SEO uitgelegd: het belang van intern en extern linken

Steven Mike Voser
Steven Mike Voser
I
In dit artikel verdiepen we ons in intern en extern linken. We onderzoeken waarom het zo'n belangrijk onderdeel is van SEO. Lees verder voor een basis uitleg over interne en externe links. We leggen uit hoe ze werken en hoe uw website ervan profiteert.
Reading Time: 6 minutes

SEO UITGELEGD: HET BELANG VAN INTERN EN EXTERN LINKEN

Interne en externe links hebben enorm veel invloed op de manier waarop zoekmachines uw website en content beoordelen. Interne links spelen een sleutelrol bij het navigeren op uw website. Externe links zorgen er echter voor dat uw content wordt gezien als legitiem. Ze geven u gezag en laten zien dat u verstand hebt van uw branche. Lees verder voor een grondige analyse van interne/externe links. Hoe werken ze en hoe past u ze toe? En hoe kunnen ze de ranking van uw website in Google en andere zoekmachines positief beïnvloeden?

 

WAT ZIJN INTERNE LINKS EN WAAROM ZIJN ZE BELANGRIJK?

Interne links zijn hyperlinks die de ene webpagina van een domein linken aan een andere pagina op hetzelfde domein. Als we bijvoorbeeld in deze post een link toevoegen naar onze homepage, dan is dat een interne link. Interne links zijn belangrijk om 3 redenen. Allereerst helpen ze bezoekers om te navigeren op uw website. Dat is natuurlijk heel belangrijk vanuit het oogpunt van gebruiksvriendelijkheid. Goede links zorgen ervoor dat een bezoeker een betere ervaring heeft op uw website.

Ten tweede dragen interne links bij aan de hiërarchie van uw website. Misschien heeft u nog nooit van dat concept gehoord? Geen nood, we leggen het uit. De hiërarchie van een website is niets meer dan een manier om alle informatie op de site te organiseren. De top van de hiërarchie bevat over het algemeen een aantal categorieën die weer zijn opgedeeld in subcategorieën, etc. Interne links verstevigen deze opbouw. Ze stimuleren namelijk de doorstroom van grotere naar kleinere categorieën.

Ten derde zorgt intern linken ervoor dat de link equity over uw website wordt verspreid. Link equity is eigenlijk de doorstroom van rankingwaarde die Google toeschrijft aan links. Stel dat een zeer gezaghebbende website met een hoge ranking een link plaatst naar een kleinere site die minder hoog staat. Google kan dit beoordelen als een soort ‘motie van vertrouwen’. Dat kan vervolgens positief uitpakken voor de ranking van de kleinere website.

 

DE JUISTE TOEPASSING VAN INTERNE LINKS

Intern linken moet een van de belangrijkste onderdelen zijn van de SEO strategie van elke website. Hieronder leggen we uit welke concepten u helpen om interne links op uw site te verbeteren. Denk allereerst aan gebruiksvriendelijkheid. De belangrijkste rol van uw interne links is het verbeteren van de navigatie op uw website. Ook moeten ze de structuur/architectuur van uw site verbeteren. Kijk naar al uw interne links en stel uzelf de volgende vraag: Dragen ze bij aan de gebruiksvriendelijkheid van uw website? Zo niet, dan zijn ze waarschijnlijk overbodig.

 

Intern linken moet een van de belangrijkste onderdelen zijn van de SEO strategie van elke website.

 

Zoekmachines doorzoeken met ‘spiders’ uw website. Voor het ranken van uw site moet de content te bereiken zijn via de juiste navigatietools. Ook hierbij zijn interne links belangrijk. U kunt daarvoor de tool Moz Link Explorer gebruiken. Daarmee kunt u de linkstructuur van uw website bekijken. Let goed op of er pagina’s op uw site zijn waarbij een duidelijke link-koppeling ontbreekt. Pas deze zo nodig aan. Daardoor ‘zien’ Google en andere zoekmachines meteen de diverse pagina’s van uw site.

Beoordeel de hiërarchie van uw site. Deze moet op een piramide lijken. De bovenkant is uw homepage. Daaronder staan duidelijke verwijzingen naar de categorieën en subcategorieën en de bijbehorende content. De verbinding tussen de niveaus van uw piramide moet duidelijk zijn. Houd rekening met link equity. Zorg ervoor dat u niet 10 verschillende interne links hebt die naar dezelfde pagina verwijzen. Beperk het aantal tot een minimum. Zo ‘sijpelt’ de equity van uw grotere pagina’s (zoals uw homepage) door naar de andere pagina’s.

 

WAT ZIJN EXTERNE LINKS EN WAAROM ZIJN ZE BELANGRIJK?

Externe links zijn, zoals de naam al zegt, verwijzingen van het ene naar het andere, volledig afzonderlijke, domein. De verwijzing naar de Moz Link Explorer in dit artikel is bijvoorbeeld een externe link. We hebben uitgelegd dat interne links een belangrijke rol spelen bij het behouden van de structuur en link equity van uw eigen site. Externe links zorgen ervoor dat uw content relevant en gezaghebbend blijft. Ook dragen ze bij aan verdere verspreiding van de link equity over het web.

U kunt externe links gebruiken om meer gezag te geven aan uw content. Verwijzingen naar gezaghebbende sites werken op eenzelfde manier als bronverwijzingen in een academisch verslag. Citaten uit bronnen geven een academische thesis meer gezag. Op dezelfde manier zorgen uitgaande links ervoor dat uw content meer autoriteit krijgt. Het resultaat? Bezoekers raadplegen en delen uw content eerder. Voor Google is dat een signaal dat u een goede bron van informatie bent. Althans, voor een specifiek trefwoord/onderwerp. En daardoor wordt uw content hoger gerankt.

Dat kunt u zien door een eenvoudige zoekopdracht uit te voeren in Google. Bekijk de bovenste resultaten. Dit zijn vast links naar gezaghebbende websites en bronnen. Wikipedia gebruikt bijvoorbeeld veel externe links naar wetenschappelijk onderzoek. Ook verwijst de site vaak naar interviews met experts en andere gezaghebbende bronnen. Daardoor staat Wikipedia voortdurend bovenaan bij zoekresultaten betreffende diverse onderwerpen. Als u een link ontvangt van een ander domein, dan werkt het ongeveer op dezelfde manier. Stel dat een andere gezaghebbende website uit uw bedrijfstak naar een van uw blogartikelen linkt. Google ziet dit als teken dat u een betrouwbare bron van informatie bent.

 

DE JUISTE TOEPASSING VAN EXTERNE LINKS

Extern linken is, net als intern linken, een belangrijk onderdeel van een goede SEO strategie. Hieronder geven we een paar tips die u helpen om externe links op de juiste manier te gebruiken. Vergroot hiermee uw kansen op succes. Let vooral op autoriteit. Stop uw content niet vol met links naar willekeurige websites die u hebt gevonden bij de laatste zoekresultaten. Verwijs in plaats daarvan naar de best mogelijke content die u kunt vinden. Dat kan gaan om wetenschappelijke onderzoeken, artikelen van overheidspagina’s of informatie van andere experts uit uw vakgebied. Bekijk links als wetenschappelijke citaten. Dan gaat dit vast vanzelf.

Richt u op waardevolle content. Google wil haar gebruikers de best mogelijke ervaring bieden. Streef hetzelfde na. Zorg ervoor dat uw website de best mogelijke en meest relevant bron wordt in uw branche. Stel dat u een marketing bureau hebt en een blogartikel schrijft over de beste tips voor het maken van goede content. Streef er dan naar de beste bron te zijn over het onderwerp. Gebruik hoogwaardige externe links om dat duidelijk te maken aan uw bezoekers.

 

Extern linken is, net als intern linken, een belangrijk onderdeel van een goede SEO strategie.

 

Zorg ervoor dat al uw externe links automatisch openen in een nieuw tabblad of venster. Als u dat niet doet, loopt u het risico dat mensen uw site verlaten. Daardoor stijgt uw bounce rate (de snelheid waarmee bezoekers uw website verlaten). En dat is een andere belangrijke factor voor Google om de waarde en autoriteit van uw site te bepalen. Let goed op de anchor tekst van uw links. Vermijd, indien mogelijk, woorden als ‘dit’ en ‘hier’. Probeer in plaats daarvan uw links op een creatieve manier in te voegen. Bijvoorbeeld door tekst te gebruiken die te maken heeft met het onderwerp van de doelpagina waar u naar verwijst.

Zorg voor balans. Bevat uw content veel externe verwijzingen van lage kwaliteit? Dat kan net zo desastreus zijn voor de ranking als helemaal geen links hebben. Richt u op kwaliteit. Stel uzelf altijd de vraag of een link het niveau van uw content verbetert. Manipuleer uw externe links niet. Pas geen link strategieën toe op basis van manipulatieve technieken. Denk hierbij aan het creëren van meerdere domeinen die naar elkaar verwijzen. Of aan links die alleen tegen betaling kunnen worden geopend. De algoritmes van Google worden steeds complexer en kunnen dit soort gedrag herkennen.

 

HOE GEBRUIKEN ZOEKMACHINES EXTERNE LINKS?

Wij helpen u graag bij het verbeteren van uw externe linkstrategie. Hieronder vindt u daarom een overzicht van hoe zoekmachines externe links gebruiken om de ranking te bepalen:

1: OM DE MATE VAN POPULARITEIT TE METEN

Externe links zijn voor zoekmachines een fantastische manier om de populariteit van een website te meten. Het oorspronkelijke PageRank algoritme van Google gebruikte de links bijna net zoals stemmen. Pagina’s waarnaar het meest werd verwezen bij een specifiek onderwerp of zoekwoord, golden als het meest populair. Dat leverde die sites een betere ranking op. Tegenwoordig is dit algoritme geavanceerder. Toch werkt het nog steeds op basis van dezelfde principes. Dat komt omdat externe links veel makkelijker zijn te meten dan gegevens over internetverkeer. Die data worden namelijk meestal bewaard op privé servers.

2: OM DE RELEVANTIE TE METEN

Zoekmachines gebruiken gegevens over externe links ook om te meten hoe relevant websites zijn voor bepaalde onderwerpen. Hierbij is een anchor tekst heel belangrijk. Stel dat naar dit artikel wordt gelinkt met de tekst “tips voor intern en extern linken”. Voor Google is dat een teken dat deze pagina relevante informatie bevat over dit onderwerp.

 

SLOTWOORD OVER INTERN EN EXTERN LINKEN

Zowel interne als externe links zijn belangrijk voor zoekmachines. Pas in uw SEO strategie een combinatie van beide toe. Zorg ervoor dat interne links de navigatie en hiërarchie van uw site verbeteren. En gebruik externe links om uw content relevant en gezaghebbend te maken.