Hoe schrijf je content als een professional?

Steven Mike Voser
Steven Mike Voser
O
Online bedrijven doen een moord voor content. Dit is namelijk wat producten/diensten verkoopt, uw publiek boeit en naamsbekendheid vergroot. De kwaliteit van veel online content is echter niet geweldig. En hoewel dat irritant is voor lezers, betekent dit ook dat content- of copywriters een kans hebben om de lat te verhogen en een goede reputatie op te bouwen.
Reading Time: 7 minutes

In dit artikel onderzoeken we hoe u het beste te werk kan gaan. We kijken naar wat nu echt geweldige online content is en voorzien u van voldoende tips om snel aan de slag te gaan en zelf wat te produceren.

 

WAT IS CONTENT?

Voordat we in de details duiken van het maken van echt geweldige content, is het belangrijk dat u goed begrijpt wat content daadwerkelijk is.

Content is een enorm brede term, waardoor een definitie wat lastig is. In de online marketingwereld wordt het losjes gebruikt om geschreven informatie te beschrijven. Denk bijvoorbeeld aan blog artikelen, social media berichten en webteksten die bedrijven gebruiken om hun publiek aan te spreken en uiteindelijk hun producten/diensten mee te verkopen.

Content komt echter niet altijd in tekstvorm. Het kan ook visuele informatie beschrijven, zoals slideshows met afbeeldingen en video’s, of zelfs audio materiaal zoals podcasts. Voor dit artikel zullen we echter vooral geschreven informatie beschrijven.

 

WAAROM IS HET ZO BELANGRIJK?

Content is een centraal onderdeel van online marketing. Het helpt bedrijven zich te onderscheiden van de concurrentie en zorgt ervoor dat ze de juiste boodschap leveren.

“Het succes van uw website wordt voornamelijk bepaald door de inhoud. Uiteindelijk zal deze content de portemonnee van uw klanten veroveren. Alle andere componenten van uw website (ontwerp, afbeeldingen, video’s, etc.) leveren een secundaire, ondersteunende rol. Als je effectieve slagzinnen hebt, zal een geweldig design alleen de effectiviteit versterken. Design op zichzelf zal niet verkopen”, schrijft Andrew Kucheriavy in Intechnic.

Content helpt bedrijven echter niet alleen om hun conversies op te drijven, maar stelt hen ook in staat om bezoekers te betrekken via social media kanalen. Deel kwalitatief hoge content met volgers op Facebook, Twitter, Instagram en andere kanalen, en u zal niet alleen uw merk ontwikkelen maar ook uzelf als expert in de industrie kunnen presenteren.

Dit helpt weer bij het opbouwen van vertrouwen en loyaliteit naar uw merk, wat er uiteindelijk voor zorgt dat klanten jarenlang blijven terugkomen.

Content laat u ook bezoekers aanspreken via social media kanalen.

Daarnaast is goede content, door de ontwikkeling van geavanceerde en complexe zoek algoritmes van zoekmachines als Google, Bing en Yahoo, nu belangrijker dan ooit voor de SEO.

Een paar jaar geleden konden bedrijven hoog in de zoekresultaten verschijnen door simpelweg sleutelwoorden te spammen. Tegenwoordig is Google veel meer gefocust op de bruikbaarheid en kwaliteit van een website. Voor een gedetailleerd overzicht van het belang van kwalitatief goede content voor SEO, kunt u meer lezen in dit artikel van kissmetrics.

 

HOE SCHRIJF JE GEWELDIGE CONTENT?

Nu we hebben besproken wat content is en we hebben uitgelegd waarom het zo belangrijk is, kunnen we bespreken hoe u zelf geweldige content schrijft. Hier zijn 6 tips waarmee u als een ware expert content schrijft:

 

1: HOUD HET KORT

Top content is beknopt en helder. Ratel daarom niet eindeloos door als een student die een totaal aantal woorden probeert te behalen en probeer zeker geen indruk te maken met je ingewikkelde woorden, obscure afkortingen of vakjargon.

Hier zijn wat simpele manieren waarmee u uw content kort en bondig maakt:

  • Vervang zinnen met woorden. Zinnen zoals “de reden voor” of “vanwege het feit dat” kunnen worden vervangen door “omdat” of “sinds”.
  • Gebruik een actieve stem. Hoewel passieve zinnen eenvoudig te begrijpen zijn, kunnen ze langdradig worden. Om meer te leren over de passieve en actieve stem, klikt u hier.
  • Vermijd tautologie. Dit zijn woorden met dezelfde betekenis, zoals “nooit en te nimmer”, “specifieke details” en “vast en zeker”.
  • Verwijder onnodige lidwoorden en bijwoorden. Dit zijn woorden die geen betekenis toevoegen aan een zin, zoals “in wezen”, “specifiek”, “misschien” en “absoluut”.

Bezoek het Writing Lab van Purdue University voor meer tips over beknopt schrijven.

 

2: ZOEK DE WAARDE IN UW BOODSCHAP

Voordat u aan een nieuwe content begint, moet er zeker van zijn dat u het doel begrijpt.

Dit doet u gemakkelijk door het doel van de content waarover u schrijft zo kort mogelijk samen te vatten (in 1 of 2 zinnen). Schrijf het vervolgens bovenaan de pagina, zodat u er steeds aan herinnerd wordt.De tijd ervoor uittrekken om de waarde begrijpen van wat je aan het doen bent, zal je helpen gefocust te blijven en bespaart uiteindelijk ook tijd.

Neem de tijd om de waarde van uw boodschap te begrijpen en het zal u helpen gefocust te blijven, wat  u uiteindelijk tijd zal besparen.


Wrixer quotes“Als copywriter is het uw taak om waarde te vinden in uw verkoopboodschap en dit om te zetten in heldere, beknopte en meeslepende woorden,” schrijft Eddie Shleyner op HubSpot.


 

3: ZORG DAT UW LEZERS ZICH SPECIAAL VOELEN

In de woorden van Shakespeare: “niets is zo normaal als de wens om bijzonder te zijn”. Zorg er daarom voor dat uw lezers zich speciaal voelen en vergroot de kans dat ze bovenop uw aanbieding duiken.

Er zijn een aantal manieren waarop u exclusiviteit kan uitlokken in content. Probeer lezers te vertellen dat ze “speciaal geselecteerd” zijn voor een aanbieding of dat ze “exclusieve” toegang hebben tot een artikel.

Hier zijn wat voorbeelden van content waarin exclusiviteit wordt gebruikt om klanten/lezers binnen te halen:

  • American Express: Lidmaatschap heeft speciale voordelen.
  • Google: Nodig de geselecteerde gebruikers uit om Google+ beta software te proberen.
  • Spotify: Gebruikte lidmaatschap “uitsluitend via uitnodigingen” om nieuwe gratis gebruikers binnen te halen en moedigde betaalde abonnementen aan.
  • The 11K Club: Bood een beperkt aantal abonnementen op een club met een niet nader beschreven voordeel.

 

4: GEBRUIK EMOTIES

Emoties staan vaak centraal bij grote beslissingen. Ze moedigen ons aan een verandering door te voeren in onze carrière, dicteren hoe we met elkaar omgaan en het hangen nauw samen met verkoop.

“Als het gaat om het overtuigen van een mogelijke koper, kom je maar zo ver met alleen de kenmerken van het product of de dienst. Waarom? Omdat deze alleen het logische brein van de koper aanspreken. En aankopen worden niet gedreven door logica. Ze worden beïnvloed door emotie. Dat verklaart waarom goede reclames proberen ons te laten lachen of huilen of de telefoon doen grijpen om naar huis te bellen”, schrijft Eddie Shleyner.

Het verwerken van emoties in artikelen over verkoop of marketing, kan lastig zijn. Zeker als men te maken hebt met een complex, technisch onderwerp.

Een goede manier om emoties in content te verwerken, is om te focussen op de reden waarom u het creëert. Vergeet even alles over de kenmerken of de voordelen van de service/het product die u probeert te promoten.

Stel dat u een verkooptekst schrijft voor een website die alarminstallaties verkoopt. In plaats van de nadruk te leggen op de kenmerken van uw product, legt u uw klanten uit waarom zij het product wat u verkoopt, zouden moeten aanschaffen voor de bescherming van zichzelf en de familie.

Hiermee verbind u zich op een persoonlijk niveau met uw klanten in plaats van ze dood te vervelen met technische details. Hier is een voorbeeld van een fantastische, emotionele paragraaf over WordPress veiligheid uit een artikel op Copyblogger.

“Mijn vrouw en ik maakten eens die nachtmerrie mee. Onze droom werd ons afgenomen door iemand die we nog nooit hadden ontmoet, iemand die het niets kon schelen dat de door hem geruïneerde website ons hielp onze kinderen te voeden.”

 

5: WEK URGENTIE OP

Goede content moedigt mensen aan actie te ondernemen. Geweldige content moedigt mensen aan NU actie te ondernemen. Het aanmanen tot spoed in artikelen, kan uw publiek net dat extra zetje geven om een product aan te schaffen of deel te nemen aan een actie.

Een simpele manier om urgentie op te wekken bij uw schrijven, is om termen te gebruiken als “nu”, “vandaag” of “laatste”.

“Deze woorden versterken dat de aanbieding slechts beperkt geldig is en dat mensen, als ze van de aanbieding gebruik willen maken, snel actie moeten ondernemen”, schrijft Nicki Krawczyk in een artikel op Filthy Rich Writer.

Goede content moedigt mensen aan actie te ondernemen.

Het is belangrijk op te merken dat te ver gaan met deze termen ervoor kan zorgen dat men overkomt als een opdringerige autoverkoper. Zorg dus dat u spaarzaam omgaat met urgentie, anders loopt u het risico uw publiek weg te jagen.

Hier zijn wat geweldige voorbeelden van termen/zinnen die het gevoel van urgentie opwekken:

  • Vandaag
  • Beperkt geldig
  • Nu
  • Laatste
  • Het einde van

Voor een meer volledige lijst, leest u dit artikel op The eCommerce Expert.

 

6: KEN UW DOELGROEP

Dit is waarschijnlijk de meest waardevolle tip voor iedereen die fantastische content wil schrijven. Ongeacht hoe goed u de eerder genoemde tips gebruikt, u tast in het duister als u uw doelgroep niet kent.

“De meest effectieve visser zal zijn aas aanpassen aan de soort vis die hij wil vangen. Deze weet bijvoorbeeld dat baars dol is op aardwormen. Karpers zijn dol op mais. Zonnebaarsen reageren goed op rubberen lokaas. Vissers passen ook hun techniek aan, afhankelijk van het moment van de dag, de omstandigheden op het water en het seizoen”, schrijft Eddie Shleyner.

Net als de visser in deze analogie, moet ook u uw lezers leren kennen als u van plan bent ze te vangen.

Een geweldige manier om meer te leren over uw publiek, is door marktonderzoek te doen. Kijk daarbij naar populaire websites die soortgelijke content produceren.

Schrijft u bijvoorbeeld voor een sportblog, volg dan andere populaire sportblogs en maak aantekeningen van de soort verhalen die zij publiceren, de schrijfstijl, de opbouw van de titels, het gebruik van de afbeeldingen en ook welke bronnen zij prefereren.

Overweeg ook onderzoek te doen op sociale netwerken, die relevant zijn voor uw onderwerp. Als u bijvoorbeeld schrijft over SEO, verken dan wat populaire online fora en social media pagina’s om een goed idee te krijgen van wat relevant is voor lezers.

Tot slot, creëer een “lezers-imago”. Beschouw dit als een weergave van uw ideale lezer, gebaseerd op de informatie die u hebt verzameld op basis van uw onderzoek.

Het creëeren van killer content is niet gemakkelijk. Het ontwikkelen van de vaardigheden om mensen te raken door schrijven, gaat gepaard met hard werk, toewijding, onderzoek en veel vallen en opstaan.

De tips die we hierboven hebben besproken, helpen u echter aan een goede fundering waarmee u aan de slag kunt gaan. Voor meer tips over content schrijven, kunt u de volgende sites bezoeken: