Informatie wordt het gemakkelijkst verwerkt als deze in beknopte secties is verdeeld. Bepaalde media, zoals boeken, bestaan uit grote stukken tekst van duizenden woorden, gevolgd door een onderbreking. Maar bij online media, en vooral blogs, is de tekst opgesplitst in stukken van ongeveer honderd woorden. Dit gebeurt om de leesbaarheid te vergroten en lezers en zoekmachines te laten weten waar de inhoud over gaat.
Hieronder leggen we je alles uit wat je moet weten over het gebruik van koppen en tussenkoppen in online artikelen.
Wat zijn koppen en tussenkoppen op een website?
Koppen en tussenkoppen op een website dienen twee hoofddoelen:
- Ze geven lezers aan waar ze content kunnen vinden en welke informatie elke sectie bevat.
- Ze hebben SEO waarde omdat ze zoekmachines vertellen wat de belangrijkste punten van een artikel zijn.
Bijna elk artikel heeft tussenkoppen. Er staat er een hierboven: “Wat zijn koppen en tussenkoppen op een website?”. Tussenkoppen organiseren de tekst op een samenhangende en behapbare manier. Dit komt zowel de lezer als de schrijver ten goede. Er zijn vijf categorieën tussenkoppen bij het gebruik van HTML: H2, H3, H4, H5 en H6. De meeste artikelen gebruiken alleen H2- en H3-tags, maar voor meer diepgaande blogs kun je ook de andere gebruiken.
Koppen worden daarentegen maar één keer per blog gebruikt. Deze worden ook wel H1-tags genoemd en vormen de hoofdtitel van het artikel. Ze moeten kort en bondig uitleggen waar het artikel over gaat. Bijvoorbeeld: “Hoe gebruik je koppen en tussenkoppen?”.
Artikelen hebben één heading, de titel. Hierin wordt uitgelegd waar de tekst over gaat. Tussenkoppen worden in de hele tekst gebruikt om informatie te ordenen en SEO-waarde toe te voegen.
Voordelen van koppen en tussenkoppen
Koppen en tussenkoppen zijn essentieel bij het schrijven van online content. Niet alleen de lezer maar ook zoekmachines verwachten ze. Hoewel de opmaak van artikelen in sommige gevallen beperkend is en kunnen bijdragen aan oppervlakkige, korte inhoud, vervullen koppen en tussenkoppen wel degelijk een betekenisvolle functie.
Structuur bieden
De meeste artikelen zijn informatief waarin de lezer op zoek gaat naar het antwoord op een vraag en niet zit te wachten op een lange, diepgaande leeservaring. Tussenkoppen kunnen de structuur aanzienlijk verbeteren door de inhoud op te splitsen in afzonderlijke, relevante delen.
In fictie en essays is er meer speelruimte om dingen makkelijk met elkaar te verweven, maar bij een blog heeft het over het algemeen de voorkeur om het op te delen in kleinere secties met behulp van tussenkoppen. Zo kunnen lezers beter door de tekst navigeren om belangrijke informatie te vinden.
Bovendien vertelt de structuur zoekmachines waar het artikel over gaat, en kan er voor zorgen dat een artikel een hogere ranking krijgt bij een bepaalde zoekopdracht.
Leesbaarheid verbeteren
In een wereld met een korte aandachtsspanne verbetert het opdelen van inhoud in kleine, verteerbare secties de leesbaarheid aanzienlijk. En om eerlijk te zijn, het heeft niet alleen te maken met de aandachtsspanne.
Lezen op schermen, vooral op telefoons, is lastiger dan lezen vanaf papier. Hier kunnen koppen en tussenkoppen de leeservaring verbeteren. Een onafgebroken stuk tekst op een scherm kan erg onaangenaam zijn, waar dezelfde tekst op een fysieke bladzijde prima te lezen is.
SEO-ranking verbeteren
Slim gebruik van koppen en tussenkoppen zal de SEO-ranking op verschillende manieren verbeteren.
Goede koppen bevatten keywords en termen die aan de ene kant lezers helpen om je website te vinden en aan de andere kant zoekmachines vertellen wat er op je pagina te vinden is. Google besteedt bijvoorbeeld iets meer aandacht aan H-tags dan aan normale tekst, dus er wordt gekeken hoe relevant deze zijn. Als je ze goed gebruikt, worden goede tussenkoppen beloond in de vorm van hogere rankings. Gebruik je ze echter als middel voor keyword stuffing en spammen, dan wordt dit bestraft, meer nog dan wanneer ze in normale tekst worden gebruikt. Kortom, het op de juiste manier gebruiken van keywords in koppen en tussenkoppen is een zeer effectieve SEO-tool.
Koppen en tussenkoppen zijn cruciaal voor het schrijven van artikelen waar zowel lezers als zoekmachines iets mee kunnen.
Hoe gebruik je koppen en tussenkoppen?
Koppen en tussenkoppen gebruiken is niet moeilijk. Hoe intuïtiever je het doet, hoe beter ze zullen werken, net als een CTA. Als een artikel samenhangend is, zullen er tussenkoppen uit de content naar voren komen. Zo zal een blog, als je de tussenkoppen goed gebruikt, nog samenhangender en overzichtelijker worden. Als je merkt dat je moeite hebt om een tekst in duidelijke segmenten op te delen, kan dit betekenen dat het idee achter het artikel in het algemeen niet duidelijk is.
Tussenkoppen verschijnen als grote, vetgedrukte tekst en bevatten vaak, maar niet altijd, vragen. Ze helpen de blik en de aandacht van de lezer te sturen, zodat deze alles beter begrijpt.
Bij het gebruik van koppen en tussenkoppen helpt het om in vragen te denken. Dat wil niet zeggen dat ze altijd als vragend moeten worden geschreven, maar ze moeten (meestal) makkelijk in een vraag kunnen worden omgezet. Zo kan de tussenkop: “Hoe gebruik je koppen en tussenkoppen in artikelen?” ook geschreven worden als “Alles over koppen en tussenkoppen in artikelen”.
Bovendien is het de moeite waard om wat keyword research te doen om ervoor te zorgen dat je de SEO-effectiviteit van elke H1 en subheading optimaliseert. In dit artikel gebruiken we bijvoorbeeld de termen ‘koppen’ en ‘tussenkoppen’ in plaats van ‘titels’ en ‘ondertitels. We willen namelijk dat de eerstgenoemde termen de keywords zijn waarvoor we willen ranken.
Hoe gebruik je H1-koppen?
Zoals gezegd, is een H1-heading de titel van je blog, er is er dus maar één. Daarom moet het beknopt en duidelijk zijn en de belangrijke keywords bevatten.
De meeste H1’s klinken zoiets als:
- Hoe…
- Alles over…
- De ultieme handleiding voor…
- Top tien…
- Wat zijn…
Andere varianten zijn natuurlijk ook mogelijk, maar hierboven staan de meest voorkomende voorbeelden. Heel vaak zal een H1 een vraag zijn, omdat dit is waar mensen het meest waarschijnlijk naar zoeken. Een vraag komt dus het meest overeen met de zoekintentie.
Maar een H1 moet wel bij het artikel passen, en dus niet worden vervormd om overeen te komen met de zoekintentie als deze niet daadwerkelijk de vraag beantwoordt. Houd het authentiek.
Hoe gebruik je H2-tussenkoppen?
H2’s zijn de belangrijkste tussenkoppen. Ze begeleiden de lezer, bieden structuur en bevatten de belangrijkste keywords. Ook verdelen ze de tekst in de belangrijkste, relevante punten. Je kunt ze beschouwen als de hoofdvragen of de hoofdpunten. Artikelen kunnen duidelijk, samenhangend en boeiend zijn met alleen maar H2-tussenkoppen.
H2’s kunnen ongeveer 100 tot ongeveer 1000 woorden bevatten, afhankelijk van het type artikel, de doelgroep en of de H2 is opgedeeld in kleinere secties, zoals H3’s. Hier bestaat geen strikte regel voor en je moet je aanpassen aan de eisen van de tekst en je doelgroep, maar de meeste artikelen volgen deze richtlijnen.
Hoe gebruik je H3-tussenkoppen?
H3’s splitsen H2’s weer op in relevante delen. Dit draagt vooral bij aan de leesbaarheid en duidelijkheid, en is niet zozeer essentieel voor de structuur.
Stel bijvoorbeeld dat je een H2 hebt: ‘Voor- en nadelen van…’. Technisch gezien kun je gewoon doorgaan met het opsommen van de voor- en nadelen, en dan doorgaan naar de volgende H2. Maar je kunt ook de H2 opsplitsen in twee afzonderlijke H3’s: één voor ‘Voordelen’ en één voor ‘Nadelen’.
Dit is meer een esthetische keuze die dient om de tekst op te splitsen en toegankelijker te maken. Maar het is niet cruciaal.
Een andere, vergelijkbare manier om H3’s te gebruiken, is om gedetailleerde of complexe informatie op te splitsen. Stel je voor dat je de H2: ‘Een korte geschiedenis van China’ gebruikt. Tenzij het heel beknopt is, zal een enkel tekstblok onder deze H2 nog steeds behoorlijk veel informatie bevatten. Daarom kun je die H2 dus in H3’s opdelen, zoals: ‘Xia-dynastie’, ‘Shang-dynastie’ en ‘Zhou-dynastie’. Dit helpt wederom om informatie in beter te begrijpen blokken op te delen.
Hoe gebruik je H4-, H5- en H6-tussenkoppen?
H4, -5 en -6 zijn handig om informatie in nog kleinere stukjes op te splitsen, maar zijn meestal niet nodig. Als je een tekst te veel opbreekt, kan deze namelijk onsamenhangend worden. Ze dienen echter nog steeds een doel.
Als je bijvoorbeeld de H2: ‘Soorten tussenkoppen’ gebruikt en de H3: ‘Wanneer gebruik je H2-tussenkoppen?’, kun je een H4 gebruiken voor ‘Voordelen van H2-tussenkoppen’ en nog een voor ‘Nadelen van H2-tussenkoppen’.
Zo kun je ook, met behulp van het tweede voorbeeld hierboven, de H3: ‘Zhou-dynastie’ verder opsplitsen in H4’s voor de twee verschillende delen van die periode: ‘Periode van Lente en Herfst’ en ‘Periode van Strijdende Staten’.
Nu zijn H5- en H6-tags vrij zeldzaam, en het is onwaarschijnlijk dat je ze nodig hebt. Afhankelijk van de diepgang en omvang van de informatie die je wilt geven, kunnen ze nuttig of, in zeldzame gevallen, noodzakelijk zijn. Voor minder uitgebreide artikelen kun je deze tussenkoppen echter beter vermijden als je niet wilt dat de inhoud te mager oogt en de leesbaarheid wordt verminderd.
H-tags verdelen informatie in steeds specifiekere secties en kunnen helpen bij de leesbaarheid en samenhang. Splits de informatie echter niet te veel op.
Koppen: hogere ranking, betere gebruikerservaring
Goed gebruik van koppen en tussenkoppen is cruciaal bij het schrijven van content van hoge kwaliteit. Zonder zullen lezers en zoekmachines niet weten waar je content over gaat of hoe deze is gestructureerd, en zullen ze ergens anders heen gaan.
Het goede nieuws is dat het op de juiste manier gebruiken van koppen en tussenkoppen vrij eenvoudig is. Daarbij moet het op natuurlijke wijze voortkomen uit een samenhangend idee, en tegelijkertijd zorgen dat een artikel coherenter wordt voor zowel de lezer als de schrijver.