Waarom moet uw ontwerpteam rekening houden met kleurenblindheid?

Eva Mohyrova
K
Kleurgebruik maakt deel uit van een ontwerp. Niet alle mensen nemen echter kleuren waar zoals u. Het is belangrijk daar rekening mee te houden. Lees dit artikel en kom meer te weten over kleurenblindheid en ontdek onze tips voor ontwerpen die ook mensen met deze aandoening aanspreken.

Het is een algemeen gegeven dat designers met kleur werken. Ze gebruiken het om verschillende boodschappen over te brengen of bepaalde zaken onder de aandacht te brengen. Ook wordt kleur ingezet om een bepaalde impressie of sfeer te scheppen. Hoewel kleur inderdaad een zeer belangrijk aspect van design is, werkt het niet altijd effectief. Van de 100 mensen die uw ontwerp zien, kunnen er zelfs wel 8 zijn die het anders waarnemen dan uzelf. Waarom? Omdat ze kleurenblind zijn.
 

 
Omdat ze kleurenblind zijn.
 

WAT IS KLEURENBLINDHEID?

Kleurenblindheid of daltonisme is een mutatie van het X-chromosoom. Dit leidt ertoe dat iemand het verschil tussen bepaalde kleuren niet waarneemt. Volgens de website van NHS Choices kunnen veel mensen met de aandoening niet goed het verschil zien tussen bepaalde tinten geel, groen en rood. Daarbij zien ze mogelijk de kleuren ook anders. De afbeelding hieronder toont hoe het regenboogspectrum van kleuren eruitziet voor mensen met verschillende vormen van kleurenblindheid.
 

Bron: iristech.co

 
Kleurenblindheid komt wereldwijd zowel bij mannen (1 op de 12) als bij vrouwen (1 op de 200) voor. Dat betekent dat een bepaald percentage van uw doelgroep kleuren niet hetzelfde waarneemt als u.
 

WAAROM MOET U MET KLEURENBLINDHEID REKENING HOUDEN?

Het percentage mensen met deze aandoening is relatief klein, maar dat wil nog niet zeggen dat u ze kunt negeren. Kleurenblindheid lijkt misschien niet zo’n belemmering te zijn wat design betreft. Dat is het echter wel degelijk. De aandoening kan zelfs bepaalde zaken in het dagelijks leven erg lastig maken. Laten we als voorbeeld de onderstaande kaart van metrolijnen eens bekijken. De afbeelding links laat zien hoe mensen die niet kleurenblind zijn het waarnemen. Het plaatje rechts toont hoe kleurenblinden de kaart zien. In dit geval werkt het concept van de met kleuren aangeduide metrolijnen gewoonweg niet.
 

Bron: TFL

 
Dit is niet de enige situatie waarin kleurenblindheid een grote belemmering is. Een ander bekend voorbeeld: de rode tekens die aangeven dat er online iets verkeerd gegaan is. Vaak is er geen indicator voor mensen die kleurenblind zijn die erop wijst dat er iets fout is gegaan. Denk aan een symbooltje, groter lettertype of een kadertje. Kijk echter eens hoe Facebook dit doet. Ze maken gebruik van een uitroepteken om iemand erop te wijzen dat er iets verkeerd is gegaan. Zeer effectief dus voor dit specifieke publiek.
 

Bron: Usabilla

 
Goed design is gericht op het overbrengen van een bepaalde boodschap naar een doelgroep op een samenhangende en succesvolle manier. Houdt u geen rekening met een klein, maar belangrijk deel van die groep? Dan kunt u simpelweg niet aan deze vereisten voldoen. Wilt u een succesvol ontwerp maken? Dan moet u ervoor zorgen dat het voor iedereen toegankelijk is. Ook voor mensen die kleurenblind zijn of kleuren minder goed van elkaar kunnen onderscheiden. Dat kunt u op de volgende manieren doen.
 
Dat kunt u op de volgende manieren doen.
 

VORMGEVEN VOOR MENSEN DIE KLEURENBLIND ZIJN

1: GEBRUIK MINDER KLEUREN

Het is niet altijd noodzakelijk om een overvloed aan kleuren te gebruiken. Wat dit betreft, betekent minder vaak meer. Bovendien maakt het minimalisme momenteel een opleving mee. Minimalistische ontwerpen met minder kleuren of in eenvoudig zwart-wit, zien er altijd fris en modern uit. Wat betreft het aanspreken van mensen met kleurenblindheid, is dit type design zeer van nut. Het zou zelfs kunnen bijdragen aan een langdurige relatie met de klant.
 

2: GEBRUIK SYMBOLEN

Kunt u onmogelijk minder kleur gebruiken in uw ontwerp? Probeer dan wat meer symbolen toe te voegen. Zo kan het deel van uw publiek dat kleurenblind is makkelijker de belangrijkste componenten onderscheiden. Herinnert u zich nog het voorbeeld van Facebook? Dit is een van de vele manieren om mensen die slecht kleuren kunnen onderscheiden te wijzen op iets belangrijks. Hieronder nog een goed voorbeeld. Ook op dit gebied ervaren mensen die kleurenblind zijn grote beperkingen in hun dagelijks leven. Zouden stoplichten behalve kleuren ook symbolen hebben? Dan zou het voor dit deel van de bevolking een stuk eenvoudiger zijn om ze te begrijpen.
 

Bron: uxdesign.cc

 

3: GEBRUIK PATRONEN EN STRUCTUREN

In sommige gevallen (zoals bij het ontwerpen van infographics of grafieken) moet u vaak elementen gebruiken die erg op elkaar lijken. Doorgaans worden er voor het onderscheiden van variabelen kleuren gebruikt. Mensen met kleurenblindheid hebben echter meer nodig om goed te begrijpen wat u wilt overbrengen. Om dit makkelijker te maken, kunt u wellicht patronen gebruiken ter onderscheiding, of zelfs tekst.
Een van de moeilijkste taken voor ontwerpers is het creëren van designs die de hele doelgroep aanspreken. Pas bovenstaande tips toe en zet u in voor ontwerpen die ook toegankelijk zijn voor mensen met kleurenblindheid. Op die manier zet u een grote stap in de richting van een effectieve en complete ontwerpstrategie. Bent u op zoek naar meer interessante tips over ontwerpen en content? Volg dan de Yuqo blog en bekijk onze professionele, op maat geleverde diensten.