SEO uitgelegd: het belang van proeflezen

Alexandra Hicks
W
We kennen allemaal wel het proeflezen van een opstel. Maar de meeste mensen beseffen niet dat elk document dat aan publiek wordt gepresenteerd, moet worden proefgelezen voordat het helemaal af is.

Proeflezen kan tijdrovend zijn. Maar het maakt het verschil tussen een perfect eindproduct en iets wat er gehaast en onprofessioneel uitziet. Als uw teksten niet zorgvuldig zijn gecontroleerd kan uw lezer bovendien het gevoel krijgen dat u niet betrouwbaar bent. En dan maakt het niet uit dat u misschien heel veel kennis heeft over het onderwerp. Wat we willen aangeven, is dat grammatica er wel degelijk toe doet.
 

 
Proeflezen kan tijdrovend zijn.
 

WAT IS PROEFLEZEN?

De meningen verschillen nogal over wat de exacte definitie is van proeflezen. Het antwoord is waarschijnlijk afhankelijk van de persoon aan wie u het vraagt. Een uitgever geeft bijvoorbeeld een heel ander antwoord dan een universitair student. Veel mensen zien proeflezen als een manier om grammatica/spelling te controleren. En als methode om een tekst te checken op structuur of typefoutjes. Tot op zekere hoogte is dat correct. Maar het is veel meer dan dat.
De proeflezer heeft als taak om de proefdruk van een document te lezen en te vergelijken met de geëdite versie. Daarbij moet hij ervoor zorgen dat er geen nieuwe fouten zijn ontstaan na het printen. Ter referentie; proefdrukken zijn alle gedrukte versies van een document die in de eindpublicatie worden meegenomen. Het is de allerlaatste stap voordat een tekst wordt gepubliceerd, als vacaturetekst wordt verzonden of wordt gebruikt als lesmateriaal. Of welke andere vorm van delen u ook maar kunt bedenken. In een digitale omgeving zijn er natuurlijk steeds minder afgedrukte proefdrukken. Toch gelden dezelfde regels ten aanzien van online content. Is een tekst gereed, nagekeken en klaar voor publicatie?Dan zorgt een definitieve proeflezing ervoor dat het beste mogelijk eindproduct uiteindelijk wordt gepubliceerd.
 

WAT IS DE RELATIE TOT SEO?

Wat betreft SEO (zoekmachineoptimalisatie) is het belangrijk te weten dat sites als Google alleen websites met hoogwaardige content goed ranken. Kwalitatief geschreven teksten en andere content gaan over het algemeen hand in hand met juiste grammatica. (En natuurlijk ook met belangrijke zaken als links en afbeeldingen.) Het is vaker wel dan niet het geval dat lage kwaliteit gepaard gaat met slechte spelling en grammatica.
 
Veel mensen zien proeflezen als een manier om grammatica/spelling te controleren.
 
Hoogwaardige content is echter niet alleen van invloed op uw ranking bij zoekmachines. Ook heeft het invloed op hoe vaak uw teksten organisch worden gedeeld. Lezen wij een artikel dat boordevol typefouten en grammaticale onjuistheden staat? Dan vinden we de site meteen minder geloofwaardig. De kans is groot dat we het artikel niet uitlezen en al helemaal niet delen. Aan de andere kant geldt dat een artikel met weinig tot geen fouten een toonbeeld is van inspanning en trots. Het wil zeggen dat er veel tijd in het werk is gestoken. Ook is het zeer waarschijnlijk dat de informatie accuraat is. Een dergelijk artikel delen we eerder via eigen pagina’s en met vrienden.
 

VOLGENS GOOGLE

Mensen die zich bezighouden met SEO zijn meestal vooral bezig met de technische aspecten van hun werk. Daardoor kunnen er subtiele fouten in de spelling en grammatica over het hoofd worden gezien. Dat is echter problematisch als u wilt dat uw site zo hoog mogelijk wordt gerankt. Volgens Google komt een pagina hoger te staan als de grammatica en spelling van een hoog niveau zijn. Dus proeflezen is absoluut iets wat u moet doen voordat u een bericht, pagina, artikel of ander document ergens deelt. Het heeft niet alleen een positieve invloed op de ranking van uw website, maar is ook belangrijk voor uw geloofwaardigheid. We hopen dat dit artikel u heeft geholpen! Kom nog eens terug om meer nuttige content te lezen in onze artikelserie “SEO uitgelegd”.