Voorkom deze 5 fouten bij internationale marketing

Hello Yuqo
Hello Yuqo
U
Uitbreiden naar een internationale markt behelst een groot risico, maar ook de kans op succes. Het geeft bedrijven de mogelijkheid te profiteren van een enorm klantenbestand, maar stelt hen ook bloot aan meedogenloze concurrentie en nieuwe culturen. Beperk de risico's en voorkom deze veelgemaakte fouten.
Reading Time: 4 minutes

Heeft u een succesvol e-commercebedrijf? Als u eenmaal heeft geproefd aan succes in eigen land, dan is de volgende natuurlijke stap uitbreiding. De wereldwijde markt betreden is spannend voor elke ondernemer en niet eenvoudig. Het is een kwestie van hoge risico’s en hoge beloningen. Door optimale voorbereiding kunt u het risico echter beperken.

Het laatste dat u moet doen, is uitgaan van algemene veronderstellingen over de door u beoogde markt. De kans is groot dat er sprake is van een andere taal, andere valuta en andere uitgiftepatronen. En dan zijn er natuurlijk nog de culturele verschillen. Voordat u de stap maakt, moet u met diverse factoren rekening houden. Kent de nieuwe markt uw product? Zo niet, is het dan iets wat men wil kopen? Is er sprake van een geschikte infrastructuur om uw product te distribueren? Heeft u de middelen om in de moedertaal van dat land te communiceren?

In dit artikel gaan we in op vijf grote fouten die u moet vermijden als u de internationale markt wilt betreden. Als u deze voorkomt, verloopt alles zo soepel mogelijk.

 

1: VERTALINGEN VOOR LIEF NEMEN

Vertalen van de ene naar de andere taal lijkt misschien niet zo moeilijk. Dat kan Google wel doen, toch? Niet echt. Zorgvuldige vertalingen zijn essentieel voor een goede verstandhouding met uw klanten en de markt als geheel. Er zijn zeven veelgemaakte fouten die bedrijven vaak maken op vertaalgebied. Dat zijn onder andere het gebruik van online vertaalprogramma’s, non-native vertalers en het niet lokaliseren van content. Zelfs sommige multinationals hebben zich schuldig gemaakt aan deze makkelijk te vermijden fouten.

Een uitstekende vertaling is niet hetzelfde als het omzetten van een woord in een andere taal en er het beste van hopen. Vertalers moeten nadenken over de zinsopbouw, toon en doelgroep. Daarom zijn online vertaalprogramma’s niet geschikt. Deze diensten genereren teksten die persoonlijkheid, de juiste toon en zinsbouw missen.

Het is essentieel voor bedrijven professionele vertalers in te zetten. Deskundige werknemers kunnen bruggen bouwen tussen uw bedrijf en de doelmarkt. Native vertalers zorgen op de effectiefste manier voor goede communicatie. Ze garanderen niet alleen de juiste grammatica en structuur, maar zijn ook een kei in het lokaliseren van content.

Deze moedertaalsprekers zijn beter op de hoogte van gezegden, uitdrukkingen en jargon. Hierdoor kunnen ze een tekst relevant maken voor specifieke doelgroepen. Deskundige native vertalers kunnen teksten zelfs zodanig aanpassen dat ze een bepaalde regio in een land aanspreken.

Een voorbeeld hiervan is woordvariatie in dezelfde taal. In een tekst die is gelokaliseerd voor de Verenigde Staten, noemt men sportieve schoenen bijvoorbeeld “sneakers”. In het Verenigd Koninkrijk gebruiken vertalers echter de term “trainers”. Lokalisering is een effectieve manier om uw doelgroep te omarmen in plaats van buiten te sluiten.

 

Moedertaalsprekers zijn beter op de hoogte van gezegden, uitdrukkingen en jargon.

 

2: GEEN MARKTONDERZOEK DOEN

Als u zich wilt gaan richten op een buitenlands publiek, dan moet u dit publiek leren kennen. Klanten voelen zich aangetrokken tot content die aansluit bij de plaatselijke cultuur. Marktonderzoek is het proces waarbij u op elk niveau kennismaakt met uw nieuwe publiek. U krijgt daardoor inzicht in emoties, sociale interacties, uitgiftepatronen en culturen.

Bij marktonderzoek verzamelt en analyseert u op systematische wijze gegevens in de hoop patronen te ontdekken. Een uitgebreide strategie behelst allereerst primair marktonderzoek, waarbij een bedrijf rechtstreeks interactie heeft met zijn klantenbestand. Denk hierbij aan enquêtes. Secundair onderzoek is ook essentieel, met name als u een nieuwe markt betreedt. Daarbij analyseert u gegevens die door andere bronnen zijn verzameld, meestal in de vorm van klantenreviews en enquêtes.

 

3: TEKORT AAN PROMOTIEPRODUCTEN

Een effectieve manier om op te vallen op een nieuwe markt, zijn weggevertjes! Iedereen houdt van hebbedingetjes. Dit is een geweldige manier om genoeg aandacht te trekken voor een primair klantenbestand. Zorg er alleen voor dat u genoeg materiaal heeft. Weggevertjes zorgen voor meer verkeer, maar dat bent u permanent kwijt als mensen niets krijgen.

Maar hoe weet u dan hoeveel genoeg is? Na grondig marktonderzoek moet u een goed idee hebben van hoe groot uw doelmarkt is. Heeft u slechts een beperkte voorraad? Neem dan de nodige maatregelen, zodat u geen klanten teleurstelt. Dek de beperkte hoeveelheid promotiemateriaal bijvoorbeeld af door een wedstrijd uit te schrijven. Of bied een beperkt aantal codes of coupons aan.

 

Google is de dominante zoekmachine in de meeste Westerse landen.

 

4: ZOEKMACHINES UIT HET DOELLAND NEGEREN

Google is de dominante zoekmachine in de meeste Westerse landen. Daarom is het een uitstekende tool om klantgegevens te verzamelen. Met Google Analytics krijgen bedrijven inzicht in het verkeer op hun website. De dienst is gratis en de gegevens worden automatisch verzameld. Deze tool geeft ook inzicht in de leeftijd, het geslacht en de locatie van bezoekers. Dergelijke gegevens kunnen dan ook de manier sturen waarop u een nieuwe markt betreedt.

In sommige landen is Google echter niet de primaire zoekmachine. Yandex is bijvoorbeeld de koploper in Rusland en Baidu is de grootste in China. Het is daarbij essentieel dat u weet hoe de primaire zoekmachine van uw doelmarkt werkt.

 

5: ONVOLDOENDE ONDERZOEK DOEN NAAR CONCURRENTIE

Als u elders uw bedrijf wilt opzetten, dan betreedt u bezet gebied. Uw concurrentie heeft al een stevige voet aan de grond. Om te zorgen dat u kans maakt, moet u zich verdiepen in competitieve marketing.

U hoeft uw concurrentie niet per se te verjagen of te vervangen. Zolang u iets nieuws biedt dat verfrissend is, kunt u klanten aanspreken. Om te beginnen, helpt het als u de vier P’s kent: product, plaats, promotie en prijs.

Als u de concurrentie op deze gebieden kunt verslaan — of tenminste uitdagen — dan kunt u succes boeken. Er zijn veel manieren om inzicht te krijgen in uw concurrenten. Gebruik Google Trends om te ontdekken waar uw bezoekers naartoe gaan, bekijk promo’s op sociale media en vraag klanten enquêtes in te vullen.

 

GA ERVOOR EN BOEK SUCCES

En dat is het. Houd deze vijf fouten in gedachten en u heeft een goede basis om uw e-commercebedrijf uit te breiden op internationaal niveau. Wees altijd alert en kies niet voor de gemakkelijkste weg op het gebied van contentmarketing.