Succesverhaal lokalisatie: Netflix

Eva Mohyrova
W
Wist u dat Netflix tegenwoordig actief is in 190 landen? Dat was niet gelukt zonder een solide lokalisatiestrategie. In dit artikel onderzoeken we waarom de lokalisatie van Netflix zo succesvol is geweest en kijken we wat we kunnen leren van deze wereldberoemde mediagigant.

De internationale expansie van Netflix is exponentieel verlopen. In januari 2016 was de dienst in 190 landen beschikbaar en in 2017 werden 24 talen ondersteund. Met die kennis mogen we veilig stellen dat deze aanbieder van mediadiensten niet alleen hoogwaardige content biedt, maar ook weet hoe het zichzelf effectief in de markt zet. Bovendien blijkt het bedrijf het een en ander over lokalisatie te weten.
 

WAT IS LOKALISATIE EN WAAROM IS HET BELANGRIJK?

Taallokalisatie verwarren mensen vaak met vertaling. De twee hebben inderdaad overeenkomsten, maar zijn toch verschillend. Het belangrijkste doel van vertaling is het vertalen van content van de ene taal naar de andere. Maar lokalisatie gaat veel verder dan dat. Daarbij draait het niet alleen om het weergeven van content in een andere taal. De tekst is namelijk zodanig aangepast dat deze cultureel relevant is. Een uitgebreid onderzoek naar de cultuur van de doelgroep is noodzakelijk om ervoor te zorgen dat lokalisatie werkt.
Bovendien is lokalisatie belangrijk voor internationale bedrijven. Als u wilt uitbreiden naar nieuwe markten, dan is een persoonlijke benadering cruciaal. Lokalisatie is daarbij een essentieel onderdeel. Bij correcte toepassing zorgt het ervoor dat bedrijven de juiste terminologie, ontwerpen, code, enzovoort, gebruiken. Zodanig dat de doelgroep zich aangesproken voelt – waar ter wereld die zich ook bevindt.
Kijk eens naar deze commercial die door Apple is gemaakt. De reclame is buitengewoon en emotioneel. Maar het knappe is dat de Chinese versie lijkt op het origineel en er op cultureel en historisch gebied toch onderscheid is gemaakt. Zo ziet goede lokalisatie eruit.
Maar wat heeft Netflix precies gedaan om ervoor te zorgen dat zijn aanpak zo succesvol is? En wat kunnen wij daarvan leren?
 
Lokalisatie is belangrijk voor internationale bedrijven.
 

LOKALISATIE VAN NETFLIX: HOE HET IS AANGEPAKT

Netflix brengt elke maand nieuwe films en nieuwe seizoenen van bestaande series uit. Het aanbod is daarbij behoorlijk omvangrijk. Alleen al in maart 2019 zijn er 13 nieuwe films beschikbaar gekomen. Het aanbod van videocontent is enorm. Het vinden van voldoende gekwalificeerde professionele vertalers lijkt dan ook best ingewikkeld. Daarom besloot Netflix om wereldwijd op zoek te gaan naar vertalers. Het bedrijf heeft daarbij gebruikgemaakt van de kracht van het internet.
In maart 2017 lanceerde Netflix een online platform voor ondertiteling en vertaling, genaamd Hermes. Vertalers uit verschillende landen konden zich daarbij aansluiten. In maart 2018 werd Hermes gesloten, omdat Netflix zijn “capaciteit had bereikt voor elke taalgroep”.
Het lijkt erop dat Netflix slechts een jaar nodig had om voldoende professionele vertalers te vinden die alle films konden lokaliseren. Indrukwekkend!
Bovendien is vertaling van teksten voor een bedrijf als Netflix niet de enige factor die aandacht behoeft. Het bedrijf investeert ook in nasynchroniseren. Denny Sheehan, Directeur Content-lokalisatie en Kwaliteitscontrole bij Netflix: “Volgens ons zorgen ondertiteling en nasynchronisatie ervoor dat het verhaal toegankelijker wordt”.
Nasynchroniseren wordt soms gezien als een “uitgestorven kunstvorm”, maar Netflix denkt daar blijkbaar anders over. Bovendien zijn voorstanders ervan overtuigd dat het de kijkerservaring verrijkt. Werkt het? Het is in ieder geval al succesvol gebleken bij seizoen twee van “Stranger Things”.
 

 
Het lijkt erop dat de strategieën van Netflix eenvoudig zijn. Toch is het bedrijf op de een of andere manier wereldwijd succesvol. In januari 2019 waren er maar liefst 139 miljoen betalende gebruikers. Daarom is het een goed idee om de kunst af te kijken bij Netflix. Dus, wat kunnen we er precies van leren?
 

TIP 1: ZET KWALITEIT OP DE EERSTE PLAATS

Heeft u gekeken naar de nagesynchroniseerde versie van het hierboven genoemde “Stranger Things”? Dan heeft u misschien gemerkt dat de kinderstemmen in de verschillende talen vrijwel gelijk klinken. Bovendien gebruikt Netflix een interactieve wiki, genaamd KAP (Key Names And Phrases). Daarmee zorgt het bedrijf ervoor dat de vertalingen van de content en titels consistent zijn. Zowel per seizoen als per aflevering. Netflix besteedt uitzonderlijk veel aandacht aan de details – en dat betaalt zich uit.
 

TIP 2: BEGIN KLEIN

Netflix is niet vanaf het begin wereldwijd actief geweest en dat was een slimme zet. Het bedrijf begon klein en breidde eerst uit naar Canada en vervolgens naar 50 andere landen (in 2015). Hierdoor kon Netflix zijn lokalisatiestrategie testen en polijsten. Een goede voorbereiding voor een exponentiële toename qua bereik.
Heeft u niet genoeg tijd of geld om te investeren in hoogwaardige lokalisatie? Dan is het altijd beter om kleine stapjes te nemen. Analyseer de resultaten per stap en kijk hoe de dingen lopen.
 

TIP 3: HOUD ALTIJD UW DOELGROEP VOOR OGEN

Als Netflix een serie maakt die zich afspeelt in het buitenland (bijvoorbeeld Rusland of India), dan is het land niet alleen de achtergrond voor de gebeurtenissen. Het bedrijf streeft ernaar om de plaatselijke bevolking gedurende het gehele proces voor ogen te houden. Dus van het script en de set tot de post-productie. Netflix wil ervoor zorgen dat de plaatselijke bevolking de serie begrijpt, waardeert en er hopelijk van houdt.
Voordat u dus een product of dienst uitbrengt op de internationale markt, bedenkt u hoe u ervoor zorgt dat u uw huidige doelgroep aanspreekt. Denk ook na over hoe u overkomt op potentiële toekomstige doelgroepen.
 

TIP 4: HOUD DE GEBRUIKERSERVARING EN TECHNOLOGIE VOOR OGEN

Het venijn zit immers in de staart. Als u een online bedrijf hebt, dan zou u ervoor moeten zorgen dat de website in een ander land ook goed werkt. In sommige landen surfen mensen bijvoorbeeld meer via smartphones dan via desktopcomputers. Daarom zou uw website ook moeten zijn geoptimaliseerd voor mobiele apparaten (zowel Apple als Android).
Zaken als snelheid van mobiel internet en de diverse apparaten die uw doelgroep gebruikt, zijn van invloed op de prestaties van uw site of dienst. Besteed dus altijd aandacht aan de gebruikerservaring.
 
Met effectieve lokalisatie bent u in staat uw bedrijf vooruit te helpen.
 

LOKALISATIE IS EEN CRUCIAAL ONDERDEEL VAN ELKE CAMPAGNE

Met effectieve lokalisatie bent u in staat uw bedrijf vooruit te helpen, maar het gebeurt niet van de een op de andere dag. Heeft u een kleine onderneming? Dan is het misschien niet mogelijk om een lokalisatiestrategie van het formaat van die van Netflix op te zetten. In dat geval kunt u voor hulp gebruikmaken van professionals, zoals Yuqo. Wij bieden hoogwaardige diensten op het gebied van lokalisatie en marketing. Daarmee helpen we u om effectief te communiceren met uw internationale klanten.