Hoe u uw website autoriteitswaarde kunt geven met content

Alexandra Hicks
Alexandra Hicks
H
Het opbouwen van website-autoriteit lijkt wel wat op een constructieproces. Alles wat mee kan spelen, moet goed overwogen worden, waarna goede content gemaakt moet worden en structuur moet worden aangebracht. In dit artikel gaan we in op de basis van het opbouwen van website-autoriteit.
Reading Time: 5 minutes

We zeggen het maar gewoon zoals het is — iedereen wil meer omzet maken. En in een wereld waarin de zaken steeds meer online plaatsvinden, worden online salestactieken steeds belangrijker, wat voor product of dienst u ook aanbiedt.

Dat betekent per definitie dat u moet zorgen voor een goede ranking. Uw website moet daarbij aansprekende en goede content bevatten, of mensen nu wel of niet van plan zijn om iets bij u te kopen. Er zijn diverse beproefde manieren voor het verbeteren van de autoriteit van uw website, van technische tactieken tot meer creatieve oplossingen.

Stel uzelf altijd deze basisvraag: Hoe kan ik ervoor zorgen dat mensen mijn website sneller en makkelijker vinden? Als u op die manier gaat denken en de middelen daarvoor leert gebruiken, moet het goed komen.

 

WAT IS DE AUTORITEIT VAN EEN WEBSITE?

Het klinkt misschien wat pretentieus, maar de autoriteit van een website is niet een heel ingewikkeld concept. In feite gaat het om de mate waarin uw site op een ‘natuurlijke’ manier verschijnt bij een specifieke zoekopdracht.

Als iemand op zoek is naar een fantastisch paar voetbalschoenen of naar een gamecomputer, gebruikt hij bepaalde woorden bij een zoekopdracht. Hoe meer autoriteit uw site heeft of hoe meer deze bij de ingevoerde zoektermen past, hoe hoger uw plaats in de zoekresultaten.

Maar om die autoriteit te verkrijgen, heeft u de magie van SEO (search engine optimisation) nodig. Dit houdt in dat u content moet maken die hoog scoort wat betreft de gebruikte zoektermen van potentiële klanten of uw doelgroep.

Eigenlijk moet u dus in het hoofd van uw klanten kruipen. U moet daarbij niet alleen nadenken over wat u heeft te bieden, maar ook waarom mensen u nodig hebben. Het klinkt een beetje als een spel (en dat is het ook), maar met onderzoek en praktijkervaring, wordt dit vanzelf uw tweede natuur.

Maar daarmee bent u er nog niet. De content die u maakt, moet niet zomaar een samenraapsel van woorden zijn. U moet die woorden ook zodanig gebruiken dat ze waarde krijgen. In dit geval moet u de consument ervan overtuigen dat hij sportschoenen bij u moeten kopen en niet bij de concurrent. Niet alleen de prijs, maar ook teksten en andere content moeten aantrekkelijk zijn.

 

Hoe kan ik ervoor zorgen dat mensen mijn website sneller en makkelijker vinden?

 

HOE BELANGRIJK IS CONTENT VOOR WEBSITE-AUTORITEIT?

Content is in deze wereld niet alleen belangrijk, het is hetgeen waar alles om draait. De kwaliteit van elke webpagina en uw site als geheel, is medebepalend voor de ranking van uw content en producten.

Hoe u deze content maakt, is volledig aan u en grotendeels afhankelijk van wat u verkoopt en van uw interactie met klanten tijdens hun zoektocht.

Als men op een website bijvoorbeeld een bepaald schoonmaakproduct verkoopt, is het slim om ook een blogartikel op de site te zetten met uitleg over het product (of waarom het beter is dan de concurrent). Dit is tevens een manier om ‘zachte’ onderwerpen te behandelen om klanten te trekken. Natuurlijk in de hoop dat u hen hiermee overtuigt dat ze uw dienst of product nodig hebben en niet kunnen missen.

Diverse soorten contentmarketing gaan echter veel verder dan ‘slechts’ het schrijven van een artikel of het plaatsen van foto’s op Instagram. Daarbij is het waardevol om casestudy’s te gebruiken. Het vinden van de juiste communicatiestijl is net zo belangrijk als wat u daadwerkelijk zegt.

Foto’s, video’s en grafieken kunnen allemaal de ranking van een site verbeteren en zoekwoorden zijn zelfs belangrijk in een online video! En onderschat ook niet het belang van een goede (en van duidelijke labels voorziene) infographic.

Ook moet u niet vergeten om een aansprekende call-to-action te gebruiken. Het is mooi dat u de aandacht trekt, maar die aandacht vasthouden en omzetten naar verkoop is het ultieme doel. En daarvoor heeft u effectieve communicatie nodig. Dit behelst vooral content die de klant niet alleen aanspreekt, maar ook overhaalt om een aankoop te doen. Bovendien moet dat proces zo snel en gebruiksvriendelijk mogelijk verlopen.

 

FREQUENTIE VAN EEN ZOEKTERM

De frequentie van een zoekterm is zo belangrijk voor website-autoriteit, dat het extra aandacht verdient.

In essentie gaat het bij de juiste strategie niet alleen om het gebruik van bepaalde woorden, maar ook hoe vaak u die woorden gebruikt. De frequentie van zoektermen is niet meer zo belangrijk als vroeger, maar u zult geen autoriteit opbouwen als u een bepaald onderwerp maar kort behandelt.

We willen u echter waarschuwen. Het is dan wel goed om zoektermen te gebruiken, maar de content moet inhoudelijk ook waardevol zijn. Als de content niet vertelt wat u wilt zeggen, dan kunt u net zo goed een lijst met willekeurige woorden publiceren. Een tekst die is volgepropt met zoektermen wordt door zoekmachines snel aangemerkt als onbetrouwbaar.

Een andere tactiek om te overwegen, is het gebruik van zogenaamde “long-tail”-zoekwoorden. Dit zijn woordgroepen die specifieker zijn dan wat de concurrentie gebruikt. Hoe specifieker uw long-tail-zoekwoorden, hoe effectiever u relevant verkeer naar uw site zult leiden.

 

META DESCRIPTIONS EN TAGS

Naast goede content, moet u ook elk onderdeel van elke pagina optimaliseren. Vergeet daarbij de meta descriptions niet. Deze helpen zoekmachines en zoekers beter te begrijpen wat uw niche is.

Het is ook belangrijk om berichten op de juiste wijze te taggen, welke blogsoftware of social media u ook gebruikt.

 

Backlinks zijn een essentiële manier om autoriteit op te bouwen.

 

HOE ZIT HET MET BACKLINKS?

Zoekmachines als Google berekenen de autoriteit van een domein niet alleen op basis van zoektermen.

Deze score behelst ook een aantal andere zaken, waaronder de laadsnelheid en het aantal kwalitatieve inkomende links. Wikipedia is een goed voorbeeld van een site met een hoge “back-linking”-score. Veel andere sites en online resources halen namelijk Wikipedia-pagina’s aan als externe bron.

Backlinks zijn een essentiële manier om autoriteit op te bouwen, maar het is lastig om eraan te komen. Anderen betalen om naar uw site te linken, is een grijs gebied qua fatsoen. De beste manier om een goede link-score te krijgen, is door het aanbieden van waardevolle content die nergens anders te vinden is.

Met een simpel proces van drie stappen kunt u de ranking van uw site achterhalen (en verbeteren) wat betreft backlinks:

 

1. Voer een Controle uit van Uw Linkprofiel

Uw backlinks moeten niet alleen uit links bestaan van verschillende andere sites, maar ook van websites met veel autoriteit. Als u bijvoorbeeld een e-book verkoopt, dan helpt het wanneer reviews vanaf veelbezochte recensiesites naar de pagina van uw boek verwijzen. Gratis SEO-tools, zoals SEMrush Backlink Checker, kunnen u helpen bij het meten van de prestaties van uw site. De Disavow Tool van Google helpt u ook bij het verbeteren van uw profiel door slechte of ongewenste links te verwijderen.

 

2. Maak Hoogwaardige, Unieke Content

Dit betekent niet alleen goede teksten en design, maar ook betere statistieken qua verkeer, zoals de bounce rate, organisch verkeer, etc.

 

3. Verdien Hoogwaardige Inbound Links

Als u de autoriteit van uw domein wilt verbeteren, is het essentieel dat u links krijgt van websites die zelf veel autoriteit hebben. Een manier daarvoor is de skyscrapermethode.

De skyscrapermethode is een SEO-strategie waarbij u content zoekt die hoog scoort wat betreft de zoekwoorden waarop u gevonden wilt worden. Vervolgens maakt u content die beter is dan de hoogst scorende posts. Daarna gebruikt u SEO-tools om alle sites te vinden die naar de content van uw concurrent verwijzen. Die websites vraagt u vervolgens om hun oude content te vervangen door die van u. Dit klinkt misschien eenvoudig, maar valt niet altijd mee en is vaak een behoorlijk tijdrovend proces.

 

We hebben u nu een idee gegeven van hoe u website-autoriteit kunt opbouwen. Het is echter een proces dat altijd in beweging is. Verplaats u in ieder geval altijd in de schoenen van uw klant en blijf uw website verfijnen. Dat zal de ranking van uw site zonder twijfel ten goede komen.