Rampen met content: 5 content blunders die u als bedrijf moet voorkomen

Steven Mike Voser
I
In dit artikel gaan we in op 5 blunders met content die de daarvoor verantwoordelijke bedrijven in een lastige positie brachten. Daarnaast delen we een aantal handige tips om ervoor te zorgen dat uw bedrijf geen vermelding krijgt in een soortgelijk artikel.

 
Content is koning in de online wereld. Helaas gebruiken sommige bedrijven foute content. Erg fout. In dit artikel kijken we naar vijf blunders met content die veel media-aandacht hebben getrokken en dan niet op een positieve manier. Bedenk dat we u met dit artikel slechts willen informeren. We willen geen van de genoemde bedrijven in een kwaad daglicht stellen. We gebruiken hen juist als voorbeeld om te laten zien waarom het zo belangrijk is om ervoor te zorgen dat al uw content foutloos is. Wilt u meer soortgelijke artikelen lezen? Ga dan naar onze blog.
 

5 CONTENT BLUNDERS DIE UW BEDRIJF MOET VOORKOMEN

 

1: RESTAURANT IN LONDEN SCHRIJFT ZIJN PRIJZEN IN TIJDSTIPPEN

Hippe restaurants zijn altijd op zoek naar manieren om origineel te zijn. En als ze dat op de goede manier doen, betaalt zich dat uit. Helaas was dat niet het geval voor een Londens café (dat we niet bij naam noemen) die op het menu prijzen vermeldde als tijdstippen. We noemen een aantal voorbeelden van het menu:

  • Zuurdesembrood (kruidenboter, knapperige gerst): 02:50
  • Groene olijven: 03:00
  • Pesto noten: 03:00
  • Mac & Cheese (gerijpte Parmezaanse kaas, sjalotjes in ringen): 06:00/12:00

Het café kreeg veel belangstelling op sociale media toen een gebruiker een foto van het menu op Twitter plaatste, met daarbij het volgende commentaar:  “Ik blijf me erover verbazen wat hippe restaurants allemaal wel niet proberen om geen prijzen te vermelden. WE WETEN DAT HET OM GELD GAAT, WE ZIJN NIET GEK.” Andere gebruikers van sociale media deden er een schepje bovenop; ze bleven het restaurant op de fout wijzen. Zo waren er mensen die het menu vergeleken met een festivalprogramma of een dienstregeling. Anderen maakten het belachelijk met grapjes over de tijd, zoals deze: “Linda, ik heb mijn plannen veranderd, ik moet om 02:50 zuurdesembrood eten.”
 
“Linda, ik heb mijn plannen veranderd, ik moet om 02:50 zuurdesembrood eten.”
 

2: DE LANDELIJKE RACISTISCHE BLUNDER VAN KTVU

Op 6 juli 2013 stortte vlucht 214, van Asiana Airlines vanuit Seoul, Zuid-Korea, neer in de buurt van het vliegveld van San Francisco. Daarbij kwamen drie mensen om en raakten circa tweehonderd personen gewond. Het verhaal werd door nieuwszenders van over de hele wereld vermeld, maar de versie van de Bay Area zender KTVU (een van de zenders van Fox) trok in het bijzonder de aandacht. Met de gedachte dat ze het laatste nieuws brachten, publiceerde het nieuwsteam de veronderstelde namen van de piloten. Ze beseften zich toen nog niet dat hun radiostation daardoor het pispaaltje van het internet zou worden. De namen van de piloten die door KTVU werden gepubliceerd, waren: gezagvoerder Sum Ting Wong (something wrong – iets verkeerd), Wi Tu Lo (we too low – wij te laag), Ho Lee Fuk (holy fuck) en Bang Ding Ow (beng ding au). De nieuwslezer van het radiostation, Tori Campbell, las de namen hardop voor op de radio, zonder te beseffen dat het ging om een racistische grap van iemand anders van het nieuws-team. U begrijpt natuurlijk meteen dat het radiostation al zijn geloofwaardigheid verloor, ondanks dat ze een verontschuldiging publiceerden over de uitzending. Daarin gaven ze de schuld aan de Amerikaanse Nationale Veiligheidsraad voor Transport omdat die de namen had bevestigd.
 

3: HEINEKEN GEBRUIKT FOTO VAN LEIDER ANTI-ALCOHOLISTEN IN NIEUWE ADVERTENTIES

Heineken staat erom bekend dat ze reclame van het hoogste niveau maken. Helaas liet de biergigant een steekje vallen bij een advertentie campagne voor Bulmers, een van de belangrijkste merken van hun ciders. In Heinekens nieuwe campagne voor Bulmers was het de bedoeling om de historische weldoener van de cider, C.H.Bulmer, in het zonnetje te zetten. Hij bedacht het merk aan het eind van de 19e eeuw. Er was alleen een probleem: Ze hadden geen foto van eerwaarde Bulmer om dienst te doen als het gezicht van de campagne. De oplossing? Een willekeurige foto uit de Victoriaanse tijd kopen, met daarop een klassieke heer met een snor, die natuurlijk precies in het plaatje paste. Helaas voor Heineken kocht het marketingteam een foto van Hugh Price Hughes, een protestante geestelijke uit Wales, die bekend was vanwege zijn werk met alcoholisten. Hij hielp hen namelijk om af te kicken. Het duurde niet lang voordat de kerk lucht kreeg van de campagne en Heineken op de fout wees. Het bedrijf verwijderde onmiddellijk alle advertenties en bood publiekelijk zijn verontschuldigingen aan voor de fout. Ze boden daarnaast aan om de kerk die de klacht had ingediend te bezoeken en een donatie te geven.
 
Ze boden daarnaast aan om de kerk die de klacht had ingediend te bezoeken en een donatie te geven.
 

4: DE KINDERPUZZEL VAN WOOLWORTHS EN DE F-BOM

Supermarktgigant Woolworths kwam negatief in het nieuws toen een van de doeboeken voor kinderen een verborgen verrassing bleek te hebben. Het doeboek, met de titel Aussie Animals Activity And Collector’s Album, was ontworpen vanuit de gedachte dat kinderen kaartjes konden verzamelen en ruilen. Op de kaartjes stonden verschillende diersoorten uit de Australische natuur. Helaas veroorzaakte het boek alleen maar veel ophef, toen moeders ontdekten dat het woord “fuck” was verstopt in een woordzoeker uit het boek. Ouders werden dankzij sociale media meteen op de hoogte gebracht van de fout. Daarop drongen velen van hen er bij de supermarkt op aan dat het woord moest worden verwijderd. Ook vonden ze dat er nieuwe exemplaren van het magazine moesten worden gedrukt. Maar dat weigerde Woolworths. In plaats daarvan publiceerden ze een publieke verontschuldiging en legden ze uit dat de puzzel willekeurig was gegenereerd en dat de fout helaas niet was gevonden tijdens het proeflezen.
 

5: DE STRIJD VAN COSTCO OVER HET GELOOF

Deze eenvoudige blunder zorgde ervoor dat Costco haar vingers ernstig brandde. In 2013 vermeldde een Californische voorganger op Twitter dat hij had ontdekt dat er bij Costco bijbels in de schappen lagen onder het genre “fictie”. Voorganger Caleb Kaltenbach stond bij de kassa van een filiaal van Costco in de buurt van Los Angeles waar hij een cadeautje had uitgezocht voor zijn vrouw. Daar realiseerde hij zich dat de bijbel die hij wilde kopen, was gelabeld als fictie. Hij ging weer terug naar de schappen en controleerde de andere bijbels. Zo kwam hij er al gauw achter dat ze allemaal hetzelfde label hadden. Kaltenbach probeerde iemand in de winkel erop aan te spreken, maar hij kon niemand vinden. Daarom besloot hij om het op Twitter te zetten. Zijn tweets trokken online veel aandacht en leverden een verhitte discussie op. Er waren zelfs mensen die een oproep deden om Costco te boycotten vanwege de fout. Het duurde dan ook niet lang tot het verhaal werd opgepikt door grote nieuwszenders, zoals Fox. Toen Costco werd benaderd voor commentaar, boden ze hun verontschuldigingen aan voor de fout. Ze gaven daarbij aan dat de misstap was te wijten aan een menselijke fout bij een van de distributeurs.
 

LEER VAN DEZE FOUTEN

De hierboven genoemde verhalen hebben allemaal een ding gemeen: Ze leverden de verkeerde publiciteit op. Gelukkig kunt u lering trekken uit deze fouten en ervoor zorgen dat uw bedrijf niet in een soortgelijke situatie belandt. We noemen een aantal algemene tips die u en uw onderneming helpen om dit soort blunders te voorkomen:

  • Zorg voor een streng proces van proeflezen. Denk eraan om al uw content te laten lezen door een bekwame editor.
  • Voorkom geautomatiseerde content. Ten aanzien van content is het altijd het beste om te werken met een team van schrijvers, editors en vertalers in plaats van exclusief te vertrouwen op technologie.
  • Controleer de feiten. Dit is uiterst belangrijk, dus zorg ervoor dat u iemand in uw team hebt die ervoor zorgt dat alle genoemde feiten kloppen.
  • Wees geduldig. In het digitale tijdperk ligt er veel druk op bedrijven om snel en consistent content aan te leveren. Doe een stapje terug en geef uzelf wat extra tijd om ervoor te zorgen dat uw werk geen fouten bevat.