenteel getest (bijvoorbeeld de Pathways update die in Virginia wordt getest). Weer andere verschijnen later. Het blijft echter belangrijk dat u weet wat we van Google kunnen verwachten in de nabije toekomst.

 

1: DE GOOGLE AFBEELDINGEN UPDATE

Google Afbeeldingen werd op 27 september verbeterd. Het heeft nu tags die producten en productspecificaties tonen. Denk aan tutorials, stock images, etc. Dit zou gebruikers moeten helpen om eenvoudiger en sneller de informatie te vinden die ze nodig hebben.

Als u vindt dat Google Afbeeldingen er nu meer uitziet als Pinterest, dan kan dat kloppen. Dit is echter geen poging om van Google een sociaal netwerk te maken. Cathy Edwards, die leiding geeft aan Google Afbeeldingen, zegt dat de verandering tot stand is gekomen door millenials en jongere gebruikers. Zij besteden meer tijd op sociale media en zijn daardoor meer gewend om dergelijke visuele content te zien. De nieuwe update zou alles voor hen eenvoudiger moeten maken.

Verder zal Google Afbeeldingen ondersteuning bieden voor Google Lens. Dit is een tool die exact vaststelt wat er op een afbeelding te zien is. Het kan bijvoorbeeld het type bank of lamp in een zoekresultaat voor “woonkamer” helpen identificeren. Met het integreren van Lens in Google Afbeeldingen worden zoekresultaten nog specifieker.

 

Met het integreren van Lens in Google Afbeeldingen worden zoekresultaten nog specifieker.

 

2: DE FEATURED VIDEOS UPDATE

Google heeft al een video tab in de zoekresultaten. De nieuwe update moet dit echter nog handiger en relevanter maken. In plaats van alleen video’s te tonen die grofweg aan uw zoektermen voldoen, toont Google nu enkel de meest relevante fragmenten, gerelateerd aan uw zoekopdracht. Daardoor krijgt u, wanneer u googlet op iets als “plaatsen om te bezoeken in Rome”, de Sixtijnse Kapel, het Colosseum en de Trevifontein te zien in de video zoekresultaten.

 

3: DE ONTDEK FUNCTIE

Google bevat reeds een aanbevolen content feed, die op de Google-app en Android-apparaten te zien is. Deze wordt echter verbeterd. De nieuwe functie wordt “Discover” genoemd en vermeldt niet alleen artikelen, maar ook andere vormen van content (bijvoorbeeld video’s). Wanneer u op een specifiek onderwerp zoekt, heeft u de mogelijkheid om het toe te voegen aan uw lijst van interesses. Als u dat doet, ontvangt u content over die interesse in uw feed.

Net als de oude aanbevolen feed, kan ook deze worden aangepast. U kunt ervoor kiezen om meer of minder content over een thema te zien. Of misschien wilt u wel meer of minder van een bepaalde bron zien, etc. Deze functie kan tevens nieuwe interesses suggereren op basis van uw zoekresultaten en bestaande lijst.

Bovendien onthoudt de functie uw taalvoorkeuren. Leest u bijvoorbeeld het wereldnieuws in het Engels, maar tutorials liever in het Nederlands? Dan bent u in de toekomst daartoe in staat. De functie geeft verder extra gerelateerde content weer wanneer dat van nut kan zijn. Denk aan de namen en details van acteurs als u een film googlet.

 

4: DE COLLECTIONS FUNCTIE

Wederom is Google iets van plan wat lijkt op Pinterest. Met de Collections functie kunt u uw zoekresultaten in aparte mappen opslaan. Deze kunt u dan later openen. Google analyseert uw Collections en suggereert nieuwe pagina’s, indien relevant. Collections wordt gebaseerd op het Activiteit tabblad. Ook dit is een nieuwe functie die Google lanceert. Deze tool helpt u met het stap-voor-stap reconstrueren van uw zoekopdracht. U krijgt te zien welke websites u bezocht hebt tijdens een sessie. Ook ontvangt u voorgestelde zoekopdrachten op basis van uw geschiedenis. Dit tabblad is alleen voor u zichtbaar. U kunt het gebruiken om bepaalde zoekopdrachten aan Collections toe te voegen of verwijderen als u dat wilt.

 

Ook dit is een nieuwe functie die Google lanceert.

 

5: DE PATHWAYS FUNCTIE

Dit nieuwe hulpmiddel kan mensen helpen om zich professioneel te ontwikkelen of van carrière te switchen. Als u informatie over bepaalde banen zoekt, toont Pathways u de info die u zoekt. Ook krijgt u vacatures en cursussen in uw omgeving te zien. Deze functie wordt momenteel in Virginia getest.

 

6: DE STORIES FUNCTIE

Google zet volop in op Stories. Ja, zoals u die kent van verschillende social media platforms. Denk aan Instagram en Snapchat. Ze worden gegenereerd door KI op basis van afbeeldingen, video’s en artikelen met een specifiek thema (zoals beroemdheden). Ook verschijnen ze vaker in de zoekresultaten.

 

7: DE DYNAMISCHE ORGANISATIE UPDATE

Gebruikt u vaak Google, zoals de meesten van ons? Dan weet de zoekmachine op een gegeven moment waar u naar zoekt en kan het voorspellen wat uw volgende zoekopdracht wordt. Als u bijvoorbeeld zoekt op “vetplanten”, krijgt u een Knowledge Graph Card of iets vergelijkbaars te zien. Dit behelst informatie over de soorten vetplanten, het planten en kweken ervan, de verkooppunten en meer. Deze kaarten verschijnen bovenaan uw zoekresultaten. Dergelijke suggesties worden gebaseerd op de zaken die mensen googlen na een bepaalde zoekopdracht. Dit zijn de voornaamste updates en functies die de komende tijd door Google worden geïntroduceerd. Hopelijk maken ze het zoekproces nog gemakkelijker en prettiger voor ons allemaal!