5 essentiële tips voor het opwekken van spanning voor een evenement

Hello Yuqo
A
Als u uw doelgroep goed kent, hoe houdt u haar dan betrokken en hoe laat u mensen terugkomen voor meer? Creatieve en boeiende marketingcampagnes voorafgaand aan een evenement zijn een fantastische manier om personen te laten investeren in uw merk en boodschap.

Evenementen en conferenties zijn een fantastische manier om uw publiek op dezelfde locatie samen te brengen. Dit soort bijeenkomsten kunnen succes in de hand werken en een bedrijf laten groeien. De gelegenheid tot directe interactie met uw publiek doet zich immers niet vaak voor. Voor dit jaar heeft uw onderneming al een ervaren, geëngageerde spreker geboekt. Ook heeft u de locatie visueel aantrekkelijk gedecoreerd. En natuurlijk heeft u een algemeen bericht over het evenement gepubliceerd. Maar hoe kunt u ervoor zorgen dat, in een wereld die nooit slaapt of zich ontkoppelt van social media, uw publiek ervan op de hoogte is? En hoe zorgt u ervoor dat mensen opgewonden raken om het bij te wonen?
 

 
Opvallen tussen het tumult en de verzadiging van social media, advertentiecampagnes en start-ups is geen makkelijke taak. Echter, pakt u het doelgericht en origineel aan? Dan kunt u er zeker voor zorgen dat uw publiek betrokken raakt bij uw merk en boodschap voordat een evenement plaatsvindt. UBM, organisator van internationale evenementen, publiceert elk jaar een onderzoek: “Content Connects.” Kort samengevat stellen ze dat 96% van de bezoekers voorafgaand aan een evenement op zoek gaat naar informatie. En dat 90% dat ook na het evenement blijft doen. Deze cijfers zijn te belangrijk voor uw bedrijf om te negeren. Wilt u het succes van uw bedrijf optimaliseren bij een aanstaand evenement? Hier zijn vijf eenvoudige stappen om opwinding op te wekken voor de bijeenkomst.
 
Hier zijn vijf eenvoudige stappen om opwinding op te wekken voor de bijeenkomst.
 

1: KEN UW PUBLIEK EN UW SECTOR

Doelgericht adverteren is de sleutel van de opbouwfases voorafgaand aan uw evenement. Doelgerichte advertentiecampagnes op Facebook mogen misschien een handige aanpak lijken. Maar hiermee garandeert u niet dat ze ook onder de ogen komen van de mensen die u wilt bereiken. Begin met het tweeten van bekende supporters van uw bedrijf of visie. Wanneer u ze het gevoel geeft dat zij als eerste op de hoogte zijn, kunt u meer loyaliteit opbouwen. Op hun beurt doen zij veel veldwerk voor u. Vaak door het delen van uw boodschap met hun eigen volgers of publiek. Mensen belonen die u vanaf het begin gesteund hebben, is van vitaal belang.
Uw sector kennen is net zo belangrijk als weten wie uw publiek is. Voor wat extra aanloop zorgen naar uw stand of evenement op een conferentie veroorzaakt ongetwijfeld een grotere betrokkenheid. Wanneer er andere bedrijven met presentaties of stands zijn, profiteren die er ook van. Zoek contact met ondernemingen waar u eerder mee samengewerkt hebt. Of die gelijksoortige waarden en doelen hebben. Dat kan gedaan worden met gezamenlijke posts op social media of zelfs met een georganiseerde online relatie. Een mooi voorbeeld hiervan zijn rivaliserende bedrijven die elkaar bespotten op social media. Deze posts zijn vaak luchtig en grappig en zorgen voor connectie van beide kanten wat het publiek betreft.
 

2: LAAT SOCIAL MEDIA HET WERK VOOR U DOEN

Wanneer u een lang bestaand bedrijf hebt, bent u vanzelfsprekend al op alle grote social media aanwezig. Op Twitter, Facebook, Instagram en zelfs Linkedln zijn uw image en logo al te vinden. Ververs dit door content te creëren die speciaal op het evenement gericht is. Maar verbindt deze nog steeds met uw belangrijkste social mediaplatforms. Een suggestie is een Twitteraccount, speciaal voor het evenement. Het kerndoel is om updates te posten of bijvoorbeeld af te tellen tot de heugelijke dag. Een unieke hashtag is geweldig om een zweem van mystiek onder uw volgers te creëren. U wilt graag dat uw publiek om het evenement geeft en mensen het gevoel geven dat ze integraal deel uitmaken van het succes. Zo is het delen van sneakpreviews van nieuwe marketingcampagnes of backstage foto’s een onbetaalbare manier om social media in te zetten.
 

3: DE EREGAST

Hij of zij is meer dan slechts een spreker op uw evenement. Het gaat om de spreekbuis voor de waarden van uw bedrijf. Ook is hij of zij de vertegenwoordiger van uw doelgroep. Zelfs nog voordat deze gast het hoofdtoneel betreedt, kan hij of zij helpen uw boodschap te delen. Dat kan via de eigen social media-accounts van de spreker. Maar het kan ook plaatsvinden in de kringen waarin hij of zij verkeert. Hoe dan ook, het kiezen van de juiste gastspreker is misschien wel de meest belangrijke stap om een evenement te laten slagen.
U hebt hem of haar aan het werk gezet en hij of zij is maanden voorafgaand aan het evenement in de weer geweest. De gastspreker heeft uw marketingcampagne gesteund. Maar wat als de grote dag aanbreekt? Uw spreker moet een groot publiek aankunnen en vol vertrouwen over uw boodschap kunnen praten. Gebeurt het onvermijdelijke en begeeft de apparatuur het, kan de spreker dan het publiek blijven boeien zonder een slideshow of video op de achtergrond? Een fantastische publieksbinding zorgt ervoor dat mensen terugkomen tijdens en na het evenement. Met name wanneer u iets speciaals gepland hebt om ze te boeien op de betreffende dag.
 
Met name wanneer u iets speciaals gepland hebt om ze te boeien op de betreffende dag.
 

4: VIDEO’S SPREKEN BOEKDELEN

Korte, kernachtige en luchtige video’s kunnen in een mum van tijd bekeken en gedeeld worden. Daarom spelen ze een belangrijke rol bij het opbouwen van spanning rondom een aanstaand evenement. Video’s bieden een exclusieve kans om uw publiek te bereiken. Geen enkel ander medium kan hieraan tippen. Uw gastspreker die repeteert, het toneel dat wordt opgebouwd, of een preview van waarover wordt gesproken op het evenement: het kan allemaal snel door uw publiek bekeken worden. Video’s maken die eenvoudig gedeeld kunnen worden, is van het allergrootste belang. Zet uw huidige social media, blogpagina’s en YouTube in om zoveel mogelijk mensen te bereiken.
 

5: DOE IETS EIGENZINNIGS

Risico’s nemen hoort nu eenmaal bij een innovatief bedrijf. Waarom doet u niet hetzelfde met de marketing voorafgaande aan een evenement? Totaal iets anders of unieks doen bevordert niet alleen bovenstaande strategieën. Hiermee kunt u namelijk uw bedrijf ook goed laten opvallen. Met digitale advertentiecampagnes die overal verschijnen, op elk apparaat, beklijft uw boodschap op die manier vast en zeker.
Wees zo creatief mogelijk. Eerdere succesvolle campagne-ideeën: het creëren van unieke geschenken of uitnodigingen voor exclusieve leden van de community. Het kan hier gaan om crowdfunding supporters of voorvechters van de waarden van uw bedrijf. Is er een thema bedacht voor uw evenement? Geef mensen dan iets wat ze op de dag van het evenement kunnen dragen of gebruiken. De ontvangers voelen zich hierdoor vereerd omdat u als het ware aangeeft dat ze speciaal zijn. Bovendien wil de rest van het publiek hierbij weten hoe ze erbij betrokken kunnen worden.
Bezoekers die hun komst bevestigd hebben met de post iets toesturen is een andere creatieve manier om op te vallen. In de wereld van digitale content kan het vasthouden van iets fysieks veel meer betekenis hebben. Bovendien kunt u uw publiek vragen om te tweeten als ze uw goodiebag ontvangen hebben. Dat geldt ook als mensen onderweg zijn naar het evenement. Vraag ze om te twitteren en hashtags te gebruiken. Op die manier valt uw marketingaanpak als het ware direct samen met uw social mediaplatforms.