Hoe pas je de 50-30-20 regel op social media toe?

Luke Sholl
H
Het landschap van social media verandert voortdurend en vraagt om veel aandacht voor de laatste trends, stijlen en klantsentimenten. Het lijkt een hele opgave om deze uitdagingen het hoofd te bieden, maar de 50-30-20 regel helpt je erbij. Lees verder en ontdek wat dit betekent.

Facebook, X, TikTok en zelfs LinkedIn moeten het hebben van de betrokkenheid van gebruikers. Dat is helaas makkelijker gezegd dan gedaan. Trends ontstaan vanuit het niets en het gevoel van klanten kan heel snel omslaan. Als je desondanks greep krijgt op social media, kun je een enorme groep nieuwe klanten bereiken.

Elke social media strategie verschilt per doelgroep, branche en platform. Toch is er één belangrijk principe waarmee je gebruikers aan je merk kunt verbinden, ongeacht de omstandigheden: de 50-30-20 regel.

Wat is de 50-30-20 regel voor social media?

Simpel gezegd, staat deze regel voor het soort content dat je op social media publiceert. Meer specifiek is het de verhouding tussen vermakende, informatieve en promotionele posts. Ongeveer 50% van de content moet boeien en vermaken, 30% informeren (zoals informatieve blogs of uitlegvideo’s) en 20% moet reclame maken voor een product of dienst.

De 50-30-20 regel draait om het vinden van balans in de verschillende typen content. Als je je hele strategie wijdt aan het pushen van de verkoop, zullen klanten snel hun interesse verliezen. Anderzijds riskeer je met uitsluitend oppervlakkige memes of gifjes je geloofwaardigheid en vakdeskundigheid. Met content volgens de 50-30-20 regel kun je je aanwezigheid op social media aanzienlijk verbeteren, net als belangrijke statistieken.

 


Yuqo quotesBetrokkenheid op social media optimaliseren, vraagt om een balans tussen verschillende typen content; de 50-30-20 regel is daarbij een goede basis. Hierbij richt je 50% van je posts op betrokkenheid, 30% op informatie en 20% op promotie, zodat je merk interesse en geloofwaardigheid opwekt en die ook handhaaft.


 

Waarom zou je de 50-30-20 regel op social media toepassen?

Een evenwichtige strategie voor de creatie van content is van groot belang om gebruikers van sociale media te boeien. Daarnaast bouw je vertrouwen op, moedig je conversies aan en verbeter je de betrokkenheid.

  • Gebruikers boeien: Social media bieden enorm veel mogelijkheden om met gebruikers in contact te komen, maar ze zijn ook ongelooflijk verzadigd. Om de interesse van gebruikers vast te houden, moet je diverse content maken en verschillende onderwerpen voor je posts kiezen. De 50-30-20 regel biedt een raamwerk voor je strategie. Op deze manier val je op en blijven je artikelen aantrekkelijk.
  • Conversies stimuleren: Als je uitsluitend de verkoop op wilt drijven, verliezen je klanten snel hun aandacht. Ze zien immers al heel vaak berichten met ‘grote uitverkoop!’ of ‘koop nu, voordat het te laat is!’. Houd jezelf daarom op dit punt in, dan bereik je veel meer conversies.
  • Vertrouwen opbouwen: Hoewel het aanbieden van aantrekkelijke koopjes verleidelijk is, kun je op social media juist heel mooi je eigen deskundigheid tonen. Kies je onderwerpen zorgvuldig uit en overweeg een video die gebruikers zal interesseren. Hoe dan ook, met een mooie mix van informatieve content laat je vakdeskundigheid zien en zo vergroot je je geloofwaardigheid.

 


Yuqo quotesEen gebalanceerde strategie voor content op social media is onmisbaar om gebruikers betrokken te houden, vertrouwen op te bouwen en conversies te stimuleren. Door middel van posts volgens de 50-30-20 regel, valt je merk op, vermijd je overdreven reclame, en bevorder je geloofwaardigheid.


 

Hoe gebruik je de 50-30-20 regel voor social media?

Nu je weet wat de 50-30-20 regel inhoudt, wordt het tijd om te ontdekken hoe je deze aanpak implementeert. Houd altijd in je achterhoofd dat voorkeuren van gebruikers variëren. De 50-30-20 regel is een mooie basis, maar probeer gerust een andere verhouding of meer niche content.

Later geven we nog wat extra tips voor de implementatie van de 50-30-20 regel. Eerst gaan we kijken naar de belangrijkste principes ervan en hoe je ze succesvol toepast.

50% boeiende content

Betrokkenheid van gebruikers is het voornaamste doel, en dat kun je met diversiteit heel mooi bereiken. Natuurlijk wil je alle kernwaarden van je bedrijf in alle content laten doorklinken. Vraag jezelf dus af hoe je bedrijf verschilt van de concurrentie en hoe je dit in je content verwerkt op een manier die de doelgroep geïnteresseerd houdt.

Voorbeelden van content om de betrokkenheid te vergroten, zijn:

  • foto’s en video’s van ‘achter de schermen’
  • posts met ‘maak kennis met ons team’
  • liefdadigheidsevenementen of maatschappelijk relevante initiatieven
  • publieksgerichte memes of gifs
  • ‘ask me anything’ items
  • influencer content

30% informatieve content

Het is verleidelijk om luchtige en grappige content op social media te plaatsen. Toch heeft informatieve content, zoals een blogpost, een ‘how-to’, of branchenieuws nog altijd zin. Het is hierbij belangrijk dat je berichten kort en bondig houdt en geschikt maakt voor mobiele apparaten. Omdat enorm veel mensen social media op hun telefoon gebruiken, moeten je posts makkelijk leesbaar zijn. Dat levert een belangrijke bijdrage aan SEO statistieken, zoals hoeveel tijd mensen op een pagina doorbrengen en het bounce percentage.

Voorbeelden van informatieve content zijn:

  • educatieve blogs of een redactioneel artikel
  • ‘how-to’ video’s
  • een interview met een expert of een één-op-één gesprek
  • nieuws uit de industrie
  • gedeelde posts van autoriteiten uit de branche of relevante regelgevende instanties

20% promotionele content

Op social media vind je een eindeloze hoeveelheid mogelijke klanten, waardoor zorgvuldig samengestelde reclame heel waardevol is. De sleutel is ‘less is more’, vandaar niet meer dan 20% promotionele content. Door het aantal verkoopgerichte posts te beperken, zal de geplaatste content een grotere impact hebben en meer interesse en betrokkenheid opwekken. Vergeet bovendien niet dat promotionele content meer omvat dan koopjes of exclusieve kortingen.

Voorbeelden van promotionele content zijn:

  • een aankondiging van een nieuw product
  • beoordelingen en reviews van klanten
  • een uitnodiging voor een bijzonder evenement
  • een wedstrijd of een weggeefactie

 


Yuqo quotesBetrokkenheidscontent (waaronder memes) houdt de interesse van gebruikers vast, terwijl informatieve content, zoals een blog, vooral educatief is. Promotionele content, bijvoorbeeld de lancering van een nieuw product, mag niet meer dan 20% behelzen. Zo blijven gebruikers geïnteresseerd en worden ze niet overspoeld met koopjes.


 

Laatste tips voor het implementeren van de 50-30-20 regel voor social media

Social media zijn voortdurend in ontwikkeling, dus moet je daarin meegaan. Als je de 50-30-20 regel eenmaal onder de knie hebt, volgen hier enkele tips om je aanpak verder te verbeteren.

  • Formats voor mobieltjes: We stipten het al aan, maar al je content moet geschikt zijn voor mobiele apparaten. Alle content, of dat nu memes, blogs of interviews zijn, moet makkelijk leesbaar zijn op een mobiel. Ook moeten links, afbeeldingen en video’s passen in de beeldverhoudingen van de portretmodus. Omdat het aantal mobiele gebruikers in rap tempo stijgt, gebruiken veel bedrijven tegenwoordig een ‘mobile first’ aanpak bij de creatie van content.
  • Experimenteer met verschillende typen content en verhoudingen: Hierboven staan talloze voorbeelden van mogelijke content, van ‘ask me anything’ items tot klantbeoordelingen. Wees echter niet bang om nog verder te gaan en de 50-30-20 regel aan te passen. Je kunt de drie categorieën (vermakelijke posts, informatieve posts, promotionele posts) ook in deelonderwerpen opsplitsen, zoals informatie over je merk en uitzonderlijke prestaties. Het eerstgenoemde richt zich op het verschil met de concurrenten en het laatstgenoemde toont de behaalde prijzen en onderscheidingen. Je bepaalt natuurlijk zelf wat je hiervan publiceert, maar overweeg van beide 5-10% aan je posts toe te voegen.
  • Houd je posts bij: Ook moet je een schema bijhouden. Je succes op social media betekent weinig als je de betrokkenheidstatistieken negeert. Ook moet je noteren hoe vaak je de verschillende typen content plaatst. Een handige aanpak hiervoor is de drie categorieën elk van een kleurcode te voorzien. Dan krijg je een goed overzicht van de geplaatste content over een bepaalde periode. Je kunt zo makkelijk bijhouden of je aan de 50-30-20 regel hebt voldaan.

 


Yuqo quotesOm zoveel mogelijk te profiteren van de 50-30-20 regel, is het goed om je te richten op ‘mobile first’ formats en diverse typen content uit te proberen. Houd daarnaast de frequentie van je posts en betrokkenheid bij middels statistieken of het gebruik van verschillende kleuren. Zo zorg je voor een consistente toepassing van de regel.


 

Maak het verschil met de 50-30-20 regel

Social media worden met zakelijke content overspoeld. Je kunt jezelf echter onderscheiden en de betrokkenheid van gebruikers vergroten met een gerichte aanpak voor het plaatsen van content.

Hoewel de 50-30-20 regel een uitstekende basis vormt voor een gebalanceerde strategie, is het slechts een begin. Als je elk platform en je publiek hebt doorgrond, en betrokkenheidsstatistieken bijhoudt, kun je je verhouding verfijnen om content te maken die algoritmes overtreft. Maar onthoud dat het allemaal draait om consistentie. Dus plan vooruit, houd je posts bij, en blijf gebruikers boeien met een breed scala aan content.