Hoe zet u een onfeilbare native advertisingcampagne op?

Luke Sholl
N
Native advertising is fundamenteel anders dan traditionele advertising-technieken. Lees verder als u wilt weten waarom dat zo is en hoe u deze effectieve marketingstrategie toepast.

 

WAT IS NATIVE ADVERTISING?

Een geslaagde native advertisingcampagne is in essentie een anti-advertentiestrategie. Middels design, gaat dergelijke natuurlijke, organische en geïntegreerde advertising in tegen het stereotype van pop-ups, banners en flash-promoties.
Simpel gesteld, is native advertising het gebruik van betaalde advertenties die aansluiten bij de behoefte van de consument. En dat niet alleen; ze sluiten ook aan op het betreffende platform. Een gebied waarop native advertising uitblinkt, zijn social media. Scroll maar eens op Facebook en de kans is groot dat u advertenties tegenkomt die zijn opgenomen in uw nieuwsfeed. En bij een goed werkende promotionele strategie, sluiten ze ook nauwkeurig aan bij uw online activiteit. Native advertising kan daarnaast voorkomen in de vorm van gesponsorde zoekresultaten en gepersonaliseerde contentaanbevelingen.
Native advertising moet er, op het eerste gezicht, niet uitzien als een vorm van adverteren. Anders is het namelijk niet effectief. Niet alle native advertisingstrategieën zijn echter hetzelfde. Voordat we ingaan op een onfeilbare lijst van do’s en don’ts bij native advertising, gaan we kijken hoe giganten als Google deze tactiek toepassen.
 
Native advertising moet er, op het eerste gezicht, niet uitzien als een vorm van adverteren.
 

WERKT NATIVE ADVERTISING ECHT ZO GOED?

Sinds de opkomst van het internet heeft de bijna eindeloze toegang tot nieuwe consumenten steeds nieuwe advertentiestrategieën opgeleverd; ongeacht het doel, de geschiktheid of effectiviteit ervan. Adverteerders zijn langzaam maar zeker tot het besef gekomen dat de return on investment (ROI) van traditionele methodes het simpelweg niet waard is. Volgens hen ligt het antwoord in native advertising — maar waarom?
Het eerste en meest directe voordeel van native advertising, is dat u het vrijwel overal kunt toepassen. Social media zijn geschikt, maar denk ook aan specifieke content voor mobiele telefoons en video’s. Een combinatie van alle drie kan merken helpen authentiek over te komen. Daarbij kunnen merken zich met klanten verbinden op een niveau waar traditionele manieren niet aan kunnen tippen. Het tweede voordeel van native advertising is dat het aansluit bij de content en het niet verstoort.
Omdat het de consument niet meteen stoort, heeft native advertising nog een belangrijk voordeel: het is fantastisch voor alle betrokken partijen. Adverteerders genereren meer betrokkenheid, uitgevers een gunstige ROI en de advertenties irriteren de consument niet. De content sluit juist naadloos aan en wordt onderdeel van de reis van de klant.
 

IS NATIVE ADVERTISING INTERNATIONAAL GESCHIKT?

Noord-Amerika

Het beheersen van de kunst van native advertising is essentieel, omdat jonge en oude generaties steeds ongevoeliger zijn voor online advertising. En dat geldt met name voor het land waar Facebook en Twitter hun oorsprong vinden. Uit een enquête over advertising van Deloitte uit 2018 blijkt dat 80% van de volwassenen in Noord-Amerika minstens één soort ad-blocker gebruikt. Ze zijn moe van steeds dezelfde vormen van digitaal adverteren.
Het is dan ook bemoedigend dat native advertising het tij lijkt te keren. Tenminste, bij het kritische Amerikaanse publiek. Business Insider voorspelt dat in 2021 “in-feed advertenties in bedrijfseigen publicaties en op social media, 74% van de totale Amerikaanse online advertentie-inkomsten uitmaken”.
 

Europa

De voorspellingen voor Europa zijn niet zo gunstig als voor de Amerikaanse markt. Europese landen als Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk hebben echter allemaal een significante groei meegemaakt qua native advertisingopbrengsten. De introductie van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AGV) maakt native advertising daarbij een grotere uitdaging op het gebied van ontwikkeling en implementatie. Het is echter niet onmogelijk — mits bedrijven helder zijn over de gegevens die ze van klanten verzamelen.
De extra stappen die zijn vereist voor de Europese markt zijn de moeite meer dan waard. Het marktaandeel van native advertising in het VK stijgt nog ieder jaar en in Frankrijk was er in 2016 sprake van een grote stijging. Daarnaast heeft onderzoek namens de IAB aangetoond dat in Spanje de helft van alle adverteerders merkgerichte en native campagnes heeft geïmplementeerd. Kort gezegd, is native advertising een groeiende bron van inkomsten, ongeacht uw locatie.
 
Native advertising is een groeiende bron van inkomsten.
 

EEN FEILLOZE NATIVE ADVERTISINGCAMPAGNE ONTWIKKELEN

We zijn nu uitgebreid ingegaan op native advertising, dus nu gaan we ons verdiepen in de stappen voor een succesvolle campagne.

1. VERTEL EEN VERHAAL

Het aanpassen van advertenties aan een bepaalde bevolkingsgroep is meer dan alleen een product kiezen dat deze groep interesseert. Het gaat er ook om dat u een interessant verhaal vertelt. Dat verhaal moet uw consument natuurlijk aanspreken en gaan over uw product of dienst. Vanaf het moment dat mensen op een advertentie klikken totdat ze gaan betalen, moet u er alles aan doen om bezoekers te garanderen dat uw product of service bij hen past.
Native advertenties moeten interesse aanwakkeren, maar niet als harde verkoopadvertenties overkomen. Een combinatie van audio en video kan daarbij een boeiend verhaal vertellen in minder tijd dan een afbeelding en voorkomen dat klanten verdergaan voordat u iets aan hen heeft verkocht.
 

2. AUTHENTICITEIT IS CRUCIAAL

Hoe vaak heeft u deze zinnen niet gezien: “deal van de eeuw” of “onze beste sale ooit”? In de meeste gevallen voldoen deze beweringen niet aan de verwachtingen en dat weten consumenten. Integriteit en authenticiteit moeten de kern zijn van elke marketingcampagne.
Als u native advertising effectief gebruikt, hoeft u geen bizarre beweringen te doen over uw product of service. Beweringen waaraan uw producten of diensten niet kunnen voldoen. En uiteindelijk komen uitspraken die u niet waarmaakt net zo hard weer terug. Ze beschadigen daarbij het consumentenvertrouwen en daardoor het imago van uw merk. Ontwikkel een persoonlijke benadering waarmee u met de consument praat, in plaats van tegen hem.
 

3. BEGRIJP DE CONSUMENT

De kans bestaat dat u al behoorlijk goed weet wie uw doelgroep is, maar hoe goed kent u uw consumenten echt? Native advertising behelst het creëren van situaties waarvoor uw product of dienst de oplossing is. Om dat te doen, moet u de consument echter van binnen en buiten kennen. Ongeacht of u gericht bent op B2B- of B2C-marketing; het betaalt zich uit een allesomvattend klantprofiel te ontwikkelen.
 

4. TEST, ANALYSEER EN STEL BIJ

Tegenwoordig moet testen, analyseren en het aanpassen van marketingmateriaal tot de basisaanpak behoren. Als dat niet zo is, is het nooit te laat om diverse kanalen, tags, contentfeeds en titels te gaan monitoren. Stel uzelf de vraag; welke zijn het succesvolst? Een native advertisingcampagne die werkt op Facebook heeft wellicht niet hetzelfde effect op Twitter of Google.
Bij elke marketingcampagne is het handig een log bij te houden waarin u succesvolle strategieën bijhoudt en verfijnt. En als het budget het toelaat, kunt u ook de hulp inschakelen van derden. Zij kunnen u gestructureerde en gedetailleerde feedback geven over de prestaties van uw campagne.
 

5. KWALITEIT VERSUS KWANTITEIT

De leus “less is more” sluit ontzettend goed aan bij native advertising. Bedenk dat het uw doel is om organische advertenties te maken die bij de reis van de consument aansluiten. Ze moeten de klant dus niet belemmeren. Een campagne, hoe groot of klein ook, die goed is onderzocht, deskundig geïmplementeerd en voortdurend geanalyseerd, doet het zonder twijfel beter dan elk platform bombarderen met sale-banners.
Neem de tijd om native advertising toe te passen op een kleine selectie platforms voordat u het uitgebreid implementeert. Als u eenmaal weet wat aansluit bij uw klanten, verloopt elke implementatie sneller en soepeler en dat leidt uiteindelijk tot meer winst.
 

NATIVE ADVERTISING: DE TOEKOMST VAN DIGITALE MARKETING?

We kunnen niet ontkennen dat native advertising (en de opbrengst daarvan) steeds belangrijker is. Dat wil echter niet zeggen dat elke campagne per definitie succesvol is. Naast de hierboven genoemde stappen, is het cruciaal ook andere facetten te overwegen. Als u internationaal wilt uitbreiden, dan moet u daar tevens rekening mee houden in uw native advertisingstrategie. U moet dan denken aan zaken als culturele nuances en goede transcreatie om succes te boeken.
In combinatie zorgen deze elementen ervoor dat klanten weer te bereiken zijn met digitale marketing. En daarmee helpt u uw bedrijf vooruit.